handdator

Visa fullständig version : mk3 kokad ABSmotor. ljud från instrumentpanelen?



JettaSport
2011-04-09, 08:43
Frugan var ute o körde i går och nån mil innan hon va framme började vattentemplampan blinka. tydligen TUTADE det även inne i bilen.
Hon hade viktig tid att passa visste inte hur allvarligt det var och chansade sista milen. (usch usch)
tydligen rök det från motorhuven då den stängdes av. inte så konstigt.

Vilken temp löser detta ut på egentligen?

Jag gjorde en utryckning med kylarvatten. Klämde övre och undre slang kylaren, verkade heltorrt :/
liten pöl under bilen.
Provkörde; verkar gå jämt o bra, inte speciellt vit-rök-tecken bakom bilen.
MEN såg några kondensdroppar i avgaspipen, detta trots att jag bara kom max en timme efter motorn slagits av.
Borde kanske inte hunnit bli vanlig avgaskondens eller?
Såg lugnt ut i expansionstanken men de har ju bara gått 2-3 mil sen det hände oxå...:s

Får väl göra långtidstest och be frugan ha med sig extravatten och hålla koll på expansionskärlet.

Något tips man kan kolla mer om nått gett sig?

VWGolIV
2011-04-09, 09:25
Har hon inte koll på vattentempen när hon kör?

För dem måste ju ha gått upp och det brukar man märka =)
Fast min sambo missade samma sak så det kanske är ett tjejfenomen ?

Men börja med o fyll på vatten o kör iväg, så ser du om något händer.

JettaSport
2011-04-09, 22:12
NU har hon koll när jag berättade typ hur dyrt det kan bli...
De lite slarviga e ju att vi vet att värmen försvunnit några dar från kupén. De brukar ju säga att de e dax att fylla i vatten...

Kaaaanske att det fuktar i avkaspipan bak... ska göra en 30mils resa om 2 veckor, kanske den får sätta själva provet om de bär i längden så att säga..
är nervös varje gång vi haft bilen nu :/

Men sämre kunde de absulut blivit (än så länge)

Men att det lät i instrumentet vat helt nytt för mig. Min GTX tutade då oljetrycket blev lågt en gång. Men de e ju en mk2..

VWGolIV
2011-04-09, 22:30
Jag kan inte minnas att mk3an har något ljud när vattnet kokar, min gjorde det inte, dock en diesel men...
Som tur var sluta min sambo o köra när jag vakna från baksätet och såg att tempen var uppe på det röda. =)

Jag har en läcka på min mk3a, det läcker nere där rören går in o ut till pumpen, tydligen i plast o brukar läcka.

JettaSport
2011-04-17, 22:36
Verkar ha försvunnit mycket minimalt med vatten i bilen än så länge så *phjuuu* snart kan man kanske andas ut på riktigt.
Ser bra ut i vatten o olja oxå..
Antingen tur förbrukad eller köpa lott!

Lillen
2011-04-17, 23:12
Mmm kör vidare ni.
Jag har kokat rejält med vatten i en del olika golfar och de tål oroväckande mycket kok innan de havererar.
I en bil nöp den på veven pga värme för att vatten var slut och det var bara att gasa vidare efter att värmenypet släppt. Topp höll och vatten läckde den ikket efter det heller.

Inget facit men de tål en hel del =)

JettaSport
2011-04-27, 16:36
Usch usch, den som nöp lät oroande :s.
Nu har vi kört en 60-milare och allt är som det skall :)
Gött, tyvärr blir det lite bussningsbytande efter dagens bilprovning ... alltid ere nånting med bilarna, fast bussningar e rätt snälla saker.
/mårten