handdator

Visa fullständig version : konstigt "klickande" ljud från MK5 GTI -06



steffe_GTI
2011-04-07, 19:30
Hej,

Hade bilen inne på verkstad för bromsbyte bak (skivor + belägg), därefter uppstår ett konstigt "klickande" ljud från främre delen av bilen när jag kör över ojämnheter. Man känner ljudet i chassit om ni förstår. Det låter som att ljudet kommer från höger/fram hjul, men i ca 20% av fallen känns det mitt i under bilen.

Ljudet har alltså uppstått i samband med under av något av följande:
- bromsbyte bak hos verkstad och efter detta så upptäcker jag ljudet. Tror inte att verkstaden har fulat då det bytte bak bromsar bara. men vem vet??!
- direkt efter bromsbyte så bytte jag till sommardäck för 2 veckor sedan, kanske löst sittande däck vilkett jag har svårt att tro. Verkstadskillen skruvade åt alla med skruvdragare.

Vet inte om "klickande" är korrekt beskrivning av ljudet, men det skulle kunna vara att man kör över en sten som slår i underdelen av bilen.

993turbo
2011-04-07, 23:33
Hej troliktvis är det krägnigshämmarstagen som sitter på fjäderbenet, dom brukar ge sig om man har en sänkt bil, det finns en kortare variant att köpa som är mer annpassad till sänkta bilar.

Lilla_Vargen
2011-04-08, 10:51
Hej troliktvis är det krägnigshämmarstagen som sitter på fjäderbenet, dom brukar ge sig om man har en sänkt bil, det finns en kortare variant att köpa som är mer annpassad till sänkta bilar.

+1 på den

Börjar med ett litet klickande och slutar med ett dubbelt klonkande (bussningen HELT slut)

steffe_GTI
2011-04-08, 11:57
Min bil är iförsig inte sänkt men det låter väll inte helt fel. Vad kostar detta då :) ?

993turbo
2011-04-09, 10:27
Ja ,, vad kan dom kosta, original kostar nog runt 1000 kr båda sidor.
du får kolla hos närmaste återförsäljare. varierar i pris.