handdator

Visa fullständig version : Olika kabelhärvor g60?



iooor_21
2011-04-07, 16:19
Finns det olika kabelhärvor till G60?
Köpte nämligen en motor från ett ställe med delar av kabelhärvan kvar (sönder klippt vid urmontage av motor) och sedan en styrbox med kabelhärva från ett annat ställe.
Och nu när jag skulle märka upp den nya kabelhävan för att se vart alla sladdar skulle gå någonstans så fattas det en massa kontaktstycken men istället har jag två andra kontaktstycken över...
Så finns det olika kabelstammar eller är kanske kabelstammen delad?

iooor_21
2011-04-07, 16:32
Kan väl tillägga att några av dom kontaktstycken som saknas är den svarta vattentempgivaren och den som sitter i tryckröret tillbaka från insuget till kompressorn.
Sen på det "nya" elsystemet verkar det finnas en kontakt som ska till något som heter O2 givare? Hur ser en sådan ut? Tror nämligen itne att jag har en sådan?

danno
2011-04-07, 22:37
kontakten till svarta tempgivaren sitter inte i motorhärvan då den är kopplad till kombiinstrumentet.

iooor_21
2011-04-07, 23:49
Det låter ju bra.
Vart sitter och hur ser O2 sensorn ut?
Vart sitter kontaktstycket på trottelhuset?
Är kontaktstyckerna på följande ställen något som hör ihop med instrument och inte motorstyrning? Röret tillbaka från insug till kompressor. Slang med givare på trottelhuset???

Sn00k
2011-04-08, 00:09
den som sitter i retur-röret vid vevhusventilationen finns faktiskt inte på alla.. bara vissa =)

den svarta vattentempen hör mycke riktigt inte hemma i motor-stammen, utan i instrument-stammen.

känns som att en O2 sensor(oxygen sensor) råkar vara just en lambdasond.. har du en sån?? =)

iooor_21
2011-04-08, 08:45
Låg och funderade på lambdan när jag försökte sova. Men eftersom jag inte har ett kontaktstycke utan bara lösa stift på min labda vart jag osäker.
Nån som vet om man kan köpa lösa kontaktstycken eller om det passar från någon annan modell?

Sn00k
2011-04-08, 13:25
du kan väl egentligen saxxa vilket kontaktstycke som helst som har 4 pinnar.. sålänge du har båda sidorna av kontaktstycket och du vet vilken kabel som ska ihop med vilken. alternativt skippar du kontaktstycket och skarvar med enkla kabelskor.. alt.lödning.

iooor_21
2011-04-10, 21:03
Jo det har du väl rätt i. Men var in på vag och beställde ett iaf, men nu när du säger så där så blir jag lite tveksam.
Det är ju fyra stift i kabelhärvan men är rätt säker på att den lambdan jag fick med motorn bara har tre kablar? Har jag fel lambda??
Vilka bilar har fel ifall jag måste ut på skroten och leta efter en med fyra trådar?

iooor_21
2011-04-10, 21:25
När vi ändå är inne på G60 är det någon som har koll på om oljepumpen passar från någon annan modell på motor? Eller om det finns några högflödes att köpa?

Sn00k
2011-04-10, 21:42
den ska vara 3-trådars.. men sitter i ett 4-stifts kontaktstycke.. en av kablarna ska gå direkt till jord och jordas på motorfästet.

ang. oljepumpar finns det en högflödes från nån 2.0l motor som folk brukar använda.. med vagnr: 027115105B
du kan säkert hitta mer info om du googlar lite kring denna, den sitter bla i amerikanarnas kära ABA motor, men säkerligen i våran 2E-motor och nå fler.

iooor_21
2011-04-10, 22:08
Okej
Tackar och bockar för infon. Nu kanske man har info nog så man kan få höra roccan brumma för första gången med nya motor till helgen :)

iooor_21
2011-04-16, 17:40
Är det någon som kan bekräfta kabelordningen i kabelstycket till lambdan?
1 - vit
2- vit
3- jord
4- svart
1-3 sitter nära varandra och 4 sitter en bit ifrån