handdator

Visa fullständig version : Gasa med helt ny golf gti?



Menude
2011-04-06, 20:40
Undrar om man vågar gasa ordentligt med en ny golf gti eller om den ska köras in X-antal mil med gubbakörning först? hur "funkar" det? skulle ju va roligt om man kunde pressa bilen när man har hämtat ut den :)

Undrar även om oljetempen måste komma upp i en viss temp för att man ska kunna trycka plattan i mattan utan att slita på något?

Några andra tips för en ny gti??

Premis
2011-04-06, 21:20
Det står i manualen hur den skall köras in, har för mig att det är lugn körning i 500 mil men titta i manualen. Tipset är att följa den även om folk har starka åsikter om hur en motor skall köras in som drastiskt skiljer sig ifrån tillverkarens rekommendation. Jag följde tillverkarens råd och det fungerade hur bra som helst.

Menude
2011-04-06, 21:45
lugn körning är ju en tolkningssak :P man kan ju inte krypköra ut på motorvägen direkt

magnusT
2011-04-06, 21:49
Sen ska man ju inte fresta på förrän motorn fått upp temperaturen.

Rs mannen
2011-04-06, 22:11
Vad jag hört av en som bygger motorer å kör dragrace. Så är det inte faligt att varva ur motorn. Det dom inte är bra är att segdra. Typ ligga på 4,an i 50-60 å gasa så motorn belastas mkt.
Å givet vis ska man ju inte dra den fult på alla växlar t varv stoppet.
Kör under 4000 varv första 50 milen å sen öka lite fint.

Menude
2011-04-06, 22:42
Min GTi kommer ha DSG-låda så jag väljer inte att ligga i 4an :P

tycker det verkar väldigt underligt att man inte skulle kunna använda gaspedalen utan att "förstöra" motorn.

finns ju som sagt mycket delade meningar om hur man ska köra en bil i början..jag tror väl mest på att köra normalt men man måste ju kunna gasa utan problem.

Tack för alla svar :) ingen som har nåt svar på det där med oljetempen? spelar den roll för sånt här?

Jonbod
2011-04-06, 22:53
Tror det står i instruktionsboken att man de första 150 milen inte ska belasta motorn maximalt. Inte varva över 70% av max första 100 milen, sen gradvis till max under följande 50 mil. Efter det borde bilen vara inkörd. Så körde jag in min och det funkade hur bra som helst.

Angående oljetemp så brukar jag inte varva över 3000 eller belasta motorn innan oljan är över 75 grader

Peter-C
2011-04-07, 00:07
Har alltid praktiserat ett variabelt körsätt från första milen med ny bil. Ibland varvat upp, dock endast tillfällig belastning. Försökt undvika segdragning. GTI DSG i "D" mode upplevs på gränsen till segdragning tycker jag (man lättar gärna på gasen eller växlar ner). Dra inte bilen på kall motor, det var nog värre då syntetoljan inte fanns, men ändå, det känns fel. Det är ju inte bara motorn som ska "köras in"... 100-150 mil ja det får väl räcka.

Vad som är viktigt i längden är att byta olja /filter dubbelt så ofta som longlife servicen intervallen inträffar. Det är inget att snåla på. Troligen den viktigaste parametern för minskat motorslitage.

Det blir nog en trevlig vår för dig i nya bilen!

/Peter

mtm
2011-04-07, 15:59
Postar en klassiker (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm).

DPC
2011-04-07, 16:20
Bästa tipset är att köra som vanligt! Det absolut viktigaste är att ALLTID varmköra ordentligt innan du klipper på. De för 150 milen bör du dessutom undvika att tokköra hela tiden.

canterbury
2011-04-07, 16:31
hehe klassiker som sagt. Finns ju faktiskt folk som köper bilar från bilhandlare...o de körs ju varken in speciellt snällt eller väntas på att komma upp i arbetstemperatur...speciellt demobilar

Peter-C
2011-04-07, 18:29
Jag orkade inte läsa alla detaljerna men budskapet i ”klassikern” är ju tydligt. Tror inte att överdriven ”fis” körning är gynnsam. Så kommer ju inte bilen någonsin att köras i vardagen. Kör nästan som vanligt/variabelt utan onödig tokvarvning. På MC sidan (sporthoj) har jag inte ägnat mig åt tanken på inkörning. Har inte upplevt några problem trots besök på bandagar efter 25 mils totalsträcka. Jag har ju inte tokvarvat, men ändå…. Dessa motorer är ju relativt extrema så de kanske tål mer. Principen borde ju vara den samma.:)

/Peter

Nisse
2011-04-07, 20:46
Klart man följer instruktionsboken men frågan får nog aldrig nåt riktigt svar.
När man köpte ny moppe skulle den inte varvas ur eller segdra, samma med
bilar. En motorcykel gäller samma regler men där ligger maxvarvet högre så
där får man dra mera och då kan man ju fundera på varför? Jag tror knappast
att en F1 bil körs in det skulle se lite komiskt ut, motorn kanske får en stund
i bromsbänk. Ja sådär kan man hålla på, banbilar, dragster, jetmotorer,
rymdraketer.. Ja,ja..jag gjorde som det stod i instruktionsboken iaf :)

Björn R
2011-04-08, 14:25
Det är väl "höga vändkanter" i cylinderfodren som gäller!

Skall hämta min nya Golf R om någron vecka, det blir väl antagligen något lugnare första 100 mil trots ovan kommentar.

Menude
2011-04-08, 21:55
det står bara i instruktionsboken att man inte ska varva mer än 2/3 av maxvarvet(=8000?) och inte ge full gas första 100 milen..sen kan man succesivt öka nästkommande 50 milen. låter ju ganska vettigt :)

Premis
2011-04-12, 22:28
Hoppas TS fick bra och samstämmiga svar på frågan i tråden ;).

Kommer gå bra :).

dorian
2011-04-15, 01:40
Du får köra normalt till motorn blir varm ordentligt, sen är det bara att gasa.
Jag tror inte att man behöver köra in dagens motorer lika länge, det är ingen 80-tals svarv som de kör i cylindern. Kan tänka mig att de använder fina laser teknik när dom tillverkar dagens motorer och motor delar

Premis
2011-04-15, 22:53
Du får köra normalt till motorn blir varm ordentligt, sen är det bara att gasa.
Jag tror inte att man behöver köra in dagens motorer lika länge, det är ingen 80-tals svarv som de kör i cylindern. Kan tänka mig att de använder fina laser teknik när dom tillverkar dagens motorer och motor delar

Det står i manualen hur man skall göra, har du ens tittat i en manual till en ny GTI?

dorian
2011-04-16, 00:27
Det står i manualen hur man skall göra, har du ens tittat i en manual till en ny GTI?

nä det har jag inte. behöver ingen manual för att jag ska köra :-)
Jag har kört många helt nya bilar när jag jobbade med taxi, har alltid kört på direkt och aldrig upplevt nåt konstigt.

VW vet bäst. är du osäker så får du läsa din bok, det är nog bäst

basake
2011-04-17, 10:58
Undvik att varva den över 5000 varv de första 300 milen så blir allt ok

Peter-C
2011-04-17, 12:52
Undvik att varva den över 5000 varv de första 300 milen så blir allt ok

Ursäkta "basake" att jag är negativ, men detta tror jag är mindre lyckat. Har man inte tänkt att varva över 5000 någon gång i framtiden? Om svaret är ja då ska väl även inkörningen spegla detta. Undvik för mycket överförsktig "fiskörning". Tror hårt på att man bör varva upp då och då. (Vändkanterna bör ju inte hamna för lågt....).

Många bud om hur det ska gå till i denna tråd.

/Peter

Fredrix
2011-04-17, 13:38
2.0 TFSI är ju en vanlig "svenssonmotor" sitter ju i många modeller av varierande märken. Tror inte flertalet nybilsägare tänker allt för mycket hur deras bilar bör inköras. Ingenting ska plågas men vanlig körning tror jag inte skadar, skulle motorn skadas av normalt bruk från start så är den ju rent ut sagt dålig.
Tar motorn skada av att inte köras in så skulle med den teorin en "testbil" som står i bilhall inte få ett långt liv.

Men visst, jag tog det också extra försiktigt i början ( vem gör inte det på ny bil ? ).

Znubbis
2012-04-09, 17:19
Ska man köra på 98 eller 95 när man kör den i början?

Confide
2012-04-09, 19:48
Ska man köra på 98 eller 95 när man kör den i början?

Kör den på 98-oktanigt, det går att köra på 95 men du tappar effekt tack vare detta.

Peter-C
2012-04-09, 20:05
Znubbis, du har ju köpt en av Volkswagens mest åtråvärda modeller - ED35 – Låt den få 98, det är den värd :-)

/Peter

Znubbis
2012-04-10, 19:25
Tack för svaren!
Jag nästan misstänkte de, brukar köra med 98 men tyvärr får jag åka 2 mil bara för att tanka de :) Tänkte mest på om de fanns någon bra anledning till att undvika det på en ny motor.

Låter ju som en sund ide att göra första oljebytet snabbt, 3 mil låter ju dock lite väl snabbt om man ska följa "klassikern" och jag antar att bilarna levereras med syntetolja med.

HenkeE35
2012-04-11, 11:35
Znubbis, jag kör själv en GTI ED 35 sedan September, första 100 milen körde jag väldigt försiktigt 100-150 mil så gasade jag upp typ 2ggr i veckan precis så som instruktionsboken sa.

Vid 500 mil så bytte jag oljefilter och oljan och tro det eller ej, jag sänkte bensinförbrukningen....

Numera kör jag mestadels rusningstrafik/kö till jobbet varje morgon ca 0,7 mil. Jag ligger på blandat ca 1,1L/Milen det är å andra sidan den blandade då jag kör normalt utan att bry mig nämnvärt över bensinförbrukningen. Lägger jag manken till så kommer jag lätt under 1L/Milen.

Angående oljetempen så gasar jag ALDRIG fullt innan tempen landat på minst 70grader.
Jag har endast kört på V-Power sen jag fick den, men körde faktiskt 98 från Preem senast. Rekomendationen från VW är att du inte kör 95.

Så sköter jag min Sambo, du gör givetvis som du vill. Nu vet du dock vad som funkar för mig.

/ Henke