handdator

Visa fullständig version : dieselvevar med 95.5 slag



Fredriksson
2011-04-06, 19:31
Någon som har koll på vilka vevar som har 95.5 i slag å i vilka block dom passar med minst modifiering ? tänkt bygga en 2.1l maskin så alla info jag kan få tas emot med glädje :)

Amund
2011-04-15, 14:30
har et par slike her, fra TDK

magoo
2011-04-15, 16:34
AAZ och 1z är veven som du är ute efter. Dessa är dock inga smidiga saker (stor å tung). Tror även att du får spänna upp veven i fräsen för att få kamremsdrevet att passa då de på dieslarna ser lite annorlunda ut. När du ändå gör det se till att stifta drevet mot axeln då klacken gärna går av i dreven.

Lillen
2011-04-15, 21:53
De nyare dieselvevarna har inte "krysskil" uten de har D-formad infärstning.
De senare håller även för dieselmotorernas vrid och vibbrationer.

Då välj en vev med D-formad infästning för nedre kamdrevet!

magoo
2011-04-15, 23:40
Om du använder det nedre drevet från en diesel se då till att du får rätt storlek på drevet till kamaxeln. Jag är inte säker men jag har för mig att 16v och dieseln inte har samma storlek på dreven.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Fredriksson
2011-04-17, 19:37
hmm.. å hur ska man hitta ett kamdrev som har rätt storlek då ?

så vilket vev med vilket nedre drev samt vilket block är lättast å få till allt med ?

magoo
2011-04-18, 19:59
Om jag förstår dig rätt är du ute efter mycket "mos" i maskinen.
Du bygger allting nytt antar jag och inte skall återanvända gamla delar. Om jag hade valt efter dessa premisserna hade jag skippat den äldre designen av block med utanpåliggande vattenpump och oljepump driven av mellanaxel. Jag hade då valt ALH dieselmotorn. Den har den nyare designen med inbyggd vattenpump och ingen mellanaxel som försvagar blocket.

Det finns lite pyssel för att få fart på den kombon men det är gjort på andra sidan pölen och i Norge med tror jag.

Bilder på skillnaderna mellan 16v´s kamremsdrev och dieseldrev.
http://i79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/16vturbo/Picture029.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/16vturbo/Picture028.jpg

Fredriksson
2011-06-23, 14:51
Magoo, jag ska alltså använda block och vev ifrån ahl motorn sen specialbeställa kolvar och stakar. men hur löser man storleken på kamdreven?

magoo
2011-06-25, 18:06
Kolla upp vad för typ av kamremmar det är på dessa motorerna. profilerna är olika som du kan se på kuggarna. Nu vet jag inte vad ALH motorn har för kamdrev men att se till att du kan få tag på rätt längd på kamremmen är nog den styrande faktorn. att ändra vilket drev du skall använda är nog det minst krångliga, med vänner som har fräs och svarv löser man det mesta.
Jag skulle dock se till att stifta kamremsdrevet i veven förutom korrekt drev för att minska risken för att kamremsdrevet "vrider" sig då du verkar slanta upp en del för motorn.