handdator

Visa fullständig version : Ny kam, ny tryckregulator?



Pennerborn
2011-04-04, 17:10
Tjena!

Jag har en ny kam på min Golf GTI -84, och har läst lite att man behöver ändra K-jet'n, och att man ska byta tryckregulator, från t.ex en Audi.

Är det så man ska göra?

DaViD^^
2011-04-12, 08:39
beronde på hur mycket effekt du söker så finns det lite olika vägar att gå

dels kan man ta hela systemet från tex en 240Glt med b23E eller 740gle med B230E

tar man både spridare bränslehuvud styrtrycksventil
så har du sås till iallfall 136hk som glt har med b23E dessutom kan man nog säga att den räcker lite över detta

finns dom som bromsat 170hk på K-jet från B23E i volvo orginalcup

räcker inte detta så är det tex 240turbons bränslehuvud och spridare som gäller

då har man soppa till runt 200-220hk beronde på soppatrycket

på 240turbon och saab 900turbo går det dessutom att ställa styrtrycksventilen
fast det gäller att läsa på om K-jet
annars går det åt skogen fort
det gäller att veta funktionen på styrtrycksventilen annars ska man ge f-n i skruven då denna avgör hur trögt vågen lyfter kolven i bränslehuvudet


kör man med en avgasmätare som mäter både hc och co så kan man ställa in allt ganska okej
detta är superviktigt för minsta ändring så ändras vakum osv i motorn och bränslehuvudet måste ställas in
ställes med 5mm insex nyckel om jag inte missminner mig sitter mellan bränslehuvudet och gummit till insuget

denna ska ställas där Hc halten är som lägst men Co halten är inom inställningsvärdena som anges för bilen
oftast 2% är bäst så man pillar tills man hittar lägsta möjliga hc halten och lagom nivå på co halten
då kommer motorn gå underbart

detta klarar inte normala verkstaden av eftersom dom tror att låg co halt är löstningen på allt och bilen kommer gå ryckigt och skit

kim_gulle
2011-04-12, 09:23
Jag har justerbar styrtrycksregulator på min 16v som har omslipade orginalkammar och på den så har jag nån extra bricka på returen för att öka systemtrycket, sen har jag använt mig av en manometer mellan bränslehuvudet och styrtrycksregulatorn och skruvat ner styrtrycket till ungefär 3.2 bar vilket är något lägre än orginal som ska ligga mellan 3.4 och 3.8 vid varm motor. Därefter så har jag justerat in CO och tomgång så att allt lirar.

Sen är tändnigen förställd några grader också förstås. :)

mrpete
2011-04-12, 13:56
Jag har satt i bränslehuvud, spridare och styrtrycksregulator från 240 turbo i min golf, utöver det har jag 2l block, portad topp med 276graders kam extraktorgrenrör etc..
Ska man byta till 240:ns bränslehuvud behöver man fixa en del nya slangar eftersom dom inte sitter riktigt lika på bränslehuvudet, vilket innebär att några blir för korta.