handdator

Visa fullständig version : 402 meters tider Tider Golf R DSG



Sidor : [1] 2 3

Särås
2011-04-04, 16:44
Har just fått lite tider från en Golf R med DSG som vi trimmade föra veckan, måste säga att både jag och Mattias blev ändå lite imponerade över farten som vi lyckades klämma ur den med ett Stertman Motorsport steg 2,5 fast med AWE insug i stället för VF Engineering insug, fortfarande original intercooler.

Kundens egna information efter trim:
0-402 meter: 12,73 och 172,4km/h
0-100km/h: 4,47
0-150km/h: 9,01
100-150km/h: 4,86

Kundens egna tider innan trim:
0-402 meter: 13,91 och 158,7km/h
0-100km/h: 5,81

Tiderna är satta med en Gtech Pro och med dubbfria Pirelli vinterdäck.
Ingen ändring på mjukvaran i DSG gjordes så enbart motormodifikationer och bilen kördes hem till Umeå av kunden i fredags och vi fick glada sms och mail idag där han verkar väldigt nöjd över hur bilen beter sig och levererar!

Någon som har lite andra Driftbox eller GtechPro tider att dela med sig eller till och med riktiga dragrace tider?
Ser det som att med perfekta däck och kanske racebensin eller någon annan form av dopping så kan man vara under magiska 12,5 vilket skulle vara väldigt snabbt i våra ögon!
Så vad kör dom snabbare Golf R på ute i världen någon som har koll?
mvh Jimmy Särås

http://www.stertman.com/Upload/IMG_0980.JPG

Gasekke
2011-04-04, 22:32
Hej på er, jag var ju bara tvungen att gå in här o kika. Det är jag som äger ovanstående golf och kan bara le o vara nöjd med prestanda. Om intresse finns så kan jag lägga upp div acctider som gtech PRO:n gett. Men som skrivet så finns det väl säkert ngt som inte är helt 100. Men kan posta om vill.
den rullade snällt hem till Umeå och snittade 0,86 med en del test av omkörningsprestanda men en snittfart på blygsamma 96kmh...helt ok tycker jag för en ev. 12sek bil
Mvh Erik

Lilla_Vargen
2011-04-04, 23:00
Trevligt att det kan bli roligare i kvadrat !!!

Snabbare OCH snålare

Särås
2011-04-05, 13:56
Hej på er, jag var ju bara tvungen att gå in här o kika. Det är jag som äger ovanstående golf och kan bara le o vara nöjd med prestanda. Om intresse finns så kan jag lägga upp div acctider som gtech PRO:n gett. Men som skrivet så finns det väl säkert ngt som inte är helt 100. Men kan posta om vill.
den rullade snällt hem till Umeå och snittade 0,86 med en del test av omkörningsprestanda men en snittfart på blygsamma 96kmh...helt ok tycker jag för en ev. 12sek bil
Mvh Erik

Hej Erik!
Kul att Du titta förbi och att Du skrev här!
Vi på Stertman Motorsport är verkligen glada över att Du är nöjd med hur bilen går och bra att bilen även gick att få att gå någorlunda snålt oxå!

Bifogar en till liten bild från Ditt besök hos oss!
mvh Jimmy Särås

http://www.stertman.com/Upload/IMG_0959.JPG
AWE CCB insuget monterat, första Golf R i världen med ett AWE insug tror jag?

jonis
2011-04-05, 14:11
Inte en GOLF R men väl en Scirocco R,

Scirocco R 2010 DSG org 265 Hk 350 hk,
St 2 322 Hk 483 nm.(enbart programvara)
Accelerations tester: Org: 80-120 3.3 sek , 100-150 5.6 sek
Steg 2: 80-120 2.4sek 100-150 4,4 sek. (enbart programvara)

Mätningarna gjorna med Race Logic GPS logger i Svag uppförsbacke.
Mäter G-tech lutningen på vägen?

Vill man ha en stabilare effekt bör man byta till sportavgas från turbon + intercooler.
Dock ger enbart programvaruoptimering mycket!

Nu är detta en 2wd bil och det gör sitt då en golf R tappar pga 4wd.

Ovan bil är helt org förutom programvaran.

Nästa vecka kommer tiderna för golf R.

anri52
2011-04-05, 15:07
Fina tider på båda bilarna!! Golfen har grym 0-100 tid men tappar 100 till 150, 100 till 172,4 på 8,26 kommer bli en 13 tid vid 200
om det är bra eller dålig får var och en avgöra.

robban
2011-04-05, 15:22
Och "Smålänningarna" kan dom också ..

Golf R BSR Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h ( 4) org: 6.0s Steg 1: 4.7s http://sv.bsr.se/products/t1995/
Scirocco R Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h (4) org: 5.2s Steg 1: 4.3s http://sv.bsr.se/products/t2001/

Mvh robban

AeroPlus
2011-04-05, 16:20
Hej !

Vad väger en GTI -R ?
Lägg upp övriga tider på din GTI-R
Skulle tro i alla fall att den GTI-R har fått
ärliga 50-60 hk mot orginal om man kollar på slutfart innan/efter.
Saras.
Frågan är om bara vilka tider den bilen kommer
att prestera en varm sommar dag på exempel Björkvik 2
5 grader,när insugstemp ökar mm,du kan glömma dom 12.74 s
om du inte tankar din botmedel under varma dagar som gör kunder glada Racesoppa ;)

Mvh

jonis
2011-04-05, 16:24
Mycket bra siffror.
Varför har då Audi S3 så mycket sämre siffor med samma effekt?
http://sv.bsr.se/products/t960/
100-150 km/h 4 5.9 s 5.6 s


http://sv.bsr.se/products/t960/


Och "Smålänningarna" kan dom också ..

Golf R BSR Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h ( 4) org: 6.0s Steg 1: 4.7s http://sv.bsr.se/products/t1995/
Scirocco R Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h (4) org: 5.2s Steg 1: 4.3s http://sv.bsr.se/products/t2001/

Mvh robban

Gasekke
2011-04-05, 17:00
Har testat en del bsrtrim på andra bilar jag ägt, men inte alls haft tider som motsvarat deras hemsida men ändå gått bra som körupplevelse. Jag kommer att göra några fler repor och jag är faktiskt säker på att det finns potential att åka fortare då varken vägen var torr, slät o platt
=( Norrland). klart att värmen kommer att påverka men syftet var mest att kika på tider men nu blev det lite prestige i det ju..

Kul att det väcker intresse iaf. Tjänstevikt på golfen som jag la i dom värde var från handbok = 1550kg samt att vi var 2 i bil.

Over and out! Erik

anri52
2011-04-05, 18:38
Grattis till en fin och snabb bil Gasekke!!

Här kan ni jämföra olika trimföretag....Rothe är snabbast med sina 338hk
http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-tuning-1180306.html

AeroPlus
2011-04-05, 18:49
Grattis till en fin och snabb bil Gasekke!!

Här kan ni jämföra olika trimföretag....Rothe är snabbast med sina 338hk
http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-tuning-1180306.html

Självklart,dyrast,mest effekt/vrid,100 oktan bensin mm,helt enkelt dom extra pengar går till lättare hjul,mer hårdvara mm vilket gör prestanda bättre.
0-200 på 16.9 s är grymt bra tid i alla fall.

DPC
2011-04-05, 19:56
Riktigt fina tider både från Stertman och Vtech. Blir intressant att se siffror för Golf R från vtech.

Håller med om att BSR:s siffror ser skumma ut. +20 Nm i vrid är inte mycket att skriva hem om och att de med precis samma uppgivna effektförbättring skiljer så radikalt mellan S3 och R är minst sagt underligt.

anri52
2011-04-05, 19:59
Självklart,dyrast,mest effekt/vrid,100 oktan bensin mm,helt enkelt dom extra pengar går till lättare hjul,mer hårdvara mm vilket gör prestanda bättre.
0-200 på 16.9 s är grymt bra tid i alla fall.

Jo dyrt är det men om jag förstår det hela rätt så är själva trimmet ett steg 2 med större avgas,programvara,modifierad dsg,utöver det så har dom gjort en hel del annat som fälgar,väghållning,bromsar,mm Men som sagt tiden är grymt bra med "endast" 338 hk mvh Nu är det INTER som hägrar god Tisdag

DPC
2011-04-05, 20:05
Precis, Rothe har gjort om det mesta med bilen.

Är det inte den bilen som brakar runt ringen bro till bro med passagerare på typ tiden 7:43?

http://www.youtube.com/watch?v=wVJskwEMTlE

Gasekke
2011-04-05, 22:04
12.69 är ju riktigt bra tid, jag ska se om jag får låna en annan mätare (racelogic) och jämföra med den om inte annat som referens till min egen.
Sedan tror jag att den blir slöare med sommardäcken på 19" än med mina 17"vinterdäck så det blir väl Rdäck på de fälgarna för lite bus.

Tror att jag kan skaka fram lite racesoppa om det inte räknas som fusk? För då känns 12.69 inom räckhåll faktiskt men i ärlighetens namn så bör det vara en stripptid med riktigt tidtagning eller ngn form av tunertest för närmast sörjande golftrimmare:-). Det sista skulle vara kul och jag ställer gärna upp med minbil på ngt sånt om det är ngn som är sugen.

AeroPlus
2011-04-05, 22:40
12.69 är ju riktigt bra tid, jag ska se om jag får låna en annan mätare (racelogic) och jämföra med den om inte annat som referens till min egen.

Varför skall du låna racelogic ?Jag har gjort ett test mellan racelogic och G tech i bilen och dom är riktigt lika,mer lika är det nog omöjligt att komma fram till.


Sedan tror jag att den blir slöare med sommardäcken på 19" än med mina 17"vinterdäck så det blir väl Rdäck på de fälgarna för lite bus.

Ja självklart blir det dock inte stora mängder som du tror,beroende bredd och vikt på hjulena :)




Tror att jag kan skaka fram lite racesoppa om det inte räknas som fusk? För då känns 12.69 inom räckhåll faktiskt men i ärlighetens namn så bör det vara en stripptid med riktigt tidtagning eller ngn form av tunertest för närmast sörjande golftrimmare:-). Det sista skulle vara kul och jag ställer gärna upp med minbil på ngt sånt om det är ngn som är sugen.

Om du är nöjd med bilen vad den presterar,och Stertman är tok nöjda så varför använda sig av racesoppa ?
Kör bilen som du kör dagligen och testa den i den utförande detta är mest seriösa,racesoppa är fusk enligt mig och den som hamnar på den nivå att använda sig av detta är verkligen för mycket isnöad av allt som har prestanda och race att göra.
Satsa istället på en grym ic istället så att du kan ha effekt kvar även under sommaren istället.

Innan du ställer upp på Björkvik eller liknande event i sommar ,glöm ej att dom tider du fått nu kommer du tyvär inte att köra även då.
Hjulstorlek och behov av ic brukar ställa det ibland om inte Stertman inte löser detta genom att använda sig av racesoppa :)

Särås
2011-04-05, 22:52
Inte en GOLF R men väl en Scirocco R,

Scirocco R 2010 DSG org 265 Hk 350 hk,
St 2 322 Hk 483 nm.(enbart programvara)
Accelerations tester: Org: 80-120 3.3 sek , 100-150 5.6 sek
Steg 2: 80-120 2.4sek 100-150 4,4 sek. (enbart programvara)

Mätningarna gjorna med Race Logic GPS logger i Svag uppförsbacke.
Mäter G-tech lutningen på vägen?

Vill man ha en stabilare effekt bör man byta till sportavgas från turbon + intercooler.
Dock ger enbart programvaruoptimering mycket!

Nu är detta en 2wd bil och det gör sitt då en golf R tappar pga 4wd.

Ovan bil är helt org förutom programvaran.

Nästa vecka kommer tiderna för golf R.

Mycket bra tider Jonis!
Dock känns det lite fel att jämföra äpplen med tomater!
Samma form men så mycket annat som skiljer, Scirocco R känns mer som Golf 30 Edition och Seat Leon Cupra bilarna! Golf R är mer som S3 om Du frågar mig,liknande vikt som en S3 portback och driver på lika många hjul!
Vi ser fram i mot Era tider på Golf R och även på lite events med utmaning mellan våra (Stertman vs Vtech) i sommar!
Vi har även valt att spara på DSG lådan med att begränsa vridet på dom högre växlarna då dom S3 vi gjort även haft det och kanske tappat lite på 4-6;an men i stället fått lite mer driftsäkerhet som oftast ägarna uppskattat då dom inte driver rally eller F1 team!
Bäst vore det iof om man byter koppling på en DSG bil eller jämförde manuella bilar med varandra.
Ser fram mot Era tider!


Och "Smålänningarna" kan dom också ..

Golf R BSR Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h ( 4) org: 6.0s Steg 1: 4.7s http://sv.bsr.se/products/t1995/
Scirocco R Steg 1 308hp / 395Nm : 100-150km/h (4) org: 5.2s Steg 1: 4.3s http://sv.bsr.se/products/t2001/

Mvh robban

Då Golf R och Audi S3 är mer eller mindre samma bil, bortsett från olika vikt beroende på utrustning och Sportback eller inte Sportback på S3 så känns det som att BSR är lite ute och cyklar vi på Stertman brukar säga att det är vi, Turbo Center och BSR som gör dom seriösaste mjukvarorna för den Svenska marknaden men gällande BSR´s tider och även deras "bromspapper" så är jag inte så troende!


Saras.
Frågan är om bara vilka tider den bilen kommer
att prestera en varm sommar dag på exempel Björkvik 2
5 grader,när insugstemp ökar mm,du kan glömma dom 12.74 s
om du inte tankar din botmedel under varma dagar som gör kunder glada Racesoppa ;)

Mvh

Att bli en äkta 12-sekunders bil med ett avgassystem, luftfilterkit och mjukvara anser ändå jag vara rätt bra, det är inte många bilar som klarar det med 330-340hk som Du då påstår at denna Golf R har och med den vikten.
Sedan är det som Du säger fr¨ågan är vad denna intercooler klarar av i sommar, kanske måste Erik in och få en S3 intercooler någon gång i sommar för att klara av att leverera som han gör nu?
Det vet vi inte!


Grattis till en fin och snabb bil Gasekke!!

Här kan ni jämföra olika trimföretag....Rothe är snabbast med sina 338hk
http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-tuning-1180306.html

Ser inte varken Vtech, BSR eller Stertman Motorsport i det testet, kanske dags för ett tuner-test i Sverige med olika Golf R!? :)


12.69 är ju riktigt bra tid, jag ska se om jag får låna en annan mätare (racelogic) och jämföra med den om inte annat som referens till min egen.
Sedan tror jag att den blir slöare med sommardäcken på 19" än med mina 17"vinterdäck så det blir väl Rdäck på de fälgarna för lite bus.

Tror att jag kan skaka fram lite racesoppa om det inte räknas som fusk? För då känns 12.69 inom räckhåll faktiskt men i ärlighetens namn så bör det vara en stripptid med riktigt tidtagning eller ngn form av tunertest för närmast sörjande golftrimmare:-). Det sista skulle vara kul och jag ställer gärna upp med minbil på ngt sånt om det är ngn som är sugen.

Hej Erik!
Vore bra om Du kunde låna en Driftbox, den är verkligen mer exakt!
Med Dina 19" kommer Du troligen tappa lite, tyvärr! Så R-däck på Dina 17" fälgar är nog inte en dum ide! :)
Racesoppa spelar ingen större roll då Du inte köpte en fil för det, vi hade kunnat sälja det till Dig om Du velat ha det, det gör verkligen skillnad men enligt somliga är det doping!
Och som Du säger så är det nog dags för en riktig strupen tid för att verkligen skilja mellan många av oss företag på den Svenska marknaden!

Och ja en tuner test med Golf R är ingen dum idé ska föreslå det för Bilsport och se vad dom säger, tror att både vi och Vtech är med på det!?
Sedan kanske man kan få med Turbo Center, BSR och ACE?
Vore verkligen en rolig grej!

Så Erik räkna med att vi hör av oss om det! ;-)
Dock hade vi gärna sett att Du hade en manuell bil! ;-)
mvh Jimmy Särås

AeroPlus
2011-04-05, 23:15
Saras

Du får tänka min vän att dessa testade tider är inte så mycket att hänga i julgran direkt.12.74 är riktigt bra tid.Inget snack om saken.
Men med 17" och kallt ute.

Tror mig med 19" och 20-25 grader ute,skulle det inte förvåna mig om den låg på 1 sec sämre tid 100-200 km/h om inte mer.
Vissa till och med lägger högre tändning vid lägre insugstemp ,jag vet inte hur giac gör det och om dom nu gör det,men säg under 20 grader att styrysteme ger upp till 2 grader högre tändning då har du du en del extra effekt medan över 20 grader så går den efter ordinarie mapp.

Att säga att racelogic är mer noggrant när det är något jag testat är lite dåligt ?
Som sagt testet som jag utförde så handlade det om skillnad på 0.01 sec,om den gör racelogic mer noggran då är det illa :)
Det enda nackdel med g tech är att man måste starta från 0 vilket innebär att bilen får med sig högre insugstemp vid test som sker från 100 km/h vilket kan försämra tid med ca 0.1-0.3 sec i 100-200 jämfört med racelogic,då med racelogic så kan man ligga konstant i 90 km/h sen börja mäta vilket kan vara lite skillnad mot g tech om testet utförs i olika bilar,men så länge du har bägge instrument i en och samma bil vid test så ser du att diff är lika med 0.01 s :)

jonis
2011-04-06, 00:27
Vi ser fram emot denna sommar , förra sommaren gick ju bra ;)



http://www.youtube.com/watch?v=vYzUEINxkaY

Sn00k
2011-04-06, 00:36
men.. nu förstår jag inte.. är det inte alltid hundradelar man jagar..? ;)

självklart SKA det ligga en vassare tändning vid lägre insugs-temp, om programvaran är seriöst framtagen.. backningen finns ju mot högre insugstemp, så att låsa upp den vid nått fast värde blir ju tokit.. kan sensorn registrera den lägre temperaturen så ska den också med i tändkurvan.

Särås
2011-04-06, 00:51
Hade iof hoppats att tråden skulle handla om Golf R och olika mätta tider med sådana bilar! ;)
Så kom igen, släpp Eriks Golf R tid och ge oss mer tidr på olika Golf R, vi har trimmat 4 stycken och jag antar att Turbo Center, Vtech, BSR, ACE och DBR kan ha trimmat några oxå så vore kul att se lite tider fram tills det är sommar och folk börjar testa på flygfält och annat! :)

Jonis: Vi ser oxå fram i mot i sommar! :)

mvh Jimmy Särås

P.S Sladdandebarnet lyckades ändå köra under 8,30, kom inte ihåg om det till och med blev 8,20!?
På Nürburgring vilket iof måste ses som rätt intressant och snabbt, killen har inte ens 20 varv på banan!
Att vi sedan siktar in oss en del på motorsport och haft bilar i JTCC och i andra klasser senaste åren är ändå en intressant parameter, tråden ska inte handla om att vi (Stertman) eller Ni (Vtech) slår oss på bröstet, tycker det vore mer intressant om våra kunder och andras kunder kunde posta glada inlägg om hur bilarna går samt även olika 0-402 meter och olika prestanda tider!?
Ingen tycker det är så intressant att läsa om att vår eller Er mjukvara eller produkt är bäst tror jag i samma termer som att läsa om vems pappa som är bäst!
Vi tror på vår produkt och har bevisat en väldigt bra driftsäkerhet även under dom värsta förhållanden en motor kan klara av, jag är säker på att det är Er inställning om Er produkt oxå!
Jag säger inte att vi behöver vara bästisar eller smöra för varandra!
Jag säger bara att tråden kanske ska hålas ren och vi håller det på en seriös och vettig nivå!?
Jag tror vi alla tjänar på det och dessutom tror jag att användarna på GTI-klubben tycker det är trevligare och roligare så! :)

Gasekke
2011-04-06, 07:42
Det känns som det börjar på lite pajkastar tråd av det här vilket jag tycker är lite tråkigt.

Jag ska vara väldigt tydlig med att jag inte är ute efter att ha en racegolf på dopingbränsle och jag har själv sökt kontakten med stertman och aldrig träffat dem förut så i mitt fall finns det ingen partiskhet där heller.

Självklart kommer tider och resultat vara variabla och man man trixa med däck o bränsle bäst tusan man vill.
Jag har fått en bra bil ännu bättre och det var tanken för mig, men självklart så är det ju intressant att mäta sig med andra tuners både för egen och säkert för deras del.
Det dräller ju inte riktigt att R golfar och att jämföra min mot en r sirocco som är 2wd och lättare tycker jag är rent svammel faktiskt. Så visa tider på vad ni har påp era Rgolfar med DSG så vi iaf kan jämföra samma grundbil.
Jag åker min med ett leende på läpparna och hoppas ni andra också är nöjda med era produkter.

Jimmy det är bara att du har av dig om du vill ha med mig, och tycker du att vi måste göra ett IC byte så är jag ganska lättövertalad men som sagt jag ställer gärna upp som referens.
Mvh Erik over and out.

Peter56
2011-04-06, 08:00
Den här tråden har gjort mig så sugen på trimning att jag kommer låta Stertman trimma min Skoda Fabia RS 1,4 Tsi 180 hk. Men jag är inte ute efter att åka på bana och få de maximalt bästa tiderna där. Jag vill ha en kul bruksbil som funkar att åka med till vardags.

anri52
2011-04-06, 08:12
Hej!!

Se till och anmäl er till Björkvik den 30 April vore kul med lite olika bilar å inte bra en massa Bmws.
Kan vi inte sluta tjafsa om skitsaker? Jag menar var och en kör på det bästa han eller hon har, thats it
Vare sig jag vinner eller förlorar så ser jag fram emot att få testa mot någon Vtech eller stertman bil
ska bli riktigt kul;)

AeroPlus
2011-04-06, 08:40
men.. nu förstår jag inte.. är det inte alltid hundradelar man jagar..? ;)

självklart SKA det ligga en vassare tändning vid lägre insugs-temp, om programvaran är seriöst framtagen.. backningen finns ju mot högre insugstemp, så att låsa upp den vid nått fast värde blir ju tokit.. kan sensorn registrera den lägre temperaturen så ska den också med i tändkurvan.

Precis,därför menar jag att denna GTI-R presterar bättre tider nu,och att den behöver en kraftig ic i sommar för att hålla sig kring dom tider han har nu,men han får räkna i vilket fall som helst att den lär prestera sämre tider.
Hur som den gick riktigt bra och jag skulle vilja se även 100-200 tid med var 10 km/h för att se om det finns en tändens till att den kroknar på högre farter :)

AeroPlus
2011-04-06, 10:25
Hade iof hoppats att tråden skulle handla om Golf R och olika mätta tider med sådana bilar! ;)


Finns det intresse att lägga upp tider på andra bilar orginal som trimmade som i jämförelse eller är du ute efter bara att ha tider på olika GTI-R med olika trimföretag ?
Mvh

Särås
2011-04-06, 10:30
Finns det intresse att lägga upp tider på andra bilar orginal som trimmade som i jämförelse eller är du ute efter bara att ha tider på olika GTI-R med olika trimföretag ?
Mvh

Jag tyckte det hade vart kul att se olika Golf R tider original som trimmade och trimmade av olika företag och tuners runt planeten.
Så håla tråden till Golf R (den heter faktiskt inte GTI R vad jag vet utan Golf R).
mvh Jimmy Särås

AeroPlus
2011-04-06, 10:39
Jag tyckte det hade vart kul att se olika Golf R tider original som trimmade och trimmade av olika företag och tuners runt planeten.
Så håla tråden till Golf R (den heter faktiskt inte GTI R vad jag vet utan Golf R).
mvh Jimmy Särås


Kul att trimma en bil och jämföra den bara mot GOLF R ,vad är kul med det ?Anser som rena tävling mellan olika trimföretag som skapar bara tjafs i slutändan.

Detta anses som marknadsföring oxå så jag förstår inte hur kan gti forum tillåta detta när sånt åker ut så fort den kommer in på vissa andra forum..

Mvh

Rs mannen
2011-04-06, 10:55
Hehe ovanligt.

Han menar nog att det är av allas intresse ok se nu då golf R efter som tråden handlar om just den bilen

Att se olika prestanda. Kanske orginal med annat avgas å filter.
Chippad på olika företag.
Om mappad helt med olika hårdvaror. Tx en bil med annat avgas. En kanske som även är bytt ic. Mm
Just för att se lite skilnader å vad och om det gör någon skilnad.

Vill någon veta samma sak om tx GTI så får vi väl starta en tråd om det oxo sen.
Intresant och trolig tråd tycker jag. Å hoppas på att vi slipper paj kastning å herre på teppan :)

Särås
2011-04-06, 10:57
Kul att trimma en bil och jämföra den bara mot GOLF R ,vad är kul med det ?Anser som rena tävling mellan olika trimföretag som skapar bara tjafs i slutändan.

Detta anses som marknadsföring oxå så jag förstår inte hur kan gti forum tillåta detta när sånt åker ut så fort den kommer in på vissa andra forum..

Mvh

Jag tror att ägare av Golf R är rätt intresserade av att se vad Vtech, DBR, ACE, TC, BSR och övriga i Sverige kan leverera!
Tror inte att vi på Stertman Motorsport AB kommer att vara snabbast med Erik´s bil och är vi inte snabbast så är det väll inte bara bra reklam för oss?

robban
2011-04-06, 11:04
Mycket bra siffror.
Varför har då Audi S3 så mycket sämre siffor med samma effekt?
http://sv.bsr.se/products/t960/
100-150 km/h 4 5.9 s 5.6 s


http://sv.bsr.se/products/t960/





I detta fallet så kan det "förmodligen " vara som så att det går liite tyngre med 225/40X18 istället för 205/50X17 som den andra modellen ( Golf R ) har

mvh robban

Särås
2011-04-06, 11:06
Rs mannen: Exakt så är det, kul att se om någon hittat nått som ger mer än någonting annat, personligen skulle jag vilja sälja på en av våra andra Golf R kunder ett VF insug och jämföra med Eriks tider sedan och se svart på vitt vilket av våra insug som är bäst och även hur mycket det eventuellt skiljer!
Jag tror ju mycket på AWE insuget medans jag vet att min kollega Mattias tror på VF insuget!
De vi är överens om Mattias och jag är att dom båda är väldigt bra!
Men även APR´s insug ser bra ut och det skulle kanske vara kul att mäta 3 olika Golf R med dessa tre insug och resten av bilen kanske helt original eller nått!

Som sagt det finns några Golf R i Sverige och många av dom ägarna hör av sig till oss och jag gissar att dom även ringer Jonis på Vtech och Klaus på Turbo Center och killarna på Dahlbäck och ACE oxå!
Tror att ägarna skulle tycka det var roligt med lite mer prestanda information om Golf R och olika delar, klart det blir svårt att få det opartiskt då varje tuner säkert tycker om den produkten som han eller hon säljer samt att ägaren till den Golf R som köpt den ena delen i stället för den andra oftast valt den för att han eller hon tror eller tycker den är bäst!

Men som sagt jag vill gärna håla tråden ren och inte meningen att det ska vara en SPAM tråd eller slå sig på bröstet!
Jag ser fram i mot Jonis tider och även om Vtech får trimma den vidare och kanske gör steg 2(?) osv oxå så vi kan se lite mer!
Jag ser även fram i mot att andra Golf R ägare som hunnit trimma kanske kommer ut ur garderoben och berättar lite om tider och vad dom gjort med bilarna! :)

AeroPlus
2011-04-06, 11:14
Hehe ovanligt.

Han menar nog att det är av allas intresse ok se nu då golf R efter som tråden handlar om just den bilen

Att se olika prestanda. Kanske orginal med annat avgas å filter.
Chippad på olika företag.
Om mappad helt med olika hårdvaror. Tx en bil med annat avgas. En kanske som även är bytt ic. Mm
Just för att se lite skilnader å vad och om det gör någon skilnad.

Vill någon veta samma sak om tx GTI så får vi väl starta en tråd om det oxo sen.
Intresant och trolig tråd tycker jag. Å hoppas på att vi slipper paj kastning å herre på teppan :)

Väderförhållande,utetemp,olika mätutrustningar,hjulstorlek kan göra allt detta oseriöst tyvär.
Bästa samla på en och samma dag och låta en tidning testa bilarna.
Har testat 1000+ olika bilar med racelogic och jämfört allt som går att jämföra.Det är så många faktorer så kan ställa till det tyvär..
Mvh

Rs mannen
2011-04-06, 11:26
Självklart är det så. Men som sagt. Detta var väl ingen "herre på teppan" lek om vem som var värst eller bäst. Utan vad den lilla besten kan prestera :)
2 bilar blir ju aldrig exakt lika ändå.

Tycker folk som gjort mätningar kan lägga upp tider å info bara. Å lämna kritiken utanför :)

Rs mannen
2011-04-06, 12:03
Hehe. Det har du rätt i. :) va du tycker är intressant eller inte vet vet ju bara du :P
Å om det är inte är kul å läsa vad bilarna presterar mm så kan vi ju lägga ner hela forumet. :) för det är väl lite syftet med det.
Är det någon so
Har en golf R kan det vara mkt intresant att läsa om dess olika prestationer.

Å har man synpunkter eller liknande mot en firma kan man ju maila firman ist för att gnälla på dom på ett forum. För forumet har ju inget med företaget att göra. Sen om någon gillar 3 ist för 5 (exempel för som som inte förstår att siffrorna representerar olika trimmfirmor) är ju inte så intresant för oss andra att läsa. Eller har jag fel? Va tycker ni som "representerar" era firmor här ?

Sen. Aeroplus var det inte alls min mening som ett personligt på hopp mot dig. Ber om ursäkt isf.
Utan rent allmänt. Så hoppas du godtar den.
Mer mat nyttig info å fakta i trådarna är nått jag kan sakna ibland.

silam
2011-04-06, 14:55
Tycker denna tråd var ett bra initsiativ, mycket intressant att läsa om olika resultat, och framförallt om skillnaden mellan olika steg från samma lev.
Visst finns det en changs att nån tid inte är korrekt men för min del behöver det inte läggas upp loggar etc, jag ser tiderna som riktlinjer.
Tror dem flesta ägarna, som mig värderar hållbarheten högst, så det är minst lika intressant med ägare som kört med ett företags mjukvara under en längre tid, som dem som har den första veckan.

Spontant tycker man inte det borde vara så stor skillnad mellan dem olika firmorna så länge som dem håller sig inom säkerhetsmarginalerna, så jag ser fram emot jämförelser mellan olika hårdvaror i kombination med mjukvarorna.
Hur stor roll spelar insuget på R´en, vad jag läst tidigare verkar det bara vara ett par HK hit eller dit ?

/N

anri52
2011-04-06, 15:28
Tycker denna tråd var ett bra initsiativ, mycket intressant att läsa om olika resultat, och framförallt om skillnaden mellan olika steg från samma lev.
Visst finns det en changs att nån tid inte är korrekt men för min del behöver det inte läggas upp loggar etc, jag ser tiderna som riktlinjer.
Tror dem flesta ägarna, som mig värderar hållbarheten högst, så det är minst lika intressant med ägare som kört med ett företags mjukvara under en längre tid, som dem som har den första veckan.

Spontant tycker man inte det borde vara så stor skillnad mellan dem olika firmorna så länge som dem håller sig inom säkerhetsmarginalerna, så jag ser fram emot jämförelser mellan olika hårdvaror i kombination med mjukvarorna.
Hur stor roll spelar insuget på R´en, vad jag läst tidigare verkar det bara vara ett par HK hit eller dit ?

/N

Intressant tråd verkligen!!

Tyskarna använder org kåpan med insatsfilter upp till ca 400hk, uppenbart så räcker orgflödet rätt långt.
Själv kommer jag köra med K&N insats i år, om det är bra eller dåligt jämfört mot ett eftermarknads insug vet jag ännu inte, ska bli kul att se
skillnaden.

anri52
2011-04-06, 15:58
Aero plus din bil går riktigt fint nu, självklart ska du komma till Björkvik så vi kan köra mot varann, tråkigt om det bara blir en massa Bmw bilar
eller hur? Vi startar från 50 till ca 240, så får vi se hur det går.. tror det kan bli jämt

AeroPlus
2011-04-06, 17:04
Om vi pratar effekt så ger bilen enligt denna sidas kalkylator http://www.norberg-racing.com/ ca 328hk för att göra den tid den gjort.
Om det gör ngn besviken eller glad skiter jag faktiskt fullständigt i utan det är upp till var och en att tycka.


En sån viss effekt uträkning har jag i huvudet :) och jag har aldrig tvekat på effekt skrev till och med själv att den gav 50-60 hk mer än orginal bil.
Mvh

AeroPlus
2011-04-06, 17:13
Aero plus din bil går riktigt fint nu, självklart ska du komma till Björkvik så vi kan köra mot varann, tråkigt om det bara blir en massa Bmw bilar
eller hur? Vi startar från 50 till ca 240, så får vi se hur det går.. tror det kan bli jämt

Den går så jag är nöjd, hade den gjort 15 sec 100-200 hade jag oxå varit nöjd,med tiden inser man att acceleration tider är inte det hela.Att jaga efter acc tider är som att jaga problem,påställa bilar mer mm då ligger allt på gränsen och man får förvänta sig allt från kopplings ras till värsta fall motor ras.
Angående Björkvik har jag sagt mitt,den är inte av intresse längre pga allt som hänt,gasar för mig själv nu för tiden och njuter av bilen på detta sett.
Helt enkelt mår bättre utav detta.
Mvh

badtab
2011-04-06, 17:59
Gasekke: Tror jag körde om dig på Nynäsvägen strax innan Farsta i fredags, en vit golf R med reklam för Stertman på nummerplåten? Den såg jävligt rå ut, visst är det grövre avgas på den?

Jag åkte en blå mk4 r32 med svarta fälgar..

DPC
2011-04-06, 19:14
Instämmer i Silams frågeställning: Vad ger det att byta insug? Handlar det om förbättrad prestanda genom sänkt mottryck? Hur blir det med temperatur på luften in?

Gasekke
2011-04-06, 20:53
AeroPlus bra räknat av dig, det tror jag är bra uppskattning den siffran och nu ger jag mig för stunden ska bara köra o njuta så får vi se om det blir ngt event för mig bor ju lite offside från allt kul och vill nog köra bana i första hand.

Badtab jo det var jag i den bilen. Sitter milltek på den med 4"x2 i övrigt S*****man steg 2,5 med ett annat insug finns info längre fram i tråden. Jag sågdin bil och de är fina R32 också, hade tänkt hetsa lite grann bara för för att busa lite.
Jo den är ganska rå i sin "vinterpäls"

Dessutom så har jag tagit i lite mer för en bättre tid och ja info kommer...... ;-)

Gasekke
2011-04-07, 08:58
Hur tusan postar man en bild på detta forum?? Nåja jag körde med avstängd AC och kontrollerat ringtryck så körde jag 3 repor

12,61, 12,55 .12.53
0-100 bästa tid 4,25 4,27-4,31
100-150-4,57

BF98 o vinterdäck 17" har Gtech logg men vet inte hur man postar.

Mvh Erik

DPC
2011-04-07, 09:02
Riktigt fina siffror. Sjukt vad bra den skottar iväg från stillastående.. Blir själv sugen att "släppa" loss min R.

AeroPlus
2011-04-07, 10:04
Hur tusan postar man en bild på detta forum?? Nåja jag körde med avstängd AC och kontrollerat ringtryck så körde jag 3 repor

12,61, 12,55 .12.53
0-100 bästa tid 4,25 4,27-4,31
100-150-4,57

BF98 o vinterdäck 17" har Gtech logg men vet inte hur man postar.

Mvh Erik

Hej !

Bra grejer :)
100-200 ?
Mvh

anri52
2011-04-07, 15:48
Den går så jag är nöjd, hade den gjort 15 sec 100-200 hade jag oxå varit nöjd,med tiden inser man att acceleration tider är inte det hela.Att jaga efter acc tider är som att jaga problem,påställa bilar mer mm då ligger allt på gränsen och man får förvänta sig allt från kopplings ras till värsta fall motor ras.
Angående Björkvik har jag sagt mitt,den är inte av intresse längre pga allt som hänt,gasar för mig själv nu för tiden och njuter av bilen på detta sett.
Helt enkelt mår bättre utav detta.
Mvh

OK synd...men jag förstår dig;)

anri52
2011-04-07, 16:25
Ser inga konstigheter att en Golf R med Dsg kan göra så förbannat bra 0-100 tider, ta tex Semagas förra edition 30 (samma motor som Ren) men med framkraffs och Dsg, 300 bänkade hk trim från Ace gör 0-100 på 5,0 eller 2 hot golf
Stertman steg 2 5,4 jag menar i min värld är dessa tider riktigt bra, det kommer nog va mer regel än undantag att en Golf R (dsg) som är trimmad kommer köra sträckan 0-100 under 5 sec.


Men som sagt det skulle va intressant å veta en 100-200 tid också... mitt tips är en hög 12 eller en 13 tid
det är just det intervallet som är intressant för när 5an vx går i så kroknar dessa bilar ganska rejält
efter 200 ska vi inte tala om hehe.

GTI30EDITION
2011-04-07, 17:11
Ser inga konstigheter att en Golf R med Dsg kan göra så förbannat bra 0-100 tider, ta tex Semagas förra edition 30 (samma motor som Ren) men med framkraffs och Dsg, 300 bänkade hk trim från Ace gör 0-100 på 5,0 eller 2 hot golf
Stertman steg 2 5,4 jag menar i min värld är dessa tider riktigt bra, det kommer nog va mer regel än undantag att en Golf R (dsg) som är trimmad kommer köra sträckan 0-100 under 5 sec.


Men som sagt det skulle va intressant å veta en 100-200 tid också... mitt tips är en hög 12 eller en 13 tid
det är just det intervallet som är intressant för när 5an vx går i så kroknar dessa bilar ganska rejält
efter 200 ska vi inte tala om hehe.

Hello Rian!

Ja att våra GTI bilar gick bra var ingen tvekan om, race soppa eller inte. Min gjorde ju 100-150 på 4,1 med gatbränsle och 100-200 på 11,2, rätt hyfsat.

Men i vår kommer jag med något nytt troligtvis. Inte lika vasst som 335:an men dock något annat. Se upp i backspegeln Aeroplus. ;)

Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 18:10
Ser inga konstigheter att en Golf R med Dsg kan göra så förbannat bra 0-100 tider, ta tex Semagas förra edition 30 (samma motor som Ren) men med framkraffs och Dsg, 300 bänkade hk trim från Ace gör 0-100 på 5,0

4.8 s som bäst när jag körde den.5.0 s var med Racesoppa Martin i bilen..



Men som sagt det skulle va intressant å veta en 100-200 tid också... mitt tips är en hög 12 eller en 13 tid
det är just det intervallet som är intressant för när 5an vx går i så kroknar dessa bilar ganska rejält
efter 200 ska vi inte tala om hehe.

Håller med,jag väntar fortfarande på 100-200 tid..Men som du säger så lär det blir hög 12 eller 13 sec och då är det frågan om det är bra eller inte när en 1660 kg 9-5 Aero med 300 hk grejar strax över 13 sec..

180-200 eller 180-220 km/h brukar säga mycket mer om bilarna effekt än 0-100 eller 402 meter körning..

AeroPlus
2011-04-07, 18:12
OK synd...men jag förstår dig;)

Tack för förståelse..
Vi kommer att synas på motorvägen säkert när jag vet att racesoppa inte är tillgänlig och även lättare hjul..
Med detta prestanda som jag harnu kan jag nästan garantera dig att du blir bakom efter 180 km/h

Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 18:56
Ja att våra GTI bilar gick bra var ingen tvekan om, race soppa eller inte. Min gjorde ju 100-150 på 4,1 med gatbränsle och 100-200 på 11,2, rätt hyfsat.

Ja,alla skriver hur bilarna gick bra hit och dit,men fram med felena som ni fått under all den tid och supporten ni fått på senaste tiden ? :)
Att påställa en bil jävel är inte något svårt, specielt med racesoppa men att få till drifsäkerhet,och annat det är tyvär svårare :)
Inte konstigt att Rians bil backade tändning ,det säger hur mycket en bil är påställd när den backar 3-5 grader tändning.
Därför var racesoppa lösningen under vissa varma dagar :)






Men i vår kommer jag med något nytt troligtvis. Inte lika vasst som 335:an men dock något annat. Se upp i backspegeln Aeroplus. ;)

Mvh

Skulle vara mest glad om jag såg dig på en moppe med racesoppa :)
Mvh

anri52
2011-04-07, 19:00
4.8 s som bäst när jag körde den.5.0 s var med Racesoppa Martin i bilen..




Håller med,jag väntar fortfarande på 100-200 tid..Men som du säger så lär det blir hög 12 eller 13 sec och då är det frågan om det är bra eller inte när en 1660 kg 9-5 Aero med 300 hk grejar strax över 13 sec..

180-200 eller 180-220 km/h brukar säga mycket mer om bilarna effekt än 0-100 eller 402 meter körning..

4,8 är grymt imponerande och "endast" 300 hk från Ace... fan det måste va hästar utöver det vanliga..

anri52
2011-04-07, 19:03
Tack för förståelse..
Vi kommer att synas på motorvägen säkert när jag vet att racesoppa inte är tillgänlig och även lättare hjul..
Med detta prestanda som jag harnu kan jag nästan garantera dig att du blir bakom efter 180 km/h

Mvh

Därför kör vi bara 50 till 179 km/h

AeroPlus
2011-04-07, 19:21
4,8 är grymt imponerande och "endast" 300 hk från Ace... fan det måste va hästar utöver det vanliga..

4.8 är bra tack vore dsg framförallt.Dom växlar oerhört snabbt och får acceleration på nytt efter växling direkt.Medan vi med manuella har mer eller mindre liten fördröjning..
Mvh

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:05
Ja,alla skriver hur bilarna gick bra hit och dit,men fram med felena som ni fått under all den tid och supporten ni fått på senaste tiden ? :)
Att påställa en bil jävel är inte något svårt, specielt med racesoppa men att få till drifsäkerhet,och annat det är tyvär svårare :)
Inte konstigt att Rians bil backade tändning ,det säger hur mycket en bil är påställd när den backar 3-5 grader tändning.
Därför var racesoppa lösningen under vissa varma dagar :)


Jag kan bara hålla med här. Kass support, för hårt påställt, dålig driftsäkerhet, trasig camfollower, slirande DSG koppling å hej å hå..




Skulle vara mest glad om jag såg dig på en moppe med racesoppa :)
Mvh

En Puch Montana med racebränsle.. jo det vore något. 2,0 Tfsi motorn är imponerande. Och det mest imponerande med just ED 30 motorn (så vitt jag vet är det samma i GTI-R bilen) är steg 1. Att få upp den den effekten och prestandan med endast programvara är fint som snus. GTi-R:en är alla gången en mkt trevlig bil att köra både rakt fram och på kurvig väg.

Men vi kör väl 2,3 T mot varandra i vår Aero? Om inte på ett event så kan vi mötas upp och dra ett par repor på Kjula...

DPC
2011-04-07, 20:28
Roligt att gamla VW rävar satt ordentlig fart på denna tråd! Vad åker ni för bilar idag (Kemo, Richard, Martin)?

AeroPlus
2011-04-07, 20:30
Jag kan bara hålla med här. Kass support, för hårt påställt, dålig driftsäkerhet, trasig camfollower, slirande DSG koppling å hej å hå..

Tummen upp för att du vågade skriva som det är,många tyvär inte som vågar framförallt Rian ;)




Men vi kör väl 2,3 T mot varandra i vår Aero? Om inte på ett event så kan vi mötas upp och dra ett par repor på Kjula...

Blir svårt,inom snar tid blir det Bosnia/Kroatia en längre period.

Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 20:38
Roligt att gamla VW rävar satt ordentlig fart på denna tråd! Vad åker ni för bilar idag (Kemo, Richard, Martin)?

Saab 9-5 Aero Hirsch 300HK 400 NM

Mvh

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:38
Roligt att gamla VW rävar satt ordentlig fart på denna tråd! Vad åker ni för bilar idag (Kemo, Richard, Martin)?

Halloj!

Idag åker jag en 335i som dock ska säljas inom kort. Jag har en även en Saab 9-5 Aero som TM-Racing ska få se över lite nu i vår.

Men jag kan sakna min röda Ed30, dock inte den sista uppgraderingen, men bilen som helhet var trevlig.

GTi R:en har jag inte fått åka med i än, men jag hoppas på att få uppleva det någon dag. :)

Mvh

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:41
Tummen upp för att du vågade skriva som det är,många tyvär inte som vågar framförallt Rian ;)





Blir svårt,inom snar tid blir det Bosnia/Kroatia en längre period.

Mvh

Tråkigt! Hade varit kul att träffas och dricka kaffe.. dock utan bulle nu när jag åker manuell 9-5 Aero.

Har du kört någon GTI-R, eller testat tider Aero?

AeroPlus
2011-04-07, 20:46
Har du kört någon GTI-R, eller testat tider Aero?

Golf r heter den tydligen.Har inte provkört..

Här har du tider på Aero med 19" V power,1660 kg ,blött väglag,5-6 grader utetemp.

100-150 4.67 s
100-180 9.45 s
100-200 13.47 s

Mvh

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:47
Tummen upp för att du vågade skriva som det är,många tyvär inte som vågar framförallt Rian ;)




Blir svårt,inom snar tid blir det Bosnia/Kroatia en längre period.

Mvh

Jag tror nog Rian har en hel del han skulle vilja lätta från sitt hjärta.. men det får komma från honom själv. :)

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:48
Golf r heter den tydligen.Har inte provkört..

Här har du tider på Aero med 19" V power,1660 kg ,blött väglag

100-150 4.67 s
100-180 9.45 s
100-200 13.47 s

Mvh

Fy helvete.. ja det var bra tider med 1660kgs Saab och stora 19" fälgarna.. *tummen upp*

DPC
2011-04-07, 20:52
Saab 9-5 Aero Hirsch 300HK 400 NM

Mvh

Är det en original Hirsch som presterar så bra?

DPC
2011-04-07, 20:53
Halloj!

Idag åker jag en 335i som dock ska säljas inom kort. Jag har en även en Saab 9-5 Aero som TM-Racing ska få se över lite nu i vår.

Men jag kan sakna min röda Ed30, dock inte den sista uppgraderingen, men bilen som helhet var trevlig.

GTi R:en har jag inte fått åka med i än, men jag hoppas på att få uppleva det någon dag. :)

Mvh

Misstänker att 335:an inte standard ;) ?

Var innebar sista uppgraderingen av din Ed30 som gav de problem du beskriver?

GTI30EDITION
2011-04-07, 20:58
Misstänker att 335:an inte standard ;) ?

Det sitter andra dp´s på den nu, programvara från Turbocenter, ställbart chassie, 19" lätta fälgar, vilket ska tas bort vid försäljning.

Hur är Golf R:en på bana, kurvig väg med DSG:n? Någon som har en bil kan väl berätta?

Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 21:08
Fy helvete.. ja det var bra tider med 1660kgs Saab och stora 19" fälgarna.. *tummen upp*

Tackar,tycker att med Hirsch är det inte tider som är roliga utan den mjuka och snabba pedalresponsen,körbarhet.
Max laddtryck 1.05.Annars 1.0 på toppen 0.89 bar.
Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 21:10
Är det en original Hirsch som presterar så bra?

Jag har Hirsch programvara i min bil som jag skaffat.
Hårdvara är ferrita helsats,kungskobran,och kraftig frontmattad ic..

Det sitter org kammar,org luft filter och org stift.
Här är en mätare film 100-160 km/h.
Mätare diff är ca 1-2 km/h.
http://www.garaget.org/video/102369
Mvh

GTI30EDITION
2011-04-07, 21:12
Tackar,tycker att med Hirsch är det inte tider som är roliga utan den mjuka och snabba pedalresponsen,körbarhet.
Max laddtryck 1.05.Annars 1.0 på toppen 0.89 bar.
Mvh

Vad laddade kärran med MapTun uppgraderingen, och känner du att din bil går bättre nu?

Ursäkta att vi glider från ämnet här, hoppas det inte irriterar för mycket?

DPC
2011-04-07, 21:14
Jag har Hirsch programvara i min bil som jag skaffat.
Hårdvara är ferrita helsats,kungskobran,och kraftig frontmattad ic..

Det sitter org kammar,org luft filter och org stift.
Här är en mätare film 100-160 km/h.
Mätare diff är ca 1-2 km/h.
http://www.garaget.org/video/102369
Mvh

Kungskobra? är det annan snorkel före turbon?

AeroPlus
2011-04-07, 21:16
Vad laddade kärran med MapTun uppgraderingen, och känner du att din bil går bättre nu?

Ursäkta att vi glider från ämnet här, hoppas det inte irriterar för mycket?

1.25-1.3 max,mer vrid i den jämfört med denna.
Den går ungefär lika med MapTun 313 hk när den gick som bäst.På sistonde när MapTun strulade då är denna snabbare med 1.1.5 secund 100-200 km/h..
Mvh

AeroPlus
2011-04-07, 21:17
Kungskobra? är det annan snorkel före turbon?

Exakt,den kobran som sitter på min bil sitter på en Aero 06 uppåt.Det är detta som är skillnad mellan 250 och 260 hk varian och en ändring i programet :)
Mvh

DPC
2011-04-07, 21:19
Det sitter andra dp´s på den nu, programvara från Turbocenter, ställbart chassie, 19" lätta fälgar, vilket ska tas bort vid försäljning.

Hur är Golf R:en på bana, kurvig väg med DSG:n? Någon som har en bil kan väl berätta?

Mvh

Jag har iofs en manuell R men kan uttala mig om chassibeteende. Bilen är kort beskrivet riktigt trevlig på kurvig väg (dock lite tung 1620 kg). Bilen är lättkörd och förutsägbar, typ neutral i uppförandet. 4WD gör sitt till att stabilisera bilen i såväl låg som hög fart och bromsarna bettar fint.

DPC
2011-04-07, 21:21
Exakt,den kobran som sitter på min bil sitter på en Aero 06 uppåt.Det är detta som är skillnad mellan 250 och 260 hk varian och en ändring i programet :)
Mvh

Misstänkte det. (Kuriosa: jag arbetar nära de som har proggat motorn)

Gasekke
2011-04-07, 21:21
Hejsan svejsan, nu har jag tittat i mina loggar och kan bara konstatera att jag gasar som en kärring... Jag har lyckats att med precision som ett atomur släppt av varje repa i typ 195:-( men 100-190 om det hjälper ngn att klura vidare gör den på 10.23-10,41.

Den styr på ganska bra tycker jag. Jag vet att Saab:en går stenhårt i fart mkt imponerande faktiskt anser jag. Det skulle vara kul att se en manuell R golf med mitt trim för att se om den är piggare däruppe. Sedan vet jag inte hur den ser ut i mellanregister då tiden 100-150 inte är alls lika mkt snabbare som under 100 o över 150 kapar den tid igen dock kör jag sällan i de höga farterna och tycker att 80-150 är ett mkt intressantare register.

Som kör upplevelse i övrigt är den riktigt snabb på lagom krokig väg men när det ska svängas rejält så understyr en del. Har det aktiva chassit o i sportläge är den hyfsat ok , om det fanns möjlighet så hade jag gärna stängt av ESP helv**** och haft en haldexupdate för mer kraft bak. Det funkar bra med DSG:n på krokig väg annars paddlar jag mest då iofs
Jag ska nog testa lite konbana i sommar och då lägga några R däck på vinterfälgarna

AeroPlus
2011-04-07, 21:32
Hejsan svejsan, nu har jag tittat i mina loggar och kan bara konstatera att jag gasar som en kärring... Jag har lyckats att med precision som ett atomur släppt av varje repa i typ 195:-( men 100-190 om det hjälper ngn att klura vidare gör den på 10.23-10,41.


12.5 sec får du räkna med :)
I vilken utetemp kör du dom tiderna ?


Den styr på ganska bra tycker jag. Jag vet att Saab:en går stenhårt i fart mkt imponerande faktiskt anser jag.

Ja,Saabarna är inte så vassa fram till 3an men när 3an åker i då är det fart i dom :)

GTI30EDITION
2011-04-07, 21:34
Hejsan svejsan, nu har jag tittat i mina loggar och kan bara konstatera att jag gasar som en kärring... Jag har lyckats att med precision som ett atomur släppt av varje repa i typ 195:-( men 100-190 om det hjälper ngn att klura vidare gör den på 10.23-10,41.

Den styr på ganska bra tycker jag. Jag vet att Saab:en går stenhårt i fart mkt imponerande faktiskt anser jag. Det skulle vara kul att se en manuell R golf med mitt trim för att se om den är piggare däruppe. Sedan vet jag inte hur den ser ut i mellanregister då tiden 100-150 inte är alls lika mkt snabbare som under 100 o över 150 kapar den tid igen dock kör jag sällan i de höga farterna och tycker att 80-150 är ett mkt intressantare register.

Som kör upplevelse i övrigt är den riktigt snabb på lagom krokig väg men när det ska svängas rejält så understyr en del. Har det aktiva chassit o i sportläge är den hyfsat ok , om det fanns möjlighet så hade jag gärna stängt av ESP helv**** och haft en haldexupdate för mer kraft bak. Det funkar bra med DSG:n på krokig väg annars paddlar jag mest då iofs
Jag ska nog testa lite konbana i sommar och då lägga några R däck på vinterfälgarna

Trevligt att höra R-åkare. Att en Saab Aero går bra kan jag hålla med om, speciellt när man kastar i 3:an och gasar fullt, då kommer dom
farande som ett lokomotiv.

DSG lådan upplevde jag som underbar. Idag finns det ju uppgraderingar med flashningar osv, även min röda var flashad men tyvärr så
började den slira efter att man kört med bilen i x antal mil, och det var inte speciellt roligt. Speciellt inte när man ringde VW och kollade
upp vad en ny koppling kostade.

Nu finns det säkert eftermarknads kopplingar att köpa idag som är billigare, men långt ifrån billiga kan jag tänka mig. Så om ni trimmar
tänk på att inte "vrida" på för hårt, bara ett litet tips.

Om man vill köra med en uppgradering till DSG lådan så skulle jag rekomendera Rothe Motorsports hårdvaru uppgradering, visserlien dyr MEN
driftsäkert som sjutton. :)

Gasekke
2011-04-07, 21:48
lagom kalla Umeå vid tillfället stekheta +8grader ;) , jag tror att det inte finns så jättemkt mer att hämta om man inte vill äventyra hållbarheten men en större IC än org skulle nog vara bra senare i sommar för att kunna bibehålla temp.

Jag tror att om allt stämmer perfekt så kan man nog komma under 12,5 om än knappt sen vete tusan med dessa grejor, vad gör Mitsubishi Evo bilarna för tider vore ju lite kul att hänga med dem då de är ganska lika i motorstorlek o vikt med kanske är ju ganska gott om dem på bilsportracen och närmaste för mig blir väl Piteå dragway så jag får kanske åka dit i sommar.

Jag har ju den har som bruksbil och har en annan bil som tanken var att åka fort med.... Men då är det inte så hållbart längre och förra versionen av den motorn överlevde inte bromsningen men ska testas igen snart hoppas jag.
BMW m10 fyra i en oskyldig E21 kaross gav då 545whp 630nm vid ca 6000 varv sen strul.
Har annan kam o lite annat småpill nu så förhoppningsvis ska den ge mer fast då vid ca7000. Men den bilen är helt okörbar i allmänt bruk så golfen passar mig kanon.

itouch
2011-04-07, 22:02
DSG lådan upplevde jag som underbar. Idag finns det ju uppgraderingar med flashningar osv, även min röda var flashad men tyvärr så
började den slira efter att man kört med bilen i x antal mil, och det var inte speciellt roligt. Speciellt inte när man ringde VW och kollade
upp vad en ny koppling kostade.

Nu finns det säkert eftermarknads kopplingar att köpa idag som är billigare, men långt ifrån billiga kan jag tänka mig. Så om ni trimmar
tänk på att inte "vrida" på för hårt, bara ett litet tips.

Om man vill köra med en uppgradering till DSG lådan så skulle jag rekomendera Rothe Motorsports hårdvaru uppgradering, visserlien dyr MEN
driftsäkert som sjutton. :)

Rothes är onödigt dyr och jag skulle inte rekommendera någon under 400hp att skaffa den. Programmeras dsgn om rätt så kan man idag avnjuta över 400hk och 550nm i vrid utan problem på originalkopplingar. En ny originalkopplingsats kostar på vag runt 6-7000kr (Förstår inte vart du fått prisuppgift ifrån om att det ska vara svindyrt, de räknade antagligen på fel grejer) jämför man detta mot vad en förstärkt sachskoppling kostar så kommer man billigt undan om man byter en gång per 2 år ifall de slits ut av hög effekt.

GTI30EDITION
2011-04-07, 22:07
Rothes är onödigt dyr och jag skulle inte rekommendera någon under 400hp att skaffa den. Programmeras dsgn om rätt så kan man idag avnjuta över 400hk och 550nm i vrid utan problem på originalkopplingar. En ny originalkopplingsats kostar på vag runt 6-7000kr (Förstår inte vart du fått prisuppgift ifrån om att det ska vara svindyrt, de räknade antagligen på fel grejer) jämför man detta mot vad en förstärkt sachskoppling kostar så kommer man billigt undan om man byter en gång per 2 år ifall de slits ut av hög effekt.

Tjo! Det låter ju fin-fint. Och hur många mil och event med hårda starter osv har du kört med din uppgradering?

Håller den för 10.000 mil med bla hård körning... är det någon som testat detta än? Jag skulle nog säga att Rothes uppgradering gör detta.

Ok.. vi säger 7000:- för kopplingen, vad tar VW mekarna per timma och hur många timmars jobb är det för att byta
en koppling?

Jag vill inte vara någon tjurig skeptiker, men det är driftsäkerhet på lång sikt jag tänker på.

Mvh

itouch
2011-04-07, 22:21
Tjo! Det låter ju fin-fint. Och hur många mil och event med hårda starter osv har du kört med din uppgradering?

Håller den för 10.000 mil med bla hård körning... är det någon som testat detta än? Jag skulle nog säga att Rothes uppgradering gör detta.

Jag vill inte vara någon tjurig skeptiker, men det är driftsäkerhet på lång sikt jag tänker på.

Mvh

Har väl åkt ca 2000 mil nu, varav xx launchcontroller och över 10 strippenkörningar, använder bilen dagligen och tycker om att använda bilen.
Det är viktigt att tänka inom fysikens lagar för att förstå skillnaderna, en koppling som greppar utan slir slits inte ut, en koppling som slirar lite eller mycket skapar värme som i sin tur dödar/sliter ut kopplingen, så har du inte slir, vilket kan loggas med vag-com noga så slits inte kopplingen ut på 2 eller 10.000 mil. Boven bakom alla dsgproblem är all ny värme som tillkommer när man ökar effekten och att den lilla värmeväxlaren på toppen av dsglådan inte klarar att hålla oljan inom originalspec, några företag har idag börjat jobba mot bättre tätningar internt i lådan(för att inte tappa ett fast tryck som kopplingarna ser) och kylningslösningar.

För att förklara lite mer bakgrundsinfo, sådant som många firmor inte lämnar ut, så kan jag säga att kopplingstryckpumparna original är programvarulåsta på 5 bar, men är specade och byggda att hantera upp till 10 bar (Vilket få känner till), ökar man på denna spärren så erhåller man bättre grepp.

GTI30EDITION
2011-04-07, 22:31
Har väl åkt ca 2000 mil nu, varav xx launchcontroller och över 10 strippenkörningar, använder bilen dagligen och tycker om att använda bilen.
Det är viktigt att tänka inom fysikens lagar för att förstå skillnaderna, en koppling som greppar utan slir slits inte ut, en koppling som slirar lite eller mycket skapar värme som i sin tur dödar/sliter ut kopplingen, så har du inte slir, vilket kan loggas med vag-com noga så slits inte kopplingen ut på 2 eller 10.000 mil. Boven bakom alla dsgproblem är all ny värme som tillkommer när man ökar effekten och att den lilla värmeväxlaren på toppen av dsglådan inte klarar att hålla oljan inom originalspec, några företag har idag börjat jobba mot bättre tätningar internt i lådan(för att inte tappa ett fast tryck som kopplingarna ser) och kylningslösningar.

För att förklara lite mer bakgrundsinfo, sådant som många firmor inte lämnar ut, så kan jag säga att kopplingstryckpumparna original är programvarulåsta på 5 bar, men är specade och byggda att hantera upp till 10 bar (Vilket få känner till), ökar man på denna spärren så erhåller man bättre grepp.

Och med detta menar du att firman som trimmade min bil inte visste vad dom höll på med när min koppling började slira med flashning efter 1,5 månader? Detta trots en första flashning och sedan ett ytterligare försök att få bort sliret fast utan framgång. Jag är inte det minsta upprörd, bara lite fundersam och nyfiken på varför just min bil som då rullat ca 6500 mil började slira från att inte haft det minsta slir från början.

Mvh

anri52
2011-04-07, 22:33
Itouch> Hur kommer det sig att Gti30editions koppling börja slira då? Jag menar han hade inte några 550nm i vrid bilen va flachad med Giacs dsg flasch,
enligt Stertman är Giac bra eller rättare sagt bäst på alla punkter, vad kan ha gått fel? den börja slira direkt efter sista uppgraderingen (på Eventet).

anri52
2011-04-07, 22:36
Itouch> Hur kommer det sig att Gti30editions koppling börja slira då? Jag menar han hade inte några 550nm i vrid bilen va flachad med Giacs dsg flasch,
enligt Stertman är Giac bra eller rättare sagt bäst på alla punkter, vad kan ha gått fel? den börja slira direkt efter sista uppgraderingen (på Eventet).

ursäkta missade sista inläggen..)

itouch
2011-04-07, 22:37
Och med detta menar du att firman som trimmade min bil inte visste vad dom höll på med när min koppling började slira med flashning efter 1,5 månader? Detta trots en första flashning och sedan ett ytterligare försök att få bort sliret fast utan framgång. Jag är inte det minsta upprörd, bara lite fundersam och nyfiken på varför just min bil som då rullat ca 6500 mil började slira från att inte haft det minsta slir från början.

Mvh

Då visste inte många om dsgns begränsningar, de som kunde flasha dsg kunde i princip bara höja maxvridmomentspärren som var på 350nm original till ca 500-550nm men kunde inte kaliberar om greppkurva eller kände till andra parametrar, det är på senare tid allt fler som passerat 400hk och idag åker närmare 800hk på dsglådor, dessa har pressat utvecklingen.
Det Giac ännu idag bara gör är att höja vridmomentsbegränsningen från 350 till 550nm men rör inget annat kopplingsrelaterat, givetvis räcker ej detta.
I ditt fall så slets nog din originalkoppling ut pga slir och i sin tur värmen som uppstog. Om du inte slirar från första början så sliter du inte ut kopplingarna.

Hade du haft kvar bilen än idag så skulle den nog gå ruskigt gott.

GTI30EDITION
2011-04-07, 22:40
Då visste inte många om dsgns begränsningar, de som kunde flasha dsg kunde i princip bara höja maxvridmomentspärren som var på 350nm original till ca 500-550nm men kunde inte kaliberar om greppkurva eller kände till andra parametrar, det är på senare tid allt fler som passerat 400hk och idag åker närmare 800hk på dsglådor, dessa har pressat utvecklingen.
I ditt fall så slets nog din originalkoppling ut pga slir och i sin tur värmen som uppstog. Om du inte slirar från första början så sliter du inte ut kopplingarna.
Alltså okunskap av trimfirman i detta fall som kunden blev lidande av i slutändan. Jahapp.. det känns ju skönt att få veta så här i efterhand, men vem är förvånad....

itouch
2011-04-07, 22:46
Alltså okunskap av trimfirman i detta fall som kunden blev lidande av i slutändan. Jahapp.. det känns ju skönt att få veta så här i efterhand, men vem är förvånad....

Tyvärr så får många produkterna från usa idag och har inte möjligheten att testa begränsningarna själva. Många släppte dsgprogramvaror samtidigt på marknaden utan några långgående tester.

Jag hade också lessnat som du gjorde, man vill upp i effekt men begränsas av ett dåligt/dyrt utbud på växelådssidan.

GTI30EDITION
2011-04-07, 22:50
Tyvärr så får många produkterna från usa idag och har inte möjligheten att testa begränsningarna själva. Många släppte dsgprogramvaror samtidigt på marknaden utan några långgående tester.

Jag hade också lessnat som du gjorde, man vill upp i effekt men begränsas av ett dåligt/dyrt utbud på växelådssidan.

DSG lådan är ju enormt trevlig, och om det du skriver stämmer så för mig personligen finns bara ett alternativ och det är DSG lådan. Om man kan ställa på vridet och slippa kopplings slir som du skriver så är det helt suveränt. Tack för en väldigt bra information!! :)

AeroPlus
2011-04-07, 22:51
enligt Stertman är Giac bra eller rättare sagt bäst på alla punkter


HA HA,det är inte bra att vara naiv :)


Mvh

anri52
2011-04-07, 22:52
Hehe jag kommer ihåg när alla va skeptiska mot Vtech när dom förklara att lådan klarar vrid upp emot 500nm

itouch
2011-04-07, 22:59
DSG lådan är ju enormt trevlig, och om det du skriver stämmer så för mig personligen finns bara ett alternativ och det är DSG lådan. Om man kan ställa på vridet och slippa kopplings slir som du skriver så är det helt suveränt. Tack för en väldigt bra information!! :)

Jag var med i utvecklingen av dsgprogramvaran till en mk5 r32 turbo i Usa som satsar på att nå rekordsiffror i effekt, de bänkade 530whp (dvs över 600hk i motorn) utan slir och sedan 660whp (dvs över 750hk i motorn) på originaldsg med endast programvara och började se slir och efter de gick upp högre i laddtryck så slirade det hela tiden. De jobbar nu mot att lösa så han kan få det att hålla till mer. Han har nu sänkt laddtrycket och åker ca 500 ponnys på hjulen under tiden de letar alternativ så han kan gå högre med långvarig stabilitet.

Avgör själv om jag har koll på vad jag pratar om :)

GTI30EDITION
2011-04-07, 23:03
Jag var med i utvecklingen av dsgprogramvaran till en mk5 r32 turbo i Usa som satsar på att nå rekordsiffror i effekt, de bänkade 580whp (dvs över 640hk i motorn) utan slir och sedan 660whp (dvs över 750hk i motorn) på originaldsg med endast programvara och började se mindre slir och efter de gick upp högre i laddtryck så slirade det hela tiden. De jobbar nu mot att lösa så han kan få det att hålla till mer. Han har nu sänkt laddtrycket och åker på 500 på hjulen utan slir på original.

Avgör själv om jag har koll på vad jag pratar om :)

Vilken DSG flashning kör du med Itouch? Jag menar det är säkert flera personer som åker runt med DSG och är sugna att vässa som är intresserade av just din typ av flashning.

Mvh

anri52
2011-04-07, 23:04
HA HA,det är inte bra att vara naiv :)


Mvh

Jag är naiv å lättlurad... men man måste gå den hårda vägen innan man inser hur dum man varit..

GTI30EDITION
2011-04-07, 23:07
Jag är naiv å lättlurad... men man måste gå den hårda vägen innan man inser hur dum man varit..

Då är vi två!!! :)

itouch
2011-04-07, 23:07
Vilken DSG flashning kör du med Itouch? Jag menar det är säkert flera personer som åker runt med DSG och är sugna att vässa som är intresserade av just din typ av flashning.

Mvh

Åker med ovanstående, jag som utförde större delen av testningen på min bil på distans innan den började spridas till värstingarna där borta. Killen som tagit fram den har ingen återförsäljare i sverige ännu men är stor i usa/england och det går via mig få hans programvaror i sverige. Jag hoppas någon firma börjar erbjuda hans grejer snart.

anri52
2011-04-07, 23:13
Åker med ovanstående, jag som utförde större delen av testningen på min bil på distans innan den började spridas till värstingarna där borta. Killen som tagit fram den har ingen återförsäljare i sverige ännu men är stor i usa/england och det går via mig få hans programvaror i sverige. Jag hoppas någon firma börjar erbjuda hans grejer snart.

Det måste va helt fantastisk å höra för alla med Dsglåda

itouch
2011-04-07, 23:13
Det som är stabilt på golf R är att med steg 2-3 eller vad de högre stegen kallas hos respektive firma så landar de på effekter runt 300-350hk och hamnar inte så högt på vridmomentet, därför har inte problem uppstått ännu, det är först om något år när golf R ägare tröttnat och vill över 400hk som problemen kommer dyka upp.

AeroPlus
2011-04-07, 23:32
Då är vi två!!! :)

Ja tyvär.

Ni offrade så mycket och fick så lite,tråkigt..
Men bra att ni insåg hur allt ser ut många gör det aldrig och vill inte heller att göra.
Tydligen måste alla gå den hårda vägen för att lära sig annars folk varken lyssnar eller vill lyssna..
Rian-Nu har du i alla fall en bra bil ,ta hand om den och gör inget dumt med den.
Martin-Du har två fina bilar,ge fan i att sälja 335.
mVH

itouch
2011-04-07, 23:38
Rian-Nu har du i alla fall en bra bil ,ta hand om den och gör inget dumt med den.
Martin-Du har två fina bilar,ge fan i att sälja 335.
mVH

Håller med AeroPlus här, rian du har en grym ny kärra, håll det lagomt och njut!
Martin borde behålla sin snygga 335 men jag antar det inte är bilen han är missnöjd med utan att han vill klämma på något nytt :)

GTI30EDITION
2011-04-08, 07:21
Håller med AeroPlus här, rian du har en grym ny kärra, håll det lagomt och njut!
Martin borde behålla sin snygga 335 men jag antar det inte är bilen han är missnöjd med utan att han vill klämma på något nytt :)

Morrn! :)

Det är faktiskt mer känslan jag har att jag bundit upp för mkt kapital i bilen och att man börjar lessna. Bilen är jättefin, går som en klockaosv, men att hela tiden åka med känslan att nästan inte få ihop budgeten till säsongen, då är man fel ute. Och det har man väl alltid varit kan jag tycka så här i efterhand.

Nu sitter man och betalar på gamla synder känns det som och då väljer jag att sälja 335an för att åka med Saaben ett tag för att på sikt eventuellt kunna köpa sig något roligt.

Men jag hoppas på att kunna få åka med dig Itouch på något event i vår och även få hänga med Rian om det blir några körningar. Det är alltid skoj att kika på vad det dyker upp för bilar och dricka en kopp kaffe med alla trevliga gas glada bilägare. :)

anri52
2011-04-08, 07:58
Roligt att gamla VW rävar satt ordentlig fart på denna tråd! Vad åker ni för bilar idag (Kemo, Richard, Martin)?

Tjena DPC! I dag åker jag en Pirelli gti 09a.....riktigt nöjd.

anri52
2011-04-08, 08:00
Ja tyvär.

Ni offrade så mycket och fick så lite,tråkigt..
Men bra att ni insåg hur allt ser ut många gör det aldrig och vill inte heller att göra.
Tydligen måste alla gå den hårda vägen för att lära sig annars folk varken lyssnar eller vill lyssna..
Rian-Nu har du i alla fall en bra bil ,ta hand om den och gör inget dumt med den.
Martin-Du har två fina bilar,ge fan i att sälja 335.
mVH

Tack Kemo!! Den vårdas ömt kan jag lova..

anri52
2011-04-08, 08:07
Håller med AeroPlus här, rian du har en grym ny kärra, håll det lagomt och njut!
Martin borde behålla sin snygga 335 men jag antar det inte är bilen han är missnöjd med utan att han vill klämma på något nytt :)

Tackar itouch! Kan bara säga detsamma om din bil.

DPC
2011-04-08, 10:17
Tjena DPC! I dag åker jag en Pirelli gti 09a.....riktigt nöjd.

Aha, lite samma tema som din gamla Ed30? Har du moddat något?

anri52
2011-04-08, 14:40
Aha, lite samma tema som din gamla Ed30? Har du moddat något?

Ja man kan ju undra varför man säljer och sen köper en i stort sätt likadan bil, men jag gjorde det av många anledningar
b.l.a för att den är nyare, snyggare inredning (enligt mig) så gått som fullutr..En annan detalj jag också la märke till
va att ECU boxen i Pirellin va väldigt lätt att få ut till skillnad från min edi 30, där var det någon slags plåtram med låsskruvar
som gjorde det omöjligt att få ut boxen men det kanske ska va så på just den modellen, det är ju trots allt en speciallutgåva.
Denna bil är Tyskmoddad= lite mer kraft än org, laddet är fint Peak max 1,35 sen stabil 1,25 till redline .. mvh

GTI30EDITION
2011-04-08, 15:25
Ja man kan ju undra varför man säljer och sen köper en i stort sätt likadan bil, men jag gjorde det av många anledningar
b.l.a för att den är nyare, snyggare inredning (enligt mig) så gått som fullutr..En annan detalj jag också la märke till
va att ECU boxen i Pirellin va väldigt lätt att få ut till skillnad från min edi 30, där var det någon slags plåtram med låsskruvar
som gjorde det omöjligt att få ut boxen men det kanske ska va så på just den modellen, det är ju trots allt en speciallutgåva.
Denna bil är Tyskmoddad= lite mer kraft än org, laddet är fint Peak max 1,35 sen stabil 1,25 till redline .. mvh

Tjo!

Det ska väl se likadant ut oavsett om det är Pirelli Edition, Edition 30, eller om det är en vanlig 200 hästars GTi...
eller har jag fel? :)

Nu menar jag ECU boxen förstårs.

Kan du förklara mer hur det såg ut på den svarta GTin du hade Richard?

Mvh

anri52
2011-04-08, 15:53
Tjo!

Det ska väl se likadant ut oavsett om det är Pirelli Edition, Edition 30, eller om det är en vanlig 200 hästars GTi...
eller har jag fel? :)

Nu menar jag ECU boxen förstårs.

Kan du förklara mer hur det såg ut på den svarta GTin du hade Richard?

Mvh

Tjo hej!!

Det va liksom en kraftig plåtram runt hela Ecu boxen, helt omöjligt att få ut den.
Har trot att det skulle va så tills jag såg hur Ecun satt i Pirellin..Hmm konstigt
Undrar hur Ecun sitter på en R modell? Borde ju sitta på samma ställe, frågan är
om det är med plåtram eller ej..

Evil E
2011-04-08, 16:21
Tjenixen!, säkert inte rätt tråd för min synpunkt, men det verkar som en del gamla rävar samlats här, så jag passar på, ber om ursäkt i förhand.... :-)

Har bytt upp mig från den gamle GTI -05 till en sprillans R -11 och är helt fantastiskt sugen på att bättra på prestandan för vardagsbruket, för det är så bilen brukas, inga bankörningar etc, men väl aktiv vardagskörning. Har samlat ihop en del info om vilka trimfirmor det är som gäller och kompetensen och prisera verkar vara ganska likvärdiga dem emellan.
Det enda jag är orolig för är att jag köpt en bil för 400K och ponera att DSG'n ryker om ett par år, vem tar ansvar? Ser VW att bilen varit trimmad (ärligt nu alltså!)?, vet att alla trimfirmor säger att VW inget ser, vet att VW säger att de allt ser, vad stämmer egentligen, någon som haft problem med rasade grejjer / trimfirmor / VW. Jag känner inte direkt att jag vill fortsätta spotta ur mig en massa deg för att jag hävt garantivillkor och ingen förrutom jag själv kan hållas ansvarig? Erfarenheter?
Som sagt, jag kör som en vilde när tillfälle ges, när som helst, hur som helst och jag vill att bilen pallar den behandlingen.... eller att nån tar ansvar för sin produkt när det som inte skall hända händer! :-)

Hoppas Ni hängde med...

Mvh / E

jonis
2011-04-08, 16:31
Är det Jeff du menar?

Honom har jag diskuterat rätt mycket dsg med..

Vi har DSG läsare/ skrivare och kan göra mappningar av Temic DQ250.


Jag var med i utvecklingen av dsgprogramvaran till en mk5 r32 turbo i Usa som satsar på att nå rekordsiffror i effekt, de bänkade 530whp (dvs över 600hk i motorn) utan slir och sedan 660whp (dvs över 750hk i motorn) på originaldsg med endast programvara och började se slir och efter de gick upp högre i laddtryck så slirade det hela tiden. De jobbar nu mot att lösa så han kan få det att hålla till mer. Han har nu sänkt laddtrycket och åker ca 500 ponnys på hjulen under tiden de letar alternativ så han kan gå högre med långvarig stabilitet.

Avgör själv om jag har koll på vad jag pratar om :)

jonis
2011-04-08, 16:37
Hej, vi har mappat både motor och dsg låda på Seat Supercopa 2.0 TFSI.

Exakt hk och nm vill jag inte avslöja men det är mer än 300 hk / 400 nm...
Och den körs 8 timmars långlopprace ...utan problem.



Hehe jag kommer ihåg när alla va skeptiska mot Vtech när dom förklara att lådan klarar vrid upp emot 500nm

AeroPlus
2011-04-08, 16:57
Det enda jag är orolig för är att jag köpt en bil för 400K och ponera att DSG'n ryker om ett par år, vem tar ansvar? Ser VW att bilen varit trimmad (ärligt nu alltså!)?, vet att alla trimfirmor säger att VW inget ser, vet att VW säger att de allt ser, vad stämmer egentligen, någon som haft problem med rasade grejjer / trimfirmor / VW. Jag känner inte direkt att jag vill fortsätta spotta ur mig en massa deg för att jag hävt garantivillkor och ingen förrutom jag själv kan hållas ansvarig? Erfarenheter?
Som sagt, jag kör som en vilde när tillfälle ges, när som helst, hur som helst och jag vill att bilen pallar den behandlingen.... eller att nån tar ansvar för sin produkt när det som inte skall hända händer! :-)

Hoppas Ni hängde med...

Mvh / E

Hej !

Ifall du skall trimma din bil,och vill att Dsg ska hålla länge ställ dig på marginal 420 nm.
Kör med marginal ,bättre,roligare,säkrare och mindre huvudvärk,en påställd bil kommer inte att prestera bättre än en som har en marginal om det frågas mig :)

anri52
2011-04-08, 17:40
Tjenixen!, säkert inte rätt tråd för min synpunkt, men det verkar som en del gamla rävar samlats här, så jag passar på, ber om ursäkt i förhand.... :-)

Har bytt upp mig från den gamle GTI -05 till en sprillans R -11 och är helt fantastiskt sugen på att bättra på prestandan för vardagsbruket, för det är så bilen brukas, inga bankörningar etc, men väl aktiv vardagskörning. Har samlat ihop en del info om vilka trimfirmor det är som gäller och kompetensen och prisera verkar vara ganska likvärdiga dem emellan.
Det enda jag är orolig för är att jag köpt en bil för 400K och ponera att DSG'n ryker om ett par år, vem tar ansvar? Ser VW att bilen varit trimmad (ärligt nu alltså!)?, vet att alla trimfirmor säger att VW inget ser, vet att VW säger att de allt ser, vad stämmer egentligen, någon som haft problem med rasade grejjer / trimfirmor / VW. Jag känner inte direkt att jag vill fortsätta spotta ur mig en massa deg för att jag hävt garantivillkor och ingen förrutom jag själv kan hållas ansvarig? Erfarenheter?
Som sagt, jag kör som en vilde när tillfälle ges, när som helst, hur som helst och jag vill att bilen pallar den behandlingen.... eller att nån tar ansvar för sin produkt när det som inte skall hända händer! :-)

Hoppas Ni hängde med...

Mvh / E

Fin bil du skaffat!!

Är det endast programvara det är fråga om? Då tror jag inte det spelar någon roll vilket företag man väljer
Dsg kommer hålla utan problem, se till att hitta ett företag med bra support.. det är bara försöka få en bild
på vad kunder tycker om olika tuningföretag....som sagt snabbast är inte alltid bäst i långa loppet.

Evil E
2011-04-08, 18:04
Fin bil du skaffat!!

Är det endast programvara det är fråga om? Då tror jag inte det spelar någon roll vilket företag man väljer Dsg kommer hålla utan problem, se till att hitta ett företag med bra support.. det är bara försöka få en bild på vad kunder tycker om olika tuningföretag....som sagt snabbast är inte alltid bäst i långa loppet.

Tack! :-)

Det är svårt att sålla bland de företag jag efter mycket läsande valt ut som mest erfarna och seriösa, folk blir lätt partiska mot det företag de själva valt och frågar man får man svar därefter, därför eftersöker jag mer folk som fått problem av olika slag hos dessa firmor för att se hur de fått sina problem lösta, tycker det verkar mest logiskt på nått vis.
I dagsläget är det bara mjukvara, kanske ev. lite till såsom nya pipor, ic etc lite längre fram, men det känns avlägset just nu då mitt mål är som jag nämnt att kunna bränna runt och ha kul till vardags och då duger nog mjukvara gott!

Henrik.M
2011-04-09, 22:32
Tråd öppen igen.

Håll er till relevanta diskussioner om det tråden ska handla om.

Evil E
2011-04-09, 22:45
Tråd öppen igen.

Håll er till relevanta diskussioner om det tråden ska handla om.

Tack!

Gasekke
2011-04-09, 22:51
Är det inte inte så att?(min personliga åsikt) Om du köper en ny bil och börjar modda utanför tillverkarnas spec så känns det lite"dumsnålt" att vilja bryta mot samtliga garantiregler och ändå vilja ha garantierna kvar?

Det är ju en kalkylerad risk som du själv har valt tycker jag och i mitt fall så ser jag det som mitt ansvar om ngt rasar och då kan jag inte förvänta mig att min återförsäljare ska betala mitt risktagande.

If you cant stand the heat, stay out of the kitchen liksom.

Men en lätt moddad bil som inte tokkörs dagligen har nog tillräcklig marginal om det är väl utfört, men det vet man ju först efteråt.
Mvh Erik

AeroPlus
2011-04-09, 22:54
Tråd öppen igen.

Håll er till relevanta diskussioner om det tråden ska handla om.

Tackar Henrik !

Detta beslut gör att jag väljer att försätta skriva på Gtiklubben.
Mvh

anri52
2011-04-09, 22:56
Men som sagt vissa företag inriktar sig på att va snabbast=
aggressivt mappad, sen finns det företag som inte tummar på marginalerna allt för mycket, det är upp till kunden
vad han eller hon är ute efter..

silam
2011-04-09, 23:02
Trevligt att tråden öppnades igen, bra om folk kan hålla en bättre nivå framöver.
Lämna personliga dispyter utanför.

För övrigt så hände precis det som vi pratade om mig i helgen, nämligen att jag hamnade bredvid en Saab 9-5 på motorvägen och vi stämplade båda två från kanske 110km/h, hade förväntat mig att dra ifrån men icke, snarare tappade jag ett par meter tills vi stötte på trafik nånstans norr om 200 km/h.
Eftersom jag blev lite chockad låg jag kvar på 6´an hela tiden men det kanske inte spelade någon roll.
I vilket fall, original var den inte, den gick utav bara fan!

Nu måste man ju göra något åt sin slö R :-)

/N

AeroPlus
2011-04-09, 23:04
Är det inte inte så att?(min personliga åsikt) Om du köper en ny bil och börjar modda utanför tillverkarnas spec så känns det lite"dumsnålt" att vilja bryta mot samtliga garantiregler och ändå vilja ha garantierna kvar?

Det är ju en kalkylerad risk som du själv har valt tycker jag och i mitt fall så ser jag det som mitt ansvar om ngt rasar och då kan jag inte förvänta mig att min återförsäljare ska betala mitt risktagande.

If you cant stand the heat, stay out of the kitchen liksom.

Men en lätt moddad bil som inte tokkörs dagligen har nog tillräcklig marginal om det är väl utfört, men det vet man ju först efteråt.
Mvh Erik

Hej !

Till en viss del håller jag med dig,man får helt enkelt skilja sig själv men det finns många företag som lovar ena och andra att det skall hålla,det funkar mm.
Är man naiv så går man på det.
Lovar dom ena och andra och sen i slutändan visar det sig annat då blir man inte glad och då det skall finnas ansvar över det dom säger,trots allt äger ni inte bilarna som kostar 10tk.

Hur som helst under min tid som bil intresserad så har jag lärt mig flera saker.

1) Spara aldrig på bra hårdvara,använd dig av den bästa som finns,det är viktigt att ha bra vägar in och ut så är det bara.
2) Kör med marginal,går gränsen på Golf r med steg 3+ på 340 hk 500 nm.Välja att köra på 315 hk 420 hk med steg 3 hårdvara.
3)Som skrivit innan en bil som är påställd kommer inte att prestera bättre än en som inte är det om vi nu inte testar bilar i kyligt utetemp.
4)Att få till fart i bilarna,kan vem som helst göra tyvär,men att få annat att lira och ha god driftsäkerhet är annat.
5)Ni kör dyra bilar,var rädda om dom för att allt är dyrt nu för tiden,allt handlar inte om acc tider,visst det är kul när bilen presterar bra men det finns annat sida av det hela oxå som man bör tänka på.
6) Hoppas verkligen att ni inte är isnöade i dessa kraftiga moment/effekt vid låga varv,den kan ställa till med många saker och den gör knappt bilen något snabbare.Har suttit och räknat detta i flera timmar förut.

Bjuder på en racelogic tid på en orginal Golf 6 r 100-150 5.5 sec ,dom går riktigt fint även orginal :)

Mvh

AeroPlus
2011-04-09, 23:10
.

För övrigt så hände precis det som vi pratade om mig i helgen, nämligen att jag hamnade bredvid en Saab 9-5 på motorvägen och vi stämplade båda två från kanske 110km/h, hade förväntat mig att dra ifrån men icke, snarare tappade jag ett par meter tills vi stötte på trafik nånstans norr om 200 km/h.
Eftersom jag blev lite chockad låg jag kvar på 6´an hela tiden men det kanske inte spelade någon roll.
I vilket fall, original var den inte, den gick utav bara fan!

Nu måste man ju göra något åt sin slö R :-)

/N

He he,du har tyvär hamnat på Saabs bästa intervall :)

Prova från 50 km/h där har dom inte full effekt på 2an ,den är något begärnsat :)

AeroPlus
2011-04-09, 23:24
Men som sagt vissa företag inriktar sig på att va snabbast=
aggressivt mappad, sen finns det företag som inte tummar på marginalerna allt för mycket,

Angående din bil:
Effekt i den ?
Moment ?
Laddtryck ?

Mvh

anri52
2011-04-09, 23:49
Angående din bil:
Effekt i den ?
Moment ?
Laddtryck ?

Mvh
Vet ingenting om min bil ännu, endast hur laddet ser ut..Om man jämför en R eller Pirelli så tror jag dom laddar 0,8 org,
min Pirelli med ic byte avgas samt bränslepump laddar ca 1,20 till 1,25 max 1,35 peak
sen har man ju set på diverse forum i Usa att dom som har Giac eller apr steg 2+ peakar på 1,9 för att seda ligga stabilt på 1,6.
dom bilarna lär ju gå riktigt bra.mvh

AeroPlus
2011-04-09, 23:57
Vet ingenting om min bil ännu, endast hur laddet ser ut..Om man jämför en R eller Pirelli så tror jag dom laddar 0,8 org,
min Pirelli med ic byte avgas samt bränslepump laddar ca 1,20 till 1,25 max 1,35 peak
sen har man ju set på diverse forum i Usa att dom som har Giac eller apr steg 2+ peakar på 1,9 för att seda ligga stabilt på 1,6.
dom bilarna lär ju gå riktigt bra.mvh

1.9 kan inte vara hälsosamt och inte konstigt att det skapar problem som ni haft.
Däremot att köra med 1.2-1.25 gör att man kan sova lungt om nätterna.
Mvh

anri52
2011-04-10, 00:07
Så rätt, i dessa laddnivåer krävs ett kopplingsbyte för eller senare,,,för mig tog det ca 1år innan bytet.

ThomasT
2011-04-10, 00:33
2) Kör med marginal,går gränsen på Golf r med steg 3+ på 340 hk 500 nm.Välja att köra på 315 hk 420 hk med steg 3 hårdvara.

Problemet är att trimfirmorna inte har hundra koll när de utvecklar trimmen...

Jag har en kompis som jobbar professionellt med motorutveckling, som varit anställd av flera av de stora bil/lastbils koncernerna i världen. Och jobbar i dag på konsultbasis mot samma kundkrets. Han är dock inte bilnörd som de flesta av oss här...

Han brukar garva när jag vill prata trimfirmor med honom, och han avfärdar dem ganska omgående pga av avsaknaden av ordentliga motorlabb där man övervakar ALLA parametrar i en motor under utvecklings arbetet.

DPC
2011-04-10, 08:48
Trevligt att tråden öppnades igen, bra om folk kan hålla en bättre nivå framöver.
Lämna personliga dispyter utanför.

För övrigt så hände precis det som vi pratade om mig i helgen, nämligen att jag hamnade bredvid en Saab 9-5 på motorvägen och vi stämplade båda två från kanske 110km/h, hade förväntat mig att dra ifrån men icke, snarare tappade jag ett par meter tills vi stötte på trafik nånstans norr om 200 km/h.
Eftersom jag blev lite chockad låg jag kvar på 6´an hela tiden men det kanske inte spelade någon roll.
I vilket fall, original var den inte, den gick utav bara fan!

Nu måste man ju göra något åt sin slö R :-)

/N

Du får kosta på dig en nedväxling eller två nästa gång ;)

Jag har kört mot org 9-5 Aero i 250 hk utf och den hänger inte med i intervallet 100-200.

DPC
2011-04-10, 09:03
Problemet är att trimfirmorna inte har hundra koll när de utvecklar trimmen...

Jag har en kompis som jobbar professionellt med motorutveckling, som varit anställd av flera av de stora bil/lastbils koncernerna i världen. Och jobbar i dag på konsultbasis mot samma kundkrets. Han är dock inte bilnörd som de flesta av oss här...

Han brukar garva när jag vill prata trimfirmor med honom, och han avfärdar dem ganska omgående pga av avsaknaden av ordentliga motorlabb där man övervakar ALLA parametrar i en motor under utvecklings arbetet.

Dilemmat är att trimmarna har inte möjlighet att mäta allt och även om du skulle göra det så vet de inte gränserna för hårdvaran. Det är dock skillnad mellan trimfirmorna avseende på kunskap och hur mycket de mäter. Många styrsystem har möjlighet att mäta parametrar och andra modelleras. Är det en seriös firma så tar de reda på den mest kritiska informationen och lägger trimmet med marginal mot brott. Men självklart så har de inte möjlighet att ha full koll, så är det bara.

Anledningen till att det oftast går bra vid chipstrimning är att ägaren av fordonet inte kan nyttja effekten ofta och att de seriösa firmorna inte tar bort skyddsåtgärder för höga temperaturer mm.

DPC
2011-04-10, 09:17
Ja man kan ju undra varför man säljer och sen köper en i stort sätt likadan bil, men jag gjorde det av många anledningar
b.l.a för att den är nyare, snyggare inredning (enligt mig) så gått som fullutr..En annan detalj jag också la märke till
va att ECU boxen i Pirellin va väldigt lätt att få ut till skillnad från min edi 30, där var det någon slags plåtram med låsskruvar
som gjorde det omöjligt att få ut boxen men det kanske ska va så på just den modellen, det är ju trots allt en speciallutgåva.
Denna bil är Tyskmoddad= lite mer kraft än org, laddet är fint Peak max 1,35 sen stabil 1,25 till redline .. mvh

Vilken SW har du? Hohenester eller annan?

AeroPlus
2011-04-10, 09:41
Problemet är att trimfirmorna inte har hundra koll när de utvecklar trimmen...

Jag har en kompis som jobbar professionellt med motorutveckling, som varit anställd av flera av de stora bil/lastbils koncernerna i världen. Och jobbar i dag på konsultbasis mot samma kundkrets. Han är dock inte bilnörd som de flesta av oss här...

Han brukar garva när jag vill prata trimfirmor med honom, och han avfärdar dem ganska omgående pga av avsaknaden av ordentliga motorlabb där man övervakar ALLA parametrar i en motor under utvecklings arbetet.

Många trimföretag lägger inte den tid heller som behövs för att få ett bra produkt,dom gör det på så kort tid och sen får kunder pröva deras programvaroror och hållbarhet på trimmet.
Och alla extra justeringar mm,kopplingslir,motorras får kosta kunden då det är inget trimföretag står för trots att dom lovar både ena och andra när man skall trimma,bara för att sälja.

AeroPlus
2011-04-10, 09:44
Du får kosta på dig en nedväxling eller två nästa gång ;)

Jag har kört mot org 9-5 Aero i 250 hk utf och den hänger inte med i intervallet 100-200.

Det är många Aero-s som kör trimmat i Stockholm trakten så har det varit en trimmad så förstår jag att han blev ifrånåkt.
Att du kör ifrån en orginal Aero med org Golf r är inget nytt även dom växlat ner.
Men kör du mot en 300 hk då blir du ifrånåkt hur mycket du än nedväxlar :)
Du har inte lust att köra mot min ?
Mvh

Peter-C
2011-04-10, 10:41
Dilemmat är att trimmarna har inte möjlighet att mäta allt och även om du skulle göra det så vet de inte gränserna för hårdvaran. Det är dock skillnad mellan trimfirmorna avseende på kunskap och hur mycket de mäter. Många styrsystem har möjlighet att mäta parametrar och andra modelleras. Är det en seriös firma så tar de reda på den mest kritiska informationen och lägger trimmet med marginal mot brott. Men självklart så har de inte möjlighet att ha full koll, så är det bara.

Anledningen till att det oftast går bra vid chipstrimning är att ägaren av fordonet inte kan nyttja effekten ofta och att de seriösa firmorna inte tar bort skyddsåtgärder för höga temperaturer mm.

Hej.
Intressant debatt! Har inte en "R" utan en "GTI VI". Själv har jag valt BSR för tredje gången gillt av "tradition", denna gången steg 1, 240hp/342 nm. Deras "R" alternativ ska leverera 308hp/395nm. De brukar kanske inte ligga i topp på effektsidan men det får vägas ihop med annat. Vi har en mycket bra ÅF på orten där jag bor vilket gjort att jag och mina likasinnade anlitat dem. Det är ju helt självklart att bruksmönstret styr hur bilen slits. Trots den moderata effekthöjningen ovan kan man ju beakta instruktionen nedan som BSR har på sin hemsida. Ganska givet i mina ögon.

Inget är gratis. Vid forcerat användande får man kallt räkna med att ha en ekonomisk buffert för i stort sett vad som helst. Gatukörning med ett och annat full effekts uttag sliter ju betydligt mindre än en bandag / eventdag. Det är ju OEM bilar för vardagsbruk i grunden vi pratar om. Tunga är de med, typ 1400 - 1650 kg! De fysiska lagarna är "absoluta".

BSR rekommenderar utökad service vid trimning
Biltillverkarna har i regel långa serviceintervall. I samband med trimning rekommenderar vi därför tätare intervaller för att säkerställa en bättre funktion och längre livslängd på motorn.

Motorolja och oljefilter ska bytas regelbundet var 1500:e mil (ett krav i BSR Maskingaranti), tändstift skall bytas var 1500:e mil.

Har sportluftfilter monterats skall detta tvättas efter max 1000 mil eller oftare beroende på årstid och partikelhalt i luften (ex stadskörning etc). Används originalfiltret skall detta bytas efter maximalt 2000 mil (eller ev. tidigare enligt rekommendationen ovan)

Kontrollera och rengör med jämna mellanrum det s.k. grovfiltret som finns i luftintaget innan luftfiltret. Speciellt under hösten kan löv fastna och hindra att motorn får tillräckligt med luft.

/Peter

anri52
2011-04-10, 11:26
Detta företag http://www.hgr-automobiltechnik.de/ Bland dom bättre i Tyskland sägs det.
Ett litet film klipp Hur en edition 30 med med Hgr programvara (280 hk) 6 vx i,
tycker den pinar på rätt bra http://www.youtube.com/watch?v=AFTF3gQpyrw

DPC
2011-04-10, 12:05
Det är många Aero-s som kör trimmat i Stockholm trakten så har det varit en trimmad så förstår jag att han blev ifrånåkt.
Att du kör ifrån en orginal Aero med org Golf r är inget nytt även dom växlat ner.
Men kör du mot en 300 hk då blir du ifrånåkt hur mycket du än nedväxlar :)
Du har inte lust att köra mot min ?
Mvh

Min poäng var att utgången var given vid segdragning (Aero:s paradgren), dvs inget uppseendeväckande. Självklart blir det svårt mot en trimmad Aero, inget konstigt med det (jag ser ingen vits med att låta dig bevisa att 300 hk är fler än 270 som dessutom lider av 4WD i fart).

ThomasT
2011-04-10, 12:06
Många trimföretag lägger inte den tid heller som behövs för att få ett bra produkt,dom gör det på så kort tid och sen får kunder pröva deras programvaroror och hållbarhet på trimmet.

Jag brukar resonera så att om man handlar av ett företag som även sysslar med racing på högre nivå, så har de en bättre förståelse för hur prylarna kommer att hålla.


.

AeroPlus
2011-04-10, 12:14
Jag brukar resonera så att om man handlar av ett företag som även sysslar med racing på högre nivå, så har de en bättre förståelse för hur prylarna kommer att hålla.


.

Alla kan resonera på sitt sett,så har jag resonerat oxå i början men i dagens läge så resoenerar jag inte längre så, skulle dom vara ärliga och säga som det är så skulle inte många handla tyvär.
Nu för tiden handlar allt mer eller mindre om sälja,
Skulle det vara så som du resonerar så hade Martin eller Rian aldrig varit med om dessa haveri både koppling och motor mm då dom i början varit lovade annat.
Så ibland kan det vara så men oftast inte.

anri52
2011-04-10, 12:28
Kopplingen kommer ryka för eller senare med kraftigt påställda bilar, när det gäller Motorn i Martis bil var det Camfollowern som gav vika
och det kan ju hända på vilken bil som helst om man har otur..

AeroPlus
2011-04-10, 12:32
Min poäng var att utgången var given vid segdragning (Aero:s paradgren), dvs inget uppseendeväckande. Självklart blir det svårt mot en trimmad Aero, inget konstigt med det (jag ser ingen vits med att låta dig bevisa att 300 hk är fler än 270 som dessutom lider av 4WD i fart).

Nån av oss kanske har missförstått det hela men vad menar du med segdragning,dom tryckte fullt från 110 km/h och jag antar att detta intervall skedde inte på högsta växel.
Mvh

DPC
2011-04-10, 12:39
Nån av oss kanske har missförstått det hela men vad menar du med segdragning,dom tryckte fullt från 110 km/h och jag antar att detta intervall skedde inte på högsta växel.
Mvh

Silam skrev att han låg kvar på 6:an hela tiden, men strunt samma.

AeroPlus
2011-04-10, 12:46
Silam skrev att han låg kvar på 6:an hela tiden, men strunt samma.

Sorry fel av mig,förståd inte rätt.
Eftersom han låg på 6an så säger inte detta så mycket om utfallet.Kunde gärna ha slutat att R låg förre om den användes på rätt sett.
Mvh

AeroPlus
2011-04-10, 13:04
Kopplingen kommer ryka för eller senare med kraftigt påställda bilar, när det gäller Motorn i Martis bil var det Camfollowern som gav vika
och det kan ju hända på vilken bil som helst om man har otur..

Har ni velat ha själva kraftigt påställda bilar och medvetna om att koppling ras kan förekomma av Stertman ?

Camfollowern enligt Jonis kan undvikas om man gör rätt.

Om ni har varit medvetna och varit rapporterade av fel och haveri kan komma förekomma i samband om ni väljer på eget hand påställa
bilarna kraftigt,då finns det verkligen inte så mycket att kritisera och inte vara nöjda med Stertman om det har varit så ?
Då gjorde dom bara det enligt era önskemål.
Så ibland känns det som att det förkommer motsägelse här eller har jag fel?

Mvh

anri52
2011-04-10, 13:29
Det är en självklarhet att man byter camfollowern när man uppgraderar pumpen, i Martins fall gjordes inte det
den kanske såg helt OK ut vad vet jag.

Jag och Martin hade deras steg 3 thats it, kolla Serkans bil nu steg 2.5
som går mins lika bra som min å Martins gjorde, jag menar vi som kund har inte sagt
ett skit angående deras olka steg. Vi valde det värsta Giac hade då, men nu verkar det finnas
ännu värre steg, att kopplingen ryker får man räkna.

Cullberg
2011-04-10, 17:28
Och så var det igång igen, skärpning...

mYGeL
2011-04-10, 19:25
Anri: Tror nog din databox ska sitta som på din pirelli. Min sitter bara med en klick grej ingen ram runt likaså många skodor och andra golfar jag kollat på där? Ingen som vart och pillat på din iomed ramen då??


http://www.rsklubben.se/vb/showthread.php?t=3660

Gasekke
2011-04-10, 19:40
Ja men herregud... Om det inte kalkyleras med ett ras eller el 2 så kan man ju inte ens fundera på trim tycker jag.
Självklart så tror iaf jag att fabriksbilarna är de mest safe:a jämfört med SAMTLIGA trimfirmor och i mitt fall så är jag beredd på en el annan motgång förr el,senare,
Som skrivet så körs iaf min bil istort sett alltid som folk och jag gillar den lilla extra punchen som ettsteg ett el 2.5 uppgraderings steg kan ge ;) men är i grund o botten en daily driver har kört 135mil i helgen med familjen i full packning på div underlag helt problemfritt med ett snitt än en gång på 0,86/mil och kapacitet för grymma omkörningar.
Det är det som gäler för mig och jag är nöjd som tusan helt klart,

Finns ngn som kan sväva in på topic ngn gång så jag kan se hur mina tider står sig totalt, eller kan jag drygt klappa mig för bröstet och inbilla mig att just nu är min bil den snabbaste R Golfen so far?? (kanske sticker ut hakan nu men ser ju inga tider) men som jag sagt tidigare är ju bara Gtech och inte "på riktigt" vilket ändå måste vägas in ,så det lutar mot EDPS piteå för min skull för att kolla i skarpt läge.
Mvh Erik

anri52
2011-04-10, 19:44
Tack för info Mygel då vet jag, hmm då måste ju någon varit där å pillat..undrar varför
kanske det har samband med immobilizer felkoden jag fick
som dessutom inte gick att radera..skumt

mYGeL
2011-04-10, 20:04
Tack för info Mygel då vet jag, hmm då måste ju någon varit där å pillat..undrar varför
kanske det har samband med immobilizer felkoden jag fick
som dessutom inte gick att radera..skumt

Sådan felkod kommer ju då nån försökt vrida om tändningslåset med en felkodad nyckel bla...
eller kanske fall du nån gång eller om nån annan stoppat i databoxen i nån annans bil? men det borde du ju veta om.
hade du felkoden hela tiden eller dök den bara upp? Men låter riktigt skumt det med fastsättningen..

Evil E
2011-04-10, 20:21
Hej!!

Se till och anmäl er till Björkvik den 30 April vore kul med lite olika bilar å inte bra en massa Bmws.
Kan vi inte sluta tjafsa om skitsaker? Jag menar var och en kör på det bästa han eller hon har, thats it
Vare sig jag vinner eller förlorar så ser jag fram emot att få testa mot någon Vtech eller stertman bil
ska bli riktigt kul;)

Ehrrmmm.. Var ligger Björkvik? och var anmäler man sig? Vet att jag med all säkerhet kommer att åka på en redig omgång pisk (for now), men vore kul att köra lite fort, helt lagligt dessutom! och kanske stöta på några av stofilerna här inne.... :-)

anri52
2011-04-10, 20:27
Ehrrmmm.. Var ligger Björkvik? och var anmäler man sig? Vet att jag med all säkerhet kommer att åka på en redig omgång pisk (for now), men vore kul att köra lite fort, helt lagligt dessutom! och kanske stöta på några av stofilerna här inne.... :-)
Björkvik ligger nära Nyköping.
http://postimage.org/image/t3kkp9b8/

anri52
2011-04-10, 20:30
Har aldrig rört boxen, men nu vet jag att det inte ska va någon ram...Tack för infon

jonis
2011-04-10, 20:46
Vi på V-tech motorsport har race logic gps som vi gärna lånar ut till folk som vill mäta sina bilar. Ni som har golf r kan få prova med trim och orginal. RL finns i Södertälje.

AeroPlus
2011-04-10, 23:29
Finns ngn som kan sväva in på topic ngn gång så jag kan se hur mina tider står sig totalt, eller kan jag drygt klappa mig för bröstet och inbilla mig att just nu är min bil den snabbaste R Golfen so far?? (kanske sticker ut hakan nu men ser ju inga tider) men som jag sagt tidigare är ju bara Gtech och inte "på riktigt" vilket ändå måste vägas in ,så det lutar mot EDPS piteå för min skull för att kolla i skarpt läge.
Mvh Erik

Hej !

Jag ser din bil som snabbaste Golf R än så länge i alla fall i kyligt utetemp med 17 hjul.
Men samtidigt är det svårt att få bra jämförelse på GTI klubben,alla som kör R brukar inte vara här.
Tycker att du gör ett seriösare test i ca 20 grader utetemp med org hjul eller sommar.
Du kanske fixar bättre tid 0-100 med sommar däck ?
Som sagt innan gtech stämmer till 100 procent mot racelogic,och racelogic stämmer riktigt bra med stripp tider.
På med sommar hjul och kör 0-200 km/h hade varit kul att jämföra din bil mot Serkans GTI edition 30 med liknande setup,för att se skillnad mellan framhjulsdrift och 4wd :)
Mvh

AeroPlus
2011-04-10, 23:40
helt lagligt dessutom!


Hej !

Helt lagligt är det inte.
Det är förbjudet att köra mot varandra även på inhängat område.
Jag har arrangerat 2 gånger liknande event och varit i kontakt med polisen,det är förbjudet all sorts körning där man kör mot varandra.
Det som kan köras är var i sig testar tider separat.
Men även då måste det finnas försäkring,samt ambulans.
Detta är för stort ansvar och skulle det hänta något då skulle jag inte vilja vara i den persons sits som arrangerar detta, då det är han som har hela ansvaret på sig även om alla skriver att allt sker på egen risk.

Mvh

Henrik.M
2011-04-11, 17:25
Håll er till ämnet.

GTI30EDITION
2011-04-12, 10:42
Då lägger vi ett inlägg som handlar om Golf R, för det handlar ju tråden delvis om?

Om jag hade en såpass fin bil och för min plånbok dyr bil som en Golf R så skulle jag överväga både en och 2 ggr innan jag trimmade den överhuvud taget. Om jag sedan mot förmodan skulle optimera bilen så skulle lotten falla på någon av dom TYSKA välkända tuner företagen. Oettinger eller Hohnester tex, eller som sagt åka orginal. Där åker man med bred marginal, man är inte snabbast på event eller på gatan, men det kan vara andra fördelar med att åka med något lägre effekt.

Mvh

AeroPlus
2011-04-12, 10:57
Då lägger vi ett inlägg som handlar om Golf R, för det handlar ju tråden delvis om?

Om jag hade en såpass fin bil och för min plånbok dyr bil som en Golf R så skulle jag överväga både en och 2 ggr innan jag trimmade den överhuvud taget. Om jag sedan mot förmodan skulle optimera bilen så skulle lotten falla på någon av dom TYSKA välkända tuner företagen. Oettinger eller Hohnester tex, eller som sagt åka orginal. Där åker man med bred marginal, man är inte snabbast på event eller på gatan, men det kan vara andra fördelar med att åka med något lägre effekt.

Mvh

Den handlar tydligen om prestanda men du är fortfarande inte så långt ifrån off topic.
När du är redan där så håller jag med dig till 110 %,vw är tysk bil som vi alla vet och om det är någon som vet vart gränserna går så är det dom,så om bilen går något sämre så kan kan man leva med detta alla fall skulle jag göra det.
Dessutom testar dom sina acc tider i 25-30 grader utetemp,jämfört med Sverige i kring 0,och prövar sina olika steg i månader innan dom fastställer den till försäljning :)
Mvh

Särås
2011-04-12, 23:06
inte en Golf R, men en sjukt bra tid på 402 meter av AWE och GIAC!
http://www.awe-tuning.com/news/awe-tuning-world-record-quickest-vw-ko4-daily-driver-beats-big-turbos/

Vi har en manuell Golf R som vi ska göra steg 2,5 plus intercooler och lite mer på inom någon vecka, den räknar vi med kommer kunna matcha Eriks tider med sin DSG! :)
mvh Jimmy Särås

mYGeL
2011-04-12, 23:29
ska bli kul och se tider på den :)

kommer den vara lika snabb den i videon?


"For this pass, AWE Tuning ran VP109 race fuel and removed the passenger seat and rear seat, the spare tire and the floor mats, standard practice for the drag strip"

AeroPlus
2011-04-12, 23:39
Vi har en manuell Golf R som vi ska göra steg 2,5 plus intercooler och lite mer på inom någon vecka, den räknar vi med kommer kunna matcha Eriks tider med sin DSG! :)
mvh Jimmy Särås


Har svårt att tro det 0-200 km/h är jag nästan säker på att den inte kommer att köra lika tider eller bättre..100-200 kan det göra.
DSG är respekt,och det krävs mycket mer effekt i en manuell för att slå en Dsg :)

Mvh

Särås
2011-04-13, 00:14
Har svårt att tro det 0-200 km/h är jag nästan säker på att den inte kommer att köra lika tider eller bättre..100-200 kan det göra.
DSG är respekt,och det krävs mycket mer effekt i en manuell för att slå en Dsg :)

Mvh

Skönt att Du vet det! ;)
Vi tror den blir lite snabbare än Erik´s bil framförallt i just dom 100-200km/h intervallen då vi gör allt för att vara snälla mot DSG lådan på dom högre växlarna och där kommer vi gå lite värre på den manuella bilen.
mvh Jimmy Särås

Särås
2011-04-13, 00:16
ska bli kul och se tider på den :)

kommer den vara lika snabb den i videon?


"For this pass, AWE Tuning ran VP109 race fuel and removed the passenger seat and rear seat, the spare tire and the floor mats, standard practice for the drag strip"

Ja AWE använde 109 oktan bensin, men som sagt det är ingen hemlighet och inget vi skäms över!
Att slänga ur ett säte osv för att hitta lite tid är nått som mer eller mindre alla som kört dragracing seriöst har gjort någon gång tror jag!?

Den Golf R vi kommer göra kommer dock inte att gå lika bra som den i filmen, det på grund av att det för det första är olika motorer och för det andra är olika drivning och vikt!

Nej tillbaka till verkstaden och skruva!
Ha det bäst!
/Jimmy Särås

AeroPlus
2011-04-13, 00:57
Skönt att Du vet det! ;)
Vi tror den blir lite snabbare än Erik´s bil framförallt i just dom 100-200km/h intervallen då vi gör allt för att vara snälla mot DSG lådan på dom högre växlarna och där kommer vi gå lite värre på den manuella bilen.
mvh Jimmy Särås

Ser fram emot tiderna :)

Hade varit kul om man kunde få en racelogic logg av på nån R trimmad Golf,där kan jag se mycket.
100-150 100-200 säger inte så mycket om trimmet som 100-200 var 5-10 km/h :)
Mvh

wolfbane1967
2011-04-13, 08:14
Revo Technik gör bra TFSI trim.

320hk och 420nm i denna Golf R

http://www.youtube.com/watch?v=hg2oH4JNciM&feature=related

Gasekke
2011-04-13, 08:20
Det ska bli kul att se tider på den manuella R:en , är liten nyfiken också att se intervallerna i fart.

Som jag nämnde vid vårat tidigare samtal Jimmy så är det en relativt liten avikelse i tidsvinst i framförallt tiden 100-150 jämfört med originaltiden och min bil tar mest i intervallet 0-100 och 150-uppåt
Men om den går lite safe där i mappning som du nämnde då så förklarar det ju en del.

Vad jag inte riktig förstår är vad som skulle vara hindret att mata på mer vrid på högre växlar då den borde ta mindre stryk än på låga? Är det ngt mindre dimensionerat i DSG:en på 3-6 växel annars så borde det väl vara en "relativt" lägre vrid att hantera pga utväxling då eller är jag helt ute o cyklar i mitt funderande (inte första gången det har hänt)
Mvh Erik

wolfbane1967
2011-04-13, 09:12
Växellådan och koppling tar mer stryk på högre växlar om vridet är för högt, Mycket lättare att det slirar, å har det slirat det minsta lilla är det bara att byta lameller direkt.

AeroPlus
2011-04-13, 09:18
Revo Technik gör bra TFSI trim.

320hk och 420nm i denna Golf R

http://www.youtube.com/watch?v=hg2oH4JNciM&feature=related

Hej Wolfbane !
Det var ett tag sen :)
Hur stor mätarediff är på R ,då jag vet att på min gamla gti och även Martins Edition 30 var rätt stort vid 220 ca 19 km/h då får man riktiga acc tider tyvär utav detta film.

AeroPlus
2011-04-13, 09:25
Som jag nämnde vid vårat tidigare samtal Jimmy så är det en relativt liten avikelse i tidsvinst i framförallt tiden 100-150 jämfört med originaltiden och min bil tar mest i intervallet 0-100 och 150-uppåt
Men om den går lite safe där i mappning som du nämnde då så förklarar det ju en del.


Har du kollat när du körde orginal att 2an inte gick över 100 km/h medan på trimmet kanske den går över 100 km/h vilket resulterar bättre tid 0-100 km/h
och sämre 100-150 km/h.

wolfbane1967
2011-04-13, 09:30
Kan man inte bygga en Golf R lättviktare i kolfiber med en racestol i då.. små bromsar och slänga på ett par hyper lätta 16" fälgar och sedan tanka "raketsoppa"..?

Wolfbane!

Jag måste få mig en åktur i din Golf R innan du gör dig av med den.

Mvh

Har jag kvar bilen i Maj när du kommer ner till mässan kan du få känna hur en original Golf R går =)
Annars får du åka Audi RS3 i november =)

GTI30EDITION
2011-04-13, 09:32
Har jag kvar bilen i Maj när du kommer ner till mässan kan du få känna hur en original Golf R går =)
Annars får du åka Audi RS3 i november =)

Hahaha.. det skulle absolut inte förvåna mig om du har beställt en RS3. ;)

Även den har ju en variant av DSG, men den är väl rätt mkt tuffare hårdvaru mässigt än vad Golfen är vad jag förstår?

Mvh

Gasekke
2011-04-13, 09:35
Det är ju kanske så enkelt det är såklart, den drar ju förmodligen ngt längre på växlarna så det hjälper nog till där verkar logiskt ju.Jag ska försöka tänka på hur många ggr den växlar vid tillfälle.
Mätaren på min R diffar med +7-9/kmh istort sett jämfört med GPS i farter upp till iaf 170 ca och den håller sig ungefär i det spannet från 80 k/mh och uppåt.
Mvh Erik

wolfbane1967
2011-04-13, 09:38
Mycket imponerande Golf R du har Gasekke, grym fart i den enligt era siffror. DSGn är klart ett måste i en R =)

Har du inga mer bilder på din bil ?

Gasekke
2011-04-13, 10:34
Finns det väl :) går det att posta bilder här via typ photobucket länk, eller måste man lägga upp dem på ngt speciellt sätt här?
Hjälp tack.

Det finns väl ngn bild på det här forumet där jag pysslar på annars.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=45705&start=60
på sid 5 är det ett par bilder men inget speciellt just på den. Det andra åbäket på det forumet går väl sakta men säkert framåt och den blir kanske klar före nästa istid...
Erik

jonis
2011-04-13, 10:43
Vad hade du för tid org och med trim 100-150?

mvh

J



Det ska bli kul att se tider på den manuella R:en , är liten nyfiken också att se intervallerna i fart.

Som jag nämnde vid vårat tidigare samtal Jimmy så är det en relativt liten avikelse i tidsvinst i framförallt tiden 100-150 jämfört med originaltiden och min bil tar mest i intervallet 0-100 och 150-uppåt
Men om den går lite safe där i mappning som du nämnde då så förklarar det ju en del.

Vad jag inte riktig förstår är vad som skulle vara hindret att mata på mer vrid på högre växlar då den borde ta mindre stryk än på låga? Är det ngt mindre dimensionerat i DSG:en på 3-6 växel annars så borde det väl vara en "relativt" lägre vrid att hantera pga utväxling då eller är jag helt ute o cyklar i mitt funderande (inte första gången det har hänt)
Mvh Erik

Gasekke
2011-04-13, 17:32
4,91 bästa loggade tid 100-150 med orginal: 402m 13,81-158 kmh (5,81 0-100)

4,51 100-150 m.trim 402m med trim : 12,538-176,7 kmh trim (4,25 0-100)

Det är möjligt att det hade kunnat gå fortare med otrimmat men jag har 3 repor även där som ligger ungefär i samma spann som den redovisade ovan med original bil.

har ett antal trim repor på 12,54. 12,55. 12,61. 12,68. 12,71. 12,73 med slutfarter på 174-177 som bäst.
De lägre tiderna är med avstängd AC samtliga på V-däck samma sträcka körd i båda riktningarna och diffen i tiderna sitter mer i fästet i start än att vägen lutar åt ngt håll i ngn större utsträckning.

Men nu tänker jag inte ägna mig åt några kamikazeövningar i dragracestil på ett tag utan ska använda den som det var tänkt som en snabb bruksbil helt enkelt.

Det ska bli kul att se om det kommer några andra vassa R tider då det nog finns lite mer att hämta under optimala förhållanden även om jag har haft en fördel av det något bistra klimatet motför att göra samma tider på en högsommardag.

Jag ser fram emot att ngn åker ännu fortare än jag då det är sådant som driver utveckingen framåt, men trots allt så är det ju snudd på idioti att utmana ödet med att preppa nya bilar och kasta allt vad garantier i sjön.

Så de som är sugna på att uppdatera bör fundera ett par gånger på om det är värt det risktagandet då det är hyfsat dyra "leksaker" att göra sönder för att jaga den sista tiondelen och de är en riktigt trevlig bil redan original.

Jag har ju förmånen att pilla med min gamla bmw som byggs för att bara vara snabb o förhoppningsvis hållbar, även om det inte alls går att jämföra den med golfen utan för MIG så är det Golfen just nu den optimala bilen.

Fast en sån där RS3:a är jag också lite sugen på helt klart, ska bli kul att se vad en sån kan prestera för tider om man ska byta upp sig ett snäpp sedan.

Mvh Erik

jonis
2011-04-14, 23:27
Eftersom ni redan är inne lite på RS3 som har 2.5 tfsi så kommer här en liten film om en annan bil som har 2.5 tfsi .
Just denna bil har Milltek sportavgas från Turbon + lite annat.

http://www.youtube.com/watch?v=90DltS0p2VE

VWGolIV
2011-04-14, 23:31
Glöm inte orginaltråden...

ThomasT
2011-04-15, 01:24
Eftersom ni redan är inne lite på RS3 som har 2.5 tfsi så kommer här en liten film om en annan bil som har 2.5 tfsi .
Just denna bil har Milltek sportavgas från Turbon + lite annat.

Vi får hoppas det går bättre denna gång...

.

wolfbane1967
2011-04-15, 17:40
Vi får hoppas det går bättre denna gång...

.

+1 På den

AeroPlus
2011-04-15, 20:04
4,91 bästa loggade tid 100-150 med orginal: 402m 13,81-158 kmh (5,81 0-100)



Hej !

Jag måste säga att dom tider imponerar på en Golf R ,en tid som jag har på en Golf r Dsg med org hjul och ca 20 grader utetemp är 5.5 sec 100-150 km/h.

Gasekke
2011-05-28, 16:24
Händer det ngt här? Finns det ngn som har skrämt upp ngn R Golf el Sirocco R kanske och har några nya tider att visa upp?
Själv har jag inte gjort några nya tokgasningsförsök än men jag har däremot anmält golfskrället till EDPS i piteå och hoppas på hyfsat väder mao inte regn och gärna undedr +20 i temp för att se vad den gör med en riktig tidtagning.

Enda i övrigt som skett är att jag lagt på en uppsättning racedäck på vinterfälgarna för kommande aktiviteter beggade STCC 17" regndäck bra pris 450:- st! (gått 10 testmil) och kommer kanske att funka nog så bra som R däck för en helt annan peng.

Om det finns ngn som har erfarenhet av den här däcktypen hur den funkar att åka med så är jag tacksam för lite feedback där.

Jag tänker åka dessa däck på EDPS körningen mest för att hålla mig tilll 17" storlek som mina tidigare tider är satta med och jag tror inte? att det har så stor betydelse i hjulspinn el ej då det nog skullle gått lika bra med mina vinterdäck på klistrad bana som dom här, men jag vill inte utsätta de däcken för så mkt värme då jag ska rulla dem ikommande vinter också.

Fråga B som jag har är hur tusan man laddar upp bilder o filmer på det här forumet då det skulle vara kul att få visa upp "pärlan" på bild med.
Mvh Erik Umeå

silam
2011-06-01, 22:38
Ja va hände med alla resultat för manuella lådor? :-)

/N

DPC
2011-06-02, 10:02
Precis! Skulle vara intressant att få se siffror/info från fler bilar.

Måste erkänna att jag är frestad att ge min bil ett steg 1. Någon som har erfarenhet av Hohenester?

wolfbane1967
2011-06-02, 11:38
Bara att slänga i steg 1 från vem som helst i princip. Det skiljer inte mycket.
Inget att tveka på ,det blir en helt annan bil med program =). Jag prova en manuell för ett tag sedan med steg 1, sjukt rolig bil.

DPC
2011-06-02, 13:03
Vilken leverantör stod för steg 1 i bilen du provade? Att det blir mer ös förstår jag, men kan du utveckla lite mer?

Om jag ska skicka i steg 1 så vill jag ha mjukvara från de mest kompetenta på marknaden som har koll på kritiska gränser. Har fått känslan att Hohenester har bra koll. Nackdelen är att Ace finns i Borås 45 mil bort.. Vtech finns runt husknuten och kanske är ett bättre val med goda möjligheter till support.

Gasekke
2011-06-05, 21:05
Racerapport piteå..
12,82-171 med regndäck med mkt lågt däcktryck, fantastisk motvind och +20 så jag nådde inte riktigt fram men jag är helt säker på att jag kan åka 12,5 eller fortare med helt rätt förutsättningar.
over and out
Erik

wolfbane1967
2011-06-06, 10:30
Riktigt bra tid erik . Man ska tänka på att det är en tung bil också .
Har du bytt intercooler än ?

Gasekke
2011-06-06, 11:55
Nej det är fortfarande org IC så det finns lite mer att pyssla med ännu, tror dock att i mitt fall så fick jag en tankevurpa med däcksvalet är 24/61 17" STCC regndäck åkte med 1,6 bar i däcken så den lät som en bandvagn och jag tror att det bromsade farten jämfört med mina smalare odubbade Vinterdäck med 2,3 bars ringtryck hade nog gått fortare för att jag har ingen brist på fäste hur som helst.
Det var flera där som hade åkt högre slutfarter tidigare och hade 5-7 kmh borta mot tidigare pga motvinden så jag får väl "skylla" på det jag med.

Men det är ju tänkt att åka lite RS bana så jag hade redan hunnit lägga om till de här däcken och när jag la på
19" arna för att jämföra så började det att regna så jag hann aldrig prova med dem tyvärr :(
Men jag är skitnöjd ändå för att nu vet jag att Gtechen inte luras så mkt lite kukl att åka ifrån lite fräna bilar som bullrar o har sig så jag var tvungen att kolla på varvräknaren för att se om min bil var igång..
Mvh

Jake
2011-07-21, 11:15
Något jag inte riktigt fattat är:
Är Steg 1 samma effekt och beh oavsett var jag utför det? Dvs blir resultatet samma?

DPC
2011-07-21, 11:41
Effekten varierar mellan olika leverantörer men resultatet är snarlikt. De flesta uppger 310 hk med steg 1, men så finns det tex vtech som plockar ut 322 hk.

ThomasT
2011-07-21, 12:43
Något jag inte riktigt fattat är:
Är Steg 1 samma effekt och beh oavsett var jag utför det? Dvs blir resultatet samma?

Det blir inga större skillnader iom att hårdvaran är samma.


Effekten varierar mellan olika leverantörer men resultatet är snarlikt. De flesta uppger 310 hk med steg 1, men så finns det tex vtech som plockar ut 322 hk.

Och så länge bilarna inte är uppmätta vid samma tillfälle så går det inte att jämföra siffrorna rakt av...

.

DPC
2011-07-21, 13:21
Egentligen så är det medeleffekten i varvtalsspannet vid acc som är intressant. De flesta firmor ger 410-420 Nm och så finns det andra som tillåter mer.

Gasekke
2011-07-22, 08:29
Ska byta IC nu och småpyssla lite inför Action meet 6/8 siktar på en riktigt bra 402m repa och en bra tid i RS bana , om ngn vill kika på bilen där i då så får ni gärna kika förbi.
Mvh Erik
(Ser gärna ngn fler preppad R bil där att testa mot om ngn annan Tuner är sugen på ett matchrace?Manuell eller DSG kvittar mig lika även sirocco R funkar också ) Kom igen nu för tusan ;)
over and out

Gasekke
2011-08-06, 18:42
Racerapport actionmeet.
Tanken var ju att åka sjukt fort med en R golf men tyvärr så nådde jag inte dit det var tänkt efter de sista uppdateringarna :(.
På det stora hela känns det hyfsat ändå jag åkte som bäst 12.71 -177 i slutfart vilket nog? är en mkt konkurrenkraftig tid för fena biltyp men jag hade hoppats på mer. Den nya IC lösningen och bytet av insug till VF från AWE gav utrymme för en hel del mer pulver. Jag åker 100-200 på straxt under 10 sek för de som gillar såna intervaller och hade jag bara fått till starterna då jag hade drygt 2 tiondelar sämre 60 fot än i Piteå och åkte ändå fortare än där totalt trots 24+ och Mantorp är nog till o med mer uppför än Piteå strippen. Helt klart så tror jag det finns en MKT låg 12:a i bilen men jag var inte där idag.

Tack till Jimmy o Mattias på stertman som trots semester hjälpte till med updaten o veckan. Kul att träffas igen men synd att det i te gick fortare som sagt , men jag återkommer så fort jag har ett bra tidkort att leverera.

Till er som funderar på hur mkt en dsg kan tåla så till iaf min låda oflaschad hur bra som helst efter snart 1000 mil med raceprepp så det vore kul att se fler som laddar o jag ska nog ta min låga 12:a med lite träning.
Mvh Erik umeå

Gasekke
2011-08-06, 18:45
Ursäkta att jag stavar som en get, men tröst ölen o iphone gör inte saken bättre..
Over and out Erik

jonis
2011-08-06, 19:17
Vilket bränsle körde du på?
Mvh

jonis
2011-08-06, 19:20
Effekten varierar mellan olika leverantörer men resultatet är snarlikt. De flesta uppger 310 hk med steg 1, men så finns det tex vtech som plockar ut 322 hk.

Även apr plockar 322 hp.

Självklart bör man mäta bilarna på samma bänk. Samma temp mm.

jonis
2011-08-06, 19:29
Effekten varierar mellan olika leverantörer men resultatet är snarlikt. De flesta uppger 310 hk med steg 1, men så finns det tex vtech som plockar ut 322 hk.

Steg 1 ger ca 310 steg 2 322 hp.

Samt som Tomas skriver att effekttester ska göras under samma dag , samma temp mm annars kan det skilja mycket.

DPC
2011-08-06, 20:27
Precis och givetvis så ska samma ambientförhållanden gälla vid test om ambitionen är att jämföra rättvist.

Gasekke
2011-08-06, 22:47
Vilket bränsle körde du på?
Mvh

Åkte på Preem 98 som tydligen ska hålla hög kvalitet, tanken var att prova med racefuel och det finns en klar racemapp för det men jag hade lyckats tanka upp för mkt vanligt bränsle så vi tankade upp med racefuel men hann inte testa innan de stängde körningen... :( så nu står den upptankad o mappad med racemapp och det enda som ligger framför mig är 93 mil till Umeå och en bil full med däck o skit. Så imorgon blir det att flasha tillbaka och åka med soppa ā 45/ liter till ingen nytta. Kul jättekul NOT!! men vid tillfälle så kommer jag nog att prova den så också då testerna med den uppsättningen var en enorm skillnad mot vad vi åkte med idag :). Sedan får folk tycka att det inte är FairPlay om ngn vill men hallå you race what you got eller hur?
Jag tror inte på en 11 SEK tid ens med racefuel längre om det inte är kallt som f** och jag skulle lätta allt löst då jo absolut möjligt men inte lätt.
Over and out/ Erik

Gasekke
2011-08-08, 10:06
Så där ja, hemma i Umeå igen spöregn o skitväder hela vägen hem och en irriterande känsla av fail att inte åkt så fort det var tänkt.
Golf skrället gick trots pissiga starter och urusla 60fotare fortare än i piteå på samtliga repor utom 1 då jag stagade för långt och då inte kunde aktivera launch igen. åkte en 12,76 som kunde ha blivit bra tror jag men då hade jag glömt stänga AC och hade den på 18 grader full fart hade iaf 8,2 140 kmh på 201 m 2,1 60 fot.

Inget som helst slir i låda/koppling och snabbaste tiden på 12,71 -177 var med orginal gatdäck 19" med hjulspinn 1-2 då gatpuckar inte alls greppade på klister , alla andra tider på 17"
Åkte fööresten 2 repor RS bana med ju. Bästa tid 45,7 + 3 koners tillägg a`3 sek per kon utan konklipp hade det varit en topp 10 tid där, var kul att prova det med men bättre bromsar JA TACK ngn som vill sponsra med belägg ;)

Snittförbrukning hem 0,95 snitt fbr med fullpackad bil 3pers spöregn snittfart 96 kmh är i min värld skitbra för en stabil 12sek 1500kg+ gatgolf
Sind att alla events är på fel sida sverige för det vore kul att komma på några av era körningar för att se hur andra bilar går då det inte kommenteras så mkt mer just nu och inte en annan tid har visats upp av ngn annan R bil.
Jag har hittat en R golf som åkt 12,56 i england men vet inte så mkt om setup på den så info från omvärlden mottages tacksamt.
Over and Out
MVh Erik

DPC
2011-08-08, 12:18
Kul att du strider på Erik, förr eller senare så får du till en låg 12:a.

Personligen så är jag tyvärr för feg för att "förbättra" min bil. Men detta är kul läsning som visar att det finns potential.

silam
2011-08-08, 15:16
Åkte fööresten 2 repor RS bana med ju. Bästa tid 45,7 + 3 koners tillägg a`3 sek per kon utan konklipp hade det varit en topp 10 tid där, var kul att prova det med men bättre bromsar JA TACK ngn som vill sponsra med belägg ;)

Ja bromsarna pallar inte riktigt med bankörning märkte jag på Gotlandring, frågan är hur långt det räcker med bara andra belägg.
Dock var org däcken ett ännu större problem.

/N

Särås
2011-08-08, 17:16
Både däcken och bromsarna är lite för dåliga för HÅRD bankörning, bättre belägg och bättre bromsvätska kommer man långt med men fortfarande blir det ju inte perfekt!

Däck är svårt, kör man med 19" så blir det svårt att hitta riktigt bra däck som fungerar både bana och på gata, bästa är kanske att ha en uppsätning med typ R-däck och köra bana med och fortsätta ha original som dom är!?

Gasekke
2011-08-10, 21:35
JA! Man kan åka en låg tolva med en Golf R... Iaf med gtech tid , men som jag har sett med tiden på stripp mot vad jag kört med Gtech så stämmer det skitbra..
Nytt pb 12.2-183,5 samt 12,4-181.5
0-100 4.07 bildbevis kommer :)
Erik

Peddan
2011-08-10, 22:01
Angående utväxling på Golf R: såg ett youtubeklipp där den tydligen inte gör 100 på tvåan?!?! Killen måste ta trean oxå och lite därför tror han att den inte klarar utsatt tid på 5.7 eller 5.5.....likadant både på DSG och manuell.

Någon här som testat? Undrar varför de byggt lådan så om det stämmer?

Gasekke
2011-08-11, 07:22
Bildbevis yes sir...
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/GtechRgolf030.jpg
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/GtechRgolf029.jpg
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/GtechRgolf028.jpg
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/GtechRgolf027.jpg

PULVER FINNS!!! ff 60fot över 2 sek :( hjulspinn...

DPC
2011-08-11, 10:54
Angående utväxling på Golf R: såg ett youtubeklipp där den tydligen inte gör 100 på tvåan?!?! Killen måste ta trean oxå och lite därför tror han att den inte klarar utsatt tid på 5.7 eller 5.5.....likadant både på DSG och manuell.

Någon här som testat? Undrar varför de byggt lådan så om det stämmer?

Det är väldigt vanligt att bilar inte gör 100 på tvåan nu för tiden. Lådan i R:en är väldigt tät i utväxlingen och avvägd mot motorn för att få bästa möjliga totala acceleration. I och med att motorn är rätt så trött innan den fått upp laddtrycket så kunde VW antagligen inte ge den en högre etta vilket i sin tur leder till att tvåan inte kan/får bli hur hög som helst för att skapa bekymmer vid uppväxling från ettan.

Med DSG så är det lätt att få till en bra start tack vare launch, men med manuell så är det svårare. Det är hårfint mellan att slira för mycket koppling och att släppa för tvärt och tappa ladd.

Gasekke
2011-08-24, 07:55
Dags att lyta lite grann, jag har fått tacksam konkurenns från downunder med riktigt snabba tider från R Golfar, spännande läsning för racenördar som mig iaf, på söndag blir det Autum nats i piteå för mig och jakten på en 11 fortsätter kanske en världsbästa tid är nåbar :) iofs är väl rätt nördigt att kalla det världsbäst i en ytterst smal tävlingsgren men för mig vore det fränt att få nghn sekund i rampljuset


http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5407133-GIAC-Extreme-Golf-R-customers-are-gunning-for-11s!&p=73182106#post73182106

DPC
2011-08-24, 11:17
Vore kul om du fick till en officiell tid som knäcker konkurrenterna. Du får återkomma efter söndag.

Gasekke
2011-08-24, 13:07
Jag hoppas på det och att det håller ihop...
Australien golfen är bromsad till 400hk och 580 nm , såvitt jag har förstått så är hans låda uppdaterad och jag tror nog att jag har mer av både effekt och vrid i min framförallt på VP så??? Lite orolig för lådan är jag faktiskt och min race följeslagare får nog snart diskbråck av allt huvudskakande om att ta det lungt för F**

DPC
2011-08-24, 13:33
Det får vi verkligen hoppas.

Ang siffror i länken. Det står 300 hk bromsat på hjulen, 378 hk i motorn och 400 hk korrigerat mot något slags normaltillstånd. Var tar mellanskillnaden vägen? Transmissionsförluster står för max 10 % på denna effektnivå och säg att slippet står för 3 %, men resten då? Dvs vad står drag power för?

Gasekke
2011-08-24, 13:57
Jag undrar oxå över bromspappert tycker det var sjukt mkt effektförlust mot hjul?? Märkligt helt klart, jag har bara räknat slutfart o vikt och behöver "bara" 3
60 hk behövs då.
Men vi får se hur det går.
Erik

DPC
2011-08-24, 17:40
Min poäng är att siffrorna är orimliga. Tänk vad mycket värme som måste kylas av från drivlinan om det hade stämt.. Skulle gissa att bilen ifråga har ca 350 hk. Med 360 hk så får du till en fin tid, lycka till!

anri52
2011-08-24, 18:21
Om du byter turbo till en loba 380, då kan du få ut 380-420 hk, men med en k04 är det som DPC säger 350-360 hk som max
och då är bilen hårt påställd..

Gasekke
2011-08-25, 09:47
Jo den är rätt så hårt påställd min lilla tyska, men vi får se vad den ger om hon överlever helgens körningar så är tanken att bromsa hos motor nord i deras 4wd dynapack för att se effekten på riktigt. på Stertmans lilla testraka så hade Hon 220+++ vid skylten vilket är riktigt bra tydligen.

(det är väl bara några av er som vet hur testrakan ser ut iofs men för er som vet säger det en del tror jag)

Jag inbillar mig att det nog går att lura ut en hel del mer än 360 ur K04:an med VP men som sagt bara teori och inget bevisat ännu.
Mvh Erik
Keep on tuning!

Särås
2011-08-28, 15:02
Vi på Stertman Motorsport AB vill gratulera Erik till Europa rekordet, mer får Erik berätta själv.
Vet att han är väldigt ledsen och missnöjd med tiden och allt, men en tändspole började så klart att strula efter dagens första repa så han satte Europa rekord på sin första repa för dagen!

12,49 @ 176km/h lyder Europa rekordet!

Gasekke
2011-08-28, 19:52
HELV***** vilken skitdag...

Fast egentligen ska jag väl vara nöjd med dagen.
Racerapport Pitedragway..

Idag var det fantastiska förutsättningar för fortåka, kanske ngt varmt (jäv** växthuseffekt) +22 och 98% luftfuktighet så inte den syrerikaste luften direkt.

Satte på 17" 1,8 däckstryck och ut på en tänkt försiktig första repa.
Bilen gick GRYMT bra
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/Mantorp018.jpg

MEN ngt gick tyvärr sönder i den repan och efter det så gick det inte att få ngt tryck i henne alls :(

Jag ser ett par alternativa ideer och är tacksam för andra tips.
Jag har urusel respons och misstänker i första hand tändspolar då det är inte allt för ovanligt på VAG

alt:2 Efter repa 2-3 då det bara gick skit så syns det att den tryckt ut olja genom oljepåfyllningen i ventkåpa inte genom locket, teori. Backventilen till vevhus vent paj = den trycker bort allt laddtryck ner i kåpa och därför effektbortfallet??
Jag låg i stort sett på samma slutfarter 174-175kmh men usla tider så jag nämner dem inte ens...

I övrigt slut på teorier från min sida, nu ska jag bara hitta ngn vänligt sinnad VAG servare som kan tänka sig att köra felkodsläsare för att kolla övrigt och det var inga problem att köra bilen hem från pite-Umeå 23mil trots detta strul.

Tråkigt att jag inte kunde ta en Världbästa tid men jag tror fortfarande att jag kan köra ner mot mina Gtech tider 12,2 under samma förutsättningar som när de testerna gjordes +12 o torr luft.

Men kom med vettiga förslag på vad det beror på så ska jag bolla dem med service.
Jag har för långt tilll Stertman för att åka dit o kolla så jag hoppas det är ett skitfel helt enkelt.

Men håll med om att det är lite ballt att åka under 12,5 med en tung Golf rackare och jag tycker det är ruskigt kul at den här tråden väcker så pass stort intresse att det är nästan 10000 visningar på den..

Tack för visat intresse
Mvh Erik Umeå

anri52
2011-08-28, 20:30
Din bil går riktigt fint, hoppas nu det inte är något allvarligt med bilen, när min tändspole gick sönder
lyste gula motorlampan och bilen gick knappt å köra(på en passat w8) Mitt tips är att
kolla PCVn ser ut så här,http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_V--2.0T/Engine/Emission/ES1928559/ kolla så inte backventilen strular..

Gasekke
2011-08-28, 21:09
Hmm, när jag läser i den texten så känns det spontant som det är den som pajat, precis så upplevdes det med tappat tryck och det verkar mkt troligt :), blir att kolla upp den snarast.

Inga motorlampor lyste så tändspolarna är det förhoppningsvis inte, enda som var med dem var att 3 av dem hade "hoppat" upp en del så att alla gick att trycka ner en del men det gjorde ingen skillnad alls såså tändspolarna tveksamt.

Mattias (stertman) hade samma teori som du anri52.
Tack så mkt för tips o hjälp
Mvh Erik

DPC
2011-08-28, 21:26
Trist att du drabbades av strul. Bara laga och på ett igen! Trots allt så fick du till en bra tid.

Har jag förstått det hela rätt att gissningen på problemet är att ventilen från vevhusventilationen (som är till för att evakuera blow by till insugsröret) har gått sönder och istället läcker laddtryck bakvägen in i vevhuset?

Gasekke
2011-08-28, 21:37
Jodå , ska kolla ventilen snarast och sen får vi se :), men jäklar vad den går bra nu! kollar jag mot Australien golfen så har jag bättre fart på både 201 & slutfart så bara 60foten kommer så tar jag tiden är jag övertygad om.

Finns den ngt race inom räckhåll från Umeå +- 20 mil enkel väg i höst så ska jag prova bara felet lösts.
Erik

Särås
2011-08-28, 21:41
Jodå , ska kolla ventilen snarast och sen får vi se :), men jäklar vad den går bra nu! kollar jag mot Australien golfen så har jag bättre fart på både 201 & slutfart så bara 60foten kommer så tar jag tiden är jag övertygad om.

Finns den ngt race inom räckhåll från Umeå +- 20 mil enkel väg i höst så ska jag prova bara felet lösts.
Erik

Jag tror att det är dags för Dig att köpa en sån här:
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=bsh_vag_20tfsi_competition catchcan

Bli av med en dålig konstruktion och dessutom slippa få olja i insuget/på ventiler.
Och Mattias och jag har pratat lite och nog borde det vara det som är felet på Din!

Och kul att se hur mycket effekt Du verkar ha trots allt!
Hade Du kört länge på Racesoppa eller var det fortfarande vanlig bensin?

DPC
2011-08-29, 09:28
Är det alltid sluten vevhusventilation på moderna ottomotorer? Tur i alla fall att insläppet av vevhusgaserna är efter kompressorn så man slipper verkningsgradsförlust på nedsmutsning (så länge ventilen håller..).

Gasekke
2011-08-29, 11:55
Nix inte ventilen, har haft upp den nu o kollat och den verkar funka som den ska iaf om bara blåser o suger genom den manuellt, iofs vet jag ju inte hur den beter sig med ett rejält laddtryck om den inte klara att hålla tätt då??

Jag provade nu med VP först repa rakt av körde Max 2-3 km före och kanske inte spolarna klarar av racesoppan så bra, har ingen aning faktiskt. Det kan ju vara ngt i den mappen som är " för" elakt vid strippkörning så den klipper i ngt safeläge??

Var ute sent i går kväll o testade med gatmapp o 98 och hade inga som helst problem med svajade effekt utan den gick som f** igen.

Just nu har jag inte en susning utan kommer att köra en vagcom o se om den ger några felkoder, och återkommer i ämnet med svar hoppas jag.
Mvh Erik

DPC
2011-08-29, 12:05
Det kan fortfarande vara ventilen som inte klarar höga laddtryck. Att bara blåsa i den räcker inte för att bevisa att den är ok. Finns det möjlighet att logga intressanta variabler medan du kör med recesoppa och mapp?

Gasekke
2011-08-29, 15:13
Jo jag blåser nog inte några 2 Bar direkt :), känns mest troligt ändå med den då jag tycker att spolar borde tända motorlampa som anri52 hade.

Ang logg så är det inget jag kan se tyvärr och jag vet inte om Mattias har ngt hos sig sedan mappningen där man kan följa det bättre kanske?.

Men jag bollar det vidare till stertmanpojkarna i det fallet, men ev svar kommer nog inte att kunna presenteras här då det nog bara behandlas internt mellan mig-dem-giac och det får väl respekteras.

Loggningsförmågan hos ett bra eftermarknadssprut vore kul att ha men fel typ av bil för att jag skulle vilja byta.

Jag kör autronic i min riktiga racekärra och det är sjukt nice sprut att jobba med, men den passar inte in i detta forum då den driver i fel ände och iofs tysk med en 4banger på minst 450whp
Men ang R:en så letar jag vidare/Erik

Gasekke
2011-09-08, 21:31
Jamen va fa*, nu har dessa jä*** australien golfarna slagit till igen :(. 12.23-176 blås med standard DSG tom..
Jag ville ju vara först med en så låg 12:a nåja bara jag får till60 fot så borde det gå och det här är den första Golfen jag sett som matchar mina farter på 201-402 meter

Länk här
http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?5832-wooduck-goes-deep-into-12-s-with-GIAC-Golf-R!

Men Nästan exakt samma setup som jag har fast jag har nog? en ännu bättre IC?

Bara att ta nya tag nästa säsong..
Erik

Särås
2011-09-08, 22:06
Jamen va fa*, nu har dessa jä*** australien golfarna slagit till igen :(. 12.23-176 blås med standard DSG tom..
Jag ville ju vara först med en så låg 12:a nåja bara jag får till60 fot så borde det gå och det här är den första Golfen jag sett som matchar mina farter på 201-402 meter

Länk här
http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?5832-wooduck-goes-deep-into-12-s-with-GIAC-Golf-R!

Men Nästan exakt samma setup som jag har fast jag har nog? en ännu bättre IC?

Bara att ta nya tag nästa säsong..
Erik

Väldigt snarlik setup, dock som sagt fördel Dig på IC! :)
Går att åka fort med dessa Golfar, helt klart!!!

Gasekke
2011-09-09, 06:31
Kommer det att komma ngn DSG update från Giac Jimmy? Det tror jag skulle göra susen för starterna och det står högst upp på fixalistan för min bil innan fingrarna slinter och jag beställer en RS 3:a... Är ruskigt sugen på en sån faktiskt.
En kul grej är då att tittar man på aussiekillarnas 402m tider så är min bil tredje snabbast i världen :) och det är ju inte kattskit ändå, ( och alla 3 gör GIAC extreme pgm vara)
bra eller anus?

Erik

Särås
2011-09-09, 11:35
Kommer det att komma ngn DSG update från Giac Jimmy? Det tror jag skulle göra susen för starterna och det står högst upp på fixalistan för min bil innan fingrarna slinter och jag beställer en RS 3:a... Är ruskigt sugen på en sån faktiskt.
En kul grej är då att tittar man på aussiekillarnas 402m tider så är min bil tredje snabbast i världen :) och det är ju inte kattskit ändå, ( och alla 3 gör GIAC extreme pgm vara)
bra eller anus?

Erik

Erik,
GIAC har ännu inte bestämt sig om dom ska göra mjukvara till DSG, men Garret & co i USA på GIAC vet om att vi har några kunder som är intresserade så vi får se om dom nappar och fixar en mjukvara till DSG.

Tror faktiskt att på topp 10 tiderna i Världen så är det GIAC som har typ dom 7 av dom 10 platserna GIAC...
Snabbaste Gti mk6 (inte Golf R) är även det GIAC och snabbaste Golf GTi mk6 med K04 turbo är GIAC snabbast... Verkar som att GIAC lyckats rätt bra med deras mjukvaror!? :)

Gasekke
2011-10-25, 09:30
Jaha ja , då var man inte ens nära att vara snabbast längre ;( vet inte om det är standard turbo i denna men det går jäv*** snabbt nu för R golfar med DSG 11,3@119 mph = respekt...
APR bil dock och inte GIAC

http://www.youtube.com/watch?v=ZfDedC-y_cg&feature=player_embedded

Själv har jag byggt om min lite nu och monterat catchtank för olja istället för org skräp ventil och tror att det löser mitt svajande laddtryck.
Kommer annars att sätta upp bilen för svängkörning istället och blir en Haldex update och nya frambromsar och ev nya fjädrar om jag hittar något som funkar.
Måste passa på då frun ställt in siktet på en hästgård och blir det så då ryker nog både min bilbudget och all såkallad nöjes/mektid all världens väg.
Over and out / Erik

itouch
2011-10-25, 11:37
Den där bilen är totalt ombyggd, större turbo och hela paketet samt även uppgraderade dsgkopplingar, så det är inte konstigt att den kör den tiden med effekt över 400hk :)

Gasekke
2011-12-30, 11:51
Balle!! Då var det här året fuckat...
Avslutade det här året med ett storstilat förmodat turbohaveri :(. Min pärla förvandlades till att ryka som en finlandsbåt och drog glatt och villigt i sig X-antal liter olja lika fort som en glad tysk dricker öl på oktoberfest...

Anledning till raset? Sannolikt så är det beroende på att vevhusventilationens lösning (bytte org till separat kit BSH ) i sig en jättebra grej men den var inte direkt vinteranpassad med sin placering, kombinationen av att det blir ganska långa slangar och en ngt hög placering gjorde att skiten frös ihop i norrlandsklimatet och då rök turbon som en följd av det....

Så nu blir det att ta sig en allvarlig funderare på hur fortsättningen blir, att ta det på fabriksgarantin är knappast aktuellt med tanke på alla mods som är gjorda och att chansa på att montera tillbaka org grejor för att se om de går med på det vågar jag mig inte på. Men som jag och andra skrev tidigare i tråden så finns det ju en baksida med trimmning och har man sagt A så får jag väl bryta ihop och komma tillbaka..

Nu vet jag ju att det byggs på en del riktigt rappa golfar just nu i detta land och för att behålla en tätplats så blir det nog att spänna bågen högre än ngn annan gör.
Så det blir väl att önska herrskapet ett Gott Nytt år så får jag väl se vad nästa steg blir för mig.
Men det var kul så länge det varade OCH det har inget med mappning, tuner, firma att göra det här utan en dyr följd av en god tanke som gick fel, jag ska försöka mig på att lägga upp en bild länk så får ni ser hur jävligt det såg ut så förstår varför det gick som det gick sedan kan jag väl skicka en väl menad varning till er som funderar på en catchtanklösning, se till att ha VÄLDIGT korta slangar låg placering och helst bör ni nog inte åka med det på vintern alls enligt mig.
Over and out
Erik

lasholm
2011-12-30, 12:28
Tråkigt att höra. Jag var inne på att köpa 034motorsports catchcan kit men var skeptisk till det just på vintern. Enl 034 själva skulle det inte vara några som helst problem. Lycka till med fortsatt bygge.

Särås
2011-12-30, 12:35
Tråkigt det här, Mattias var inne på att det var lite för långa slangar och att det kunde bli problem men att Du trots att Du kortade ner slangarna fick problem var fan inte kul!
Jävligt ledsen att det inträffade även om varken vi eller BSH kunde veta att det skulle ske så är det tråkigt och vi ska göra vad vi kan för att backa upp Dig Erik, vi vill hjälpa Dig på dom sätt vi kan!

Gasekke
2011-12-30, 12:47
Shit happens, men bara att ta nya friska tag som sagt, Jimmy ang samtalet i går så känns det riktigt intressant alternativ E51... Så vi kikar vidare på det tycker jag :P.

Vi laddar väl om för ett grymt 2012 då och siktar på låga 11 istället....
Vi kan höras via min jobbmail el telefon om det tills vidare
Erik

DPC
2011-12-30, 13:05
Tråkigt.. Hur som helst så har du nu en anledning att uppgradera laddare..

jonis
2011-12-30, 13:41
Vilken version av Bsh kittet har du?
Vad säger Bsh om detta?

Gasekke
2011-12-30, 14:04
Jag har den här versionen,
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=bsh_vag_20tfsi_competition catchcan
Har fungerat kanonbra i sommar men i R:ens motorrum så finns det ingen naturlig plats som går att använda bolt on.
Därför så fick det bli bästa möjliga och då hamnar den i stort sett där den är anvisad från dem MEN det går inte att sätta den där de vill ha den placerad då tar nedre del i generatorn och flyttar man den så kom den på tog för högt upp och tar i huven.

Alternativet blev att modda fästet , och följden av det blir långa slangar (även om jag kortade dem som följer med) och ett lätt uppförslut till burken. Kombinationen av det och väderlek gjorde att skiten slammar igen och det blir helt enkelt stopp. Jag vet inte om BSH har ngn åsikt om det här men jag passar väl frågan vidare till dem så får vi se.
Jag vet hur jag ska göra om fästet så det går fritt och kommer längre ner (plats finns)men det kändes inte aktuellt just vid montering och som sagt en bra produkt i övrigt.

Skadan är ju redan skedd tyvärr men jag hade inte en tanke på att det skulle bli ngt problem då det inte på ngt sätt "varnas" för en sån sak kan hända i kalla förhållande så vitt jag sett den fyllde sin funktion utmärkt fram till det och är väl en sak jag bara skulle haft på sommaren det är ju 10 minuters jobb max att byta emellan men det är ju lätt att vara efterklok. Jag tror att jag har bilder på placeringen men framför allt har jag bilder på hur skiten såg ut nu och jag ska lägga upp dem senare i kväll så får ni se hur det såg ut.

itouch
2011-12-30, 15:40
Du kanske skulle ha vaderat slangarna med isolerande material runtom? Har sett många bmwägare göra det då vevhusen fryser iom placering i fronten.

Hursom, tråkigt att höra men detta fixar du och kommer tillbaka starkare 2012 :)

AeroPlus
2011-12-30, 21:56
Hej hej !

Beklagar det som hänt Gasseke..

Du började året som snabbast men du avslutade den som sist..

Har inte en tanke slagit att din kraftig påställda program varit i kombination med den catc tank till haveri ?

Mvh

jonis
2011-12-30, 22:16
Skadan är ju redan skedd tyvärr men jag hade inte en tanke på att det skulle bli ngt problem då det inte på ngt sätt "varnas" för en sån sak kan hända i kalla förhållande så vitt jag sett den fyllde sin funktion utmärkt fram till det och är väl en sak jag bara skulle haft på sommaren det är ju 10 minuters jobb max att byta emellan men det är ju lätt att vara efterklok. Jag tror att jag har bilder på placeringen men framför allt har jag bilder på hur skiten såg ut nu och jag ska lägga upp dem senare i kväll så får ni se hur det såg ut.

Hur ofta tömde du catch can?
Du skriver att du inte varnats för vad som kan hända i kalla klimat?

I instruktionen man får med står följande:

**Important Note**
Customers in regions of the world that drop well into the freezing temperatures during the
winter will need to keep a watchful eye on the volume of water collected in the can. One
of the main fluids caught in the can is condensation (water). In the winter months the
amount of condensation caught in the can will dramatically increase. If left in the can in
freezing temperatures there is a possibility that this water could freeze. If frozen, pcv
flow will be inhibited. Make sure to keep an eye on your fluid levels.

http://www.bshspeedshop.com/bshstore/instructions/fsi_comp_catchcan.pdf

Men andra ord, när är det kallt måste behållaren tömmas ofta då det annars kan frysa.

Gasekke
2011-12-31, 10:41
Jo då jonis det står banne mig helt klart det, och hade nog sett det också :p Men inte tänkt nog långt....
Men jag hade inte mkt vätska i den vid denna händelse. Jag har kollat och tömt den tidigare bara för att just hålla koll på fyllnadsnivån i den. Jag tror ff att stora haken var den bristfälliga lutningen som gjorde att det låg avlagringar i framförallt ena slangen och vid kylomslag blev det för tätt. Men absolut i första hand ett handhavande fel från min sida som fick den har följden.

Aeroplus
Men jag tror inte att trimgraden i sig gör det enklare för maskineriet på ngt sätt men som jag brukar min bil så är jag inte orolig för trim.
Jag har åkt 6 svängar konbana 16 repor på dragstripp varav 2 i fullrace setup , plus mappnings tillfället några enstaka gattester i övrigt som min bruksbil. Har bytt olja o filter varje 500 mil och inte haft ett spår av problem utom det med svajande laddtryck i Piteå som ledde till pvc ventil ersättaren. Det här får jag väl ta på mig själv och så är det ju med all form av att testa gränser för vad som går eller inte. Org turbon är helt klart Max utnyttjad i det här läget och hade nog inte överlevt hur som helst 10-15 tusenmil och nu blir det uppgradering av div svaga länkar. Målet för 2012 är att vara snabbaste golfen totalt i samtliga former av körning både rakt fram o på bana.
Over and out
Erik

AeroPlus
2011-12-31, 16:21
Gasseke

Hej!

Du har helt rätt och gör rätt,har du valt själv att testa gränsen och ha en påställd bil så skall man ta det på sig själv specielt om trimmaren säger emot detta.


Det är bra att du satsar på drifsäkert inför 2012.
Vill man vara snabbast så måste man en bil med helheten som klarar av att vara snabbast längre period..
Lycka till med ditt projekt
Hoppas på att se många fina acc tider under 2012..

Mvh AeroPlus

RobinR
2012-01-02, 22:50
Lider med dig Erik!
Bara på´t igen.

Häls Robin

Gasekke
2012-01-04, 21:59
Tack så mkt Robin , jo bara att ladda om. Och vad jag förstår så finns det mer motstånd 2012 och jag hoppas att ngn fler verkligen vågar köra så det blir lite tider att jaga.

Erik

RobinR
2012-01-09, 23:44
Ska försöka sätta en tid så du har nåt o jaga ;-)
Åkte du med racesoppa?
Vad körde du med för däck? Slicks?

Med vänlig hälsning, Robin

Gasekke
2012-01-11, 08:20
Låter bra det Robin :)
jag åkte 1 fullgasrepa med racesoppa sedan strulade ngt tyvärr 12,49-176 som bäst.
Nej inga slicks åkte mönstrade regndäck STCC 24/61 17" ibland men den repan är jag osäker vad det var på men jag tror det var dem.
Tyskan gick istort sett lika fort med 19" org fick lite sämre 60fot men högre fart så ingen större skillnad.

JAg ser fram mot en jakt då, visst blir det LOBA 380 för dig? ska bli kul att se vad det kan gå med den turbon orkar med. Jag tror på en tid ner mot 12,XX-12,3 och kanske 180+ för dig iaf gör du ngt åt koppling o DSG mjukvara också?

Kul att ribban höjs och synd att alla event och snabba bilar "finns på fel del av sverige" men jag ska väl ut och jaga lite i sommar hoppas jag och JAG HATAR bara tanken på att bli frånåkt :) så ngt måste man väl hitta på för att hänga med.
Det finns nog en del kvar att hämta med K04:an och det kan gå ner mot 12,2 med den tror jag faktiskt, kanske lite lägre men då måste allt stämma från plattan och ut.

Sneglar på låd uppdatering i någon form då jag tror det finns tid att hämta i framförallt 60fot vid rakt fram åkning o det är ruskigt irriterande att den växlar lite hur som helst när man åker RS bana och aktiv körning på krokiga vägar.
(givetvis följs alltid samtliga trafikregler och fartskyltning då...)
Over and out / Erik