handdator

Visa fullständig version : 402 meters tider Tider Golf R DSG



Sidor : 1 2 [3]

Gasekke
2013-02-14, 07:18
Får väl förtydliga mig ang förbrukning inte 0,8 blankt utan nog i snittet som Mr Big nämner, fast det är svårt att inte gasa lite extra såklart. Men jämn landsvägsfart lätt under 0,9 och ner mot 0,82 under långkörning i jämn fart.
Mvh Erik

DPC
2013-02-14, 07:45
Jag har också en R men jag får aldrig ner min förbrukning till 0,8. Iofs kör jag som en biltjuv men jag har försökt och lägsta jag kommit ner till är 0.87 och då var det landsväg största delen. Normalt är 0.97 - 1.1 beroende på underlag.

Finns det någon mer ägare till Golf R här?
Vore kul med ett R möte! :-)

BTW, GTI30EDITION du har PM.

Här finns en till ägare! Snittar 9,9 l/100 km. Har kört på 6,8 på en 17 mil lång landsvägssträcka en gång med det berömda ägget..

Provade att mäta min bil med gtech PRO i höstas och den hävdade 13,7-13,8 på kvartmilen. Bilen är orörd.

Mikegti
2013-02-14, 08:04
Jag har också en R men jag får aldrig ner min förbrukning till 0,8. Iofs kör jag som en biltjuv men jag har försökt och lägsta jag kommit ner till är 0.87 och då var det landsväg största delen. Normalt är 0.97 - 1.1 beroende på underlag.

Finns det någon mer ägare till Golf R här?
Vore kul med ett R möte! :-)

BTW, GTI30EDITION du har PM.

Min R med manuell låda låg på 0,82 org efter chippning ca 310hk ligger jag på 0,79 samma sträcka men under det har jag svårt att komma ligger på typ 105km/h på 90 väg då det är stor felvisning på golf 6 mätarhus ca 8km/h mot navigator. 110 väg ligger på 120 drar ca 0,85. Blandad körning färddator sen jag köpte bilen ca 300mil 0,94l/mil 50/50 stad /landsväg!!! Ren stadskörning ca 1,2 använder alltid motorvärmare minst 1 timme före avresa.
Pärlan är tillsalu har beställt en Corvette Grand Sport som kommer hem i slutet av mars så då blir det lite större bensin räkningar!
MVH Mike

Mr_Big
2013-02-14, 08:11
Min är också orörd men känner suget att göra något. Har inte bestämt mig om jag ska trimma eller byta bil.
Golf R är fantastisk och den känns som inkörsporten till tyngre grejjer. Man får suget efter mer.... :-)

Erik du har väl uppgraderat bromsarna? Vad har du och är du nöjd?

Gasekke
2013-02-14, 12:32
Min är också orörd men känner suget att göra något. Har inte bestämt mig om jag ska trimma eller byta bil.
Golf R är fantastisk och den känns som inkörsporten till tyngre grejjer. Man får suget efter mer.... :-)

Erik du har väl uppgraderat bromsarna? Vad har du och är du nöjd?
Jepp stämmer bra uppdaterat lite här och var faktiskt ;), mina bromsar är ett "prototypkit" från LOBA motorsport där iden var att åka med original grejor (fast av div olika bilmärkesdelar)för att slippa komplicerade eftermarknads grejor där reservdelar kanske har väntetid och det är jobbigt att ligga på ett eget lager för att slippa risken att bli stående mitt i säsong.
Något som gäller hela bygget mitt, Bra produkter, noga uträknade delar mappning allt möjligt småpill inte maxa något utan så mkt som möjligt på ett driftsäkert sätt.

Men bromsarna bromsar överjävligt bra , utan någon fadingtendens eller så men det finns en del saker jag inte är nöjd med så de kommer att returneras till loba med lite förslag på förbättringar och jag kommer att åka med grejor från PEAN
i år.

AndreasE
2013-02-14, 12:50
Men bromsarna bromsar överjävligt bra , utan någon fadingtendens eller så men det finns en del saker jag inte är nöjd med så de kommer att returneras till loba med lite förslag på förbättringar och jag kommer att åka med grejor från PEAN
i år.


Detta ser ut som samma kit som jag har köpt från Pean för ett par år sedan. Jag var INTE missnöjd med dom :)

Sn00k
2013-02-14, 13:48
kan rekkomendera ecstuning.com va gäller bromsar..
det är ju ganska typiskt amerikanerna att ta originalgrejer, måla om dom och marknadsföra under eget namn, då det kan tyckas att dom har svårigheter att tänka själv och väldigt lätt för att följa andra.. lite kina-varning har det blivit.. men dessa är iaf ärliga med varifrån prylarna härstammar =)

ecs-kitten finns iaf i många fina steg till golfarna och använder ofta äkta porsche-prylar, i kombination med HAWK-belägg som är smått fantastiska, rätt val av bromsvätska, bromsslangar, rätt materialval till adapters, bultar mm.. mycket trevliga bolt-on grejer till mer eller mindre oslagbara priser.. liknande bromskit i sverige kostar 10-40.000kr mer och är betydligt mindre genomtänkta.. värt att kolla på iaf.

Gasekke
2013-02-14, 14:30
Kitet på bilden är inte från pean utan var tänkt som ett "budget" bromskit med originalbitar med bra egenskaper men 1+1 blir inte alltid 2 helt enkelt ;)
Det här grejorna är äkta märkesvara allt igenom, men någonstans i konceptet blir det lite fel av vissa anledningar. Jag visar inte alla delar på bild som ingår i lösningen pga div saker som ni får acceptera att jag inte visar helt enkelt.
Är som synes porsche 996 turbo ok, skivorna är orginal mercedes ingår div cnc frästa kringutrustning för att få det att passa på bil.
Nu pean prylar inte billigt men bra och väl utprovade grejor blir det ,postar bild vid tillfälle.
Mvh Erik

Mr_Big
2013-02-14, 15:03
Porschebromsar verkar vara vanligt på R sen passar TTRS bromsar rakt av som är 370mm om jag minns rätt.
Jag har dock 18" då jag tycker 19" är alldeles för stötigt. Testade även med DCC. Så alla BBK passar inte men 370mm borde funka?

Mr_Big
2013-02-14, 15:07
362mm var visst TTRS.

Gasekke
2013-02-14, 16:26
362mm var visst TTRS.

Ttrs passar ja funkar nja, har sett folk som testat ttrs grejor men det är aningen för stor volym på "bromsarea" för att org huvudbromscylinder ska klara av att hålla trycket uppe vid banåka med hög fart o belastning dessutom blir det svårt med fälgar med Rs oken Porsche som jag har ännu värre för fälgar pga okens form dock räcker org huvudbromscylinder till att åka Porsche ok.

Storleken på fälg är av mindre betydelse 18-19" utan ekrarnas form och et är viktigare , åker själv på team dynamics 1.2 race 18" + spacer för att klara oken och skärmkanter med minsta möjliga marginal.

Finns bra kit de som sn00k nämner tex själv blir det stoptech 355mm BBK med lite olika belägg beroende på vad som ska köras.
Sparar över 4kg/hjul mot org grejor = bra :)

Gasekke
2013-02-14, 17:16
Jag har / hade dcc på min bil som tillbehörs chassi men det ligger numera i en låda i garaget :).
Nu har jag ett Nürnburgring HR chassi tänkt för Audi S3 på min = hårt men bra inte så stötigt som man kan tro och mkt trevligare än org DCC i sportläget däremot saknar jag komfortläget från dcc till vardagsåka det var mkt behagligt tycker jag.

Lite synd att det inte går att ställa både i höjd och hårdhet men jag ibland får man offra sig lite är inte optimalt på stripp då hårdheten gör att den slår loss hjulen lite för lätt så den rätta chassi reaktionen hämmas en del.
Tror mkt på min haldex mod för att få iväg den med mindre spinn (launch control 4200 rpm startvarv 2+ bar på racemapp)kräver lite grepp :)

Mr_Big
2013-04-10, 14:34
Livar upp den här tråden igen.

När är det dags för björkvik? Har någon ett datum?

Gasekke kommer du? Vore kul om fler R kommer också. Man ser sällan dessa bilar.

DPC
2013-04-10, 16:24
Skickade på sommardäcken i helgen. Vilken skillnad! Nu visar sig en annan sida av bilen..

Gasekke
2013-04-11, 08:17
Livar upp den här tråden igen.

När är det dags för björkvik? Har någon ett datum?

Gasekke kommer du? Vore kul om fler R kommer också. Man ser sällan dessa bilar.

Inte för mig nu, deltar för stunden i pallbocks SM pga en mindre incident... :(

Så nu hoppas jag bara att det kommer lite nya grejor snart då tiden flyger iväg för mig och to do listan som alltid verkar växa i början på säsong.
Just nu strular det lite.. Målet är BR 2013 så får vi se sedan.
Tack för intresset /7 Erik

Mr_Big
2013-04-11, 09:43
Inte för mig nu, deltar för stunden i pallbocks SM pga en mindre incident... :(

Så nu hoppas jag bara att det kommer lite nya grejor snart då tiden flyger iväg för mig och to do listan som alltid verkar växa i början på säsong.
Just nu strular det lite.. Målet är BR 2013 så får vi se sedan.
Tack för intresset /7 Erik

Vad har hänt?

Gasekke
2013-04-11, 12:31
Är mest slitage grej i combination med allmän tidsbrist.
Vad som har gått sönder är camfollower alt soppapump men det är inga konstigheter alls med tanke på att de suttit med i 4000 mil sedan nästan starten på uppdateringarna.
Att soppapumpen hängt med så bra är mer fantastiskt då jag åkt med en autotechpump från steg 2 kitet och den har nog levt på övertid ett tag :p.

Nu blir det en LOBA "värstingpump" för tfsi och ny camfollower , haken är att pumpen jag beställt var tillfälligt slutsåld och camfollower restas från VAG :(.

Trodde det var värre ställt men med hjälp av lillen och Johan L som fixade fram en boschdator på påskhelgen och Mattias på Stertman telefonsupportade på påskafton ;) så hittades felet, som sagt no big deal utan mest väntetid.

Annars ska det bytas bromsar fram (har haft liggades lääänge) men inte orkat ta tag i något just nu, lite pyssel med nytt CAI och lite kosmetiskt pill står på att göra. Särås var snäll och gav mig lite bra att ha grejor (Tack)

Annars är största boven energi då jag har sjukt mkt att göra runt om kring mig nu och en hel del varningsklockor för utbränningssymptom tjuter för fullt så har jag sjukt jobbigt att slutföra någonting alls.

Satt i garaget i går 4timmar och det enda som blev gjort var att byta en bromsslang (som inte ens jag gjorde utan lillen) Sedan upptäckte han att en viss palthjärna slängt bort skruvarna till okhållarna och låsskruv till skivor :( så då åkte jag hem..

Jobbigt när min bil inte bygger sig själv och "mina killar" håller hus i Nynäshamn annars hade jag ställt bilen där och fått det gjort såklart men 90+ mil bort. Köpt en egen VCDS så ev strul kan lösas via telefonsupport och goda vänner.

Så det ska nog lösa sig ,men enda målet nu är att få ihop "skrotet" till BR och tänkte att ligga bra att jag skriver som det är så eventuella konspirations myter slipper blossa upp som det ibland kan hända och jag fixar inte att gå i försvarsställning hela tiden.
Så BR då får vi se.
Over and Out Erik

anri52
2013-04-11, 13:36
Du har tur om det är pumpen är det CF får du tyvärr öppna motorn renovera toppen alt byta motor (kan bli riktigt dyrt), CF ska kollas eller bytas vart 1000 mil om bilen är trimmad,

Mr_Big
2013-04-11, 14:32
Det där lät inge kul alls. Hoppas det löser sig fort och utan större problem för dig!

Det du berättar får mig att trimma försiktigt, bara köra mjukvara + ev. insug och avgas men sen räcker det nog.

Sn00k
2013-04-11, 15:03
Du har tur om det är pumpen är det CF får du tyvärr öppna motorn renovera toppen alt byta motor (kan bli riktigt dyrt), CF ska kollas eller bytas vart 1000 mil om bilen är trimmad,

måste vara tämligen enkelt att fabricera en sådan som håller typ bilens livslängd, jämfört med nå original som skall hålla på å bytas var 1000e mil.. vet att många i staterna byter denna till en rull-baserad mojäng som är "service free"..
finns det intresse så kan det ju vara värt att titta närmare på.

Mr_Big
2013-04-11, 17:53
Dom flesta håller väl bilens livslängd. Är det inte när du byter HPFP som CF tar skada?

anri52
2013-04-11, 21:28
måste vara tämligen enkelt att fabricera en sådan som håller typ bilens livslängd, jämfört med nå original som skall hålla på å bytas var 1000e mil.. vet att många i staterna byter denna till en rull-baserad mojäng som är "service free"..
finns det intresse så kan det ju vara värt att titta närmare på.

Svenska tunersföretag som trimmar 2,0 tfsi bör va intresserad av denna "mojäng", men att inte kolla upp CF på en trimmad bil
är för mig ofattbart, att inte kolla på 4000 mil är totalt respektlöst mot kund.

anri52
2013-04-11, 21:46
Dom flesta håller väl bilens livslängd. Är det inte när du byter HPFP som CF tar skada?

När du köper en APR pump så får du en helt ny beprövad pump från APR, väljer du Autotech mfl så behåller du din org
pump men byter innehållet packning ,sprint mm personligen så tror jag inte det har med pumpen
att göra

Gasekke
2013-04-11, 22:31
Jag/ stertman har bytt CF 2ggr på min bil senast för >500 mil sedan bara som ren info här så folk slipper undra om bristande underhållsbiten.
Inget som är konstigt med det, och bara för att förtydliga än en gång innan / om / när / det börjar gissas skyllas på.

Så är det helt klart från min sida med att inga som helst garantier för att bygga en evighetsmaskin av min bil har lämnats utan snarare tvärt om så efter dåvarande steget upp till LO4xx turbon att det mer har varit en väntan på när och inte om något går sönder.
Och det hela tiden efter det mest varit Jag som jagat min 11och den ska åkas i sommar så det så förhoppningsvis på BR

Den här maskinen är trots allt helt org i allt invändigt laddas 2+bar i fullrejs testandet och att det börjar haverera efter ca 4500 mil med trim i varierande former körs året runt bara servas och tankas och är mest en test/ beta version innan det ska trimmas på riktigt :).

Men det här med CF är intressant då den inte ens finns som servicepunkt och beroende på var man läser så är allt mellan aldrig och jätteofta verkar lagom tid att byta den???
Bytt min ofta men är en grej som lever ett hårt liv med hpfp och kräver täta kontroller, baggis att byta tar för en klant som mig typ 45min.

Men åtminstone jag tycker att det är trist med haverier ändå oavsett vems och hur o varför.
Min bil mitt problem inga konstigheter.
Fixas snarast ska det. With me luck.
Erik

MiWi
2013-04-12, 00:41
Vad exakt påverkar CF?

Haugeman
2013-04-12, 01:20
Vad exakt påverkar CF?

Är en liten tryckare som sitter mellan en lob på ena kam axeln och bensinpumpen. Bensinpumpen är mekanisk och drivs ditekt av en av kammarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mr_Big
2013-04-12, 07:51
När du köper en APR pump så får du en helt ny beprövad pump från APR, väljer du Autotech mfl så behåller du din org
pump men byter innehållet packning ,sprint mm personligen så tror jag inte det har med pumpen
att göra

Jag menade såklart att när du ökar trycket på pumpen som skadorna på CF sker.
Jag har aldrig hört talas om någon utan trim vars CF har havererat. Visst finns det säkert någon enstaka fall av det men med utbytt hpfp eller ändrad hpfp så ökar riskerna för skadad CF.
Rätta mig gärna om jag har fel.

lasholm
2013-04-12, 08:14
Den här varianten finns också: http://hpfpupgrade.com/Products/Show/Volkswagen/2.0T+FSI/VW+FSI+Performance+Cam+Follower

soyd
2013-04-12, 08:34
Jag menade såklart att när du ökar trycket på pumpen som skadorna på CF sker.
Jag har aldrig hört talas om någon utan trim vars CF har havererat. Visst finns det säkert någon enstaka fall av det men med utbytt hpfp eller ändrad hpfp så ökar riskerna för skadad CF.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Rätt... Men det har även hänt att CF har havererat för folk med stock pumpen... Dock på bilar före R modellen med 2.0T FSI motorn (jag är inte på läst alls om R:en..). Så det är inte fel att kolla till den var 4000mil eller så om man har stock pumpen. VAG verkar vägra att sätta en service intervall på den... Jag vet att VAG bytte ut kammen till en mer slitstark modell även detta innan Golf R:en. Det tar typ 30min att kolla skicket på den.. Så här såg min (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14433-VW-Golf-GTI-Edition-30-quot-Upgraderings-projektet-mm-quot-Brembo-Racing!!&p=180193&viewfull=1#post180193) ut då jag bytte till APR pumpen. Jag tänker väll försöka byta min en gång per säsong nu i och med den ökade belastningen...

/mvh soyd

Sn00k
2013-04-12, 12:56
Den här varianten finns också: http://hpfpupgrade.com/Products/Show/Volkswagen/2.0T+FSI/VW+FSI+Performance+Cam+Follower

ungefär så jag tänkte, överlägset material som används i tryckare idag, sällan man ser det minsta spår i dom ens efter 40.000mils körning, och dom har i många fall betydligt högre belastning än den till högtryckspumpen på en FSI.. sen lite förbättrad smörjning.. enkel lösning på ett uppsnackat "problem".

gäller dock att kamaxeln klarar av det också, man kan inte bara öka hårdheten på den ena ytan om den andra är lika mjuk.. tydligen har VAG redan adresserat det problemet enligt inlägget ovan.
den drastiskt minskade friktionen är dock bara fördelaktigt, och lösningen på problemet, hur man än ser det.

anri52
2013-04-12, 13:15
Jag menade såklart att när du ökar trycket på pumpen som skadorna på CF sker.
Jag har aldrig hört talas om någon utan trim vars CF har havererat. Visst finns det säkert någon enstaka fall av det men med utbytt hpfp eller ändrad hpfp så ökar riskerna för skadad CF.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Slitaget blir såklart större ju högre tryck du utsätter CF med, men om man tar min förra Pirelli gti (Samma motor som Ren)som referens
Vanliga BPU trimmet + APR pump ca 340-350 hk 700 mil hård körning bla genom Tyskland( Autobahn) kollade CF vid hemkomst
inte en skråma, sen finns det som Soyd säger orginalare som haft oturen med havererande CF, kontentan är väl att det kan drabba alla
så denna lyftare bör kollas vare sig man kör org eller trimmat.....

anri52
2013-04-12, 13:20
Jag/ stertman har bytt CF 2ggr på min bil senast för >500 mil sedan bara som ren info här så folk slipper undra om bristande underhållsbiten.
Inget som är konstigt med det, och bara för att förtydliga än en gång innan / om / när / det börjar gissas skyllas på.

Så är det helt klart från min sida med att inga som helst garantier för att bygga en evighetsmaskin av min bil har lämnats utan snarare tvärt om så efter dåvarande steget upp till LO4xx turbon att det mer har varit en väntan på när och inte om något går sönder.
Och det hela tiden efter det mest varit Jag som jagat min 11och den ska åkas i sommar så det så förhoppningsvis på BR

Den här maskinen är trots allt helt org i allt invändigt laddas 2+bar i fullrejs testandet och att det börjar haverera efter ca 4500 mil med trim i varierande former körs året runt bara servas och tankas och är mest en test/ beta version innan det ska trimmas på riktigt :).

Men det här med CF är intressant då den inte ens finns som servicepunkt och beroende på var man läser så är allt mellan aldrig och jätteofta verkar lagom tid att byta den???
Bytt min ofta men är en grej som lever ett hårt liv med hpfp och kräver täta kontroller, baggis att byta tar för en klant som mig typ 45min.

Men åtminstone jag tycker att det är trist med haverier ändå oavsett vems och hur o varför.
Min bil mitt problem inga konstigheter.
Fixas snarast ska det. With me luck.
Erik

Om CF byttes för 500 mil sedan skulle det vara märkligt om den havererat, är troligtvis bara pumpen som strular.

Mr_Big
2013-04-12, 13:35
Gasekke:

Känns allt detta värt det?
Din bil har haft lite problem till och från som följd av trimningen. Tycker du trots den summan du lagt ut och all huvudbry att det är värt det?
Du har ju en grymt snabb Golf men känner du inte ibland att "fan jag skulle köpt en bil som var snabbare original istället" ?

Jag kan tänka mig att jag skulle känna så. Allt tid, strul och pengar sen blir man ändå från åkt av nån Nisse i en bil som i slutändan är billigare?
Vad är det som lockar?

Sjove
2013-04-12, 14:39
Klart att det är värt det! :) Kämpa på Gasekke, du klarar dig igenom detta oxå :)

Känslan att komma upp bredvid en dyrare bil och blåsa den är ju underbar!
Att köpa en snabbare bil från början är ju inte roligt, det kan ju vem som helst göra. Var ligger utmaningen då....

anri52
2013-04-12, 15:32
Själva grejen är lite som Sjove säger, måste va riktigt skönt att blåsa en erkänt snabb bil vid något rödljus.
Men vill man åka riktigt snabbt på strippen, bana, event mm så föredrar man nog en begagnad Nissan gtr



Lite ot!! Men den här är rätt snabb http://www.zatzy.com/allmaent/389056-varens-foersta-gtboard-event-kan-bli-mest-extrema-11.html

J.L
2013-04-12, 16:51
Nu drar vi officiellt igång Björkvik 2013.

Startade en ny tråd under träffar angående Björkvik 2013 (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18478-Bj%F6rkvik-2013)

Gasekke
2013-04-12, 17:24
"Om CF byttes för 500 mil sedan skulle det vara märkligt om den havererat, är troligtvis bara pumpen som strular"

I wish :( , CF = skrot trots byte men inget som inte SKA fixas.. Dålig/ Ojämn kvalitet kanske:confused: ? Lägger upp en bild så får folk se hur den ser ut om jag orkar.

? Känns allt detta värt det?
Skulle göra om allt igen , jag har som jag säkert skrivet förut fått vara med om att bidra till att tänja på gränser som från början ansåg helt omöjligt att göra med dessa bilar, bidragit till utveckling på delar och mjukvaror som ligger till grund i ett flertal bilar lite här o där i världen.

Visst finns det mkt värre bilar än min och fler blir det men de flesta av GIAC extreme bilarna har mkt av min grundmapp i sig som Mattias Stertman och GIAC tagit fram med massor av timmar osv. Men bland de bilar som rullar med helt standard innehåll i allt så är den lätt bland de snabbaste var än du letar.
Billigt nej , men många andra kan få tag i utvecklade grejor som är riktigt testade och bygga något billigare än mina kostnader och ändå kanske vara snabbare oavsett vilken tuner du väljer (det sneglas nog rätt friskt mellan dem tror jag) och jag är inte rädd att testa nya saker.

Men jag vågar inte säga att jag står på BR och brummar då tid och energi samt pengar inte är en evig källa något av dem tyvärr

Om det finns någon som vill köpa en 93a småtrimmad corvette så har jag en att sälja billigt...
Trevlig helg på er och glöm inte att kolla er camfollower..
(Känns som det blev en väckarklocka för ett par st kanske..)

Sn00k
2013-04-12, 22:48
det här är en rolig tråd med mycket kul läsning till å från.. lika bra å liva upp den med ett par funderingar..! =)




Skulle göra om allt igen , jag har som jag säkert skrivet förut fått vara med om att bidra till att tänja på gränser som från början ansåg helt omöjligt att göra med dessa bilar, bidragit till utveckling på delar och mjukvaror som ligger till grund i ett flertal bilar lite här o där i världen.

Jag vet inte om någon har ansett att något du gjort med din bil skulle varit omöjligt..? förklara gärna hur du menar när du skriver så, nyfiken =)
folk har mosat 1000hk+ ur fleratalet varianter av vag-spisar sedan 16vn kom tidigt 80-tal.. att det således skulle vara det minsta svårt eller omöjligt att göra det ur en många generationer nyare motor är rent nonsens, tvärtom, såfort 2.0tfsi å MED9:an kom ut på marknaden så började folk rota igenom den och kartlägga den i en rasande takt.. kanske just för att den är såpass sofistikerad att man kan köra en rejält hottad motor till vardags.(vilket iofs ME7:an också var..)



Själva grejen är lite som Sjove säger, måste va riktigt skönt att blåsa en erkänt snabb bil vid något rödljus.
Men vill man åka riktigt snabbt på strippen, bana, event mm så föredrar man nog en begagnad Nissan gtr

finns betydligt billigare bilar som med en betydligt lägre budget smiskar en GT-R, svårt att se vad som skulle vara så speciellt med en sådan, och dom är ju långt ifrån gratis..?



tråkigt med CFen, men det finns ju flera bättre alternativ på marknaden, så vi hoppas väl att något av dom hamnar under huven nästa gång, kämpa på till BUGRUN, verkar som det blir lite roliga bilar och sevärt i år, om det inte regnar bort..! =D

anri52
2013-04-12, 23:54
Ärligt SnOOk så är jag inte ett dugg intresserad av en Nissan gtr, men om man vill åka fort med en relativt ny bil
i orginal utförande så hittar inte jag någon snabbare,möjligtvis Bmw m5, M6 v10an.Nu snackar jag priser runt 300-500 tusen.

GTI30EDITION
2013-04-13, 08:38
Tråkigt att du fått problem med din CF Gasekke. När jag fick detta problemet med min "Stertman" ED30 så var det tyvärr inte bara pumpen. Hoppas du har mer tur.

Mvh

Gasekke
2013-04-13, 10:33
Nej då Snook , det är helt klart att det är rent nonsens att det inte skulle gå.
Vad jag menar är att det finns en sjukt stor kapacitet i maskinen och ett enormt bra styrsystem , grejen är väl att de flesta tror att allt som påstås är sant att en dsg inte tål si o så mkt vrid effekt att kolvar inte håller osv det är bara det att folk inte vågar testa. Däremot imitt fall så är det så att en hel del hård&mjukvara haft min bil som testmula och det är snudd på humor att det stupar på en 300kr grej i allt det svindyra :/.
Just nu har jag då 3 stora problem
Ork
Tid
Pengar
Jag har en del idéer om framtiden men de håller jag under radarn för att slippa bugga luftslott men det mest sannolika är att det blir lite mer rejs och mindre bruksbil tyvärr. Det är som de flesta vet riktigt skitsvårt och dyrt att bygga bil och jag vill inte ha ngn kompromiss en i mängden snabb bil utan snabbast och vägen dit är just nu lite lång och brant uppför.
Erik

Lillen
2013-04-13, 15:23
Sedan handlar det ju lite om livet åxå.
TYVÄRR har ju alla andra bilar i eriks liv rasat åxå.
Så klandra honom inte , snacka om "bad flow" just nu.
Då Golf R bruksas och de andra bruksbilarna formligen "exploderat" så får man lägga tid på annat.
Golfen kommer igen , det måste ju bara finnas TID till allt.
Vissa har ju jobb åxå ;)

Skrämselhicka hit och propaganda dit.
Man kan tycka vad man vill men bilen går ju massa tusen mil om vintern åxå.
Så att den inte fungerar 1000% alltid är väl ingen grej.

Synd bara att det är på våren den står på pall.

Sn00k
2013-04-13, 19:54
Däremot imitt fall så är det så att en hel del hård&mjukvara haft min bil som testmula och det är snudd på humor att det stupar på en 300kr grej i allt det svindyra :/

kedjan är aldrig starkare än sin svagaste länk.. brukar det heta.. ;)

med det menar jag; då bilen är tänkt att gå väldigt hårt på mestadels orginalgrejer, så gäller det att planera och framförallt kolla över/förstärka dom mest kända felande prylarna på motorn ifråga.. ligga steget FÖRE, innan det rasar å blir dyrt.
(om motorn hade varit byggd från grunden med riktiga prylar, avsedda för ändamålet, så hade du haft rejält tilltagna marginaler, som nu inte finns).


inget illa menat med det, trist att det stupar på nått sådant precis som du säger, hoppas du får fart på kärran till bugrun, vore skojj å se den live =)

Gasekke
2013-04-13, 20:52
Ingen fara Mattias jag förstår vad du menar :) Det ska väl lösa sig hoppas jag till BR, CF finns det ju aftermarket grejor tydligen men ganska dåligt med info om deras fördelar jämfört med org, är hyfsat skeptiskt mot US grejor och det dräller av omdöpta grejor av okänt ursprung med mkt skryt om hur bra de är och jag vet ingen som provat dem finns det ngn som vet så tar jag gärna emot kunskapen. Tror att org räcker gott med tät inspektion och en bra olja.
I mitt bygges fall så finns det ett genomgående tänk om materialet vi jobbar med och det finns nog lite marginaler kvar i org grejorna men det går inte att späånna ett "snöre" hur hårt som helst. Svagste länken är nog org stakarna motormässigt i övrigt känns det lungt ännu. Drivlina begränsar väl koppling hitills det finns lösningar men jag har f*n inte råd med en sådan ombyggnad av lådan.
Men jag hoppas det löser sig, det finns en plan A som ska testas om det inte går med den finns plan B men då blir det tajt med tid.
men än så kastar jag inte in handduken länge kvar..

AndreasE
2013-04-14, 08:09
Ska nog ta och titta på CF på frugans bil, aldrig gjort.
Det är en passat 2,0tfsi som gått chippad i 8000 mil nu..

Lycka till nu med bilen, skulle vara riktigt kul att se den live någon gång!

Lillen
2013-04-15, 20:09
Nu är deppen över.

Erik spårar vidare.
Jag fixar reservplanen.
Kommer bli bra när man får ordning på grejorna.

Mindre "parts in a box" och mer kontroll på grejorna :p

Lillen
2013-04-15, 20:15
Den här varianten finns också: http://hpfpupgrade.com/Products/Show/Volkswagen/2.0T+FSI/VW+FSI+Performance+Cam+Follower


ungefär så jag tänkte, överlägset material som används i tryckare idag, sällan man ser det minsta spår i dom ens efter 40.000mils körning, och dom har i många fall betydligt högre belastning än den till högtryckspumpen på en FSI.. sen lite förbättrad smörjning.. enkel lösning på ett uppsnackat "problem".

gäller dock att kamaxeln klarar av det också, man kan inte bara öka hårdheten på den ena ytan om den andra är lika mjuk.. tydligen har VAG redan adresserat det problemet enligt inlägget ovan.
den drastiskt minskade friktionen är dock bara fördelaktigt, och lösningen på problemet, hur man än ser det.

Vad tror du om uppgraderingen med den CF som finns på länken?
Är det verkligen stål i orginal-CF , ser spröd ut det som sitter kvar i eriks bil.
Ser ut som "plastigt" och sprött material efter varmgång!?

Gasekke
2013-04-15, 22:40
Jag har försökt lägga en beställning på en sån där CF som ovan men det Verkar inte som att det skickas var som helst..
De enda alternativ som finns är USA,Kanada och Mexico för leverans :(, men jag ska maila dem igen och se om det går att få en till umeå.

En sak som slår en när man tittar på min gamla hpfp (autotech ) är den "smala" anläggningsytan på fjädern på pumpen den i samband med ökat tryck tror jag nog inte gör saken bättre direkt..
Min nya pump är avsevärt bredare i anläggningsytan mot CF och jag tror det är bättre.
Avseende materiel så tror jag att oljan är av avgörande kvalitet , kommer nu att testa nya Castrol edge 0-40 fst sedan. Jag har en kontakt på Castrol och har fått en lämplig mängd olja ;) grymma testvärden på filmens slitstyrka helt överlägsen alla andra med råge så den får det bli.
Lillen! Du är en fantastisk tillgång helt enkelt tack för hjälp med allt, det här löser vi (hoppas jag)..

Gasekke
2013-04-16, 07:15
Hoppsan då, snabbt svar från US ang CF aftermarket, beställt nu och då får jag väl se då hur det blir. Ska bli intressant att se skillnaden, antingen blir jag lurad med en omdöpt standard CF eller så är det fantastiskt bra och en buffert för framtiden. Min ev dyrköpta erfarenhet är att det är en liten peng för ngt som kan orsaka rejäla skador.
OBS nu säger jag inte att jag HAR rejäla skador då det inte är färdigkollat ännu ser snarare hoppfullt ut :). Men det svänger fort..
I afton har jag hämtat ut min nya bruksbil så jag slipper åka moppe tills R:n blir klar igen ett problem mindre alltså.

En fråga.
Den här tråden är mindre o mindre om ämnet, ska jag starta en egen tråd kanske under projektsidan istället??
Erik

DPC
2013-04-16, 07:35
För min del spelar det ingen roll var tråden postas, jag kommer följa den ändå ;)

Vad har du skaffat för bruksis?

Cullberg
2013-04-16, 07:58
Jag ser gärna en projekttråd på ditt monster ;)

soyd
2013-04-16, 08:59
Gasekke hoppas att motorn har klarat sig och inte tagit för stora skador. Vilken olja körde du på tidigare samt vid vilka intervaller byter du oljan ?

Enda nackdelen jag har funderat på vad gäller hpfpupgrade.com (http://hpfpupgrade.com/Products/Show/Volkswagen/2.0T+FSI/VW+FSI+Performance+Cam+Follower) CF, är om den gör så att slitaget flyttas från CF:en till kammen.. förhoppningsvis inte... Det är då bättre om CF:en nöts ner och bytes ut oftare känns det som... Men jag är inne på samma linje som dig bra och fräsch olja borde hjälpa till att hålla delarna i bra skick också...

/mvh soyd

Sn00k
2013-04-16, 14:12
rent konstruktionsmässigt skulle man gjort en med rulle = betydligt större area och jämnt slitage över den.. och så i bättre material då förståss, utan att göra den alltför stenhård så kammen tar stryk, hjälper ju inte att flytta problemet, så att säga.

legeringen från vanliga ventiltryckare lär ju funka ypperligt utan att äta upp kammen nå nämnvärt, då den är framtagen just för ändamålet.. sålänge vag inte gjort nån vek kam-nock till just pumpen.

bara att testköra den nya du nu beställt och titta till den efter några hundra mil så inte nocken eller tryckaren visar tecken på slitage =)

Gasekke
2013-04-16, 18:34
Jag har köpt en passat alltrack 177 hk dsg 2013 med lämplig utrustning som dragpkt premium pkt och lite annat lämpligt bra att ha.
Blir nog bra tror jag.
Jag kört på castrol edge eller motul olja och bytt före varje "event" som extra byte oavsett intervall samt vid ca 500mils körning.
Svårt att veta vad som orsakat "ras" som enskild detalj faktiskt.

- - - Uppdaterad - - -

Jag har köpt en passat alltrack 177 hk dsg 2013 med lämplig utrustning som dragpkt premium pkt och lite annat lämpligt bra att ha.
Blir nog bra tror jag.
Jag kört på castrol edge eller motul olja och bytt före varje "event" som extra byte oavsett intervall samt vid ca 500mils körning.
Svårt att veta vad som orsakat "ras" som enskild detalj faktiskt.

Mr_Big
2013-04-22, 07:28
Gasekke är det din Golf R som är ute till försäljning?

Gasekke
2013-04-22, 11:14
Gasekke är det din Golf R som är ute till försäljning?

Hell No! :p, kommer aldrig att sälja den inom lååång tid, finns massor kvar att göra med den och nu när den fått en "storebror" som drag-bruksbilslösning så kan den lilla tyskan få bli en "riktig slampa" och bara användas för bus och stygga upptåg..:cool:

Mr_Big
2013-04-22, 12:16
http://mobil.blocket.se/vasterbotten/Vw_Golf_R_46605129.htm?ca=11&w=3

Såg en vit Golf R med svarta Talladega i Umeå till salu av en Erik. Trodde det var du.

anri52
2013-04-22, 16:32
Fint litet rejs mellen en Golf R och Cupra R, tiderna är riktigt fina men AWD tar ut sin rätt när farten blir hög!
http://www.youtube.com/watch?v=jE0yH7Kz4S8

Mr_Big
2013-04-22, 17:30
Fint litet rejs mellen en Golf R och Cupra R, tiderna är riktigt fina men AWD tar ut sin rätt när farten blir hög!
http://www.youtube.com/watch?v=jE0yH7Kz4S8

Ja då får Golfen det svårt. Men från 0, då går det undan! Rödljusrace är väldigt roligt i en Golf R :)

Gasekke
2013-04-22, 22:44
http://www.flickr.com/photos/h2sport/sets/72157629591957120/
http://www.h2sport.com/solutions/fuel-pump/
Finns lite andra lösningar också , "lite"mer jobb med den här lösningen men den verkar nog som den bästa med en rullyftare ,
Men det krävs lite maskinjobb och så så jag provar den andra varianten först, då min kam ser ok ut för att köra "gamla" lösningen och tätare byten.

Dessutom så ser man ju att ev bitar från follower inte kan ta vägen på så många ställen där ute så det stora skitgrejen är väl att followern kan skada "kamloben" men den går att byta separat så jag är mer optimistisk än på länge.

Impossible is not a fact its an option!
Provar man inte lär man sig ingenting , och så kan man inte ha det ju..

Gasekke
2013-04-27, 12:44
Hmm, så här såg det ut.. en reminder till den som funderar om man ska inspektera sin follower GÖR DET! :rolleyes:
follower http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/follower_zpsca7179e2.png (http://s971.photobucket.com/user/gasekke/media/follower_zpsca7179e2.png.html)

Skrot och elände.... "pumphuset" den går i fick en bra kyss när kammen klippte in skärvan från followern i sätet inte så konstigt att den satt fast...:mad:

http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/HUS_zps3b75d9da.png (http://s971.photobucket.com/user/gasekke/media/HUS_zps3b75d9da.png.html)
nytt hus kostar 6200:-.... Får se om insugskammen är i sånt skick att jag törs använda den.

Nu blev det jobbigt igen...

wolfbane1967
2013-04-28, 12:24
Tråkigt att se Erik. Men det är ju som sagt ett stort problem på alla dessa motorer.Hoppas det andra ser bra ut.
Det är en underbar bil som ni byggt

Ceep up the good work :D

Mr_Big
2013-05-23, 15:25
Hur går det Gasekke? Fått ordning på bilen ännu?

Lillen
2013-05-23, 18:26
Jag svarar väl i Eriks frånvaro.
Svar: NEJ!

Står och skäms på pallbockar och utan hjul av olika orsaker.

Gasekke
2013-05-24, 22:08
Jag svarar väl i Eriks frånvaro.
Svar: NEJ!

Står och skäms på pallbockar och utan hjul av olika orsaker.

Men jag jobbar på det... Målet är rejs! Så det så

Gasekke
2013-06-11, 09:46
Tada!! Mission slutfört (nästan).. Åkte 11.94 med trasig "dump" knappt ngt ladd alls och futtiga 173 i slutfart.
Nu blir det lite remake och bygga bort lite svaga länkar så den håller i ladd hela vägen och inte bara 180-200 meter
201m på den repan 7.55@148 1.79 60ft

Dagen innan 3 repor
12.09@177 rejsfil strul
12.28@175 gatmapp strul
12.3@143 rejs släpp efter 200m 7.50 149
Trodde på den repan i 150 meter men nä :(.
Alla repor med 1.8 ca o 60ft och fullt spinn i start synd det inte var klistrat och att dumpen pajade.
Så jag är både nöjd o inte.
More to come
Erik

firefreak
2013-06-11, 09:52
Komma ner till BR Raceday i Malmö och visa var skåpet ska stå? :)

Gasekke
2013-06-16, 21:50
Komma ner till BR Raceday i Malmö och visa var skåpet ska stå? :)

Nja, väl långt från Umeå , ska byta lite krafs och åka 15/7 på goldtown nats Skellefteå
Tidkort från BR
http://i971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/bild_zps1e4e7955.jpg (http://s971.photobucket.com/user/gasekke/media/bild_zps1e4e7955.jpg.html)
Urusel slutfart pga trasig dump, kommer att gå fortare snart ;)

Särås
2013-06-17, 20:33
Sjukt kul att säga att vi byggt en 11 sekunders Golf R iaf...

Lillen
2013-06-17, 20:41
ÄNTLIGEN skulle man kunna säga :p

Sn00k
2013-06-17, 22:56
grattis till 11:an, tråkigt att ni inte lyckades lösa problemet med dumpen..

..kul med tidkort, ser visst ut som att du blev ifrånåkt i samtliga intervall av en gammal framhjulsdriven Golf 2:a som var ute på premiärluftning.. ;)

Lillen
2013-06-17, 23:04
..kul med tidkort, ser visst ut som att du blev ifrånåkt i samtliga intervall av en gammal framhjulsdriven Golf 2:a som var ute på premiärluftning.. ;)

Ironi is a biatch :p

Sn00k
2013-06-17, 23:14
hehe, ja så kan det gå.. man tycker att den spekulerbara effekten + 4wd + DSG borde mosa iväg en bättre 60-fot än sådär.. men det kanske kommer.. med bättre däck..! =P

röda G60in åkte 1.7sek 60-fotare om å om igen med fwd.. och 10an var inte långt borta..

Lillen
2013-06-17, 23:29
Den spekulerbara effekten är nog ganska god!
Med rullande start blir man ju fartblind av hans bil.
Det är ju linjär effekt hela vägen upp till alldeles för fort.

Det är helt klart starten som är problemet.
Och det är nog mest chassiet som sätter stopp.
Det är väl en 4-5ggr för hårt satt för att åka DR.
NOLL chassiereaktion , sätter sig max några cm.
Sedan lägger man på däck som inte reagerar alls så då spinner det.

Se på riktigt snabba bilar liknande den danska R36 Mk II:an.
Chassiereaktion på närmare 10cm och nog en par tre cm i däcket.
Tror fan det biter ifrån rätt bra då.

Men Erik jobbar på en plan.
Hoppas jag för jag flikar int lite idéer ibland ;)

Gasekke
2013-06-20, 00:12
Jodå, den röda golfen gick som fan! Hur mkt väger en sådan tror du ;)
Trodde nog på en 10 repa där ett tag.
Jag är väl halvnöjd med min 11 med tanke på att den inte på ngt sätt gick som den skulle..

Spekulera effekt är upp till var o en;) men med en kluns med ca 1.4 i maxladd stabilt , ett " stenhårt" banchassie o 1500+ gatgolf så är det väl inom toleransnivån då den halvkassa tiden klarar av en på topp 10 worldwide för biltypen med råge på div utsocknes forum..

Nyttförsök planerat i sommar låg 11 target.

Men div bonnmeck klurande ang små bromsar o kladdiga däck finns så ev effekt ramlar ner imarken
Men när jag blir stor ska jag bygga en riktig vag racer.. Just nu är det mer warmup. :)

Div lönnmeka planer finns , men med andra vag delar inblandade...

Lillen
2013-06-20, 00:29
Men när jag blir stor ska jag bygga en riktig vag racer.. ...

När du blir stor ska du få sätta kapen i min VAG-bil och GO CRAZY , kom vi inte fram till det ;)

Gasekke
2013-06-26, 20:58
När du blir stor ska du få sätta kapen i min VAG-bil och GO CRAZY , kom vi inte fram till det ;)

kapa hit o kapa dit:D,
enligt vissa internationella forum så är den lilla då "trasiga" golfen världens 4de snabbaste...
http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f51/1-4-mile-times-20920.html

dock blandat med en del gti:er så lite trubbigt bara R = 2.a...
he he he ;)

ang kapa i din bil jocke så "stick to the plan" tills en ny bättre plan dyker upp alltså :D

Mr_Big
2013-06-27, 07:06
Du är 6 enligt denna lista över enbart Golf R:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5839449-Golf-.-R-official-1-4-mile-chart

Själv är jag på plats 19..Yay! :-)

Dessvärre så är galna tyskar, ryssar och diverse annat löst folk inte med. Men du kommer nog klättra på ovanstående lista om du ska göra mer på din bil. Kul med en svensk på topplistorna! Bra jobbat Erik!

Vad exakt är det du har gjort med din bil? Vad är receptet för en sub-12 bil?

Edit: Det är inte min bil på plats 19 men jag skulle kvala där :)

anri52
2013-06-27, 11:43
Aprs steg 3 kit till bla Golf R:en är riktigt bra och relativt prisvärt ca 7400 euro + ic och pump
Effekt ca 420 hk med 98 oktan 100-200 på 8, 3 med racefuel ca 460 hk 100-200 på 7, 7
Strippentiderna är också bra slutfarten helt ok (som är det viktiga för mig)

Sn00k
2013-06-27, 13:13
oj, 7400eur, det var en saftig prislapp på APR-kittet, men det såg ut att vara rätt väl utarbetat, med ett bra turboval osv.
(läste 5984$ på deras hemsida just nu.. kanske riktigt bra pris jämfört med andra aktörer, har inte kollat runt nånting.)

anri52
2013-06-27, 17:47
Om man kan få hem aprkittet från staterna så blir det väldigt prisvärt, vet inte om det funkar privat?

Sn00k
2013-06-27, 19:01
funkar bättre privat än som företag..

..men då vare ju inte alls så farliga pengar med tanke på att allt som behövs inkl programvara är inkluderat.

Gasekke
2013-06-28, 11:00
Recept i min är i nuläget
org botten, org plastinsug, org topp org kammar. RS4 spridare , LOBA hpfp, LOBAxx turbo, eurojet/stertman moddad DP, Catless Milltek unresonated Eurojet ic, snowpreformance wmi Giac mjukvara i låda och motor, VF bigpipe insug, awe dump på väg dit
Nothing fancy helt enkelt

+ ett gäng chassi mods för att göra rakt fram svårare och svänga lättare.. Stoptech bromsar HR nurnburgring chassi MPSC 18" R däck Haldex update HR krängare

tung högerfot , liten hjärna , hysad budget..
Sedan hade min bil varit oändligt mkt billgare om den byggts med dessa delar från början och inte ändrats ett par ggr då nya ideer spånats fram.
Om man bygger med "rätt" delar från början så kanske motormods landar på cirkus 80-100k om man lämnar bort allt jobb eller så.
Vet inte har slutat räkna för länge sedan och jag tror att köpa ett APR kit från US blir billigare och skruvar man rubbet själv och litar på att programvaran som följer med är klockren till din setup så är det väl "inga konstigheter" att åka en sub 12
eller... ;)

Det är inte många bilar som gjort det ÄN men vi kommer nog att få se fler låga 11:or på R bilarna när priserna börjar sjunka och det utvecklas bättre grejor till DSG.

Gasekke
2013-06-28, 21:34
Hrmpf, top 6 worldwide... Inte bra alls, eller skitbra beroende på hur man ser det.
Det finns säkert ett mörkertal då alla inte hänger på "skrytforum" för att visa hur mkt pengar man bränt på sitt fordon och jag vet att i tex Sydafrika finns mkt snabba bilar.

Nåja , lite lönnmek på G så OM det lirar i fällfors så är målet topp 3 på listan just nu, men sedan så ska det nog filuras lite för säsong 2014 och då ska det siktas på plats NO 1...

Jag har en plan....
Sponsorer är välkomna att höra av sig ;)

Gasekke
2013-06-28, 21:55
För att fundera vidare om / hur skrotet levererade på BRså togs stora kulramen fram och med det strul som fanns så gick den rätt optimalt med den dagens förutsättningar då man kalkylerat enligt
http://www.norberg-racing.com/html-filer/calc.shtml#ad6
Tänkvärt enligt mitt bästa tidkort så gick den rätt on target
201 7.55 ska göra 11.87 om alltlirat hela vägen
11.94 ska göra 7.54
Om man leker med tidkort o siffror så den gick så bra den kunde nästan trots strulet :)
Accar gör den också trots kasst grepp 1.78 60 ft = 73 km/h alltså 0-70+ under 1.8 sec...

Gatbil De Lux , stage 2014 blir det mer Focus på race , om igen vill köpa henne?
Vill köpa en X-bow :)

Lillen
2013-06-28, 22:03
X-bow :)

Kan man skjut med en sån eller går de att äta?

Henrik.M
2013-06-28, 22:13
X-bow

Du menar X-box. ;)

Lillen
2013-06-28, 22:39
Du menar X-box. ;)

Ahh så klart.
Han ska vara snabbast på X-box.
Då begöver man ju inte visa sig på riktigt :o

Sn00k
2013-06-29, 02:02
Du menar X-box. ;)

hahaha =P

Gasekke
2013-06-29, 10:14
Nä.. X-bow era nötter ;)
http://www.ktm.com/x-bow.html

Lillen
2013-06-29, 13:07
Får man in "dragslicks" på den??

Mr_Big
2013-08-15, 08:05
Har just fått lite tider från en Golf R med DSG som vi trimmade föra veckan, måste säga att både jag och Mattias blev ändå lite imponerade över farten som vi lyckades klämma ur den med ett Stertman Motorsport steg 2,5 fast med AWE insug i stället för VF Engineering insug, fortfarande original intercooler.

Kundens egna information efter trim:
0-402 meter: 12,73 och 172,4km/h
0-100km/h: 4,47
0-150km/h: 9,01
100-150km/h: 4,86

Kundens egna tider innan trim:
0-402 meter: 13,91 och 158,7km/h
0-100km/h: 5,81

Tiderna är satta med en Gtech Pro och med dubbfria Pirelli vinterdäck.
Ingen ändring på mjukvaran i DSG gjordes så enbart motormodifikationer och bilen kördes hem till Umeå av kunden i fredags och vi fick glada sms och mail idag där han verkar väldigt nöjd över hur bilen beter sig och levererar!

Någon som har lite andra Driftbox eller GtechPro tider att dela med sig eller till och med riktiga dragrace tider?
Ser det som att med perfekta däck och kanske racebensin eller någon annan form av dopping så kan man vara under magiska 12,5 vilket skulle vara väldigt snabbt i våra ögon!
Så vad kör dom snabbare Golf R på ute i världen någon som har koll?
mvh Jimmy Särås

http://www.stertman.com/Upload/IMG_0980.JPG

Jag uppar denna tråd lite och tänkte komplettera med mina egna tider.
Min är inte lika snabb som Eriks nuvarande men jag är ändå väldigt nöjd!

Tiderna är tagna med Performance Box, 14 grader ute och en helt full tank och mig som förare (med vikt som en och en halv person :) ).

0-60mph (0-96km/h) på 4.3 s.
0-100km/h på 4.5 s.
100-150km/h på 4.7 s.
402 meter på 13.0 s med en toppfart på 170.5km/h.

Detta är gjort med:
Mjukvara 4500kr
Evoms insug 4000kr. Installation blev gratis då jag gjorde det själv.
Downpipe med 200 cell kat. 5500kr. Installation 1400kr.
Totalt hittills 15400kr.

Detta är som ni ser utan HPFP och vill jag ha bättre tider så måste jag skaffa en. Men jag vet inte om jag vill det. Jag är nöjd med bilen som den är nu. Men det ändras väl när man vant sig med farten/kraften. Den går jämnt och levererar kraften mjukt. Man blir mer gasglad bara, på både gott och ont.

Inte några rekordtider direkt men en rätt snabb daily driver.

EDIT: Nu har jag kollat loggen och uppdaterat siffrorna.

anri52
2013-08-15, 20:06
Jätte fina tider tummen upp! Från 0 är det inte många som hänger på, även 100-150 är riktigt bra... kul att det inte behöver kosta
mer än så för att få riktigt bra fart i Ren. Pumpen gör så du får lite mer kraft i mellanregistret men då måste du ha en mjukvara som
är anpassad för denna uppgradering för att ge full effekt.

Mr_Big
2013-08-16, 10:23
Jätte fina tider tummen upp! Från 0 är det inte många som hänger på, även 100-150 är riktigt bra... kul att det inte behöver kosta
mer än så för att få riktigt bra fart i Ren. Pumpen gör så du får lite mer kraft i mellanregistret men då måste du ha en mjukvara som
är anpassad för denna uppgradering för att ge full effekt.

Tack. Kanske blir HPFP och ny mjukvara i framtiden. Man vänjer sig nog fort med farten/hk. Sen är jag nyfiken på hur mycket snabbare det blir. Har en aning genom att sett andras tider men intressant att veta.

Mr_Big
2013-08-17, 17:07
BTW om det är någon som undrar så är mjukvaran från Superchips, Downpipen från DriveSPM.com och, som skrivet, insuget är EVOMS.

anri52
2013-08-17, 17:47
SPM har också en väldigt fin Intercooler till 2,0 Tsi/Fsi motorerna.

SelmiR
2014-05-22, 22:13
Tjena , DSG programvara finns det nån som programerar/chippar den här i Skåne ? mvh

Merlinen
2014-05-23, 09:12
Tjena , DSG programvara finns det nån som programerar/chippar den här i Skåne ? mvh

Du har ju Stertman i Stockholm , men närmast för dig är väll Danska APR åf.

softishman
2014-05-23, 09:21
Skulle du åka till Sthlm så stanna till hos V-Tech i södertälje istället!!
Har haft Giac dsg fil och har nu v-tech och den är klart bättre!

ei9440
2014-05-23, 09:35
Vad är det som skiljer dessa åt då?

Mr_Big
2014-05-23, 09:36
Du bor ju i Skåne, åk till Tyskland.

softishman
2014-05-23, 14:00
Vad är det som skiljer dessa åt då?

Mycket!!

När jag hade Giac ECU+DSG fil så gick bilen inte så bra, fick endast ut 300hk/380nm (bänkad motoreffekt) med deras steg 2 på min Edition 30.
Växlingarna gick segt jämfört mot nu och pga att dom inte programmerat om momentbegränsaren så "ströp" DSGn effekten och bilen var seg... Sen drog den väldigt mycket mer soppa än nu! Stor skillnad! Bilen går nu väldigt bra över hela registret med otroligt skönt vrid lågt ner i registret.

Är väldigt nöjd med arbetet V-Tech gjort med min bil!!!

Kommer försöka bänka bilen under BugRun för att kunna jämföra effekten mot tidigare!

Merlinen
2014-05-23, 15:51
Du bor ju i Skåne, åk till Tyskland.

Dit har du ju också nära till och ett extremt stort urval av duktiga tuning firmor.


Mycket!!

När jag hade Giac ECU+DSG fil så gick bilen inte så bra, fick endast ut 300hk/380nm (bänkad motoreffekt) med deras steg 2 på min Edition 30.
Växlingarna gick segt jämfört mot nu och pga att dom inte programmerat om momentbegränsaren så "ströp" DSGn effekten och bilen var seg... Sen drog den väldigt mycket mer soppa än nu! Stor skillnad! Bilen går nu väldigt bra över hela registret med otroligt skönt vrid lågt ner i registret.

Är väldigt nöjd med arbetet V-Tech gjort med min bil!!!

Kommer försöka bänka bilen under BugRun för att kunna jämföra effekten mot tidigare!

Min förra ED30 går hur fint som helst med Giac mjukvara i ECU+DSG och det kan nog även nuvarande ägaren Haugeman intyga (som jag tror har bänkat den).
Så varför en bil funkar fint medans en annan inte gör det kan man ju undra.

Men som sagt val av tuner kan diskuteras i all evighet...

softishman
2014-05-23, 17:18
Min förra ED30 går hur fint som helst med Giac mjukvara i ECU+DSG och det kan nog även nuvarande ägaren Haugeman intyga (som jag tror har bänkat den).
Så varför en bil funkar fint medans en annan inte gör det kan man ju undra.

Men som sagt val av tuner kan diskuteras i all evighet...

Ja, konstigt är det för jag hade inga felkoder och efter loggningar såg allt bra ut förutom att vridet inte var så högt... En dålig dsg fil var det iaf!

Sen tyckte Stertman att mitt dåvarande BSH insug var pest och det kanske var därför bilen inte gick som den skulle och svartrykte lite väl mycket..
Köpte ett Forge twinintake och enligt Stertman var det som kolera då... Dom ville inte mappa min bil till extreme filen utan att jag köpt deras nya 3" CTS insug...

Deras ECU fil var inte heller någon höjdare då bilen drog ofantligt mycket bensin och svartrykte mycket.

Nu efter en riktig mappning går bilen som en dröm och alla fel är borta! Den drar mycket mindre bensin och ryker betydligt mindre!

MIN personliga uppfattning är att ska du mappa om bilen, åk till någon som verkligen mappar bilen och inte lägger in färdiga filer bara...

Kommer bli en intressant bänkning på BugRun iaf!

Alle47
2014-05-25, 09:00
Ja, konstigt är det för jag hade inga felkoder och efter loggningar såg allt bra ut förutom att vridet inte var så högt... En dålig dsg fil var det iaf!

Sen tyckte Stertman att mitt dåvarande BSH insug var pest och det kanske var därför bilen inte gick som den skulle och svartrykte lite väl mycket..
Köpte ett Forge twinintake och enligt Stertman var det som kolera då... Dom ville inte mappa min bil till extreme filen utan att jag köpt deras nya 3" CTS insug...

Deras ECU fil var inte heller någon höjdare då bilen drog ofantligt mycket bensin och svartrykte mycket.

Nu efter en riktig mappning går bilen som en dröm och alla fel är borta! Den drar mycket mindre bensin och ryker betydligt mindre!

MIN personliga uppfattning är att ska du mappa om bilen, åk till någon som verkligen mappar bilen och inte lägger in färdiga filer bara...

Kommer bli en intressant bänkning på BugRun iaf!

Ja vilken tuner man ska välja finns det aldrig några konkreta svar på.
Men jag åkte med i din bil innan du fick i ny mapp och kan ju verkligen undra hur man kan ha vart nöjd med att släppa ut den bilen efter trim.
Då det ju inte var nåt fel med hårdvaran i den.

Ska bli intressant att ses och kika på hur den lirar nu!
Men det låter ju som den går som den bör med den hårdvara du har i den.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

softishman
2014-05-25, 09:33
Klart du kommer få åka med och känna skillnaden!!!

anri52
2014-05-25, 10:04
Ja, konstigt är det för jag hade inga felkoder och efter loggningar såg allt bra ut förutom att vridet inte var så högt... En dålig dsg fil var det iaf!

Sen tyckte Stertman att mitt dåvarande BSH insug var pest och det kanske var därför bilen inte gick som den skulle och svartrykte lite väl mycket..
Köpte ett Forge twinintake och enligt Stertman var det som kolera då... Dom ville inte mappa min bil till extreme filen utan att jag köpt deras nya 3" CTS insug...

Deras ECU fil var inte heller någon höjdare då bilen drog ofantligt mycket bensin och svartrykte mycket.

Nu efter en riktig mappning går bilen som en dröm och alla fel är borta! Den drar mycket mindre bensin och ryker betydligt mindre!

MIN personliga uppfattning är att ska du mappa om bilen, åk till någon som verkligen mappar bilen och inte lägger in färdiga filer bara...

Kommer bli en intressant bänkning på BugRun iaf!

Haha jag hade ett Dbilas insug som var både pest och kolera enligt dem
Insuget såldes till Alle cupra och vad jag vet så funkade det bra i hans Cupra
bilen gick i allafall ruggigt bra.

Alle47
2014-05-25, 12:14
Haha jag hade ett Dbilas insug som var både pest och kolera enligt dem
Insuget såldes till Alle cupra och vad jag vet så funkade det bra i hans Cupra
bilen gick i allafall ruggigt bra.

Ja det insuget var najs. Skulle man plockat bort innan jag böt in cupran för massa år sen. Då hade det passat fint på R:en nu ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

softishman
2014-05-26, 21:58
Efter lite tidtagningar med Racelogic så fick jag tiden 4,2 100-150 idag... :)

- - - Uppdaterad - - -




Min förra ED30 går hur fint som helst med Giac mjukvara i ECU+DSG och det kan nog även nuvarande ägaren Haugeman intyga (som jag tror har bänkat den).
Så varför en bil funkar fint medans en annan inte gör det kan man ju undra.

Men som sagt val av tuner kan diskuteras i all evighet...

Eller så går den bilen inte 100...
Han bänkade 290hk i motorn på samma bänk som min bänkade 300hk på så något fel på min bil var det inte...!

Den bittra sanningen är kanske att VTech har lyckats göra en bättre tuning...! Min bil går iaf mycket bättre nu än innan!

SelmiR
2014-05-27, 07:16
Tja, fungerar denna motorkåpan http://www.ebay.com/itm/181235348293?item=181235348293&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr till Golf VI R med CTS Turbo Airintake?

4439

MVH//

Peter-C
2014-05-27, 07:43
Tja, fungerar denna motorkåpan http://www.ebay.com/itm/181235348293?item=181235348293&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr till Golf VI R med CTS Turbo Airintake?

MVH//

Nej tyvärr inte, den verkar vara identiskt med min fd Golf VI GTI -10 kåpa. Denna bil hade EA888 - motorn vilket R:en inte har.

/Peter

SelmiR
2014-05-27, 08:11
Nej tyvärr inte, den verkar vara identiskt med min fd Golf VI GTI -10 kåpa. Denna bil hade EA888 - motorn vilket R:en inte har.

/Peter

Tack Peter för snabb svar :), finns det kanske någon billigare variant upp till 500kr, känns sådär att lägga ut 1500 kr typ för en motorkåpan :/, //Selmir

Mr_Big
2014-05-27, 08:32
Tack Peter för snabb svar :), finns det kanske någon billigare variant upp till 500kr, känns sådär att lägga ut 1500 kr typ för en motorkåpan :/, //Selmir

Jag har ett EVOMS engine cover över. Se bild här: http://sphotos.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/558518_10150884849333903_515153902_9773415_5072213 08_n.jpg

Det är inte min bil på bilden och den jag har är helt ny i kartong, dock öppnad men har aldrig varit monterad. Du kan få den för en billig peng. Hellre att den kommer till användning än att den samlar damm. Du kan fixa till en någorlunda OEM-look om du är kreativ, se här: http://www.uspmotorsports.com/images/D/image%20(1)-09.gif
Skicka PM.