handdator

Visa fullständig version : 402 meters tider Tider Golf R DSG



Sidor : 1 [2] 3

DPC
2012-01-11, 18:00
Vad är det för tillverkare som ligger bakom LOBA 380?

jonis
2012-01-11, 18:27
http://www.loba-motorsport.de/en/product-gallery/vw/golf/vi-r-20t-fsi-199-kw-270-ps/lo380-turbocharger

En uppgraderad k04.

En rätt intressant sak är detta:
http://www.loba-motorsport.de/files/01.vag20tfsi.lo380-05.jpg

jonis
2012-01-11, 18:33
Jämför med den hybridturbo vi byggde för några år sedan som var baserad på k03.
http://www1.garaget.org/archive/50/49972/43866/43866-2608250.jpg
Titta på den uppdaterade till höger i bild.

wolfbane1967
2012-01-11, 21:04
http://www.loba-motorsport.de/en/product-gallery/vw/golf/vi-r-20t-fsi-199-kw-270-ps/lo380-turbocharger

En uppgraderad k04.

En rätt intressant sak är detta:
http://www.loba-motorsport.de/files/01.vag20tfsi.lo380-05.jpg

2295euro! en rejäl slant för uppdaterad KO4

Varför väljer man inte ett GT2860RS eller GT307R aggregat i stället och kan plocka rikligt med effekt direkt?

APR har dessa steg

http://www.goapr.com/products/stage3_20t_fsi_trans_265hp.html

wolfbane1967
2012-01-11, 21:16
Golf R med GT3071R

http://www.youtube.com/watch?v=1dFlI-myvC4

anri52
2012-01-11, 21:57
Håller med Jerker till fullo här, varför välja en uppdaterad k04 turbo när man kan få bra mycket värre grejer
till ett jäkligt bra pris, dessutom ingår all montering..Dom har trimmat en hel del 2,0t fsi Cupror till 500-600 hk

. We have several versions ranging from 350HP to 700+HP!

It all depends on what you are interested in – and how much you wan’t to spend on your car!

The base setup uses the rods and pistons you already have. This is good for 380HP on k03 equipped cars and 420HP on k04 equipped cars! Anything above that – and you need to upgrade your internals!

Below, you will find the different variations of the Turbokit we have. Important thing to remember about these kits is that it’s complete with EVERYTHING – including software and labor!

Stage1 TFSI Turbokit:

Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)


Thats with all new parts, mounted, adjusted and ready to rock. Expect around 500HP and 550NM with this beast!
Email us for quotes if you already have upgraded intercooler, fuelpump and so on.

Pdeswe
2012-01-12, 19:03
Håller med Jerker till fullo här, varför välja en uppdaterad k04 turbo när man kan få bra mycket värre grejer
till ett jäkligt bra pris, dessutom ingår all montering..Dom har trimmat en hel del 2,0t fsi Cupror till 500-600 hk

. We have several versions ranging from 350HP to 700+HP!

It all depends on what you are interested in – and how much you wan’t to spend on your car!

The base setup uses the rods and pistons you already have. This is good for 380HP on k03 equipped cars and 420HP on k04 equipped cars! Anything above that – and you need to upgrade your internals!

Below, you will find the different variations of the Turbokit we have. Important thing to remember about these kits is that it’s complete with EVERYTHING – including software and labor!

Stage1 TFSI Turbokit:

Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)


Thats with all new parts, mounted, adjusted and ready to rock. Expect around 500HP and 550NM with this beast!
Email us for quotes if you already have upgraded intercooler, fuelpump and so on.

Tjena,

Vart hittade du detta?

/Patric

DPC
2012-01-14, 09:35
Hade inte varit fel med 500 hk! Känns som att drygt 7000 euro är prisvärt för den effekten.

vw-fantast
2012-01-14, 23:15
Hade inte varit fel med 500 hk! Känns som att drygt 7000 euro är prisvärt för den effekten.

Hej

Ja jag e sugen. men hur funkar det med besiktning, försäkring och dylikt?

Har jag betalat 400 papp för bilen kan man ju betala 70 till. Fast avgassystemet jag har duger väl? 3 tums...

anri52
2012-01-14, 23:40
Om man vill va värst till en rimlig peng.....http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276


Lite ot! Men men vilket ljud i denna Cupra http://www.youtube.com/watch?v=jjELAnThHx8&feature=related

Gasekke
2012-01-14, 23:48
Det var då ett himla tjafs om, garantier försäkring m.m ;), grundregler för att modifiera är helt klart OBS min personliga åsikt! Om du är det minsta orolig för bes, ras, garantier fyll i valfri oro här.... LÅT BLI! Inte för att låta som en besserwisser men vad tusan?
Ang APR så visst tusan har jag tittat på mer trim men jag vet inte om det finns ngn tuner i Sverige som bygger en sån maskin för de pengarna? Prisvärt? You bet, jag har nog lagt motsvarande summa på mitt trim och inte har jag mer än kanske 370hk en bra dag så om ngn bygger en sådan maskin med så mkt effekt så är jag den första att gratulera.

För egen del så ska jag bara laga pärlan just nu och ladda om för en ny säsong , försöka hitta tiden att åka söderut på lite events och körningar så får jag se hur en relativt lätt moddad bil klarar sig då.
Jag tror att det finns mkt att hämta i min setup och bara jag får tag i en ny mjukvara till lådan så ska det åkas en riktigt låg 12:a. Sedan får alla som vill hemskt gärna köra snabbare än jag gjorde 2011 men , det var ruskigt tunt med snabba vw:s i min klass så kom igen nu Robin och Serkan jag vet att iaf ni laddar :)
Over and out Erik

DPC
2012-01-15, 09:17
Om man vill va värst till en rimlig peng.....http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276


Lite ot! Men men vilket ljud i denna Cupra http://www.youtube.com/watch?v=jjELAnThHx8&feature=related

Vilken j-a brutal Cupra. Sånt mos i maskin hade man inte tackat nej till.

Gasekke
2012-01-15, 11:17
Herrejösses :0 vilka grymma maskiner att gå! Finns det ngn svensk återförsäljare för dessa grejor?
Bra prisbild på prylarna med eller ska man måsta emigrera till Danmark för att få de grejorna?

Hög vill ha faktor på deras kit :), undrar hur mkt jag kan använda av det jag redan har i min spec? Kanske jag kommer undan lite billigare än de kiten isåfall.

Finns det ngn här som åker APR och Revo grejor som kan dela med sig av lite info?

Erik

RobinR
2012-01-21, 20:58
Låter bra det Robin :)
jag åkte 1 fullgasrepa med racesoppa sedan strulade ngt tyvärr 12,49-176 som bäst.
Nej inga slicks åkte mönstrade regndäck STCC 24/61 17" ibland men den repan är jag osäker vad det var på men jag tror det var dem.
Tyskan gick istort sett lika fort med 19" org fick lite sämre 60fot men högre fart så ingen större skillnad.

JAg ser fram mot en jakt då, visst blir det LOBA 380 för dig? ska bli kul att se vad det kan gå med den turbon orkar med. Jag tror på en tid ner mot 12,XX-12,3 och kanske 180+ för dig iaf gör du ngt åt koppling o DSG mjukvara också?

Kul att ribban höjs och synd att alla event och snabba bilar "finns på fel del av sverige" men jag ska väl ut och jaga lite i sommar hoppas jag och JAG HATAR bara tanken på att bli frånåkt :) så ngt måste man väl hitta på för att hänga med.
Det finns nog en del kvar att hämta med K04:an och det kan gå ner mot 12,2 med den tror jag faktiskt, kanske lite lägre men då måste allt stämma från plattan och ut.

Sneglar på låd uppdatering i någon form då jag tror det finns tid att hämta i framförallt 60fot vid rakt fram åkning o det är ruskigt irriterande att den växlar lite hur som helst när man åker RS bana och aktiv körning på krokiga vägar.
(givetvis följs alltid samtliga trafikregler och fartskyltning då...)
Over and out / Erik

De blir Loba 380 för mig, de stämmer. Mer än så sträcker jag mig inte, då köper jag hellre en annan bil.
Så de ska bli skoj och se vad som händer.
Vore skoj o ses om du kommer ner nåt.

Hälsningar Robin

mYGeL
2012-01-22, 18:30
Herrejösses :0 vilka grymma maskiner att gå! Finns det ngn svensk återförsäljare för dessa grejor?
Bra prisbild på prylarna med eller ska man måsta emigrera till Danmark för att få de grejorna?

Hög vill ha faktor på deras kit :), undrar hur mkt jag kan använda av det jag redan har i min spec? Kanske jag kommer undan lite billigare än de kiten isåfall.

Finns det ngn här som åker APR och Revo grejor som kan dela med sig av lite info?

Erik

Vill du ha nåt från han i Danmark så känner jag Marc som äger firman i DK.

Gasekke
2012-05-05, 23:01
Dags för ny säsong! Hur är det med race för i år? Själv räknar jag kallt med att vara den snabbaste R golfen i år med, ngn fler som laddar för 2012? I år SKA iaf jag åka en 11.. Så det så ( eller köra skiten i atomer....) kom igen och visa att jag har fel, var lite tunt med R bilar trots en hel del finns , fast alla andra kanske åker bana? För min del nytt chassi där med och en del nya trix i övrigt...
Bugrun tänkt första försök.
Ses där hoppas jag.
Mvh Erik

M1KE
2012-05-07, 00:43
Trevlig läsning...

Min Golf R blir mest använd på banan. Nu på tisdag blir det knutstorp. Många andra träffar inbokade framöver oxå.

Jag trodde att jag fått min beskärda del av "söndertrimmande" med min gamla Saab 9-3 (http://www.garaget.org/?car=79) (som jag f,ö fortfarande har kvar) den lämnar strax över 500hk och 620Nm.

MEN, FAN VAD SUGEN JAG BLEV NU.....

Golf R'en är ju så förbannat rolig redan nu (min har steg1) men efts jag siktar mest på en rolig banbil så skulle jag vilja landa kring 370-390hk och en trevlig vridkurva. Tänkte först försöka hålla mig från att byta hårdvara. För det spårar ALLTID ur. Saaben skulle t,ex lämna 320hk, var det tänkt från början, det gick sådär.. ;)

Men för att återgå till mina funderingar. Bästa receptet för 380hk i R'en? Ge mig lite tips och länkar som jag kan sitta och överväga... ;)

Gassekke: Fortsätt kämpa. Finns det inga bilder/fimer på din kärra?

Gasekke
2012-05-07, 10:40
Recept för 350+ utan hårdvara är nog helt omöjligt är jag rädd, min KANSKE orkar med 360+ några till men det ff med K04 men övrigt bytt IC DP insug avgas m.m i dagens setup så några såna tips utan hårdvara nja.

Min bil ver. 2012 är ett helt nytt koncept för året, med en mer allround inriktning enligt all in temat..
byter ut massor av allt möjligt... både i drivlina låda chassi soppa turbo m.m.

Tack alla firmor som ställer upp med förmånliga dealer och gör det förhoppningsvis möjligt att lyckas i år med mitt blygsamma mål ;)

M1KE det finns lite här blandat med annat jox jag pysslar på med http://s971.photobucket.com/albums/ae196/gasekke/
, mer film och bilder på G har köpt Gopro kamera och i år blir det även en helt ny rejsigare look på bilen med hjälp av 4sign i umeå
Tack för visat intresse / Erik

M1KE
2012-05-07, 13:33
Recept för 350+ utan hårdvara är nog helt omöjligt är jag rädd, min KANSKE orkar med 360+ några till men det ff med K04 men övrigt bytt IC DP insug avgas m.m i dagens setup så några såna tips utan hårdvara nja.
Tack för visat intresse / Erik


Nä, det förstår jag. Så länge har jag varit med för att förstå att jag inte kan pressa upp std hårdvara till 380hk. Det jag menade var att jag från början tänkte hålla mig från att byta hårdvara helt o hållet. Inser att det inte går, och inser samtidigt att det kommer balla ur igen om jag ger mig in i detdär trimträsket igen... ;)

Gasekke
2012-05-07, 16:10
Helt sant +1 på den, jag skulle också "bara några små mods...." fixa den här. Gick självklart helt åt he***** nåja en värdslig sak :) är ju bra om fler laddar på , i annat fall så gläder kanske min satsning ngn fler både om det går bra eller tokrasar, finns ju 2 sidor av det myntet har jag märkt , nu då man utvecklats från "bonntrimmade" bmws med lastbilsagg m.m till moderna bilar där det finns en och annan öm tå att kliva på.
Djupt och svårforcerat det där trimträsket helt enkelt :)

Du har en mkt fin Saab där, snygg o säkert snabb med.
Erik

M1KE
2012-05-09, 20:49
Du har en mkt fin Saab där, snygg o säkert snabb med.
Erik

Ska inte gå för mkt offtopic, men tack, och ja, den klockades på 100-150 på 2,95sek... Det blev jag rätt nöjd med.. ;)

Gasekke
2012-07-09, 21:21
Update för årets säsong, ,länkar tyvärr till annat forum tills jag börjar skriva här med

http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?p=1157901&sid=366d0282bab7f3c3c0b96dfef407adcb#1157901

Erik

Merlinen
2012-07-09, 23:39
Ser fint ut :)

Cullberg
2012-07-10, 00:20
Ser väldigt bra ut Erik =)

Gasekke
2012-07-11, 21:39
Hmm, det verkar som att jag blivit frånåkt äntligen av en europeisk R golf med K04 till och med en APRbil ;), ngn som vet mer om den och vilken setup de körde med.
Ska ha gått 12.2 regionen i England.

kul att se att nästan 1 år höll det mitt åk.
Ngn som vet mer om det här?
Erik

Kingen
2012-07-11, 22:51
Han åker med APR:s Stage 2+

http://twitter.com/GoAPR/statuses/215590556099821568

Hmm, det verkar som att jag blivit frånåkt äntligen av en europeisk R golf med K04 till och med en APRbil ;), ngn som vet mer om den och vilken setup de körde med.
Ska ha gått 12.2 regionen i England.

kul att se att nästan 1 år höll det mitt åk.
Ngn som vet mer om det här?
Erik

Särås
2012-09-09, 12:31
231

VW Golf R Stertman Motorsport Stage 3+

DPC
2012-09-09, 14:41
Jäkligt snabb till 100.. Mer info om bilen?

Kingen
2012-09-10, 12:47
Hoppas Erik samtycker att jag lägger upp en spec som Erik själv la ut på rejsa.nu


"Hoppsan då. länge sedan jag uppdaterade så jag tjippar väl in lite bilder och en hysadt specad lista på vad som är på G för den här säsongen
(om man nu hinner ut det tar en sådan kosmisk tid att bygga med grejor som måste fixas moddas väntas på m.m m.m) Fast det vet ju alla hur det är att bygga bil

Säsong 20120bjuder på den här setupen
Performance DSG 500whp Clutch Package
VF Engineering Big Pipe K04 Intake Custom modificated by Stertman Motorsport
Eurojet Intercooler
Milltek Turbo-Back system GIAC
LOBA LO???
SSP
RS4 B7 Injectors
RS4 B7 Fuel Pressure Regulator
BSH Oil Catch Can
BSH Pendulum Mount (Includes Torque Mount)
BSH Integrated Throttle Pipe
Autotech High Pressure Fuel Pump
LOBA Big Brake Kit
PerformanceFriction 08 Brake Pads in front
Carbotech XP8 Brake Pads in the rear
Stoptech Brake lines in the front and rear
PerformanceFriction RH665 Brake Fluid
H&R Swaybars
H&R Club Sport Nürburgring Coilovers
snowpreformance water/meth injektion
Och lite annat smått o gott.."

Turbon är en Loba LO4XX så vitt jag vet och namnet är väl inte bestämt än pga att man inte har fastställt effektuttaget. Skulle tippa på att den kommer heta LO470 med ett effektuttag kring 470hk, men nu spekulerar jag :)

Länk till rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81177&postdays=0&postorder=asc&start=0

Hoppas att länkningar är ok, om inte så är det bara att ta bort.

Tycker det är dags för Erik att ha en projekttråd på gtiklubben och lycka till Erik, spännande bygge :)

Särås
2012-09-10, 14:27
Jäkligt snabb till 100.. Mer info om bilen?

Tycker tiden 100-200km/h ändå är minst lika imponerande!
Det är trots allt en hyfsat tung 4wd bil?

DPC
2012-09-10, 16:49
Vilken onödig kommentar. Givetvis är även den tiden imponerande.. Ursäkta att jag inte skrev att samtliga tider var bra..

Särås
2012-09-10, 18:08
Vilken onödig kommentar. Givetvis är även den tiden imponerande.. Ursäkta att jag inte skrev att samtliga tider var bra..

Det är lugnt, men det är som Du säger 0-100km/h tiden som växer fast som en "aha" känsla även för mig... :-)
Nej Eriks lila Golf R rör verkligen på sig!

Och var inte meningen att låta så "negativ", sorry!

DPC
2012-09-10, 19:29
Bra. Jag skulle säga att det är framförallt Hundrasiffran som inte många supersportbilar matchar (givetvis är även 200 siffran riktigt bra). Ta tex F10 M5 (ok, ingen sportbil) gör hundra på 4-4,4s men gör 100-200 på ca 8.

Kul att det går bra för Erik!

GTI30EDITION
2012-09-10, 21:44
Halloj Särås!

Dyk upp med Golf R:en på nästa event så tar vi nya race logic tider på den där. Och även köra en repa mot Rians APR GTi.

Björkvik är ju spikrak, dvs inget medlut alls. Den här bilden du lagt upp säger ingenting utan en logg.

Dvs, vilken utetemp ni haft när ni testat R:en och hur väglutningen är vid själva repan. Dessa två faktorer är MKT avgörande för resultatet.

Alternativt så mailar du över loggen så får jag kika på den. ;)

AeroPlus
2012-09-11, 10:47
Tycker tiden 100-200km/h ändå är minst lika imponerande!
Det är trots allt en hyfsat tung 4wd bil?

Hej Särås,

Bra tid inget snack om saken..

...
Editerad av admin.

J.L
2012-09-11, 11:10
Halloj Särås!

Dyk upp med Golf R:en på nästa event så tar vi nya race logic tider på den där.

Rikta din förfrågan till bilägaren istället.

AeroPlus
2012-09-11, 11:30
Hej Särås,

Bra tid inget snack om saken..

...
Editerad av admin.

Hej,

Förstår inte annledning varför du tar bort inlägg som innehåller kritik mot stertman ?

Ett företag som inte klarar av kritik behöver inte vistas olika forum.

Och den frågan är dessutom inriktad till Särås och inte till dig.

Så jag provar igen,

Hur förklarar du Särås detta race

http://www.garaget.org/video/127281

samtidigt förklarar 11.8 med liknande setup som R har dock lätt och framhjulsdriven bil ?

Mvh

Särås
2012-09-11, 11:33
Hej,

Förstår inte annledning varför du tar bort inlägg som innehåller kritik mot stertman ?

Ett företag som inte klarar av kritik behöver inte vistas olika forum.

Och den frågan är dessutom inriktad till Särås och inte till dig.

Så jag provar igen,

Hur förklarar du Särås detta race

http://www.garaget.org/video/127281

samtidigt förklarar 11.8 med liknande setup som R har dock lätt och framhjulsdriven bil ?

Mvh

Vi har haft problem med Serkans DSG koppling, både med SSP och med original som fungerar i Erik´s Golf R!
Vi jobbar på att lösa problemet fram till dess erkänner vi att vi har ett problem men som vi som sagt jobbar på att lösa!

J.L
2012-09-11, 11:46
Hej,

Förstår inte annledning varför du tar bort inlägg som innehåller kritik mot stertman ?

Ett företag som inte klarar av kritik behöver inte vistas olika forum.

Och den frågan är dessutom inriktad till Särås och inte till dig.

Just för att frågan rör bilägare & stertman motorsport.
Den rör inte VW GTI Klubben, mig, dig eller Jimmy personligen, sålänge styrelsen, moderatorer & samarbetspartners till klubben är överens, så raderas & editeras inlägg som vi anser skall tas mellan just kund/säljare.

GTI30EDITION
2012-09-11, 16:31
Nu får du ju utveckla dig.

Varför ska jag göra det?

Stertman Motorsport är det företag som arbetat med bilen och som står bakom dessa Extrema Golfar.

Jimmy Särås är representant så han kan mkt väl ta till sig frågan.

Men för att göra dig nöjd och glad, så kan frågan ställas till R-ägaren.

Dyk upp så drar vi ett par repor. Kan ev slänga på ett turbo byte på min med,
men det ska nog inte behövas. ;)

AeroPlus
2012-09-11, 23:42
Vi har haft problem med Serkans DSG koppling, både med SSP och med original som fungerar i Erik´s Golf R!
Vi jobbar på att lösa problemet fram till dess erkänner vi att vi har ett problem men som vi som sagt jobbar på att lösa!

Hej,

Tack för ditt svar.

Hoppas att det blir slut på den projekt så snart så möjligt och att Serkan får en bil som går som angiven effekt för att det är det han förkännar..

Skulle vara kul att se den på Björkvik den 29 i fullfart..

Mvh

Gasekke
2012-09-17, 13:27
Nu får du ju utveckla dig.

Varför ska jag göra det?

Stertman Motorsport är det företag som arbetat med bilen och som står bakom dessa Extrema Golfar.

Jimmy Särås är representant så han kan mkt väl ta till sig frågan.

Men för att göra dig nöjd och glad, så kan frågan ställas till R-ägaren.

Dyk upp så drar vi ett par repor. Kan ev slänga på ett turbo byte på min med,
men det ska nog inte behövas. ;)

Hoppsan här har man inte läst/skrivit på ett tag.

en update då från min sida av storyn ang Min R (som gärna diskuteras här)

Den är ff inte helt klar nej, tyvärr måste jag säga och de diskussioner som förts mellan Mig och Stertman är våra egna men självklart så är det inte så lyckat att det dragit ut så jävulskt länge med ett slutförande lämnade bilen 14/5 och det har gått över 4månader så nja jag har haft kortare förhållanden...

Men nu när vi lämnar oss bokslut så tror jag nog att om vi skulle börjat bygga den i dag med den nya lärdom om vad ett sånt här bygge bär med sig för typ av problem hade det nog inte skrivits upp så mkt från början.
Det mesta har väl varit kopplings/mjukvar relaterat som ligger bakom problemet och de nya kopplingarna i min och serkans bilar är org vag grejor en uppdaterad variant och iaf i min bil så är vridet begränsat men högt ändå....

Ang acctiderna som Jimmy postat så är de inte klara på ngt sätt eller från samma tillfälle.
0-100 och100-200 är ju som den skarp/skumögde kan se inte samma siffror som 0-200 dessutom körs det en mapp för en annan setup än min LO4XX utan för LO380 +w/m på skapligt ladd

Och dessutom så är det "bara" driftbox och de kan ju vara 90" nerförsbacke eller uppför för vissa att veta och andra att fundera på ;) Alla vet ju att vem som än skriver så har de ALLTID fel tydligen då det bara är en individs åsikt.


Men Jag tror på Min bil och förhoppningsvis kan den visa bra tider i skarpt läge någon gång i framtiden och fram till dess så ligger iaf Jag lågt med ngt överhuvudtaget i åsikt.
Ha en bra dag på Er.
Mvh Erik (som kanske har en riktigt snabb R)

SelmiR
2012-09-18, 18:57
Värt att se varje sekund i videon speciellt från 1:45 vilken kick snabbare än G power M5 hurrican RR 0-200km/h hehe! men kittet är dyr! R36 motor!


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tY5aGYBAqro

Särås
2012-09-18, 19:27
Den får vi nog svårt att slå... Om vi ska ha 2,0T FSi motorn kvar...

Cullberg
2012-09-18, 20:28
Den var brutal!!

GTI30EDITION
2012-09-21, 15:40
Hoppsan här har man inte läst/skrivit på ett tag.

en update då från min sida av storyn ang Min R (som gärna diskuteras här)

Den är ff inte helt klar nej, tyvärr måste jag säga och de diskussioner som förts mellan Mig och Stertman är våra egna men självklart så är det inte så lyckat att det dragit ut så jävulskt länge med ett slutförande lämnade bilen 14/5 och det har gått över 4månader så nja jag har haft kortare förhållanden...

Men nu när vi lämnar oss bokslut så tror jag nog att om vi skulle börjat bygga den i dag med den nya lärdom om vad ett sånt här bygge bär med sig för typ av problem hade det nog inte skrivits upp så mkt från början.
Det mesta har väl varit kopplings/mjukvar relaterat som ligger bakom problemet och de nya kopplingarna i min och serkans bilar är org vag grejor en uppdaterad variant och iaf i min bil så är vridet begränsat men högt ändå....

Ang acctiderna som Jimmy postat så är de inte klara på ngt sätt eller från samma tillfälle.
0-100 och100-200 är ju som den skarp/skumögde kan se inte samma siffror som 0-200 dessutom körs det en mapp för en annan setup än min LO4XX utan för LO380 +w/m på skapligt ladd

Och dessutom så är det "bara" driftbox och de kan ju vara 90" nerförsbacke eller uppför för vissa att veta och andra att fundera på ;) Alla vet ju att vem som än skriver så har de ALLTID fel tydligen då det bara är en individs åsikt.


Men Jag tror på Min bil och förhoppningsvis kan den visa bra tider i skarpt läge någon gång i framtiden och fram till dess så ligger iaf Jag lågt med ngt överhuvudtaget i åsikt.
Ha en bra dag på Er.
Mvh Erik (som kanske har en riktigt snabb R)

Hoppas det går bra Erik!

När bilen går bra och du är nöjd är du mer än välkommen att dyka upp och dra lite på Björkvik. :)

För övrigt är Serkans Ed 30 såld och han är nöjd och glad. :D

Trevlig helg.

wolfbane1967
2012-09-21, 15:49
Erik har lite långt att åka från Umeå :-)

AeroPlus
2012-09-21, 18:41
Erik har lite långt att åka från Umeå :-)

Det är väl billigare att komma ner än byta bilar varannan vecka :)

Förövrigt så är det inte samma klimat i Umeå som här så jag tror att tiderna kan bli missvisande :)

Ha det fint

Mvh

Gasekke
2012-09-21, 18:41
Erik har lite långt att åka från Umeå :-)

Ett par mil är det ju...
MEN jag har ju långt till allt bor man i Norrland så är allt roligt långt bort..... Om man inte kör skoter förstås men det gör inte jag..

Men jag ska ta mig en sväng till Emmaboda 6/10 och åka lite superstage final med bilsport :).

OM bara bildjävulen är klar....Just nu lite nya överraskningar i sista stund tyvärr inte av det bra slaget :(, men inget som inte går att lösa för till Emmaboda ska jag punkt-slut... Om jag så ska studsa på k*ken runt banan.
jag var bjuden dit ifjol med hade strul och i år så....
Då får jag väl visa om det är en raket eller skrot jag byggt med mina samarbetspatners.
ni som vill håll ett par tummar för mig så kommer "racerapport" (förhoppningsvis)

GTI30EDITION
2012-09-21, 18:47
Ett par mil är det ju...
MEN jag har ju långt till allt bor man i Norrland så är allt roligt långt bort..... Om man inte kör skoter förstås men det gör inte jag..

Men jag ska ta mig en sväng till Emmaboda 6/10 och åka lite superstage final med bilsport :).

OM bara bildjävulen är klar....Just nu lite nya överraskningar i sista stund tyvärr inte av det bra slaget :(, men inget som inte går att lösa för till Emmaboda ska jag punkt-slut... Om jag så ska studsa på k*ken runt banan.
jag var bjuden dit ifjol med hade strul och i år så....
Då får jag väl visa om det är en raket eller skrot jag byggt med mina samarbetspatners.
ni som vill håll ett par tummar för mig så kommer "racerapport" (förhoppningsvis)

Hoppas din DSG låda lirar/ håller i det långa loppet bara. Rätt dyra komponenter om det går åt skogen kan jag tycka. Stillastående starter är ju inte direkt snällt mot drivlinan heller, och speciellt inte med 4-krafs där du har minimalt med hjulspinn. :D

Gasekke
2012-09-21, 18:48
Klimatet får väl tas med en nypa salt, förhoppningsvis så ska den orka flytta på sig även i erat tropiska klimat ;)
Men Umeå = kallt = bra för prestandan = fusk? Isåfall så kan jag hyra Åmsele flygbas så är ni alla fartglada vw piloter varmt välkomna upp så vi kör på samma villkor är ju lika långt för er hit så.... Ni kan köra i karavan dessutom :).
Erik

AeroPlus
2012-09-21, 18:56
Klimatet får väl tas med en nypa salt, förhoppningsvis så ska den orka flytta på sig även i erat tropiska klimat ;)
Men Umeå = kallt = bra för prestandan = fusk? Isåfall så kan jag hyra Åmsele flygbas så är ni alla fartglada vw piloter varmt välkomna upp så vi kör på samma villkor är ju lika långt för er hit så.... Ni kan köra i karavan dessutom :).
Erik

Hej Erik,

Du kan väl komma ner till Björkvik så får vi se hur den klarar Björkviks tropiska klimat,svårare än så är det inte ?

Gasekke
2012-09-21, 18:57
Hoppas din DSG låda lirar/ håller i det långa loppet bara. Rätt dyra komponenter om det går åt skogen kan jag tycka. Stillastående starter är ju inte direkt snällt mot drivlinan heller, och speciellt inte med 4-krafs där du har minimalt med hjulspinn. :D

Jo Martin smått nervös är jag , mkt mos bra grepp och mkt värme i DSG är som att be om ett ras så långa eller korta loppet nja det kommer nog att flyga grejor förr eller senare är mest oroligför värme i lådan och 2bar på en högkompad org bottendel är en väntan på ras det med.
Helt klart så leks det med elden men rasar det så blir en riktig bottendel sedan.
Mvh Erik

GTI30EDITION
2012-09-21, 18:57
Klimatet får väl tas med en nypa salt, förhoppningsvis så ska den orka flytta på sig även i erat tropiska klimat ;)
Men Umeå = kallt = bra för prestandan = fusk? Isåfall så kan jag hyra Åmsele flygbas så är ni alla fartglada vw piloter varmt välkomna upp så vi kör på samma villkor är ju lika långt för er hit så.... Ni kan köra i karavan dessutom :).
Erik

Erik!

Hörde att du satsade på en nia på strippen med din Golf R? Jag kanske har helt fel, och hört fel?

Om du kikar 4:35 in i den här filmen så ser du en BMW E30 som är mappad till 814 hjulhästar. Jag har
åkt med i bilen och jag underteckna att den går utav bara h-vete.

Just i den här filmen när han kör mot en Audi R8 med 420hp. BMWn har en mapp i med strax över 600hp i den här filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=VZ1nzXG1mjU

Den här bilen gör en låg tia på strippen, väldigt nära en nia alltså, men då med 814 hjulhästar. ;)

Håll i er!!

Gasekke
2012-09-21, 18:59
Hej Erik,

Du kan väl komma ner till Björkvik så får vi se hur den klarar Björkviks tropiska klimat,svårare än så är det inte ?

Kommer gärna till Björkliden nästa år absolut skulle vara kul att träffa de man munhugger med här.
Erik

AeroPlus
2012-09-21, 19:00
Klimatet får väl tas med en nypa salt, förhoppningsvis så ska den orka flytta på sig även i erat tropiska klimat ;)
Men Umeå = kallt = bra för prestandan = fusk? Isåfall så kan jag hyra Åmsele flygbas så är ni alla fartglada vw piloter varmt välkomna upp så vi kör på samma villkor är ju lika långt för er hit så.... Ni kan köra i karavan dessutom :).
Erik

Hej Erik,

Du kan väl komma ner till Björkvik så får vi se hur den klarar våra tropiska klimat,svårare än så är det inte ?

Sen Martin och Rian lämnade Stertman,efter det så har jag inte sett en enda Stertman bil som jag blev impad av som deras.

Din bil kanske är den som kan ta Stertman från den djupa nerförbacke dom är i nu för tiden ?
Mvh

Gasekke
2012-09-21, 19:08
Erik!

Hörde att du satsade på en nia på strippen med din Golf R? Jag kanske har helt fel, och hört fel?

Om du kikar 4:35 in i den här filmen så ser du en BMW E30 som är mappad till 814 hjulhästar. Jag har
åkt med i bilen och jag underteckna att den går utav bara h-vete.

Just i den här filmen när han kör mot en Audi R8 med 420hp har han en mapp i med strax över 600hp.

http://www.youtube.com/watch?v=VZ1nzXG1mjU

Den här bilen gör en låg tia på strippen, väldigt nära en nia alltså, men då med 814 hjulhästar. ;)

Håll i er!!

Ha ha ha en 9:a lika mkt som jag tror på tomten ungefär, nej fortare än APRs Rgolf är målet = 11.35 Det finns inte en chans i helvetet att det blir en 9a tror det blir svårt nog iaf.
I år har det ju mest jävlats med allt så det blir inte intressant utan ett äkta tidkort vilket inte nås i år, övriga mätmetoder ser jag mest som en indikation.

Mål = >11.35 @190+ 402 meter. nurnburgring under > 7.45 Övrigt få så mkt körtid som möjligt och ha kul med min bil
Thats all

GTI30EDITION
2012-09-21, 19:14
Ha ha ha en 9:a lika mkt som jag tror på tomten ungefär, nej fortare än APRs Rgolf är målet = 11.35 Det finns inte en chans i helvetet att det blir en 9a tror det blir svårt nog iaf.
I år har det ju mest jävlats med allt så det blir inte intressant utan ett äkta tidkort vilket inte nås i år, övriga mätmetoder ser jag mest som en indikation.

Mål = >11.35 @190+ 402 meter. nurnburgring under > 7.45 Övrigt få så mkt körtid som möjligt och ha kul med min bil
Thats all

Aha.. ok! Då hade jag fått fel uppgifter, ber om ursäkt. :D. Krävs mkt mos för att komma ner i 9 och 10 tider. :)

11:35 är snabbt det med. Lycka till!

AeroPlus
2012-09-21, 19:14
Mål = >11.35 @190+ 402 meter. nurnburgring under > 7.45 Övrigt få så mkt körtid som möjligt och ha kul med min bil
Thats all


Jag tror att det blir svårt att nå 190+ om du inte trimmar mer tyvär

Med det återstår att se,lycka till i alla fall..
Mvh

Gasekke
2012-09-24, 15:46
Hej Erik,

Du kan väl komma ner till Björkvik så får vi se hur den klarar våra tropiska klimat,svårare än så är det inte ?

Sen Martin och Rian lämnade Stertman,efter det så har jag inte sett en enda Stertman bil som jag blev impad av som deras.

Din bil kanske är den som kan ta Stertman från den djupa nerförbacke dom är i nu för tiden ?
Mvh

Jag har faktiskt inte sett några prestanda uppgifter på dessa 2 bilar, inte så jag letat ihjäl mig men hur hårt går/gick dessa bilar? Finns det några filmer/prestandatider på dem någonstans jag skulle gärna se vad golfgänget därnere piskar ur sina bilar.

Jag hoppas att testet i emmaboda blir av dels om bilen är klar och håller dels om vädret tillåter hårdkörning.

Då blir det ju en opartisk test/tidtagning av min stertmantunade tyska och det finns bara 2 alt då
1: den går som F*N och levererar tider som imponerar
2: Den går skit och alla kan konstatera att det inte alls ger den tänkta prestandan.


om fall 1 inträffar vore det fantastiskt och om fall 2 blir av så får ni gärna häckla mig efter det, så ska jag sätta mig i ett hörn och sura ;).
För min del så är det bara fakta/tidkort som räknas och bromspapper finns inte några än utan det får bli en senare fråga för mig, nu ska bilen ihop och hem till Umeå sedan, saknat snart 5månader bilåka och hade jag ens anat hur mkt som strulat så hade jag nog inte gjort en sådan här satsning i början på säsong då helt klart jag har varit "försökskanin" för div leverantörers grejor som i stort sett inte ngn gång varit färdigutvecklade..
Men om något tok vill göra en "kopia" så vet både jag och framförallt Stertman vad /vilka grejor som INTE ska användas,
men inställningen är att lösa problem och lyckas vilket jag är nöjd med.

Så om ett par veckor vet iaf jag hur det gick sedan får jag väl dela med mig av det då.


over and out Erik

Merlinen
2012-09-24, 20:07
Får hoppas på alt. 1 :)

AeroPlus
2012-09-25, 08:42
Jag har faktiskt inte sett några prestanda uppgifter på dessa 2 bilar, inte så jag letat ihjäl mig men hur hårt går/gick dessa bilar? Finns det några filmer/prestandatider på dem någonstans jag skulle gärna se vad golfgänget därnere piskar ur sina bilar.



GTIEDITION30 kan hitta filmer från youtube.com där du kan se hur dom körde ifrån enkelt m3 e92 ,jämna steg mot porsche ,och mm..

Jag hoppas på alt 1,alla som trimmar skall ha en snabb bil efter alla pengar,strul,mm som inträffar under resans gång.

Tidskort är viktigt,på samma sett som för mig RL så länge folk håller sig till plan väg..

Mvh

GTI30EDITION
2012-09-28, 16:44
GTIEDITION30 kan hitta filmer från youtube.com där du kan se hur dom körde ifrån enkelt m3 e92 ,jämna steg mot porsche ,och mm..

Jag hoppas på alt 1,alla som trimmar skall ha en snabb bil efter alla pengar,strul,mm som inträffar under resans gång.

Tidskort är viktigt,på samma sett som för mig RL så länge folk håller sig till plan väg..

Mvh

Filmer? Javisst finns det klipp på youtube:

Golf GTi vs BMW M3:

http://www.youtube.com/watch?v=2vT_WNb9sY4

Golf GTi vs Maserati:

http://www.youtube.com/watch?v=Id3BBgllMBA

Dock höll ju inte bilarna ihop och både jag och Rian lessnade. Kul att se på ändå.

Mvh

Gasekke
2012-10-03, 20:42
Filmer? Javisst finns det klipp på youtube:

Golf GTi vs BMW M3:

http://www.youtube.com/watch?v=2vT_WNb9sY4

Golf GTi vs Maserati:

http://www.youtube.com/watch?v=Id3BBgllMBA

Dock höll ju inte bilarna ihop och både jag och Rian lessnade. Kul att se på ändå.

Mvh
Tjohej såg ju ut att snurra på rätt så fint :), vad gör de för tider i intressanta intervaller? Tex 100-150 100-200 100-300
0-100 förstår jag är/var svårt med FWD.

Att det inte håller/höll är alltid tråkigt men trots allt byggs det oftast på standard spisar som inte ens drömt mardrömmar om de liter effekter som man jagar.
I min skadade hjärna funderas det redan på en "riktig" maskin utan restriktioner och skit utan bara hardcore grejor och utrymme för mkt pulver i en lättad CS version av min bil med 2 stolar full bur osv då jag tror att SBP kanske inte älskar min bil längre och det ligger för mkt pengar och tid i den för att gå tillbaka till org/besiktningsbar setup

Min lilltyska gör årets racedebut i helgen tillsammans med bilsport SS final så då får jag väl lite facit på mitt koncept.
Jag förväntar mig inte en maskin för 20000 problemfria mil men förhoppningsvis så kan den få en och annan att höja på ögonbrynen :), MEN tider i SS får vi väl se då inget är justerat alls då det aldrig testats på bana än , men potential finns det i grejorna och bilen är byggd för att gå FORT både på bana och rakt fram, just nu setup för svänga som fasen.

GoPro kameran laddad, bil, låda däck chassi osv klart för action.
Game On! Race rapport kommer så fort jag får och kan.

Erik Umeå

Erik L
2012-10-03, 21:22
Rapport/film ser jag fram emot, den såg vass ut där den stod på liften när jag var ner till nynäs...;)

Andersson Racing
2012-10-04, 07:56
Lycka till i helgen, hoppas du får till bra tider!

DPC
2012-10-04, 19:17
Kör hårt!

Cullberg
2012-10-04, 21:47
All in =)

Kingen
2012-10-04, 23:21
Lycka till Erik!

GTI30EDITION
2012-10-05, 14:22
Tjohej såg ju ut att snurra på rätt så fint :), vad gör de för tider i intressanta intervaller? Tex 100-150 100-200 100-300
0-100 förstår jag är/var svårt med FWD.

Att det inte håller/höll är alltid tråkigt men trots allt byggs det oftast på standard spisar som inte ens drömt mardrömmar om de liter effekter som man jagar.
I min skadade hjärna funderas det redan på en "riktig" maskin utan restriktioner och skit utan bara hardcore grejor och utrymme för mkt pulver i en lättad CS version av min bil med 2 stolar full bur osv då jag tror att SBP kanske inte älskar min bil längre och det ligger för mkt pengar och tid i den för att gå tillbaka till org/besiktningsbar setup

Min lilltyska gör årets racedebut i helgen tillsammans med bilsport SS final så då får jag väl lite facit på mitt koncept.
Jag förväntar mig inte en maskin för 20000 problemfria mil men förhoppningsvis så kan den få en och annan att höja på ögonbrynen :), MEN tider i SS får vi väl se då inget är justerat alls då det aldrig testats på bana än , men potential finns det i grejorna och bilen är byggd för att gå FORT både på bana och rakt fram, just nu setup för svänga som fasen.

GoPro kameran laddad, bil, låda däck chassi osv klart för action.
Game On! Race rapport kommer så fort jag får och kan.

Erik Umeå

Dom var väl inga raketer direkt men tiderna såg väl ut någonting såhär:

100-150: 4,2-4,5, 4,2 om det var kallt, 4,5 och högre om det blev varmare.
100-200: 11,2-11,6 beroende på utetemp.

0-100 var min som snabbast med ACE Competition trimmet. Minmalt med hjulspinn (bra för en FF bil) och en stabil effekt lämnade den då. Kommer dock inte ihåg tiden där.

100-300????? Jisses... det är en Golf GTi vi pratar om här med orginalturbo. Kan aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att den gör ärliga 300km/h gps fart. Mätarfart kan den eventuellt dra upp till 300 med nedförsbacke, hemlängtan, Umeå utetemp och en rejäl spark i baken. Min GTi slog ju enormt på mätaren mot GPS fart. Ju fortare det gick destom mer halkade den efter. Så 100-300 tid får jag allt passa på.

Hade jag haft en trimmad Porsche 996 Turbo eller en 997 Turbo do hade vi säkert kunnat disktuera
100-300km/h. Men låt oss vara realistiska. Det är ju ändå bara en Golf!!!!

Gasekke
2012-10-06, 17:27
MKT NÖJD med dagen!!!!!!!! Tyvärr så får jag inte lämna ut några tider alls enligt avtal med bilsport.
MEN bilen funkade klockrent på alla områden och fy fan vilken maskin att gå.....och svänga bromsa m.m
Imponerade stort tror/vet/hoppas jag
En mkt snabb bil... Nästan en sec snabbare än en Gt3 Porsche på 402 och högre slutfart så ??? resten får ni vänta på tyvärr :( men den som väntar på ngt gott....
Mvh Erik

Cullberg
2012-10-06, 17:29
Kul att det fungerade bra nu!

AeroPlus
2012-10-06, 20:15
MKT NÖJD med dagen!!!!!!!! Tyvärr så får jag inte lämna ut några tider alls enligt avtal med bilsport.
MEN bilen funkade klockrent på alla områden och fy fan vilken maskin att gå.....och svänga bromsa m.m
Imponerade stort tror/vet/hoppas jag
En mkt snabb bil... Nästan en sec snabbare än en Gt3 Porsche på 402 och högre slutfart så ??? resten får ni vänta på tyvärr :( men den som väntar på ngt gott....
Mvh Erik

Snabbare än GT3,kör du 7.5-8 sec 100-200 km/h med betydligt större turbo än Loba380 ?
Trodde du skulle bli snabbare än så då min vän Serkan var lovad typ en 8 sec bil med Loba380..
Blev det bra en 100-300 tid oxå ?
Kul att du är nöjd i alla fall och att bilen höll..

Mvh

GTI30EDITION
2012-10-06, 20:22
MKT NÖJD med dagen!!!!!!!! Tyvärr så får jag inte lämna ut några tider alls enligt avtal med bilsport.
MEN bilen funkade klockrent på alla områden och fy fan vilken maskin att gå.....och svänga bromsa m.m
Imponerade stort tror/vet/hoppas jag
En mkt snabb bil... Nästan en sec snabbare än en Gt3 Porsche på 402 och högre slutfart så ??? resten får ni vänta på tyvärr :( men den som väntar på ngt gott....
Mvh Erik

Hoppas det blev en tid 100-200 under 8 sekunder nu, dvs någonstans på 7 sekunders skalan, annars är jag inte imponerad. ;)

Bra att bilen höll iallafall.

2hotgolf
2012-10-07, 19:53
Martin, Erik kör 100-200 på 8.15s.

Det skulle vara intressant å se Eriks Golf R mot Mygels Cupra

Merlinen
2012-10-08, 09:10
Kul att allt gick bra :)

Gasekke
2012-10-08, 09:32
Jo då , bilen flyttar på sig vi körde bara 2 repor rakt fram då allting är nytt och oprövat och det trots allt är lååååångt från emmaboda till Umeå.
Vi satte en tid 100-200 8,15 som skrivet och det finns nog en del till att hämta.

Annars så tar jag ganska lätt på om folk är imponerade eller inte ;) då jag är nöjd Gullabo var nöjd.

Däremot så finns det en ferrari612 ägare i stockholmstrakten som nog hade svårt att sova igår , eftersom att vid ett spontan landsvägsrace i lämplig fart fick se sig tvungen att hålla till höger i 2xx+ då 2 gubbar i en skitig 5dörrars golf blinkar för omkörning.....efter att han försökte hänga av oss från röven på han =)

Over and out // Erik

Hooloowoo
2012-10-08, 10:21
Däremot så finns det en ferrari612 ägare i stockholmstrakten som nog hade svårt att sova igår , eftersom att vid ett spontan landsvägsrace i lämplig fart fick se sig tvungen att hålla till höger i 2xx+ då 2 gubbar i en skitig 5dörrars golf blinkar för omkörning.....efter att han försökte hänga av oss från röven på han =)


Då är man nog väldigt nöjd med sin Ferrari.. :D

wolfbane1967
2012-10-08, 16:43
Vad har du för effekt i Golfen Erik?

Gasekke
2012-10-08, 17:13
Vad har du för effekt i Golfen Erik?

Det har jag inte en susning om och vill inte spekulera i det ännu då det lätt blir "upphov till diskussion"då ;) men en och annan pålle finns det väl i pannrummet.

Då jag inte får redovisa tider/fart från helgens äventyr så kan jag väl iaf säga att det krävs väl hyfsat mkt för golfen är en pråm, den vägde in på 1523kg utan förare med halv tank.

Åkte in och tankade fullt i emmaboda sedan då tankmätaren la av vid bankörningen + min magra kropp på det så hamnar den på fel sida 1600 strecket och slutfart på 402 ligger i 19x trakterna.. och kör SS på mkt konkurennskraftiga tider :)

så kan det ju gissas lite därifrån för den som vill räkna, den är bara gatmappad och inte bänkad ännu ,om den någon gång blir det får vi se jag plockar hellre tidkort.
men främst gatbil
Erik

DPC
2012-10-27, 12:54
Kan bidra med en tid för en original Golf R med manuell låda mätt med g-tech. 0-100: 5,8 s, 0-402 m: 13,7-13,6-13,7@168-170-170 km/h (data från tre körningar). Se siffrorna som en fingervisning (särskilt slutfarten, som jag tycker är orimligt hög) hur en originalbil presterar med en medioker förare..

sspc
2012-10-27, 14:57
Erik,

Gillar din inställning.
Inga bilar går att trimma hur mycket som helst och golf motorer kanske inte är dom som ens går att trimma mest.
Golf är däremot en trevligare bil än tex evo8/9 (tycker jag)

Jag hade tidigare en ZX300 som bla tubocenter med Claus hjälpte mig med på den tiden. den hade cirkus 400hk och jämfört med min r32 (original) så gick den som fan. men den saknade ju bromsar, komfort och vägde som aset.
Den hade dock en stadig motor och bra drivlina som tålde den del, det gjorde nog även supran.


Om jag kunde få 350-400hk på min r32:a med en turbo och det håller ihop till vardags så skulle jag vara skitnöjd.
Man får ju vara litre rädd om sin drivlina också.
Min väg dit är inte komplicerad och jag tror dom flesta vet vad som behövs.
Låg-komp.
Turbo
IC
sprutare
MAF

spanar in lämpliga kit just nu.


Jag har inget intresse att köra 402meter eller tävla mot andra, men visst skulle jag kunna bjuda på tider och bänkningar om jag kommer så långt men det vore ju bara för att sprida lite kunskap.

Lycka till och skjut inte sönder grejorna.

när kommer bilsporten i handeln ?

mvh
/Nicholas

itouch
2012-10-27, 18:16
Erik,
Om jag kunde få 350-400hk på min r32:a med en turbo och det håller ihop till vardags så skulle jag vara skitnöjd.
Man får ju vara litre rädd om sin drivlina också.


Inga konstigheter alls, hur driftsäkert som helst med angiven effekt till vardags på den motorn.

Chesmal
2012-10-27, 22:06
Inga konstigheter alls, hur driftsäkert som helst med angiven effekt till vardags på den motorn.

Vad han säger +1

Gasekke
2012-10-31, 19:20
QUOTE=sspc;171471]Erik,

Gillar din inställning.
Inga bilar går att trimma hur mycket som helst och golf motorer kanske inte är dom som ens går att trimma mest.
Golf är däremot en trevligare bil än tex evo8/9 (tycker jag)

Jag hade tidigare en ZX300 som bla tubocenter med Claus hjälpte mig med på den tiden. den hade cirkus 400hk och jämfört med min r32 (original) så gick den som fan. men den saknade ju bromsar, komfort och vägde som aset.
Den hade dock en stadig motor och bra drivlina som tålde den del, det gjorde nog även supran.


Om jag kunde få 350-400hk på min r32:a med en turbo och det håller ihop till vardags så skulle jag vara skitnöjd.
Man får ju vara litre rädd om sin drivlina också.
Min väg dit är inte komplicerad och jag tror dom flesta vet vad som behövs.
Låg-komp.
Turbo
IC
sprutare
MAF

spanar in lämpliga kit just nu.


Jag har inget intresse att köra 402meter eller tävla mot andra, men visst skulle jag kunna bjuda på tider och bänkningar om jag kommer så långt men det vore ju bara för att sprida lite kunskap.

Lycka till och skjut inte sönder grejorna.

när kommer bilsporten i handeln ? End qoute..

Tack så mkt

Kul att ngn gillar min inställning, själv tvivlar jag ibland på min mentala hälsa...
Bilsporten tror jag blir nr 3 2013 ljusår bort tyvärr eller en uppvärmning för 2013säsong beroende på hur man ser det.. Nästa år då siktar jag på eventkörning för att visa att det går att åka relativt mkt effekt ur en tfsimotor och åka duktigt fort för biltypen.
Ditt effektmål tror jag är en baggis med tom utan kompsänkning.
Jag laddar 2+bar med org komp över 10, 98okt soppa helt standard bottendel men med en väl genomarbetat maskin / bil. Min bil är på inte ngt sätt en eventmaskin heller utan har gått 4500 mil sedan 2010(trots stillestånd maj-sep i år) körs året runt och i dagens setup bör den klara av en mitten 11 på strippen under 1,30 på gotlandring och nurnburgring på sub 7,45 med rätt chaffis.
Men det är inte billigt att bygga en bil som min och det finns mängder med oneoff lösningar , MEN det jag byggt hoppas jag för tuningnissarnas ideer framåt för den som vill bygga lite mer hardcore i både motor och transmission , skjuta sönder gejor kommer nog att hända det är en del av utvecklingsbiten är jag rädd, det krävs några offer på vägen det är trots allt en 1600kgs 5 dörrars familjebil att kunna hänga av div snabba dyra bilar.

Nästa version av min bil kommer att fokusera på lägre vikt i stället. Ngn som är sugen på att sponsra med div kolfiberdelar?? =)
Keep on tuning!!
Erik

Särås
2012-11-01, 00:31
Erik,

Gillar din inställning.
Inga bilar går att trimma hur mycket som helst och golf motorer kanske inte är dom som ens går att trimma mest.
Golf är däremot en trevligare bil än tex evo8/9 (tycker jag)

Jag hade tidigare en ZX300 som bla tubocenter med Claus hjälpte mig med på den tiden. den hade cirkus 400hk och jämfört med min r32 (original) så gick den som fan. men den saknade ju bromsar, komfort och vägde som aset.
Den hade dock en stadig motor och bra drivlina som tålde den del, det gjorde nog även supran.


Om jag kunde få 350-400hk på min r32:a med en turbo och det håller ihop till vardags så skulle jag vara skitnöjd.
Man får ju vara litre rädd om sin drivlina också.
Min väg dit är inte komplicerad och jag tror dom flesta vet vad som behövs.
Låg-komp.
Turbo
IC
sprutare
MAF

spanar in lämpliga kit just nu.


Jag har inget intresse att köra 402meter eller tävla mot andra, men visst skulle jag kunna bjuda på tider och bänkningar om jag kommer så långt men det vore ju bara för att sprida lite kunskap.

Lycka till och skjut inte sönder grejorna.

när kommer bilsporten i handeln ?

mvh
/Nicholas

Inga problem att trimma R32 med kompressor eller turbo, men för den effekt Du söker så går det ju att sälja Din bil och köpa en Golf R och slänga på vårt steg 2,5-2,75 så är det en färdig bil för det Du söker och som går igenom Besiktning osv.

Eller så tittar man som sagt på beprövade kit från VF Engineering till Din pärla!

Särås
2012-11-01, 00:34
dubbel inlägg, sorry! Radera!

sspc
2012-11-06, 13:04
Inga problem att trimma R32 med kompressor eller turbo, men för den effekt Du söker så går det ju att sälja Din bil och köpa en Golf R och slänga på vårt steg 2,5-2,75 så är det en färdig bil för det Du söker och som går igenom Besiktning osv.

Eller så tittar man som sagt på beprövade kit från VF Engineering till Din pärla!


Jag kollade noga på evo 8/9, M36/46 och Golf R innan jag landade på en 32:a
En R hade blivit rejält dyrare för samma skick och utrustning.
Evo 8/9 är dyra i sverige, och inte direkt ett under av komfort inuti.
M46 fanns fina men då är det inte 4-hjulsdrift.


Känns 100% rätt som det blev.
Om den trimmas 2013 blir det turbo och inte fläkt.

Särås
2012-11-06, 15:34
Jag kollade noga på evo 8/9, M36/46 och Golf R innan jag landade på en 32:a
En R hade blivit rejält dyrare för samma skick och utrustning.
Evo 8/9 är dyra i sverige, och inte direkt ett under av komfort inuti.
M46 fanns fina men då är det inte 4-hjulsdrift.


Känns 100% rätt som det blev.
Om den trimmas 2013 blir det turbo och inte fläkt.

VF Engineering har ju både turbo och kompressor till R32, så oavsett val så finns det iof lösningar från dom.

Gasekke
2012-11-17, 19:36
Fasen vad trist inte ett dugg tjafs på länge i den här tråden =), hur ser det ut i för säsong 2013?? Vem / vilka kommer med ngn super dopad R S3 R32 och tänker äga scenen nästa år? Själv finputsas det på kinderäggs golfen min (byggd för bana gat strip ) <2000mil år golf inför nästa år då jäv*** ska den köras. Roligast för stunden då jag inte får visa tider från bilsporteventet är att se att den är snabbare är Mercedes amg slr måsvinge och R8 spider runt SS banan :) inte illa för en 5dörrars "familjebil" den änvänds som en sådan iaf.
Trevlig helg på er alla / Erik

anri52
2012-11-17, 20:58
Lite fakta är alltid kul! Sveriges snabbaste 2,0t fsi är en AWD Cupra som väger drygt 1800 kg
ett litet filmklipp på besten http://www.garaget.org/video/129353

Gasekke
2012-11-18, 10:04
Den är riktigt riktigt snabb cupran helt klart,snyggt välbyggd och rapp.
Snabbast 2.0tfsi , det vet jag inte om den är. Jag har inte sett några nya tider på den bilen med nuvarande setup men de gamla siffrorna var ju långsammare än mina med K04 och väsentligt långsammare än dagens.

Jag skulle hemskt gärna få en körning mot mygels bil under 2013 så får vi se vilken som är snabbast.
Cupran är ju lite tyngre än vad min är så det saknas inte effekt cupran helt klart. Men snabbast återstår att ta reda på och det kvittar mig helt om jag skulle bli frånåkt då jag har full respekt för vad andra gör med sina bilar oavsett vem som tunat eller byggt ihop den då det krävs pengar tålamod och tid för att lyckas.
Med vänlig hälsning, Erik

Clintan_86
2012-11-18, 10:20
Erik,

Gillar din inställning.
Inga bilar går att trimma hur mycket som helst och golf motorer kanske inte är dom som ens går att trimma mest.
Golf är däremot en trevligare bil än tex evo8/9 (tycker jag)

Jag hade tidigare en ZX300 som bla tubocenter med Claus hjälpte mig med på den tiden. den hade cirkus 400hk och jämfört med min r32 (original) så gick den som fan. men den saknade ju bromsar, komfort och vägde som aset.
Den hade dock en stadig motor och bra drivlina som tålde den del, det gjorde nog även supran.


Om jag kunde få 350-400hk på min r32:a med en turbo och det håller ihop till vardags så skulle jag vara skitnöjd.
Man får ju vara litre rädd om sin drivlina också.
Min väg dit är inte komplicerad och jag tror dom flesta vet vad som behövs.
Låg-komp.
Turbo
IC
sprutare
MAF

spanar in lämpliga kit just nu.


Jag har inget intresse att köra 402meter eller tävla mot andra, men visst skulle jag kunna bjuda på tider och bänkningar om jag kommer så långt men det vore ju bara för att sprida lite kunskap.

Lycka till och skjut inte sönder grejorna.

när kommer bilsporten i handeln ?

mvh
/Nicholas

Kör du Dsg eller manuell?

anri52
2012-11-24, 00:06
Golf R kan verkligen prestera på strippen!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WiPRPbDVCTY

SelmiR
2012-11-24, 12:34
Finns det några tider med V-tech VW GOLF R steg 1 resp steg2 ?

anri52
2012-11-24, 13:07
Finns det några tider med V-tech VW GOLF R steg 1 resp steg2 ?

Tider har jag inte men mest valuta för pengarna är Steg 1 plus intercooler.
Vtech kan sin sak dom har ju mappat Sveriges snabbaste 2,0t fsi bil (Mygels Cupra)
så du blir nog nöjd med vilket steg du än väljer

MiWi
2012-11-24, 14:11
Tider har jag inte men mest valuta för pengarna är Steg 1 plus intercooler.
Vtech kan sin sak dom har ju mappat Sveriges snabbaste 2,0t fsi bil (Mygels Cupra)
så du blir nog nöjd med vilket steg du än väljer

Vtech ska vara svensk återförsäljare för APR.

SelmiR
2012-11-24, 15:02
Tider har jag inte men mest valuta för pengarna är Steg 1 plus intercooler.
Vtech kan sin sak dom har ju mappat Sveriges snabbaste 2,0t fsi bil (Mygels Cupra)
så du blir nog nöjd med vilket steg du än väljer

okej tack , men har för mig att V-tech skulle komma ut me tider för GOLF R i tidigare inlägg men har listat runt alla sidor och har inte än sett tiderna :),

Gasekke
2012-11-24, 15:26
Golf R kan verkligen prestera på strippen!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WiPRPbDVCTY

Herre Jesus, där sprack helt klart mina möjligheter att åka fortare än apr golfen, några 10sec tider kommer inte min R att klara av tror jag med största sannolikhet. Just nu iaf jag har inte de resurser som en hel trimfirma kan bygga ihop utan får minsann betala själv
:(. Bygga en ny bottendel, topp insug kostar säkert 100-150k innan det lirar. Jag kör ff org plastinsug helt standard bottendel med "bara" kringutrustning bytt i maskinrummet. En mitten låg 11 ska det nog åkas med den setupen. Provade lite igår med gatmapp 1.6bar utan meth (racemapp = 2+bar och meth) på hal höstasfalt och dåligt grepp 60ft 1.99
Åkte då 12.05-184 7.76-149 201m
APR hade 1.7 60ft 7.04 165 blås på 201 vilket är Sjukt snabbt!!!
Jag kan nog få 60ft ner mot 1.7 på klistrat ner mot 7.20 kanske på 201 , borde räcka till 11.8 på gat mapp och fortare på rejsmapp men nu gör jag som många andra gärna gör och gissar utan att veta utan bara teorier. 80-120 2.4 sec btw så det går bra att köra om...

Hatten av för APR golfen, även om den är betydligt mer moddad rent hårdvarumässigt , men det är imponerande att se en såpass tung "gatbil" åka flera höga 10 sec repor det är fasen inte enkelt! (eller billigt) Tro mig jag vet.

Jag får väl helt enkelt jaga MYgels cupra då, eftersom den fortfarande tydligen anses vara Sveriges snabbaste?. fast de tider iaf jag har sett är långsammare än min 2.0tfsi.
En värdslig sak som Karlsson på taket skulle ha sagt ;)
snart sommar igen hoppas jag så det får rejsas lite hoppas jag.
Trevlig helg alla // Erik

Gasekke
2012-11-24, 15:33
okej tack , men har för mig att V-tech skulle komma ut me tider för GOLF R i tidigare inlägg men har listat runt alla sidor och har inte än sett tiderna :),

Jag har väntat i snart 2år på tider från V-techs R golfar meeeeen icke, märkligt detta kan tyckas eller??

MiWi
2012-11-24, 15:35
Gällande APR-Golfen, detta kan väl ändå inte stämma?


STOCK GOLF R INJECTORS

Om den körs med originalspridare skulle jag förvånas.

Gasekke
2012-11-24, 15:45
+1 på den frågan med spridare, om inte APR kommit på ngt som ingen annan vet såklart.
Jag har RS4 men det är på inget sätt en optimal spridare för det här ändamålet det finns en variant från VF enginering men de är svindyra och flödar bara ca 5-7% mer än RS4 fast de verkar ha bättre midrange egenskaper.

http://www.goapr.com/products/injectors_bosch_hdev_1.html
De här spridarna kör de med
Stock injektors = not.. Men en bra spridare tydligen

anri52
2012-11-24, 19:22
Din bil är grym på många sätt speciellt på strippen, hoppas verkligen du kan komma på något Björkvik event nästa år, det Cupran bevisa på sista eventet är grymt imponerande och tittar man på vad han gjort med motorn så inser man ganska snabbt
att han lirar i en annan liga, motorn är så skottsäker att den är god för 6-700 hk, på eventet hade bilen drygt 500 hk
1800 kg tung och fullkommligen slaktade en Lambo på 520 hk.Förmodligen kommer Mygels cupra va ännu snabbare nästa år
då han finslipar motorn under vintern.Tider på dessa rullande event betyder ingenting det som betyder något är stabil effekt,
utväxlingen, och hur starka bilarna är efter 180 km/h.Ett väldigt bra exempel är Martins Focus RS som gör 100-150 på 3,5 med 1 vx
och 100-200 på 9,4 med 2vx, denna vassa RS är grym snabb på dessa event, om man tittar på tiderna så är dom ok
men han tar bilar som kör 8,8 sekunder 100-200km/h lätt,bilar som kör samma tider som RSen blir fullkomligt frånåkta allt detta beror på att Focusen är fruktansvärt startsnabb från 50 och orkar behålla flåset efter 200 visst många bilar börjar plocka in när Focusen lägger i 6an men dom flesta hinner inte fram innan mål, en som lyckades med det var Mygels bil den var urstark i farter på 230 km/h+ dessa två bilar imponerar oerhört dessutom är det org turbo i Focusen.

Cullberg
2012-11-24, 20:22
Hade varit roligt om mygel la upp en projekttråd i VAG delen här på forumet!

samuel2
2012-11-24, 20:55
Känner ni till någon ED35 som trimmats till liknande nivåer ännu?

Gasekke
2012-11-24, 23:10
Finns en Ed30 som liknar min maskin i det mesta, bromsades till över 500+ säger inte att min gör det men ;) det finns resurser..
http://statller.net/golf
Jag skrev nyss ett låååångt inlägg men skiten försvann.. Återkommer i morgon i ämnet snabba 2.0tfsi
Over and out // Erik

Gasekke
2012-11-25, 12:52
Tänk så sjukt många visningar och kommentarer det blivit i den här tråden som bottnar i ett smalt ämne som 402meters tider blev egentligen en mer allmän fråga om snabba 2,0tfsi, men inget jag stör mig på utan roligt att folk läser och skriver i tråden.

Rian tack så mkt för en bra dialog och roligt att du tycker att min R är grym, för det är den tycker jag med men inte som MYgels bil då den är egentligen en annan sida av samma mynt.

Att min bil är snabb på strippen är mer en "bieffekt" av allt som är gjort på den och den är mest uppsatt för att kunna gå riktigt fort på bana numera och är nog väl hårt sat för strippen och slår därför loss hjulen allt för lätt på oklistrat och spinner hejvilt på 1,2,3växel på blött vid full mutter.

Precis som du skriver tror jag att det är på event typ björkvik och det krävs mkt och stabil effekt i combo med utväxlingar för att vara med där och leka och det är möjligt att RSen plockar storvvilt pga det. RSarna är mkt snabba bilar och från början tänkte jag köpa en sådan men ville ha awd.

Huruvida min eller cupran är sveriges snabbaste tfsi är inte en helt enkel fråga, hans motor är nog hårdvarumässigt ljusår från min och helt rätt väg att gå för långsiktig hållbarhet på max effekt jämfört med min. Men lika övertygad är jag att min bil vinner 10 av 10 repor på 402meter ändå , mest på grund av dsg och en konsekvent setup som alltid gör likadant och en manuell R eller S3/cupra kommer inte på lång tid kunna åka lika fort på en stripp bara på mer mos. En helt annan sak på björkvik åt andra hållet då att cupran bör vara snabbare än min R. fast på bana el superstage tror jag min bil är snabbare pga vikt och chassi fördelar om samma person tex Gullabo kör båda bilarna.

För att någon av våra bilar el båda är snabbast i sverige beror mer på typen av event.
Hmm kanske en "mångkamp" på emmaboda skulle avgöra ämnet, jag kan maila Emanuel på bilsport och höra om det vore kul med en tuner shootout mellan våra bilar , inga regler fria däck och bränsle gullabo får köra dem i SS och vi själva 50-250 samt stripp då fick vi facit tror jag och det skulle verkligen vara kul att se =).

Sedan vilken mjukvara/tuner man valt är ju en sak då hårdvarumässigt finns massor med bra grejor till dessa bilar och sätts det ihop rätt blir det massor med effekt (men svindyrt) och ser man sig om i välden så finns det ytterst få 2,0tfsi som går riktigt fort dvs > 12,5 11-10sec repor med gatkörda bilar oavsett S3,R gti bilar och cupror. Men ge det 3-5år kommer teknik och pris hunnit ikapp och tider/priser kommer att kapas.

Men snart sommar och då blir det förhoppningsvis mer körtillfällen , och med MYgel uppdaterar/finlirar i vinter så kommer jag att köra min R som brukis som jag alltid gör (liten gliring där bara för att jag måste ;) ) för det har ju hört lite till tråden också ibland då alla inte sitter ner och sjunger we shall overcome och håller sina nuvarande/tidigare tuners i handen hela tiden..
Over and out Erik

mYGeL
2012-12-05, 11:14
Den är riktigt riktigt snabb cupran helt klart,snyggt välbyggd och rapp.
Snabbast 2.0tfsi , det vet jag inte om den är. Jag har inte sett några nya tider på den bilen med nuvarande setup men de gamla siffrorna var ju långsammare än mina med K04 och väsentligt långsammare än dagens.

Jag skulle hemskt gärna få en körning mot mygels bil under 2013 så får vi se vilken som är snabbast.
Cupran är ju lite tyngre än vad min är så det saknas inte effekt cupran helt klart. Men snabbast återstår att ta reda på och det kvittar mig helt om jag skulle bli frånåkt då jag har full respekt för vad andra gör med sina bilar oavsett vem som tunat eller byggt ihop den då det krävs pengar tålamod och tid för att lyckas.
Med vänlig hälsning, Erik

Tjena Erik :)

Kul att du gillar bilen, Tack! :D Din är grym den också !
Om min är snabbast eller ej vågar jag ej uttala mig om? Men går hyffsat bra för sina 1820kg med fulltank och mig i :)

Ang tiderna jag sätt du nämnt i flera forum. :P Förmodar att det är siffrorna från garaget.org? du tänker på så är dom från K04 tiden för flera år sedan står där också. och det året var inte då jag hade maxat ur K04 ens.
så dom tiderna är kanske fel att jämföra med då dom inte ens motsvarar bästa min gick med k04 turbon :)

Men inte uppdaterat dom siffrorna då det under den tiden var mkt pajkastning osv.
Men är väl och kommer alltid vara så mer eller mindre :P
Har blivit lite äldre och känner nu att det är Bättre visa det på plats istället för skriva ut tider kasta paj på div. forum :)

Som jag sagt tidigare vore super kul att testa köra lite mot dig och även andra. :) Bara hojta till när du kan så ska vi nog kunna få till något :)

Vill bara poängtera också, faktiskt så använder jag min bil vardagligen :) Är Min Bruks/pendlar bil.
Nu när andra motorn revs ur så stoppat vi i min org motor i bilen. Så jag ska kunna använda den nu under tiden den andra ska finslipas lite för nästa år. Inget jätte stort som ska göra egentligen, ska sänka komp bla för kunna gå på mer tändning och sen lite annat små godis. :) Vad det ger får vi se kanske inget kanske lite?

Ok måste erkänna en sak, idag lämna jag den hemma faktiskt.. men mest för att jag skulle inte kommit ut på vägarna med den då det var för höga drivor av snö och bilen är för låg hehe.. :P

Annars körs den i princip varje dag året runt till och från jobb till utställningar i hela skandinavien diverse event osv med lite undantag om jag bygger om nåt stort på den som gör att den inte kan köras för tillfället som när jag byggde om till AWD förra året stod den i ca 1 ½-2 månader? jan-mars eller när den lackas osv :)

Här är några dagar efter den stod på Elmia i år och snön kom tillbaka http://www.youtube.com/watch?v=AkOcP314huk
Nylackad bil nylackade fälgar hehe :P

Om du kan få till det med Bilsport skulle vara riktigt grymt, Jag är på direkt!! :D

min är ju byggd för inte skämmas på bana eller vad jag nu bestämmer för köra delta i för event.
bla så är alla bussningar, KW V3 med clubsport fjädrar alla stag, uppgraderade bromsar och numera AWD också.
(bara Haldex uppgraderingen kvar) ;)

Nackdelen jag har är väl Vikten. :/ Men vill man ha allt så blir nåt lidande.. :P
Har ju endå satsat ganska brett.. Styling, Motor, Väghållning Bromsar, Stereo inredning mm..

Men kan åka till utställningar köra några varv på banan eller på björkvik event eller liknande pendla till jobbet och inte behöva skämmas på nåt av tillfällena. :)

Lite Gott och blandat och man kan tro jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på.. xD
Men har en bil jag trivs med ialf om jag vinner förlorar är snabbast eller den slöaste spelar mig ingen roll har så kul me bilen varje dag i princip så är nöjd med det :)

Oj vart långt det här haha om jag låter bitter eller nåt i svaret så ta det inte så. För det är jag inte försökte svara på alla frågor påståenden som jag läst här och även nåt annat forum om min bil. :P

Erik din bil är grym tycker jag och ska bli kul att se vad LO4xx turbon kan prestera :D

mYGeL
2012-12-05, 11:15
Hade varit roligt om mygel la upp en projekttråd i VAG delen här på forumet!

Kan jag göra :) Men ska jag kopiera över eller börja en ny? För vet inte om det som görs nu i sig är värt en egen tråd? :P

mYGeL
2012-12-05, 11:32
Lite fakta är alltid kul! Sveriges snabbaste 2,0t fsi är en AWD Cupra som väger drygt 1800 kg
ett litet filmklipp på besten http://www.garaget.org/video/129353

Tack Anri :) kul att höra lite smicker. hehe :) Vågar inte påsta sj att den är snabbast men kanske ialf en av dem snabbare i sverige med denna motorn. men vet inte säkert :) vill ej vara för kaxig :P Men syns vi nästa år får du ta en provtur om du vill i den :)

mYGeL
2012-12-05, 11:36
Tider har jag inte men mest valuta för pengarna är Steg 1 plus intercooler.
Vtech kan sin sak dom har ju mappat Sveriges snabbaste 2,0t fsi bil (Mygels Cupra)
så du blir nog nöjd med vilket steg du än väljer

Jag kan rekomendera Vtech.se också. :)
grymt duktiga på vad dom gör. och kan anpassa mappen efter dina önskemål eller hårdvara på själva iomed dom gör programvaran själv. :)

Cullberg
2012-12-05, 11:58
Kan jag göra :) Men ska jag kopiera över eller börja en ny? För vet inte om det som görs nu i sig är värt en egen tråd? :P

Du får gärna kopiera över, lägg den gärna i VAG projektforum: http://www.gtiklubben.nu/forum/forumdisplay.php?24-VAG-Projektforum

Gasekke
2012-12-05, 16:54
:), jodå mYGel, det skulle vara skitskoj att jämföra och jag tror att Du precis som Jag inte tar det så hårt egentligen vem som är "snabbast" utan det bara vore skitskoj att jämföra dessa 2 väldigt olika produkter på samma tema (2,0tfsi).
Själva pajkastningen verkar ju andra individer klara av rätt bra ändå.


Japp K04 tiden är de enda tider jag sett och jag med bara med k04 och därför har jag använt dem, inte som illa menat på ngt sätt. Men då andra än du och jag påstår att jag el du är snabbast blev det den enda referens jag hittat bara för att visa min sida av storyn.

Kul att du också hänger här, närmare säsong så kanske vi kan höras ihop om vad / när hur7det ska köras på ngt event vore jätteskoj att ses.

Jag kämpar på i snön med min mot bättre vetande blir mer som en fix idé då rent krasst race setup inte gör sig på vintern.


Hej hopp! Erik

mYGeL
2012-12-05, 21:44
nee kör för det är kul bara vinna eller förlora. :) Som sagt min är byggd för klara det mesta utan att skämmas men absolut ingen renodlad racer eller ban bil inte heller utställningsbil. Men försökt få den så komplett som möjligt då jag gillar så mkt mer än bara trimma eller bara styla osv. Blir ganska mkt dyrare så men man lever bara en gång..

ja då förstår jag med tiderna iofs. kan uppdatera om jag hittar gamla logger med RL men känner faktiskt inte det är så jätte värt det då dom inte är aktuella längre endå. :)

Jora är inte så jätte aktiv på att skriva här eller på alla andra forum man "hänger" på längre men kikar in då och då på dom flesta fortfarande endå..

såg det med tiden i roxnäs tråd på rejsa, därav jag kände mig tvungen att skriva nåt så inte folk för fel uppfattning om tiderna.. :)

hehe ibland kan man ju bli indragen i pajkastningar o så... xD
speciellt förut hehe men men har fyllt 30 nu och blivit gubbe nu haha ;)
Nu lägger jag den tiden på annat oftast. :)

Ja absolut. nästa år hoppas jag blir en lång varm sommar med mkt åka av :)


haha känner igen det med körningen i snön. men roligt att kämpa sig fram med awd ialf :D


:), jodå mYGel, det skulle vara skitskoj att jämföra och jag tror att Du precis som Jag inte tar det så hårt egentligen vem som är "snabbast" utan det bara vore skitskoj att jämföra dessa 2 väldigt olika produkter på samma tema (2,0tfsi).
Själva pajkastningen verkar ju andra individer klara av rätt bra ändå.


Japp K04 tiden är de enda tider jag sett och jag med bara med k04 och därför har jag använt dem, inte som illa menat på ngt sätt. Men då andra än du och jag påstår att jag el du är snabbast blev det den enda referens jag hittat bara för att visa min sida av storyn.

Kul att du också hänger här, närmare säsong så kanske vi kan höras ihop om vad / när hur7det ska köras på ngt event vore jätteskoj att ses.

Jag kämpar på i snön med min mot bättre vetande blir mer som en fix idé då rent krasst race setup inte gör sig på vintern.


Hej hopp! Erik

Gasekke
2012-12-06, 07:18
Hmmm,
"speciellt förut hehe men men har fyllt 30 nu och blivit gubbe nu haha ;)
Nu lägger jag den tiden på annat oftast. :)"

Vadå gubbe, ungdomar kallar jag alla yngre än mig?? Jag fyller 45 nästa år, så allting är relativt, det handlar inte om hur gammal man är , utan hur man är "gammal" som min kompis brukar säga :)
Men det finns vissa fördelar också , bättre ekonomi och i mitt fall förnuftet att köpa vissa tjänster (mek/fix alltså inget annat snuskpellar.. ;) ) då jag ibland är bättre på att dra in pengar än skruva bil.
Hej Hopp // Erik

Gasekke
2012-12-24, 20:45
God jul på er, folkafolk! Snart nytt år och nya möjligheter, hoppas ni fått/skaffat bra hjulklappar till er och era fordon!
För min del haldex moddning och sjukt feta bromsar till pärlan så skrotet stannar smärtfritt .
Erik Umeå

Gasekke
2013-01-26, 20:31
Jaha ja, då kom tiderna från bilsport SS finalen äntligen ut.
Är riktigt nöjd med hur det gick och bra allt funkade och funkar.
Lite missnöjd med min 402 tid 12.12 189 då den 60fotade på 1.97 med Hjulspinn 1-2ans växel.
Men snabbast till 50-100-201 meter kändes bra och 1.23.25 i superstage.
Med en kluns till bil 1523 tomvikt 1620 fulltank + mig med en bil som är precis som vilken bruksbil som helst och körs precis som på eventet enda skillnaden är vinterdäck på nu i övrigt exakt samma.

Weapons of my choice?
Golf R 2010
Giac extreme mjukvara, Giac DSG flash, org kolvar stakar bottendel Loba 4xx turbo snowpreformance meth + en hel del annat en mkt välkomponerad bil för bana/stripp/gata hopsatt av Jimmy och Mattias & Anders på stertmanmotorsport
http://www.stertman.se/.

Körd snart 4000mil med mer och mer utveckling och trimsteg enda som pajat är en turbo pga min klantighet, en koppling pga för mkt effekt :), inget annat... Bra eller anus?
Det får var och en tycka själva det här är bara Min åsikt och visst var det strul 2012 men allt löstes och 2013 skadet bli åka av :)
Trevlig helg alla.
Erik Umeå

mangewide
2013-01-27, 13:34
Grattis 0-100 på under 4sek är respekt!!. Lars K med 800hk Mercan måste ha varit missnöjd att du var så snabb?. Hans gjorde ju bara 0-100 på drygt 5 sek... :)

Gasekke
2013-01-27, 15:00
Jag hoppas att han var lite stressad över det, vad som inte uppmärksammas där är dessutom att det var sjukt dåligt fäste själv körde jag 2 repor fram & tillbaka direkt efter bara vände och körde åt bägge hållen. Var valfritt hur de 402 metrarna kördes helt oklistrat mina repor var det +6 nästan 1.97 60fot och Hjulspinn 1-2växel in i varvstopp.

Under optimala förhållanden har den gått 3.30 som bäst. MEN Lars merca är under rätt förhållanden snabbare än min hur som helst framförallt från 160 och uppåt.
MEN igen, alla bilar utom mazdan (som pajade innan det ens började) synd om killen :( kom på trailer mercsen kördes med 3 olika däckstyper kom på gatdäck , bytte till R däck för bana och la på en uppsättning hoosier dragslicks för 402 kördes måååånga repor innan den där oskyldiga lilla gatgolfen blev frånåkt..
På gatan är nog golfen riktigt svårslagen ,klistrad torr stripp vinner Lars bil 7dagar i veckan förmodligen OM det lirar golfen är mer plug n play och personligen tror jag att som den står min bil full inredning osv kan den nog åka ner mot 11.5 eller ngt lägre med upp mot 200 i slutfart.
Men vad jag tror och hur det blir får vi väl se i sommar då mitt 2012 mest var lite stolpe ut med mkt strul med grejor som inte höll utlovad kvalitet, men å andra sidan så finns det få om ens någon R golf som har den spec vi har och som plockat så mkt effekt och körbarhet med helt otestade grejor prototyp turbos, en org golf R koppling och det är faktiskt ganska många tyvärr som tror / påstår / säger att jag valt fel motorstyrning , fel insug fel tuner mm m.m en DSG låda som är sååå skör håller inte att trimma si och så mkt.

Tack och lov så har det visat sig vara ganska fel tycker jag iaf.
Så åsikten för mig (sticker ut hakan nu :)..) blir stertman motorsport / Giac software Race it or Chase it!!
Ses på banorna i sommar hoppas jag.
Erik umeå

Merlinen
2013-01-27, 20:59
Var kul läsning i bilsport :)

GTI30EDITION
2013-02-07, 17:26
Jag hoppas att han var lite stressad över det, vad som inte uppmärksammas där är dessutom att det var sjukt dåligt fäste själv körde jag 2 repor fram & tillbaka direkt efter bara vände och körde åt bägge hållen. Var valfritt hur de 402 metrarna kördes helt oklistrat mina repor var det +6 nästan 1.97 60fot och Hjulspinn 1-2växel in i varvstopp.

Under optimala förhållanden har den gått 3.30 som bäst. MEN Lars merca är under rätt förhållanden snabbare än min hur som helst framförallt från 160 och uppåt.
MEN igen, alla bilar utom mazdan (som pajade innan det ens började) synd om killen :( kom på trailer mercsen kördes med 3 olika däckstyper kom på gatdäck , bytte till R däck för bana och la på en uppsättning hoosier dragslicks för 402 kördes måååånga repor innan den där oskyldiga lilla gatgolfen blev frånåkt..
På gatan är nog golfen riktigt svårslagen ,klistrad torr stripp vinner Lars bil 7dagar i veckan förmodligen OM det lirar golfen är mer plug n play och personligen tror jag att som den står min bil full inredning osv kan den nog åka ner mot 11.5 eller ngt lägre med upp mot 200 i slutfart.
Men vad jag tror och hur det blir får vi väl se i sommar då mitt 2012 mest var lite stolpe ut med mkt strul med grejor som inte höll utlovad kvalitet, men å andra sidan så finns det få om ens någon R golf som har den spec vi har och som plockat så mkt effekt och körbarhet med helt otestade grejor prototyp turbos, en org golf R koppling och det är faktiskt ganska många tyvärr som tror / påstår / säger att jag valt fel motorstyrning , fel insug fel tuner mm m.m en DSG låda som är sååå skör håller inte att trimma si och så mkt.

Tack och lov så har det visat sig vara ganska fel tycker jag iaf.
Så åsikten för mig (sticker ut hakan nu :)..) blir stertman motorsport / Giac software Race it or Chase it!!
Ses på banorna i sommar hoppas jag.
Erik umeå

Erik!

Vad hade du för 100-150 tider och 100-200 tider? Hade bilsport mätt upp din bil 100-150 på 3,7 sekunder, eller har jag fått fel info då?

Mvh

anri52
2013-02-07, 18:06
Erik!

Vad hade du för 100-150 tider och 100-200 tider? Hade bilsport mätt upp din bil 100-150 på 3,7 sekunder, eller har jag fått fel info då?

Mvh

Kan det verkligen stämma!? 100-150 bör väl ligga på 2,8-3,1 om man kör 100 till 200 på 8,1-8,3.
Din Focus gjorde 100-150 på 3,3 och 100-200 på 9,3...synd att ni aldrig han mötas skulle bli riktigt jämt

anri52
2013-02-07, 18:16
Tack Anri :) kul att höra lite smicker. hehe :) Vågar inte påsta sj att den är snabbast men kanske ialf en av dem snabbare i sverige med denna motorn. men vet inte säkert :) vill ej vara för kaxig :P Men syns vi nästa år får du ta en provtur om du vill i den :)

Tack Mygel ser fram emot det, din bil imponerar stort på rullande event. mvh

GTI30EDITION
2013-02-07, 18:52
Kan det verkligen stämma!? 100-150 bör väl ligga på 2,8-3,1 om man kör 100 till 200 på 8,1-8,3.
Din Focus gjorde 100-150 på 3,3 och 100-200 på 9,3...synd att ni aldrig han mötas skulle bli riktigt jämt

Ja kanske, vem vet? :) Men om det är så att Bilsport mätt upp 3,7s 100-150 (jag kan ha fel) så är det smått
otroligt att köra en 8 sek tid 100-200. Om man inte har en väldig hemlängtan, solen i ryggen och en kraftig
nedförsbacke förstårs. :)

Gasekke
2013-02-07, 19:19
Ser man på piff & puff är tillbaka med sina alltid så logiska och väl genomtänkta åsikter och kommentarer utan någonsom helst egenkärlek... ;)


Ja kanske, vem vet? :) Men om det är så att Bilsport mätt upp 3,7s 100-150 (jag kan ha fel) så är det smått
otroligt att köra en 8 sek tid 100-200. Om man inte har en väldig hemlängtan, solen i ryggen och en kraftig
nedförsbacke förstårs. :)

QUOTE=anri52;177072]Kan det verkligen stämma!? 100-150 bör väl ligga på 2,8-3,1 om man kör 100 till 200 på 8,1-8,3.
Din Focus gjorde 100-150 på 3,3 och 100-200 på 9,3...synd att ni aldrig han mötas skulle bli riktigt jämt[/QUOTE]

Jepp, Stora A där i läsförståelse :)

Just där och då med de förutsättningarna och deras tidtagning 3,73 100-150 till och med hurså?
blir det automatiskt så snabb min bil är då under alltid och med allas olika mätare? Jag blir lite trött på hur den här tråden vinklas ibland , Lars ks merca har åkt låga 10or under 7 sek på 201 men här blev han frånåkt i flera intervaller av en småtrimmad golf under de förutsättningar och den mätmetod som användes där och då.

På söndag körs det isbana med golfen året runt bus/bruksbil som den är Ni är alla varmt välkomna med era focusar ,gtier och allt vad ni nu kör så kan vi mäta prestanda under likvärdiga former då.

Och jag vill bara påminna om att jag fortfarande inte sett någon svensk APR vtech BSR honhester dsg bil som åkt en bra tid på 402meter vilket den här tråden handlade om ifrån första början sådär en 25-27000 visningar sedan alltså så var tusan är de någonstans =D
Med vänlig hälsning Erik
Mvh Erik

DPC
2013-02-07, 19:46
Var står det att golfen gör 100-200 på 8 s?

Edit: såg nu det på s17, men vid annat tillfälle..

MiWi
2013-02-07, 21:21
Ni alla får åka till Bugrun och prestera. Mindre snack, mer fakta. Och dessutom - samma förutsättningar för samtliga vid samma tillfälle. :)

Erik, var det halt vid eventet? Verkar som att alla ej fyrhjulsdrivna hade problem med fästet sett till tiderna de fick. Var det något du kände av också eller var det enbart vid accelerationstesterna som det blev ett hinder?

Det är ju som kurvpressare din bil gjort stora framsteg - nästan mer hedersvärt än rakt fram-prestandan! :)

GTI30EDITION
2013-02-07, 21:22
Ser man på piff & puff är tillbaka med sina alltid så logiska och väl genomtänkta åsikter och kommentarer utan någonsom helst egenkärlek... ;)



QUOTE=anri52;177072]Kan det verkligen stämma!? 100-150 bör väl ligga på 2,8-3,1 om man kör 100 till 200 på 8,1-8,3.
Din Focus gjorde 100-150 på 3,3 och 100-200 på 9,3...synd att ni aldrig han mötas skulle bli riktigt jämt

Jepp, Stora A där i läsförståelse :)

Just där och då med de förutsättningarna och deras tidtagning 3,73 100-150 till och med hurså?
blir det automatiskt så snabb min bil är då under alltid och med allas olika mätare? Jag blir lite trött på hur den här tråden vinklas ibland , Lars ks merca har åkt låga 10or under 7 sek på 201 men här blev han frånåkt i flera intervaller av en småtrimmad golf under de förutsättningar och den mätmetod som användes där och då.

På söndag körs det isbana med golfen året runt bus/bruksbil som den är Ni är alla varmt välkomna med era focusar ,gtier och allt vad ni nu kör så kan vi mäta prestanda under likvärdiga former då.

Och jag vill bara påminna om att jag fortfarande inte sett någon svensk APR vtech BSR honhester dsg bil som åkt en bra tid på 402meter vilket den här tråden handlade om ifrån första början sådär en 25-27000 visningar sedan alltså så var tusan är de någonstans =D
Med vänlig hälsning Erik
Mvh Erik[/QUOTE]

Vet du vad Erik! :)

Dyk upp på första Björkvik Eventet i vår och kör några repor.

Piff och Puff.. du är ju ganska rolig faktiskt. Då får jag presentera mig som Piff när vi ses i vår då.. face to face? ;)

Focus RS:en är såld och nu åker jag V70 diesel tjänstebil. DET ÄR DRÖMMEN! Och man sover gott om
nätterna.

Kör så det ryker..

Gasekke
2013-02-07, 22:32
Ni alla får åka till Bugrun och prestera. Mindre snack, mer fakta. Och dessutom - samma förutsättningar för samtliga vid samma tillfälle. :)

Erik, var det halt vid eventet? Verkar som att alla ej fyrhjulsdrivna hade problem med fästet sett till tiderna de fick. Var det något du kände av också eller var det enbart vid accelerationstesterna som det blev ett hinder?

Det är ju som kurvpressare din bil gjort stora framsteg - nästan mer hedersvärt än rakt fram-prestandan! :)

Tidvis var det snorhalt, mina tider kördes på fm och det var dåligt fäste som tusan fullt spinn 1-2 mpsc däcken är kassa på blött underlag , vi hade ganska fritt att köra när tidtagnings boxen var ledig så det var lite olika för alla. Fram på em hade vi väl varmkört banan en del och med klistrat eller åtminstone varmt och torrt hade nog de flesta åkt fortare även jag kanske.

Men jag körde 2 repor en åt varjehåll tiderna är från den först då den andra var ngt sämre pga ännu mer spinn.
Min bil är ju på inte något sätt uppsatt för att vara en dragstripp bil längre. Nu är den nu uppsatt för svänga med hjulvinklar väl hårt chassioch så vidare , men vågar knappt säga det då det kanske tolkas som ursäkter.

Rakt fram är en bonus helt enkelt just nu, det går säkert att kapa tider både i SS och rakt fram om tiden fanns att pillra lite för respektive uppgift, nu med haldex modden är det skillnad bara där i kurv turn in och avstamp rakt fram. Jag har även nya frambromsar med racebelägg på dem och en massa så grejor med allt möjligt som justeras löpande efter att det behövs.
Byggs som allround racer och ska vara bra på "allt" helt enkelt.
Jag ska till bugrun iaf så får vi se hur/om/vad den klarar av.
Mvh Erik

anri52
2013-02-08, 14:22
Eftersom du har en snabb Golf enligt dig varför inte ge ett svar på när du kommer till Björkvik!? För ett par månader sedan var det
en självklarhet att du skulle åka runt på diverse event ink Björkvik och vissa upp bilen, skulle va riktigt roligt att se denna bil live
på ett rullade event det är där man ser om det är rå power i bilen. Vet att Nissan Gtr ägare samt porsche 997 turbo ägare gärna vill möta Golfen .Klarar du av dessa bilar är det bara gratulera till en grym bil. Det är bara hojta till så kan Piff eller Puff
anmäla dig.

sspc
2013-02-08, 17:37
4 ggr så dyra bilar??

GTI30EDITION
2013-02-08, 17:42
4 ggr så dyra bilar??

Köper man en Golf R för ca 400Tkr och optimerar 280Tkr så blir väl det en relativt dyr bil med???

En 09-10ans GT-R kan du få för 500Tkr.. och vässet är inte enormt dyrt till dom.

Hå å hej!

Chesmal
2013-02-08, 18:06
Tycker ni är rätt taskiga som inte frågar mig om jag vill besöka Björkvik, jag har faktsikt nya kamaxlar

GTI30EDITION
2013-02-08, 18:18
Tycker ni är rätt taskiga som inte frågar mig om jag vill besöka Björkvik, jag har faktsikt nya kamaxlar

Hahaha.. självklart ska du dyka upp! ;) Vi kastar gärna in en anmälan. Det går även att ordna genom FB. :)

AeroPlus
2013-02-08, 19:10
Hej,

Det var ett tag sedan, kul att se att tråden är igång igen..

Har lite frågor till Erik :

Vad hade du för slutfart på 201,402 meter ?

Kör du 3.7 sec 100-150 så är 100-200 på 8 sec omöjligt, men fullt tillåtet att drömma!

Såg att ni snackar om lätt trimmad gti mm, du menar inte på största allvar att din bil är lätt trimmad?
Men kanske jag som missförståd ?

Tycker det är fina pengar du lägger på din bil då borde du även få en bil snabbare än så med alla modifikationer som gjort

Men ddt viktigaste är att du är nöjd..

Hoppas bara att du inte hamnar i samma sits som piff , puff och Serkan har gjort det..

Det blir varken bra för dig och specielt för stertman där deras fina omsättning kommer att minska drastiskt

Med vänliga hälsningar

Paff ?

Gasekke
2013-02-08, 19:15
Köper man en Golf R för ca 400Tkr och optimerar 280Tkr så blir väl det en relativt dyr bil med???

En 09-10ans GT-R kan du få för 500Tkr.. och vässet är inte enormt dyrt till dom.

Hå å hej!

Jag tycker än en gång att jämförelsen haltaR, kul att min bil jämförs med nypris + trim och en gtr tex är då helt plötsligt devalverad till dess pris som begagnad för att få ihop prisbilden..

I den blindes värld är den enögde kung , sa en vis man en gång...
Om inte jag blir frånåkt av en trimmad 997tt eller gtr vore ju pinsamt och jag har en 2.0tfsi och trådenhandlar ff om den eller vad?
En 240 var snabbare än golfen på Emmaboda så vad är det ni vill ha sagt egentligen,
Vad ska vi jämföra och hur och varför??
Kliv upp ur sandlådan och håll er till ämnet tack.
Med vänlig hälsning, erik

Gasekke
2013-02-08, 19:42
Hej,

Det var ett tag sedan, kul att se att tråden är igång igen..

Har lite frågor till Erik :

Vad hade du för slutfart på 201,402 meter ?

Kör du 3.7 sec 100-150 så är 100-200 på 8 sec omöjligt, men fullt tillåtet att drömma!

Såg att ni snackar om lätt trimmad gti mm, du menar inte på största allvar att din bil är lätt trimmad?
Men kanske jag som missförståd ?

Tycker det är fina pengar du lägger på din bil då borde du även få en bil snabbare än så med alla modifikationer som gjort

Men ddt viktigaste är att du är nöjd..

Hoppas bara att du inte hamnar i samma sits som piff , puff och Serkan har gjort det..

Det blir varken bra för dig och specielt för stertman där deras fina omsättning kommer att minska drastiskt

Med vänliga hälsningar

Paff ?

Paff? inte ett dugg ingenting förvånar mig i sen här tråden men jag förstår inte riktigt vad Stertman omsättning har med det här att göra? Ja de har byggt min bil , ja jag är nöjd, ja vi har haft div strul och interna diskussioner och kommit till lösningar som passar båda parter.
Vill du ,ni , Snövit och de 7 jävla dvärgarna eller vem som helst prata om el med Stertman Ring dem då?

Till fakta då min bil hade i slutfart 402m Emmaboda 189.7 översatt enligt morosostickan på min vikt på bil behövs då 366 hk för en optimal sådan repa alltså hade jag det där och då.
Jag har aldrig någonstans bromsat motor eller påstått mig ha x antal ärliga hk.
Tänker inte bromsa tänker Köra det jag vill när jag vill och förhoppningsvis vara nöjd med det. Rasar det rasar det
Aldrig begärt eller fått några garantier min bil mitt val.
Gilla det eller inte. Valfritt för alla.
I övrigt trevlig helg på er alla.
Erik

Cullberg
2013-02-08, 19:59
+1 på det Erik, bra skrivet!

AeroPlus
2013-02-08, 20:04
Har du börjat svära oxå i trådet ?
Du har nämnt Stertman i trådet 10 tals gånger mm, men så fort vi nämner så vill du att vi
skall ringa dom och disktera ?

Bort från det

Jag vill veta vad körde bilsport för

0-100 km/h
0-201 m tid/slutfart
0-402 m tid

Mvh

MiWi
2013-02-08, 20:48
Du har nämnt Stertman i trådet 10 tals gånger mm, men så fort vi nämner så vill du att vi
skall ringa dom och disktera?

Frågan är väl mer vart du vill nå. Istället för att gå som en katt runt het gröt så vore klarspråk rätt trevligt. Frågan var ju mer vad Stertmans totala omsättning har med Eriks bil att göra.

Det som faktiskt förundrar mig mest är hur motorentusiaster kan bråka om något som egentligen saknar betydelse. Driv utvecklingen framåt istället för bakåt. Då Bilsporteventet ägde rum sent på året på en genomblöt bana så blir tiden även annorlunda. Varför inte ta in samtliga bilar därifrån och klaga på dess tider?

Faktum är - faktiskt - att Eriks bil hamnade på topp 10 på totallistan för deras Superstage och det är i mina ögon mer svar på tal än vad någon bankar 1/4-mil på.

Det verkar mer vara en form utav häxjakt än vad det egentligen handlar om bilen. Vilka pengar som läggs är inte relevant så länge man själv trivs med vad man har. Jag som exempel vräker ut över 150k på en gammal Golf Mk2 och är varken snabbast eller scenvinnare - men jävlar vad jag själv är nöjd. Jag tror Erik känner detsamma om sin investering.

sspc
2013-02-08, 20:49
+1 på Erik

Gnälla och tjafsa
Orka

Ja en GTR kan trimmas hårdare
Förmodligen även en subba, supra, och en gammal ZX300.

So what?

MiWi
2013-02-08, 20:55
Gällande tiderna, detta är vad står skrivet:

402 meter - 12.12 / 189 kmh, 60 fot på 1.97
Snabbast av testbilarna till 50-100-201 meter
0-100 km/h på under 4 sekunder med hjulspinn 1-2:an

AeroPlus
2013-02-08, 21:02
Tack för tiderna du lagt upp
För dom som är intrrsserade hur bilen går rakt fram så kör den bilen 100-189 på 8.1-8.2 sec..Så det innebär en 10+ 100-200 under dessa förhållande.

Dit jag villle komma är om killen har fått det han betalat för.


Man lägger en viss summa pengar på bilen för att få ut en viss körbarhet, prestanda mm..

Men eftersom ni på gti klubben verkar lägga enorma pengar utan att bry sig om bilen skall gå som angivet är annan

femma.


Då har vi inte så mycket stt diskutera då ni verkar vara nöjda oavsett !

Men alla är vi olika som tur är..


Mvh

MiWi
2013-02-08, 21:20
Tack för tiderna du lagt upp
För dom som är intrrsserade hur bilen går rakt fram så kör den bilen 100-189 på 8.1-8.2 sec..Så det innebär en 10+ 100-200 under dessa förhållande.

Dit jag villle komma är om killen har fått det han betalat för.


Man lägger en viss summa pengar på bilen för att få ut en viss körbarhet, prestanda mm..

Men eftersom ni på gti klubben verkar lägga enorma pengar utan att bry sig om bilen skall gå som angivet är annan

femma.


Då har vi inte så mycket stt diskutera då ni verkar vara nöjda oavsett !

Men alla är vi olika som tur är..


Mvh

Det du verkar missa i sammanhanget är att bilen faktiskt satte topp 10-tid totalt på Superstage, utan R-däck på kall/fuktig bana. Så den totala prestationen utav bilen verkar det inte vara fel på.

Är ägaren nöjd, så har varken du eller jag eller någon annan så mycket att faktiskt diskutera om gällande dess prestationer.

AeroPlus
2013-02-08, 21:30
Det du verkar missa i sammanhanget är att bilen faktiskt satte topp 10-tid totalt på Superstage, utan R-däck på kall/fuktig bana. Så den totala prestationen utav bilen verkar det inte vara fel på.

Är ägaren nöjd, så har varken du eller jag eller någon annan så mycket att faktiskt diskutera om gällande dess prestationer.

För att sätta en bra tid på superstage krävs väl inte enorm effekt och nu diskuterar jag inte superstage utan försöker

hålla mig till angivna effekt kontra acceleration...

Eftersom det var inte så lysande grepp 0-100 , pga kall och hall bana så tog jag upp 100 tid uppåt för att se hur bilen rör
på sig..

Ttodde för övrigt att denna tråden handlade om inte det Eric vill höra om sin bil och acceleration utan annat oxå

Men att jag aldrig lär mig att på gti klubben går det inte att ifrågsätta något!

Mvh

Lillen
2013-02-08, 22:22
Vilken jäkla massa skitsnack.
Ni som kräver att Erik kommer ner och visar upp sin bil kan ju först ta och baxa era bilar hit upp och multianvända dem på isbanan , i vinterföre eller bruxa dem 4000mil vinter som sommar och sedan åka lite superstage bara för att det går. INGEN av er som snackar har visat upp ett skit.

Gasekke
2013-02-08, 22:53
Jag vill för det första be om ursäkt för att jag skrev en svordom det var väldigt oproffsigt och ska inte upprepas.
Aeroplus det du skriver och tycker är enligt mig helt korrekta och användbara synpunkter jag är av den tron att du tillhör den skara av folk som vet vad som krävs ang effekt utväxlingar vikt osv hatten av för kunskap som är använd på rätt sätt och jag hoppas att folk tolkar det på rätt sätt.

Däremot angående visst tjafs om OT i saker som inte är relevanta och som luktar gammla surdegar mellan vissa personer och vissa tuners stör jag mig mer på, därför ska jag försöka reda ut vissa saker.

Jag valde att trimma med stertman oops nu nämnde jag dem igen visst ;) jag har lämnat Min bil där i flera omgångar för att få en utveckling.
och ja, det har kostat en hel del pengar (mina..) är det någon som på allvar tror att jag skullevara så korkad att lämna den i flera omgångar om det inte funkat? Dessutom så kan jag villigt erkänna att det inte varit helt utan gnissel Men det finns i min värld 2 sätt antingen är man en del av lösningarna Eller en del av problemet i mitt fall har vi alltid tillsammans rett ut saken och löst problemen och det är för Mig det enda som räknas.
Det krävs inte speciellt många Högskolepoäng för att förstå att en delar trådskrivarna inte lyckats med det i sina fall, tråkigt för dem men ärligt talat så behöver man väl inte för evigt vara sur och bitter för det?
Personligen så har jag och förmodligen tunern lärt sig massor under resans gång som kommer att i underlätta för ev andra dårfinkar som vill göra något liknande.

I min bil som det nu tydligt nog handlar om så har jag haft förmånen att få testa massor med grejor som inte ens fanns när dagens steg påbörjades , lobas turbolösning , i min hamnade den första som byggdes. Jag har haft glädjen att få flytta fram gränser för vad man kan mata genom en DSG som anses inte tåla effekt eller vrid fått vara med om att ta fram en mjukvarulösning för mkt vrid och effekt i den modellen och den mjukvara som nu sprids från Giac för lådtypen. Och ja jag vet att det finns fler leverantörer med liknande produkter.

Jag hoppas verkligen att folk framöver kommer att få fördelar av att jag och min tuner och deras samarbetspartners trial and error och det är faktiskt bara på det här forumet det gnölas om det som min bil presterar.
Min bil och dess innehåll skrivs om på forum i England USA Australien mm där tekniken och prestanda ses som riktigt skapligt för bil/låd/motortyp.
Jag är inte ute för att skryta på ngt sätt om att Jag gjort någon som helst bedrift utan jag har i grunden byggt min bil för min skull och flyttat fram gränserna för vad som man kan göra med en R golf med hållbarhet och bra prestanda.

Utan jag hoppas bara att folk lugnar ned sig lite och inte tar saker så allvarligt utan har kul med sina fordon oavsett vad de kör och vilka pengar de lägger ut.
Med vänlig hälsning, Erik

2hotgolf
2013-02-08, 23:41
Tjena Folket!!!

Erik din bil är brutal och det är samma sak med Mygels cupra jag fick provtur med den på Björkvik å den är verkligen snabb!!
Erik, folk på forumet menar inget illa om din bil det de vill försöka komma fram är massa " Löfte " från tuners för att tjäna pengar.
Så mycket som man betalat har man verkligen fått nåt tillbaka det man verkligen önskat sig du vet hur min situtation var vännen vi pratade smsáde varandra 24/7.
Tillslut lessnar man på allt att man orkar inte bry sig om bilen går bra eller dåligt, antingen ska du lägga ut mer stålar som man redan har gjort eller så säljer man bilen såsom jag gjorde.
Viktigaste Erik om du är nöjd med din bil om du är nöjd då angår det inte nån annan hur mkt pengar du har lagt ner osv..
Jag hoppas på att du förstår vad jag menar det är inte pajkastning ;) .. // Serkan

anri52
2013-02-09, 00:30
Håller med Serkan inget illa menat till Erik och hans bil, det som irriterar är när vissa tuners skriver om hur jädra bra
bilen går osv, sen när man väl är på plats på Björkvik visar det sig att bilen går urdåligt klart man som kund blir
besviken, (vet många som blivit besvikna på Björkvik) Därför skulle många med mig vilja se Eriks Golf live
på Björkvik om den dessutom presterar bra skulle det kännas skönt för alla parter.mvh

GTI30EDITION
2013-02-09, 08:43
Jag tycker än en gång att jämförelsen haltaR, kul att min bil jämförs med nypris + trim och en gtr tex är då helt plötsligt devalverad till dess pris som begagnad för att få ihop prisbilden..

I den blindes värld är den enögde kung , sa en vis man en gång...
Om inte jag blir frånåkt av en trimmad 997tt eller gtr vore ju pinsamt och jag har en 2.0tfsi och trådenhandlar ff om den eller vad?
En 240 var snabbare än golfen på Emmaboda så vad är det ni vill ha sagt egentligen,
Vad ska vi jämföra och hur och varför??
Kliv upp ur sandlådan och håll er till ämnet tack.
Med vänlig hälsning, erik

Visst är det så Erik att en GT-R och även en 997 Turbo är en mkt dyrare bil när vi pratar nypris på bilarna, helt rätt. Och inget illa om din bil heller, den är säkert ruskigt vass i superstage, runt en bana, bromsar, väghållning etc.


Det jag ville komma åt är att om jag idag skulle leta en bil, så skulle jag för dom pengarna hellre satsa på tex en GT-R eller en annan potent bil i den prisklassen än att skänka bort pengarna till en tuning firma. För dom flesta vet ju att det vi lägger på optimering i pengar är bortkastat. Man måste ju i slutänden tänka så att man ska kunna få tillbaka lite av det man investerar i bilen.

Köper man en ny bil så rasar bilen hårt plus det man optimerar. Köper man en begagnad bil med lite mil på mätaren och kör orginal så förlorar man minst pengar. Men det är ju ett intresse oavsett om man samlar frimärken eller köper dyra antika möbler på auktioner.

För övrigt gjorde min gamla Volvo 850 11,9 och 203 blås på strippen så visst går det att få fart i gamla Volvo bilar. Dock var prislappen både på bil och modifikationer långt ifrån både 2-3 och 400tkr, och effekten låg runt 450hkr.

/ Piff

Gasekke
2013-02-09, 09:22
Nu så tycker jag genast att det blev en mkt trevligare stämning här :), och jag håller med i att det är helt klart ett enormt slöseri med pengar det man gör men fasen vad jag tycker det är skoj.

Skulle jag byta bil så är nog en GTr eller Porsche närmast till hands bang for the buck helt klart.

Skulle bygga för att få tillbaka insatt kapital skulle jag nog byggt bostadsrätter i stället för bilar, jag är mer work hard play harder typen. Jobbar mkt är hyfsat bra det jag gör så det blir en och annan krona över tack och lov, fru 2 tonårsdöttrar 3 tävlinghästar ett gäng fordon kräver en del tid och medel.

Får se om det blir björkvik under året inte helt omöjligt alls, annars så är div ban rakt fram åka inbokad så då får folk titta på den där och då.
Med vänlig hälsning, Erik

GTI30EDITION
2013-02-09, 11:51
Nu så tycker jag genast att det blev en mkt trevligare stämning här :), och jag håller med i att det är helt klart ett enormt slöseri med pengar det man gör men fasen vad jag tycker det är skoj.

Skulle jag byta bil så är nog en GTr eller Porsche närmast till hands bang for the buck helt klart.

Skulle bygga för att få tillbaka insatt kapital skulle jag nog byggt bostadsrätter i stället för bilar, jag är mer work hard play harder typen. Jobbar mkt är hyfsat bra det jag gör så det blir en och annan krona över tack och lov, fru 2 tonårsdöttrar 3 tävlinghästar ett gäng fordon kräver en del tid och medel.

Får se om det blir björkvik under året inte helt omöjligt alls, annars så är div ban rakt fram åka inbokad så då får folk titta på den där och då.
Med vänlig hälsning, Erik

Ja det blir en del att greja med då kan jag tänka mig.

Synd bara att du åker med fel tuningfirmas optimering. ;) No hard feelings. Jag tror personligen att du hade fått mer "bang for the buck" hos Sörensen Performance, men det är en annan historia. :)


Hoppas du dyker upp på Björkvik så du kan dra ett par repor mot Mygels vassa Cupra. Jag tror minsann att det finns kaffe och bulle på plats också.


Mvh

Sn00k
2013-02-09, 12:59
visst äre lite som att jämföra äpplen å päron att jämföra en relativt ny Golf R med tex en porsche..

en några årsmodeller äldre 996/997 för 2-300.000:- har både högre effekt och vrid original, med fullt vidhållna marginaler + alla motorgarantier osv.
(420hk på den snällaste 996-varianten, vill man sen ha mer slänger man på ett steg1 från tex 9FF för en billig slant å brummar runt till vardags med 550hk+)

att då jämföra en sådan emot en Golf R, som är relativt ny, för 400.000+ där man plöjt ner 100-150k på optimering, tänjt gränser, å brutit allt va motorgarantier heter, det blir ju heltokigt..
Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)

2.0tfsi motorn i sig har betydligt mer potential än vad denna R har knuffat ur sig.. så ni är långt ifrån några gränser å tänjer.
siffror på 500hk+ är inte ovanliga om man tittar utanför sverige.. men just i sverige släpar vi efter.. mest för att det saknats nån tuner insatt i MED9 styrsystemet.
utrustningen för att hålla på med dessa kostar en slant.. dock en spottstyver för "professionella".. däremot KUNSKAPEN är något som väldigt få besitter, professionella eller ej, även utanför sverige.

kolla bara på gamla ME7 som sitter i tidigare generationers GTIer, 1.8t motorerna, dessa körs idag utan problem med allt från original 150 å upp och över 1000hk, på originalstyrsystemet.. vilket rätt utfört ger en fullt körbar maskin som går att använda till vardags till å från jobbet.
bara här i dagarna så löste några kretiva individer hur man kan använda upp till 5bars mapsensorer, laddtrycksreglering med full PID-styrning, något som tuners efterfrågat sedan man runt år 2000 upptäckte att 2550mbar var "hårdkodat" i ME7.. också något som slår SAMTLIGA världsledande eftermarknadssprut på fingrarna vad gäller kontrollerbarhet, snabbhet och precision va gäller alla parametrar (laddtryck, soppa, tändning, feedback, adaption).

..det jag ville komma fram till är att i takt med att kunskapen om motorstyrningen ökar så kommer man se 2.0tfsi maskiner med betydligt högre effekt, då motorn i sig inte har några som helst problem att spotta ur sig det dubbla/tredubbla vad denna R i tråden gör.

vad gäller DSG-lådorna så har det ända sedan, kort efter dom lanserades, funnits förstärkningar att handla i tyskland, både för hårdvara och mjukvara.. personligen hade jag alla gånger vänt mig dit där bilen/märket/lådan härstammar ifrån, där det finns både tillgång och efterfrågan, än till ett amerikanskt företag, baserat i järnhästarnas land där dom knappt importerar dessa bilar pga att "motorerna är för små" i generell amerikansk mening.. allt under 3 liter volym är "leksaksbilar" å säljer helt enkelt inte på den amerikanska marknaden.. =D

GTI30EDITION
2013-02-09, 13:20
visst äre lite som att jämföra äpplen å päron att jämföra en relativt ny Golf R med tex en porsche..

en några årsmodeller äldre 996/997 för 2-300.000:- har både högre effekt och vrid original, med fullt vidhållna marginaler + alla motorgarantier osv.
(420hk på den snällaste 996-varianten, vill man sen ha mer slänger man på ett steg1 från tex 9FF för en billig slant å brummar runt till vardags med 550hk+)

att då jämföra en sådan emot en Golf R, som är relativt ny, för 400.000+ där man plöjt ner 100-150k på optimering, tänjt gränser, å brutit allt va motorgarantier heter, det blir ju heltokigt..
Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)

2.0tfsi motorn i sig har betydligt mer potential än vad denna R har knuffat ur sig.. så ni är långt ifrån några gränser å tänjer.
siffror på 500hk+ är inte ovanliga om man tittar utanför sverige.. men just i sverige släpar vi efter.. mest för att det saknats nån tuner insatt i MED9 styrsystemet.
utrustningen för att hålla på med dessa kostar en slant.. dock en spottstyver för "professionella".. däremot KUNSKAPEN är något som väldigt få besitter, professionella eller ej, även utanför sverige.

kolla bara på gamla ME7 som sitter i tidigare generationers GTIer, 1.8t motorerna, dessa körs idag utan problem med allt från original 150 å upp och över 1000hk, på originalstyrsystemet.. vilket rätt utfört ger en fullt körbar maskin som går att använda till vardags till å från jobbet.
bara här i dagarna så löste några kretiva individer hur man kan använda upp till 5bars mapsensorer, laddtrycksreglering med full PID-styrning, något som tuners efterfrågat sedan man runt år 2000 upptäckte att 2550mbar var "hårdkodat" i ME7.. också något som slår SAMTLIGA världsledande eftermarknadssprut på fingrarna vad gäller kontrollerbarhet, snabbhet och precision va gäller alla parametrar (laddtryck, soppa, tändning, feedback, adaption).

..det jag ville komma fram till är att i takt med att kunskapen om motorstyrningen ökar så kommer man se 2.0tfsi maskiner med betydligt högre effekt, då motorn i sig inte har några som helst problem att spotta ur sig det dubbla/tredubbla vad denna R i tråden gör.

vad gäller DSG-lådorna så har det ända sedan, kort efter dom lanserades, funnits förstärkningar att handla i tyskland, både för hårdvara och mjukvara.. personligen hade jag alla gånger vänt mig dit där bilen/märket/lådan härstammar ifrån, där det finns både tillgång och efterfrågan, än till ett amerikanskt företag, baserat i järnhästarnas land där dom knappt importerar dessa bilar pga att "motorerna är för små" i generell amerikansk mening.. allt under 3 liter volym är "leksaksbilar" å säljer helt enkelt inte på den amerikanska marknaden.. =D

Åter igen. Nu var det väl mera pengarna jag syftade mot om man skulle stå i valet och kvalet att välja vilken väg att gå.

Att antingen köpa sig en GT-R för 500tKr eller Köpa en Golf R och optimera för en relativt stor summa pengar.

Det här går ju att vända och vrida på beroende på i vilken sits man väljer att sitta i. Självklart krigar man för sin egen bil och det man gjort på den.

Men vid en ev försäljning så måste man ju se på vart någonstans har man mest behållning. För i slutänden så är det ju bara frågan om hur mkt bortkastade pengar man kan försöka behålla.

Mvh

Sn00k
2013-02-09, 13:31
det var väl lite det jag menade och skrev, en golf blir aldrig en porsche/gt-r hur mycket man än plöjer ner i den, och kommer aldrig att inbringa samma andrahandsvärde som en sportbil.. som du nämnde tidigare så pengarna man lägger på trim/plast får man sällan tillbaka många kronor av vid försäljning =)
rent ekonomiskt så är det 10ggr av 10 bättre att köpa sig en sportbil om det är en sådan bil man vill ha.. men va äre för kul med det? =P

Gasekke
2013-02-09, 13:39
+1 på den sn00k , visst är det så att det finns hur mkt som helst att hämta i org styrsystem och det är massor att utveckla där.
Min bil är helt klart i sin linda av tfsi utvecklingen och det finns massor att göra.

Ett bra exempel är ju Mickes seat den ger säkert 100-150+hp mer än min motor och är ju uppbyggd för mer effekt från grunden för att tåla det också.

Jag har börjat samla kunskap om vad som finns -behövs-kan användas för en hållbar maskin på upp emot 700hp med körbarhet och hållbarhet det blir nästa steg för mig.
Min maskin är helt original i alla invändiga delar turbon är vald för den effekt som plockas ut med mkt bra körbarhet och effekt för att åka relativt snabbt, hållbart och den hade tillräckligt med fart för att köra ifrån en GT3a i alla intervaller under den dagens förhållanden.
huvudet på spiken är här
*Golfen är inte en sportbil i den bemärkelsen, varken vikt, väghållning eller prestanda talar för den.. den är en påställd GTI, en liten bil med ganska pigg motor, det klassiska begreppet av en "ungdoms-kärra".
..men visst är det helt klart kul att trimma en sådan och mäta sig med lite häftigare bilar =)*

kunde inte ha sagt det bättre själv :).
Att vi släpar efter är precis som skrivs en väldigt liten marknad för egna tuners att "uppfinna hjulet på" 500+ 2,0tfsi finns det ganska gott om , bilar som leverat snabba tider lite sämre , mina är inte supersnabba på något sätt dock konkurrenskraftiga både här i sverige och utomlands vad jag sett. APRs 10,86 är grymt bra olättad bil med mkt effekt med en motor som är preppad för den ökade effekten den har fått.

I mitt fall en halvsnabb gatbil där det nog är relativt små marginaler kvar på org grejorna och jag tänker inte pressa ut mer än vad jag gör idag utan bygga för att kunna göra det vid sidan om och vänta på utvecklingen på saker och ting, ingen rymdforskning alls utan en maskin som trivs och funkar till allt jag använder den till.

Än en gång så gillar jag kompetenta sakliga inlägg.
hipp hipp hurra :)
erik

sspc
2013-02-09, 14:14
Kloka ord

anri52
2013-02-09, 15:04
Här har vi en tuners som inte tar överpriser http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276
Denna firma har gjort en hel del 500-700 hk Cupror så visst finns det potential i dessa 2,0 t fsi motorer. Ett bra ex är Michels cupra motorn är väl genomarbetad får han för sig att byta turbo i framtiden så har han sina 700 hk.

GTI30EDITION
2013-02-09, 15:23
Här har vi en tuners som inte tar överpriser http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276
Denna firma har gjort en hel del 500-700 hk Cupror så visst finns det potential i dessa 2,0 t fsi motorer. Ett bra ex är Michels cupra motorn är väl genomarbetad får han för sig att byta turbo i framtiden så har han sina 700 hk.

Det skulle vara intressant att se en Audi S3 av årsmod 07 och framåt med en uppgradering från Sörensen Performance, eller varför inte en Golf R.

Tjänstevikten är ju nästan densamma på bilarna, 1530 för S3an och 1540 för Golf R:en. Billigaste S3an på blocket får du för 150tKr billigaste Golf R:en får du för 250tKr.

2hotgolf
2013-02-09, 17:49
Om jag skulle köpa 2.0tfsi i framtiden utan tvekan det blir sørensen de har allt som krävs kunskap kompetens mm.
Jag tycker priset är ochså rimligt, jag betalade stertman 100.000+kr och jag var Absolut inte nöjd med resultatet Loba is the Shiiit medans Sørensen ger 500hk för 75.000kr

Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)

GTI30EDITION
2013-02-09, 18:00
Om jag skulle köpa 2.0tfsi i framtiden utan tvekan det blir sørensen de har allt som krävs kunskap kompetens mm.
Jag tycker priset är ochså rimligt, jag betalade stertman 100.000+kr och jag var Absolut inte nöjd med resultatet Loba is the Shiiit medans Sørensen ger 500hk för 75.000kr

Turbo Exhaust Manifold – Garrett GTX3071R Turbo – Precision 38mm wastegate – 3″ custom alu intake – 3″ stainless steel downpipe – Upgraded diverter valve – Upgraded High Pressure Fuelpump – IE Connecting rods – Revo Stage 3 software

Total price for this kit with S3 Intercooler : 54.832DKR (7.350Euro)
Total price for this kit with THS Intercooler : 57.632DKR (7.726Euro)

Helt rätt!

Prisbilden ligger mkt bättre än det Stertman erbjuder. Här öppnar man ju motorn och byter komponenter med. Seriöst byggt alltså!

Cullberg
2013-02-09, 18:24
Vad i ovan text byter man inuti motorn menar du?

GTI30EDITION
2013-02-09, 18:36
Vad i ovan text byter man inuti motorn menar du?

IE Connecting rods = stakar!

http://photodune.net/item/connecting-rods-auto-spare-parts/1658836

Gasekke
2013-02-09, 18:50
Jag har själv kikat på sorensen men visst ser priset bra ut fast jag har inte sett någon av deras bilar göra en bra tid på ngt event men det kanske finns? Är ju inte någon större skillnad vad man väljer i slutändan personligen är jag i nuläget nöjd med mina grejor och har svårt att se att jag där jag bor skulle trimma i Danmark.
Sedan är jag inte sugen på att åka dubbla / tredubbla spridarrader utan väntar hellre på en bra en spridarlösning.
Men det är alltid upp till var och en att välja var man lägger sina pengar.

Byter man bara stakar men inte kolvar verkar märkligt och 500hk med en S3 ic känns som att det bygger massor med värme och följd problem pga värmen då det låååååångt tidigare i den här tråden funderades det om vad en ic som inte var eftermarknadstyp klarar av.
Köp och prova någon, är ju billigt att sätta ihop en sådan sedan får alla veta hållbarheten på deras grejor själv har jag kört snart 5000 mil med mina grejor.
Trevlig helg på er.
Erik

anri52
2013-02-09, 18:52
Bor man i södra Sverige skulle det va en självklarhet att åka till Köpenhamn för optimering av sin 2,0 fsi
Att dom får fart på bilarna är Mygels cupra ett levande exempel på, han kör med samma setup som
SP erbjuder.

Gasekke
2013-02-09, 18:55
Mickes bil är grym :), men det är inte ens i närheten av det där kitet som år visat här de bitar som sitter i mickes bottendel så vitt jag vet.
Jag har ju till och med erbjudit mig att gå in och sponsra Micke med en slant om hans plan för att åka modball i sommar.
Jag är inte den som är den oavsett tunerval ;)

anri52
2013-02-09, 19:28
Mygel har bytt det mesta i sin motor kolvar stakar ventiler mm, men han kör ändå med Garrett GTX3071R Turbo
precis som detta steg 1 kitt erbjuder, men han kan utan vidare byta till en Garrett GTX3076R turbo utan att känna oro
för rasrisk, Rent effekt mässigt lär steg 1 va som Mygel cupra va förra sommaren men som sagt han kan utan vidare få
upp effekten till 600-700 hk om han vill.. Haha Erik skitbra initiativ kul

Gasekke
2013-02-10, 08:36
Nu är det ju så att storlek på aggregatet inte per automatik ger x antal hk ungefär som att säga att bara för att jag har en stor k*k så är jag bra på att..... Tekniken runt om kring är mer av vikt för att uppnå målet.

Min BMW 4a gav med E85 Hx50 (halvstorsnurra) 425 whp under ett väldigt smalt register , bytte till mindre turbo mindre spridare bensin istället för E85 bytte kam i övrigt samma maskin IC osv den gav då 345 hk från 2700rpm upptill en topp vid 7300 RPM 440 whp med 380-550wnmpå samma register.
Visst kunde turbo 1 ge mkt effekt men inte med samma körbarhet, vilket i min värld är viktigare än toppeffekt.
Erik

anri52
2013-02-10, 10:53
Håller med dig där, det är nog därför dom flesta använder sig av Garrett GTX3071R som verkar vara den optimala turbon
för 2,0 t fsi maskiner.

Gt3 är en perfekt referens, för några år sedan när vi var på moholm så körde en 335 steg 3 mot en gt3 och då gick det så här
http://www.youtube.com/watch?v=A2960ixDJ5M sen kan vi ta (GTI30EDITION) Martins före detta bil Focus RS på 420 hk
som möter en 335 steg 3 med liknande effekt och då ser det ut så här http://www.garaget.org/video/127138
kan även visa Focusen mot en steg 2,5 giac http://www.garaget.org/video/127275 och slutligen mot cupran
http://www.garaget.org/video/128427 nu får man i allafall en hum hur jädra snabba dessa två hatchback bilar är, en Gt3 skulle va lååångt efter dessa bilar på ett rullande event.

GTI30EDITION
2013-02-10, 14:37
Håller med dig där, det är nog därför dom flesta använder sig av Garrett GTX3071R som verkar vara den optimala turbon
för 2,0 t fsi maskiner.

Gt3 är en perfekt referens, för några år sedan när vi var på moholm så körde en 335 steg 3 mot en gt3 och då gick det så här
http://www.youtube.com/watch?v=A2960ixDJ5M sen kan vi ta (GTI30EDITION) Martins före detta bil Focus RS på 420 hk
som möter en 335 steg 3 med liknande effekt och då ser det ut så här http://www.garaget.org/video/127138
kan även visa Focusen mot en steg 2,5 giac http://www.garaget.org/video/127275 och slutligen mot cupran
http://www.garaget.org/video/128427 nu får man i allafall en hum hur jädra snabba dessa två hatchback bilar är, en Gt3 skulle va lååångt efter dessa bilar på ett rullande event.

Tittar man på dom här filmerna så här i efterhand så är det bara att konstatera. Focusen är en mkt snabb hatch back med orginal snurra. Hade man fått i dom vassare kammarna i bilen hade den bromsat 400whp på 98 oktan. Jag såg papper på detta när jag var hos Autotech i Trollhättan då en annan bil tidigare haft den setupen. Väldigt mkt bil för pengarna kan jag tycka, och registret i Volvo femman är härlig. :) Synd bara att den driver på framhjulen. Min bil gick loss på gaspådrag i 80km/h på torrt underlag trots diffen. Detta var med gatmappen, med racemappen var den ännu aggresivare. Idag får man alla gånger en Focus RS för 190k och uppgraderingen hos Autotech lossar på runt 40k. Och nöjer man sig där med ATM420 så går bilen riktigt fint med FF drift.

Däremot vill man inte köra mot en optimerad 997 Turbo, då kan man hälsa hem.. MILT UTTRYCKT!

http://www.garaget.org/video/129150

Mvh

Lillen
2013-02-10, 17:43
En sak är iaf säkert.
Massa effekt är oviktigt på isbanan.
Men man måste säga att ny bil med massa elektronik går fort.
Även om greppet sviker så går det fort som fasen.

Man måste imponeras av vilken fart Erik han upp i innan var sväng.
Det är sjukt vilken kompetent bil R:en är trimmad eller ej.
Den är en multibil helt enkelt.

Sn00k
2013-02-10, 19:05
Byter man bara stakar men inte kolvar verkar märkligt och 500hk med en S3 ic känns som att det bygger massor med värme och följd problem pga värmen då det låååååångt tidigare i den här tråden funderades det om vad en ic som inte var eftermarknadstyp klarar av.

man får nästan anta att vag ploppat i några ganska fina kolvar i S3/R motorn?
kanske något liknande det dom tidigare använde till 1.8t spisarna(s3/tt225), dvs smidda coatade mahle, som knäpper många eftermarknadskolvar på nosen.
audi själva pratade om 200hk per kolv med goda marginaler vid lansering av bilmodellerna.. därav byter man oftast bara stakar.

vad en IC klarar av handlar till stor del om valet av turbon, utformning av avgassystem mm..
tex en GTX3071a värmer inte luften i närheten av lika mycket som original-aggregatet.
med lite koll på kompressormappar, adiabatiska skalor, mottryck å annat skoj så kan man tänja ganska rejält på gränserna för en IC.
som exempel så kanske originalturbon behöver ladda 1.0bar för att producera 300hk, medans en 3071:a lämnar samma effekt redan vid 0.4bar pga högre VE i motorn(mindre avgasmottryck) och högre adiabatisk effektivitet på kompressorn.. = väsentligt kallare luft ut ur turbon.. helt plötsligt räckte orginal-ICn som knappt klarade 300hk till 450hk utan att luften blev så mycke varmare.

finns förövrigt betydligt vettigare turbos än gtx3071:an att plocka dit.. om man nu inte ska mosa ut 550hk.. vågar påstå att 3071an är en ganska stor och tungdriven pjäs.. ofta används dessa till kit med dryga 400hk, och då finns det betydligt effektivare och ettrigare aggregat ute på marknaden, som spoolar MYCKET snabbare = rejält breddat effektregister neråt + ökad respons = önskvärt.

GTI30EDITION
2013-02-11, 09:08
Min gamla Focus RS som jag sålt (OBB 148) Vs en Golf R i vintertest:

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/100801.pdf

Golf R:en verkar vara den bättre av dom två. :)

Gasekke
2013-02-11, 09:09
Jag gillar dina inlägg sn00k :), min loba turbo går inte alls att jämföra med tex lo 380 och spoolar bra och med fin körbarhet och respons. Det jag gärna skulle haft var ett ännu mer flödande avgas så ett cutout spjäll kan nog dyka upp för strippåka men i nuläget inga stora grejor bara köra.
Erik

2hotgolf
2013-02-11, 09:25
Golf R med Loba lo380

Pbox times now are 3.8 to 3.9 sec 0-100, 0-200 13.5 sec, 9.7 seconds 100-200kph www.bts-racing.de

Gasekke
2013-02-11, 11:48
Golf R med Loba lo380

Pbox times now are 3.8 to 3.9 sec 0-100, 0-200 13.5 sec, 9.7 seconds 100-200kph www.bts-racing.de

Pbox min bil med testmapp för LO380 turbo med min LO4xx turbo, då hade vi ff problem med koppling så det höll inte i på högre växlar/vrid annan mappningn nu men inga referenstider utom bilsport tiderna, där De var nöjda men här ifrågasätts prestandan i vilket fall som helst. http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=45402

Bild från ett US forum där det inte alls tjafsas så mkt om personliga missnöjen med tuner X _tuner Y osv utan mer gnabb om ARP-el- giac- oavsett tuner. ;)

Det är för min del kul att googla på prestanda Golf R och se att Min bil tillhör världens snabbaste R golfar överhuvudtaget PUNKT. Den hittas på forum i US Eng australien grekland osv, oavsett om den körs på is stripp SS el björkvik och där den faktiskt får en del respekt vilket den även får här min inte utan gliringar på att jag valt "fel" enligt andras egna erfarenheter.

jag förstår inte att kopplingen med min bil och andras dåliga erfarenheter.
Det blir har för mig blivit ett tillräckligt stort irritationsmoment nu så jag tänker INTE kommentera ngt mer i denna tråden helt enkelt då den inte längre handlar om vad den var tänkt för och förtydligar för sista gången här att det var MITT val att välja MIN tuner och JAG är i nuläget MKT nöjd med hur vi arbetar tillsammans och oavsett vad andra tycker så fortsätter MIN bils utveckling tillsammans med DEM.

Sedan kan folk få fundera bäst de vill göra vad de vill.
OVER and OUT i den här tråden.
Mvh Erik i en MKT SNABB GIAC STERTMAN MOTORSPORT/med partners tunad bruks R golf, ses på mantorp de som vill

GTI30EDITION
2013-02-11, 16:19
Pbox min bil med testmapp för LO380 turbo med min LO4xx turbo, då hade vi ff problem med koppling så det höll inte i på högre växlar/vrid annan mappningn nu men inga referenstider utom bilsport tiderna, där De var nöjda men här ifrågasätts prestandan i vilket fall som helst. http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=45402

Bild från ett US forum där det inte alls tjafsas så mkt om personliga missnöjen med tuner X _tuner Y osv utan mer gnabb om ARP-el- giac- oavsett tuner. ;)

Det är för min del kul att googla på prestanda Golf R och se att Min bil tillhör världens snabbaste R golfar överhuvudtaget PUNKT. Den hittas på forum i US Eng australien grekland osv, oavsett om den körs på is stripp SS el björkvik och där den faktiskt får en del respekt vilket den även får här min inte utan gliringar på att jag valt "fel" enligt andras egna erfarenheter.

jag förstår inte att kopplingen med min bil och andras dåliga erfarenheter.
Det blir har för mig blivit ett tillräckligt stort irritationsmoment nu så jag tänker INTE kommentera ngt mer i denna tråden helt enkelt då den inte längre handlar om vad den var tänkt för och förtydligar för sista gången här att det var MITT val att välja MIN tuner och JAG är i nuläget MKT nöjd med hur vi arbetar tillsammans och oavsett vad andra tycker så fortsätter MIN bils utveckling tillsammans med DEM.

Sedan kan folk få fundera bäst de vill göra vad de vill.
OVER and OUT i den här tråden.
Mvh Erik i en MKT SNABB GIAC STERTMAN MOTORSPORT/med partners tunad bruks R golf, ses på mantorp de som vill

En 10s tid 100-200 är tyvärr inte så snabbt Erik. 3,7s 100-150 är inte heller någon imponerande tid. Men trevligt för dig att du är nöjd trots detta.

Mvh

anri52
2013-02-11, 17:33
Min uppfattning om Golfen är; Snabb strippenbil punkt, för att hävda sig på Björkvik krävs något helt annat tex en mycket snabbare 100-150 tid, en 335 på 470 - 500 hk gör det mellan 2,7-3,1 sec en Focus RS på 420 hp på 3,3-3,4,.. min förra Gti 4,1
dessa tider är tagna på Björvik ring med RL. 3,7sec 100-150 är inte alls dåligt men det krävs betydligt bättre
om man vill ha fina jämna rejs mot bla Focus RS mfl

GTI30EDITION
2013-02-11, 17:42
Min uppfattning om Golfen är; Snabb strippenbil punkt, för att hävda sig på Björkvik krävs något helt annat tex en mycket snabbare 100-150 tid, en 335 på 470 - 500 hk gör det mellan 2,7-3,1 sec en Focus RS på 420 hp på 3,3-3,4,.. min förra Gti 4,1
dessa tider är tagna på Björvik ring med RL. 3,7sec 100-150 är inte alls dåligt men det krävs betydligt bättre
om man vill ha fina jämna rejs mot bla Focus RS mfl

Det var mkt bättre uttryckt. Ursäkta min klumpiga framfart. 3,7 sek 100-150 och 10 sek 100-200 är mera prestanda för en 380hkr bil. Och visst, det är ju inte dåligt det heller. :) Man blir lite effektstinn och fartblind bara. Mkt vill ha meeeeeer. :D

Mvh Piff

Sn00k
2013-02-11, 18:12
lite nyfiken då jag inte förstår vad det roliga skulle vara med rullande start..?
..då har man ju effektivt plockat bort all vetenskap såsom chassi, däck, drivning, grepp å annat ur ekvationen.. saker som är absolut nödvändiga för att köra 402 meter snabbt, vilket om man ser sig omkring är det universella måttet för snabba bilar världen över.

är vitsen att jämföra prestanda där bara effektkurvan spelar roll?

..har man skapat en egen gren där framhjulsdrivna bilar med DSG och något omkastade ratios helt dominerar? medans en sådan bil bara spinner bort sig vid ett riktigt race.
(visserligen räcker det med EN växling för intervallerna, men ändå, DSGn är snabbare än allt annat på marknaden idag)

som sagt, bara nyfiken på varför ni börjat köra med rullande start.. =)

GTI30EDITION
2013-02-11, 18:41
lite nyfiken då jag inte förstår vad det roliga skulle vara med rullande start..?
..då har man ju effektivt plockat bort all vetenskap såsom chassi, däck, drivning, grepp å annat ur ekvationen.. saker som är absolut nödvändiga för att köra 402 meter snabbt, vilket om man ser sig omkring är det universella måttet för snabba bilar världen över.

är vitsen att jämföra prestanda där bara effektkurvan spelar roll?

..har man skapat en egen gren där framhjulsdrivna bilar med DSG och något omkastade ratios helt dominerar? medans en sådan bil bara spinner bort sig vid ett riktigt race.
(visserligen räcker det med EN växling för intervallerna, men ändå, DSGn är snabbare än allt annat på marknaden idag)

som sagt, bara nyfiken på varför ni börjat köra med rullande start.. =)

Jag har ju kört bilsports en dag på strippen 2003 med min 850 Turbo, och visst, det var väl kul. Men i starterna avverkade man en växel låda, drivaxlar som gick åt skogen osv. Stillastående starter frestar på grejorna. Rullande starter är inte alls lika påfrestande. Sen tycker jag personligen att rullande starter är skitkul.

Man kör mot den man vill. Det är upp till var och en hur och vem man väljer att köra mot.

Att DSGn är snabb att växla visst, men så mkt snabbare en vad en manuell bil är med en snabbt växlande förare vet jag inte. Kika här får ni se hur det går mellan 2hotGolfs gamla Stertman dunder special trimmade (120k+) mot Anri52:s (ca 20-22k).

http://www.garaget.org/video/127281

Stertman uppgav 400+ på 2hotgolfs bil och APR uppgav 340hkr på Anri52s bil.

Svart bil = DSG (Stertman Motorsport)
Silver bil = Manuell (APR)

Mvh Piff

Chesmal
2013-02-11, 19:18
Jag läste om en undersökning som visade att svenska singeltjejer ser nyårsafton som årets jobbigaste firande, ok ?

Själv tycker jag om siffror istället för tjejer , jag vill ha papper på alla effektsiffror som ni har nämt sen tråden skapades på mitt bord innan fredags kvällen.

sspc
2013-02-11, 19:22
Fulla vridmoments-kurvor tack.

anri52
2013-02-11, 19:49
En Dsg Golf dominerar endast från noll, En DSG Gti 30 edition med ca 290 hk gör 0-100 på 4,9 sec med RL.
Finns även Gti 30 edi med DSG som kör 12or på strippen med org turbo, men däremot på M5 board, GT board, Björkvik Ring
är det rullande starter som gäller och där spelar DSG ingen roll alls snarare tvärt om, vid start från 50-60 km/h
är manuell att föredra pga man kan starta med 3ans vx. Ett exempel är här manuell vs DSG
http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=zfqKeRI8wR8

Sn00k
2013-02-11, 20:01
Jag har ju kört bilsports en dag på strippen 2003 med min 850 Turbo, och visst, det var väl kul. Men i starterna avverkade man en växel låda, drivaxlar som gick åt skogen osv. Stillastående starter frestar på grejorna. Rullande starter är inte alls lika påfrestande. Sen tycker jag personligen att rullande starter är skitkul.

Man kör mot den man vill. Det är upp till var och en hur och vem man väljer att köra mot.

Att DSGn är snabb att växla visst, men så mkt snabbare en vad en manuell bil är med en snabbt växlande förare vet jag inte. Kika här får ni se hur det går mellan 2hotGolfs gamla Stertman dunder special trimmade (120k+) mot Anri52:s (ca 20-22k).


man kan väl alltid välja vem man vill köra emot oavsett tävlingsform?
förstår att fwd med volvo-chassi får en att gilla rullande starter.. ;)

självklart frestar det på med riktiga drag-starter, det lär man ju ha med i beräkningarna när man bygger bilen, och helt enkelt bygga så det håller för det mesta å lite till.. sen går alltid grejer sönder förr eller senare på bilar pga påfrestningen, så är det ju.


DSGn är fruktansvärt snabb att växla, 0.08sek, konsekvent, medans en av världens snabbaste manuella spakare dammade av 0.17sek om ja inte minns galet.. å det är ändå fruktansvärt snabbt för å vara manuellt, en mer normal fullgasväxling med riktiga dog-ringar och shift-cut ligger på 0.2-0.3sek, med en vanlig syncad växellåda betydligt segare än så..

kom att minnas denna gamla video med "driftking VS DSG": http://www.youtube.com/watch?v=X4HpD5K6Qws

..så jo, DSGn är snabb i ordets fulla bemärkelse.

Sn00k
2013-02-11, 20:21
En Dsg Golf dominerar endast från noll, En DSG Gti 30 edition med ca 290 hk gör 0-100 på 4,9 sec med RL.
Finns även Gti 30 edi med DSG som kör 12or på strippen med org turbo, men däremot på M5 board, GT board, Björkvik Ring
är det rullande starter som gäller och där spelar DSG ingen roll alls snarare tvärt om, vid start från 50-60 km/h
är manuell att föredra pga man kan starta med 3ans vx. Ett exempel är här manuell vs DSG
http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=zfqKeRI8wR8

den stora fördelen med DSG är ju där att du bara förlorar 0.08sek vid växling.

varför i hela friden skulle man vilja starta i 50km/h på 3:an??
för att slippa växla en extra gång..?
..för ju lägre växel = mer kraft ner i backen, så är det ju bara, hela vitsen med en växellåda.

snacka om att slösa bort kraft.. 2:an och 3500varv med full spool, istället för 3:an å ~2250varv i vw-världen.. sen beror det väl en hel del på vilken utväxling man valt.

GTI30EDITION
2013-02-11, 20:32
man kan väl alltid välja vem man vill köra emot oavsett tävlingsform?
förstår att fwd med volvo-chassi får en att gilla rullande starter.. ;)

På strippen och bilsports event vet jag att det är indelat i olika klasser, där kan man ju inte köra
mot vem man vill tyvärr.

självklart frestar det på med riktiga drag-starter, det lär man ju ha med i beräkningarna när man bygger bilen, och helt enkelt bygga så det håller för det mesta å lite till.. sen går alltid grejer sönder förr eller senare på bilar pga påfrestningen, så är det ju.

På en Volvo 850 Turbo med ett värde av 65.000:- tror jag inte man vill, eller rättare sagt det är ren idioti och vansinne attkasta ut dom pengar som krävs för att växellådan ska hålla för en massa "strippen" starter. Vet inte om det är någon i hela Sverige som lagt dom pengarna privat (nu pratar vi inte firmor) som en sekventionell hållbar låda kostar.


DSGn är fruktansvärt snabb att växla, 0.08sek, konsekvent, medans en av världens snabbaste manuella spakare dammade av 0.17sek om ja inte minns galet.. å det är ändå fruktansvärt snabbt för å vara manuellt, en mer normal fullgasväxling med riktiga dog-ringar och shift-cut ligger på 0.2-0.3sek, med en vanlig syncad växellåda betydligt segare än så..

Visst är DSG:n snabb, och en mkt trevlig låda. Men i rullande så är det inte så stor skillnad när man drar mot varandra. Men från stillastående så är DSG:n oslagbar. Jag har ju haft en Edition 30 själv, med slirande DSG. Skit bra grejor!

kom att minnas denna gamla video med "driftking VS DSG": http://www.youtube.com/watch?v=X4HpD5K6Qws

..så jo, DSGn är snabb i ordets fulla bemärkelse.

En brutal bil i alla bemärkelser är iallafall Nissan GT-R. Dubbelkopplings låda och oerhört snabb med små mods.

http://www.garaget.org/video/132955

Mvh Piff

anri52
2013-02-11, 20:48
En manuell (trimmad) gti 30 edi med start från 3ans vx är snabbare än en med Dsg start 2an vx från 50-60 km/H med lika effekt
det är testat å bevisat på M5 board och kan bekräftas av Martin.

GTI30EDITION
2013-02-11, 20:49
En manuell (trimmad) gti 30 edi med start från 3ans vx är snabbare än en med Dsg start 2an vx från 50-60 km/H med lika effekt
det är testat å bevisat på M5 board och kan bekräftas av Martin.

Japp! Jag fick pisk! :D Manuell är snabbare. :)

Sn00k
2013-02-11, 20:51
En brutal bil i alla bemärkelser är iallafall Nissan GT-R. Dubbelkopplings låda och oerhört snabb med små mods.

http://www.garaget.org/video/132955

Mvh Piff

helt klart är dom fina, sen får man ju även se det som lite komiskt att VW använder samma/snabbare transmissions-teknik i sina caddy dieslar som man ändå bryter runt till vardags med på jobbet.. =D

GTI30EDITION
2013-02-11, 20:52
helt klart är dom fina, sen får man ju även se det som lite komiskt att VW använder samma/snabbare transmissions-teknik i sina caddy dieslar som man ändå bryter runt till vardags med på jobbet.. =D

Det var som tusan. Jaha där ser man. :)

Sn00k
2013-02-11, 20:55
En manuell (trimmad) gti 30 edi med start från 3ans vx är snabbare än en med Dsg start 2an vx från 50-60 km/H med lika effekt
det är testat å bevisat på M5 board och kan bekräftas av Martin.

HELT omöjligt såvida han inte spann bort sig eller det är en tuning-miss i styrsystemet.. 2:an ger betydligt mer effekt ner i backen, grundläggande fysik.. växlingstiden tjänas igen utan tvekan.

GTI30EDITION
2013-02-11, 21:23
HELT omöjligt såvida han inte spann bort sig eller det är en tuning-miss i styrsystemet.. 2:an ger betydligt mer effekt ner i backen, grundläggande fysik.. växlingstiden tjänas igen utan tvekan.

Kan det inte vara så att utväxlingen skiljer en del mellan manuell och DSG? Därför kanske den manuella blir snabbare iväg från rullande start i 50 blås? Bara en tanke. Jag hade iallafall minimalt med hjulspinn på min ED30 vid våra race.

Nu menar jag givetvis att den manuella startar på 3:an i 50 och DSGn med 2:an i 50.

Mvh

Sn00k
2013-02-11, 21:29
mycket möjligt det också, beror ju också lite på hur fort/långt dom körde.. tror ändå att 2:an är lägre på dsgn än 3:an på manuella.. däremot nyfiken på hur programmet ser ut på dsg-modellen med vridmomentsbegränsningar, luftflödesbegränsningar baserat på växlar.. detta kan också se lite annorlunda ut jämfört med manuella.

en ED30 är det väl ändå lite klös i, 290hk nämnde nån, spinner den inte på 2:an i 50..? =)

GTI30EDITION
2013-02-11, 22:20
mycket möjligt det också, beror ju också lite på hur fort/långt dom körde.. tror ändå att 2:an är lägre på dsgn än 3:an på manuella.. däremot nyfiken på hur programmet ser ut på dsg-modellen med vridmomentsbegränsningar, luftflödesbegränsningar baserat på växlar.. detta kan också se lite annorlunda ut jämfört med manuella.

en ED30 är det väl ändå lite klös i, 290hk nämnde nån, spinner den inte på 2:an i 50..? =)

Man börjar ju bli lite till åren så ska jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg. Jag vet att DSG lådan var flashad med en GIAC flash med tanke på dina funderingar runt vridmomentbegränsningar osv. Min låda började iallafall slira efter X-antal mil. Det man gjorde då var att backa tillbaka vrid och effekt. Bilen blev dock inte alls så vass som tidigare och kort därefter såldes den. Idag har ju tekniken gått framåt och flasharna som finns på marknaden idag är säkert bättre.

Mvh

Mr_Big
2013-02-12, 08:58
Du har en snabb bil utan tvekan!
Du får en del kritik här men huvudsaken är att du är nöjd. Stertman har lite motstånd här på forumet men det har väl varje tuner :)

Personligen skulle jag vara lite tveksam till summan du betalat kontra tiderna/bilens hk. Du kanske inte betalade allt i en klumpsumma utan uppgraderade efterhand? Då blir det lite dyrare och Stertman har väl gjort en del missar under resans gång också.
Om du hade kontaktat trimfirmorna direkt i USA eller Tyskland och givit dom samma budget hade du varit mycket snabbare.

Här är lite tider:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5839449-Golf-.-R-official-1-4-mile-chart.

Dina tider på Bilsport evenemanget motsvarar APR Steg 2+ som har originalturbo om jag inte kommer ihåg fel och är väldigt mycket billigare.

Men om man nu bortser från detta med kostnaden så tycker jag du ska stolt visa upp bilen på olika evenemang!

2hotgolf
2013-02-12, 10:31
Du har en snabb bil utan tvekan!
Du får en del kritik här men huvudsaken är att du är nöjd. Stertman har lite motstånd här på forumet men det har väl varje tuner :)

Personligen skulle jag vara lite tveksam till summan du betalat kontra tiderna/bilens hk. Du kanske inte betalade allt i en klumpsumma utan uppgraderade efterhand? Då blir det lite dyrare och Stertman har väl gjort en del missar under resans gång också.
Om du hade kontaktat trimfirmorna direkt i USA eller Tyskland och givit dom samma budget hade du varit mycket snabbare.

Här är lite tider:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5839449-Golf-.-R-official-1-4-mile-chart.

Dina tider på Bilsport evenemanget motsvarar APR Steg 2+ som har originalturbo om jag inte kommer ihåg fel och är väldigt mycket billigare.

Men om man nu bortser från detta med kostnaden så tycker jag du ska stolt visa upp bilen på olika evenemang!

Shiit va många APR det var, mycke GTX och GT3071 turbosar fina tider (y) tummen upp

GTI30EDITION
2013-02-12, 11:20
Du har en snabb bil utan tvekan!
Du får en del kritik här men huvudsaken är att du är nöjd. Stertman har lite motstånd här på forumet men det har väl varje tuner :)

Personligen skulle jag vara lite tveksam till summan du betalat kontra tiderna/bilens hk. Du kanske inte betalade allt i en klumpsumma utan uppgraderade efterhand? Då blir det lite dyrare och Stertman har väl gjort en del missar under resans gång också.
Om du hade kontaktat trimfirmorna direkt i USA eller Tyskland och givit dom samma budget hade du varit mycket snabbare.

Här är lite tider:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5839449-Golf-.-R-official-1-4-mile-chart.

Dina tider på Bilsport evenemanget motsvarar APR Steg 2+ som har originalturbo om jag inte kommer ihåg fel och är väldigt mycket billigare.

Men om man nu bortser från detta med kostnaden så tycker jag du ska stolt visa upp bilen på olika evenemang!

Rackarns! Vassa APR Golfar. Trevligt att se. :)

Är det någon som vet ungefär hur mkt effekten ökar per km/h (slutfart) på strippen?

Alltså. Om en bil kör 180km/h i slutfart, och en annan kör 185km/h i slutfart, hur stor skillnad är det effektmässigt då? Jag har hört en siffra på ca 50hkr på 5km/h, men det kanske är lite att ta i?

Mvh

AeroPlus
2013-02-12, 12:30
Du har en snabb bil utan tvekan!
Du får en del kritik här men huvudsaken är att du är nöjd. Stertman har lite motstånd här på forumet men det har väl varje tuner :)

Personligen skulle jag vara lite tveksam till summan du betalat kontra tiderna/bilens hk. Du kanske inte betalade allt i en klumpsumma utan uppgraderade efterhand? Då blir det lite dyrare och Stertman har väl gjort en del missar under resans gång också.
Om du hade kontaktat trimfirmorna direkt i USA eller Tyskland och givit dom samma budget hade du varit mycket snabbare.

Här är lite tider:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5839449-Golf-.-R-official-1-4-mile-chart.

Dina tider på Bilsport evenemanget motsvarar APR Steg 2+ som har originalturbo om jag inte kommer ihåg fel och är väldigt mycket billigare.

Men om man nu bortser från detta med kostnaden så tycker jag du ska stolt visa upp bilen på olika evenemang!

Bra skrivet

MVH

sspc
2013-02-12, 12:38
Om man tycker björkvik och åka på rullande är det som är den enda sanning så kan man köpa en ZX300 för 50K och trimma för 50K så blev det ju billigare.

Bromsar behövs ju inte.
Svänga spelade ju heller ingen roll.

Mr_Big
2013-02-12, 12:46
Listan jag länkade till är inte komplett, finns mer tider i tråden. Dessutom är det bara bilar från USA/Kanada och England.
Tyskarna är duktiga dom med. Se: http://www.hgp-turbo.de/vw-golf-vi-r.html
Finns massor av filmer på Youtube, sök på HGP turbo Golf R.

Iallafall så kostar APR Stage 2+ i USA monterat och klart som dyrast $4000.
Det är mindre än 28.000kr, sen tillkommer lite tull, moms och svenskt pris för mjukvaran men säg 40-50.000kr för att räkna i överkant.

HGPs värsta paket kostar €16.500 vilket blir cirka 150.000kr men då rör det på sig också.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo att betala runt en kvarts miljon för vad som är ansedd i Golf R världen ganska meddelmåttiga siffror rimmar illa i mina öron.

För att se positivt på det så är det Sveriges snabbaste Golf R såvitt jag vet och är ägaren nöjd så är det toppen. Det är en snabb bil trots allt och vore kul att få se monstet någon gång.

MiWi
2013-02-12, 12:58
Finns det siffror på hur drivlineförlusten ser ut på DSG-bilar?

Gasekke
2013-02-12, 16:26
TUSAN OXÅ jag hade ju inte tänkt kommentera mer i den här tråden, MEN efter som referenserna här plockas ihop efter var och ens egen tolkning och matematik så ska jag ÄN EN GÅNG förtydliga ett par saker.

Ang Pengar nedlagda i Min bil skrivs det så som att jag lagt 240 tkr+ på trim där vilket är inte bara totalsumman är felaktigt utan ett antagade utifrån VAD? Ett hopkok av skitsnackare för att bevisa sin teori om ett ännu ett misslyckande från Tuner X

I min bils summa så ingår det 3 års nedlagda utvecklingspengar inkl chassi x antal uppsättningar bromsar olika belägg ,däck ,fälgar olika insug div allt möjligt som köpts körts bytts uppdaterats ett par varianter av kopplingar arbetstid vätskor förbrukningsmaterial soppa mjukvara resor tor umeå nynäshamn osv osv..
Så att jämföra att köpa valfritt trim från valfritt land och säga att det är såååå mkt billigare mer effekt , well tror ni på det så är det Er sanning.

I länken från Mr Big så gör det ju helt plötsligt min bil till topp 6 med rätt "filter" på .

Jag känner mig bara lite trött på att det finns en hel del fantasifoster här så jag kan inte låta De människorna härja fritt med att försöka övertyga sig själv och andra om vad som är rätt och fel,

I mitt fall så är det ju självklart så att Jag och Stertman haft en del frågetecken under resan gång MEN än en gång så har VI tillsammans rett ut det på ett för BÅDA parter passande sätt profissionellt och ansvarstagande och för egen del är det tillräckligt bra för att Jag står gärna med Stertman i deras ev annonser , på Event och vad det borde ju få folk att förstå att det vore ytterst märkligt att ställa upp på det om Jag inte var nöjd med de som de har byggt. Och när jag väljer att fortsätta utveckla min bil kommer jag att fortsätta göra det med dem
Vad Ni andra väljer bryr jag mig allvarligt talat inte om alls.
Håll er till fakta tack angående kostnader och övrigt tack.
Och om det känns så viktigt för er ang flygplats event, eller övrig form att prestanda utföranden så starta en tråd om det då.

Det här är APRs 10,86 bil btw här gjorde den inte heller samma tider som den kan prestera, mäktigt bygge btw undrar om det bara är lagt pengar på trim där också för att kunna åka. ;)
http://goapr.com.au/htc12.html#/0

Nej jag kommer att skriva här igen ser jag ju så att fakta får filteras också inte bara spekulationer..
Mvh Erik
I`m back...så skärp er ;)

anri52
2013-02-12, 16:28
Det här är en snabb Golf R http://www.youtube.com/watch?v=s7YW0ovY2Z0, Även riktigt kvick från start trots manuell låda

anri52
2013-02-12, 16:51
Vad ska man säga http://www.youtube.com/watch?v=wZu3xX2sp5s man kan tydligen få bra fart med org turbon också.

Mr_Big
2013-02-12, 17:13
Erik, du avgör såklart om Stertman har gjort ett bra jobb eller inte. Vi ska inte döma det.
Men man blir lite förvånad bara när man hör att du har lagt ner 240tkr och sen läser att din Golf R är världens snabbaste (eller en av dom).
Och det stämmer ju inte. I USA finns det massor av steg 2+ och steg 3, likaså England och Australien. I övriga Europa har vi en galning i Rumänien som lagt ner massor av tid på sin bil och jag vet inte vad han kör på men är nog Europas snabbaste tror jag. Din bil delar nog 20:e plats tillsammans med 100 andra bilar som kör samma tid på strippen.

Detta gör att man drar öronen åt sig. Jag tror ingen menar att kritisera dig personligen utan mer ställer sig frågande tror jag.

Det är inte vår business men vad har du lagt ner i enbart trim på bilen? Du behöver såklart inte svara men vill du slippa spekulationerna så är det nog det enda raka. Dom flesta tuners i Sverige vet verkligen hur man tar betalt :)

Oavsett vore det kul att få se din bil gasa, på tid eller inte. Alltid roligt med snabba Golfar!

AeroPlus
2013-02-12, 17:19
Erik, du avgör såklart om Stertman har gjort ett bra jobb eller inte. Vi ska inte döma det.
Men man blir lite förvånad bara när man hör att du har lagt ner 240tkr och sen läser att din Golf R är världens snabbaste (eller en av dom).
Och det stämmer ju inte. I USA finns det massor av steg 2+ och steg 3, likaså England och Australien. I övriga Europa har vi en galning i Rumänien som lagt ner massor av tid på sin bil och jag vet inte vad han kör på men är nog Europas snabbaste tror jag. Din bil delar nog 20:e plats tillsammans med 100 andra bilar som kör samma tid på strippen.

Detta gör att man drar öronen åt sig. Jag tror ingen menar att kritisera dig personligen utan mer ställer sig frågande tror jag.

Det är inte vår business men vad har du lagt ner i enbart trim på bilen? Du behöver såklart inte svara men vill du slippa spekulationerna så är det nog det enda raka. Dom flesta tuners i Sverige vet verkligen hur man tar betalt :)

Oavsett vore det kul att få se din bil gasa, på tid eller inte. Alltid roligt med snabba Golfar!


Håller med till 110 %
Bra skrivet ännu en gång

AeroPlus
2013-02-12, 17:22
Vad ska man säga http://www.youtube.com/watch?v=wZu3xX2sp5s man kan tydligen få bra fart med org turbon också.

Jäklar vad den går..

Är det verkligen org turbos ?

Vad är menningen att kasta in loba ,meth mm och köra sämre tider än med org turbos ?

Mvh

GTI30EDITION
2013-02-12, 19:26
Jäklar vad den går..

Är det verkligen org turbos ?

Vad är menningen att kasta in loba ,meth mm och köra sämre tider än med org turbos ?

Mvh

Fräckt att spöa en C63 AMG med orginal turbo! 11,48 är ju en riktigt bra tid. :)

När man ser det här så kan man tycka att Loba och meth är totalt bortkastat med både tid och pengar.

Mvh

Sn00k
2013-02-12, 19:48
finns nog en hel del till att hämta med effektivare laddluftkylning, annat avgashus, meth eller varför inte E85.. 11.48 var en fin tid, kanske körd med race-soppa..? =)

Gasekke
2013-02-12, 21:59
Nej då, bara APRs mjukvara så klart förmodligen starkt motlut och fullt med folk i bilen, det vet ju alla den den tid man lägger ut med rätt tuner är en lätt moddad bil och bara svårigheter spöregn och dessutom motvind och för alla andra tuners så gäller endast den optimala förutsättningar och racesoppa meth 19bars ladd och nedförsbacke och gigantiska superhemliga aggregat.

Det förstår ju vem som helst att tex Lars Ks merca som gått låga 10 sec med 220+ i slutfart bara är båg och bluff då bilen bara gjorde 11.95 på Emmaboda inte ens en sekund snabbare än en gammal 240....
Självklart är alla andra trimfirmor även är mkt billigare och bättre bara att köpa i valfritt land ta fram skiftnyckel, bultsax polygrip i en smörjhall på närmaste mack så har du en supersnabb bil.. Ingen kommer någonsin att skjuta en motor eller så pga av höga temperaturer eller några som helst driftproblem heller.

OBS ironi ;)..

Cullberg
2013-02-12, 22:10
Lite komiskt är det ändå att några få tycker att Erik har lagt ned för mycket pengar på sin bil, trots att den går som ett skott och ingen vet hur mycket det rör sig om :) Bra Erik att du skriver och rättar ibland!
Bra också med sakliga inlägg från Sn00k

MiWi
2013-02-12, 22:33
Ingen som vet hur drivlineförlusterna ser ut på DSG-lådan jämfört med en konventionell manuell?

Haugeman
2013-02-13, 01:05
Ingen som vet hur drivlineförlusterna ser ut på DSG-lådan jämfört med en konventionell manuell?

hitta denna tråd med lite snabbt googlesök .

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3289497-Drivetrain-loss-DSG-vs-Manual


dsg gas shorter 1st and 2nd gear... almost an exact same 3rd gear(barely taller).... and taller 4th, 5th and 6th gear progressively.

From the dynoes I have seen (not a large number by any measure), I'd say DSG slightly less drivetrain loss. Small difference, but not completely insignificant either. Maybe they get 3-4 hp more. The DSG tranny is heavier than the 6mt by close to 20lbs If I remember correctly.

MiWi
2013-02-13, 06:34
hitta denna tråd med lite snabbt googlesök .

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3289497-Drivetrain-loss-DSG-vs-Manual

Intressant, tack!

Mr_Big
2013-02-13, 07:45
Nej då, bara APRs mjukvara så klart förmodligen starkt motlut och fullt med folk i bilen, det vet ju alla den den tid man lägger ut med rätt tuner är en lätt moddad bil och bara svårigheter spöregn och dessutom motvind och för alla andra tuners så gäller endast den optimala förutsättningar och racesoppa meth 19bars ladd och nedförsbacke och gigantiska superhemliga aggregat.

Det förstår ju vem som helst att tex Lars Ks merca som gått låga 10 sec med 220+ i slutfart bara är båg och bluff då bilen bara gjorde 11.95 på Emmaboda inte ens en sekund snabbare än en gammal 240....
Självklart är alla andra trimfirmor även är mkt billigare och bättre bara att köpa i valfritt land ta fram skiftnyckel, bultsax polygrip i en smörjhall på närmaste mack så har du en supersnabb bil.. Ingen kommer någonsin att skjuta en motor eller så pga av höga temperaturer eller några som helst driftproblem heller.

OBS ironi ;)..

Du måste förstå oss lite hoppas jag? Man läser i tråden om en kvarts miljon kronor, världens snabbaste golf r fast med tider som hundratals andra kör på. Det första man tänker på är att du blivit lurad. Sen verkar det som Stertman klantat sig med några av forummedlemmars bilar och tidigare hävdat att dom lyckats göra en snabb bil men som på Björkvik inte var så snabb. Det är inget jag är inblandad i eller bryr mig om men det kan förklara för dig varför denna tråd fick lite motstånd. Men vi släpper allt detta nu. Du är iallafall Sveriges snabbaste Golf R och det är inte fy skam. Jag hade varit stolt över den titeln.

Det är svårt att säga vem som har världens snabbaste Golf R. HGP har en med 700+hk och den måste röra på sig rätt bra. Sen finns det några 500hk i USA och i Tyskland. Möjligt att den i Rumänien är en stark kandidat också.

Hoppas du fortsätter utveckla din bil! Skit i tiderna och lägg upp lite filmer på din bil, vore kul att se och höra ditt monster till bil! Jag är iallafall ett fan!

MiWi
2013-02-13, 08:18
Hur ser speccen ut på den rumänska MK6 R:en jämfört med HGP-Golfen?

Är rätt intressant att jämföra vad olika firmor använt för recept. En annan sak vi inte får glömma - håller bilarna originalvikt eller är de lättade?

Mr_Big
2013-02-13, 08:52
Jag gjorde en sökning för det var länge sen jag hörde något om den rumänska Golfen.
Information finns här: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5546027-Golf-R-from-Romania&highlight=golf+romania
Bilen var uppe i närmare 600hk men det verkar ha hänt något. Jag har inte hunnit läsa i kapp men det verkar som om Revo klantat sig, bilen förstörd och det snackas att dom skulle bli stämda.
Ägaren är tydligen en förmögen man och är på väg tillbaka med en ny Golf R. Spännande!

Angående HGP Golfen så finns info här: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5821085-HGP-Golf-730-R
Dom utvecklar den hela tiden. Nu har den en R36 motor, dubbelturbo och en massa annat godis. Lite väl mycket kan tyckas.

Haugeman
2013-02-13, 09:06
Man läser i tråden om en kvarts miljon kronor

Kan du länka nånstans från denna tråd var denna uppgift finns med, annat än ditt eget inlägg?

Vad jag har sett så har erik aldrig gått ut med en summa, och det tycker jag inte han skall göra heller då det är hans ensak, utan det är en siffra påhittad av några förståsigpåare i denna tråden.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mr_Big
2013-02-13, 09:22
Köper man en Golf R för ca 400Tkr och optimerar 280Tkr så blir väl det en relativt dyr bil med???

En 09-10ans GT-R kan du få för 500Tkr.. och vässet är inte enormt dyrt till dom.

Hå å hej!

Som svar till inlägget ovan.
Här står 280k sen har jag läst 240k i denna tråd också men jag sitter på mobilen och skriver så det är svårt för mig att söka.
Dessa siffror är inte från Erik men det lät på honom som det var i närheten iallafall.
Vi kan glömma det nu för det är som sagt bara spekulationer och Erik vill inte delge dom faktiska siffrorna och det får vi respektera. Så från min sida så är det gammalt och glömt.

MiWi
2013-02-13, 11:09
Jag gjorde en sökning för det var länge sen jag hörde något om den rumänska Golfen.
Information finns här: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5546027-Golf-R-from-Romania&highlight=golf+romania
Bilen var uppe i närmare 600hk men det verkar ha hänt något. Jag har inte hunnit läsa i kapp men det verkar som om Revo klantat sig, bilen förstörd och det snackas att dom skulle bli stämda.
Ägaren är tydligen en förmögen man och är på väg tillbaka med en ny Golf R. Spännande!

Angående HGP Golfen så finns info här: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5821085-HGP-Golf-730-R
Dom utvecklar den hela tiden. Nu har den en R36 motor, dubbelturbo och en massa annat godis. Lite väl mycket kan tyckas.

Intressant!

Däremot borde vi räkna bort HGP-Golfen då de valt att bygga på en annan motor än just 2,0 TFSI. Imponerande är deras bygge dock!



Kan du länka nånstans från denna tråd var denna uppgift finns med, annat än ditt eget inlägg?

Vad jag har sett så har erik aldrig gått ut med en summa, och det tycker jag inte han skall göra heller då det är hans ensak, utan det är en siffra påhittad av några förståsigpåare i denna tråden.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2



Som svar till inlägget ovan.
Här står 280k sen har jag läst 240k i denna tråd också men jag sitter på mobilen och skriver så det är svårt för mig att söka.
Dessa siffror är inte från Erik men det lät på honom som det var i närheten iallafall.
Vi kan glömma det nu för det är som sagt bara spekulationer och Erik vill inte delge dom faktiska siffrorna och det får vi respektera. Så från min sida så är det gammalt och glömt.

Kan komplettera ditt svar med svaret från Erik så det blir enhetligt.


Ang Pengar nedlagda i Min bil skrivs det så som att jag lagt 240 tkr+ på trim där vilket är inte bara totalsumman är felaktigt utan ett antagade utifrån VAD? Ett hopkok av skitsnackare för att bevisa sin teori om ett ännu ett misslyckande från Tuner X

I min bils summa så ingår det 3 års nedlagda utvecklingspengar inkl chassi x antal uppsättningar bromsar olika belägg ,däck ,fälgar olika insug div allt möjligt som köpts körts bytts uppdaterats ett par varianter av kopplingar arbetstid vätskor förbrukningsmaterial soppa mjukvara resor tor umeå nynäshamn osv osv..

Gasekke
2013-02-13, 11:33
Fräckt att spöa en C63 AMG med orginal turbo! 11,48 är ju en riktigt bra tid. :)

När man ser det här så kan man tycka att Loba och meth är totalt bortkastat med både tid och pengar.

Mvh

Det finns flera anledningar till annan turbo än K04 jag vet jag med att det går att ta ut mkt fart ur en sådan men med avkall på hållbarhet och driftsäkerhet, att ladda 2+ bar på en K04 i en tfsi motor då handlar det om mkt höga temperaturer
att brottas med jag har valt meth i första hand som buffert för avgastemp.

Det finns ett antal greker som gör höga 11or med k04 dsg Giac så det går jättebra, min bil är en bruksbil mestadels och jag är hellre safe än sorry då det handlar om att "slösa pengar"

Ang garret vs Loba så är ett garret agg billigare med möjlighet till mer topp men trög, skrolla ner på sidan i länken
här en Sirocco R 3076 agg
572 hp topp effekt
125hp 175nm 4500 rpm visst andra kammar men blir den rolig att köra...?
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Latest_News.html#a433

Lo4xx
betydligt mer vrid och effekt från samma varv och en platt kurva bara reglerad för att spara på koppling samma maskin kan 1 10 svep efter varandra över 500hp med en l0 4xx med en revo mapp.
http://statller.net/golf
Vilken kör ni hellre? Vilken maskin är trevligast tror ni.
Och visst vet jag att kammar och inställningar syns tydligt på effektkurvor bara en tankeställare på hur ett garret agg spoolar effekt.
samma spridare rs4 på båda bilarna båda tunade 2,0tfsi.
mvh Erik

Mr_Big
2013-02-13, 11:59
Jag är ju på er sida, jag vill ha fakta :)

Så vi slutar med spekulationerna och frågar Erik.

Erik, vad har det kostat dig att trimma bilen?
Du behöver absolut inte svara och jag förstår om du inte vill.

Hur snabbt har den gått?
Självklart så måste det vara tider gjorda med Racelogic eller liknande annars kommer säkert någon klaga över det.

Dom tiderna som jag sett i denna tråd gör den aktuella Golfen till Sveriges snabbaste R. Såvitt jag vet iallafall.
Känner någon eller vet något om det motsatta så tala gärna om det.

Jag är inte kritisk till varken Erik eller Stertman. Tvärtom, jag gillar verkligen bilen och på riktigt vill se den live. Behöver inte köra mot någon, vore bara kul att se den. Den är verkligen imponerande! Jag är inte ironisk.

Sn00k
2013-02-13, 12:13
förstår din poäng Erik, och som tidigare nämnt så är garrettarna ganska segspoolade agg, dock robusta och flåsar på riktigt bra på varven, men man kan inte riktigt jämföra spooltider där olika kammar använts.
hela registret är flyttat uppåt rejält med dom där, som dom nämner är en av dom vassare profilerna till 2.0tfsi..

..med .82 avgashus istället för .63 (som dom säkerligen använde där baserat på var vridet vänder) så hade den mosat på fint ut till 9000rpm och gett ännu mer mos och ett ganska brett register.

HTA76:an i sig är betydligt snabbare att spoola än garretts 3076a då den har ett annat kompressorhjul å lite mindre mods.

vad är Loban baserad på för aggregat? vet att dom nämndes för nått år sedan som modifierade garretts, men har inte sett så mycket av dom sen dess.

folk i allmänhet har en tendens att köra alldeles för stora aggregat för det dom tänkt använda bilen till.. kanske mycket pga att garrett är konservativa i sina hp-märkningar.. tittar man lite på kompressormappar mm å jämför dom med andra märken så ser man där finns ganska hög potential i dom mindre aggen såsom gt2871/gtx2867 mfl.

sen har folk blivit väldigt kära i "Precision" som är rena kina-aggregat, rent generellt är det gammal 60-tals teknik och utsorteringar ifrån garretts äldre serier, ihopplockat med egna fina gjutna hus och frästa billet-impellrar.. och visst, dom ger riktigt bra toppeffekt, men utformningen/matchningen av bla turbinhjulen gör att dom är hiskeligt tröga vid allt under 2bar ladd och höga varv(kraftiga avgasflöden).
dom fyller sin funktion på marknaden även dom, men tycker man garretts nyare agg är "sega" så skulle det vara som att trampa runt i sirap med dessa.. hållbarheten verkar också lite sisådär.. inte i närheten av garretts livslängd.
ne, det finns betydligt vettigare agg och din Loba 4xx verkar ju ganska bra matchad mot motorn och tänkt karaktär.

MiWi
2013-02-13, 12:13
...bara en tankeställare på hur ett garret agg spoolar effekt.

Nja, en sanning med modifikation. Det visar ju enbart hur just den Garretten är, finns ju flera versioner utav GT30 med såväl mindre som större avgashus/turbinhus. GT30 är dock lite stort på en sådan motor om man vill bruksåka och ha någorlunda register istället för enbart hög toppeffekt, GT2876R är nog mer rimligt att titta på isånnafall då det är stabilt rätt högt upp på effektskalan och matchar Loban du använder rätt snarlikt när det gäller effekt misstänker jag.

Inte kunnat hitta någon spec just för den du använder men det bör ju bero på att det är en testprodukt än så länge.

GTI30EDITION
2013-02-13, 13:40
Som svar till inlägget ovan.
Här står 280k sen har jag läst 240k i denna tråd också men jag sitter på mobilen och skriver så det är svårt för mig att söka.
Dessa siffror är inte från Erik men det lät på honom som det var i närheten iallafall.
Vi kan glömma det nu för det är som sagt bara spekulationer och Erik vill inte delge dom faktiska siffrorna och det får vi respektera. Så från min sida så är det gammalt och glömt.

Hej Mr Big!

Detta är enbart hörsägen från min sida, inget jag kan backa upp. Det är som du skriver att Erik själv får svara på (om han vill) hur mkt han lagt ut på sin bil. Om det inte stämmer så får jag vara den första att be om ursäkt.

Mvh

anri52
2013-02-13, 14:44
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.

Mr_Big
2013-02-13, 15:00
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.

Jäklar, här var det ord och inga visor :)
Handsken är kastad. Får se om utmaningen accepteras.

Cullberg
2013-02-13, 15:08
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.

Det är roligt att det enda som räknas för vissa är vad som presteras på Björkvik.... Allt annat har inte hänt! Sen finns det tydligen bara en människa i hela Svarige som kan bedöma om bilen går bra eller dåligt utifrån detta event.

Mr_Big
2013-02-13, 15:52
Det är roligt att det enda som räknas för vissa är vad som presteras på Björkvik.... Allt annat har inte hänt! Sen finns det tydligen bara en människa i hela Svarige som kan bedöma om bilen går bra eller dåligt utifrån detta event.

Anri52 verkar ha en beef med tunern det är helt klart men jag tycker han har rätt.
Erik skrev att han kunde prestera bättre än tiderna i Bilsport och det vore kul att se exakt hur mycket bättre.
Annars kan ju vem som helst hävda vad som helst och det vet vi av tidigare misstag i denna tråd att vi inte ska spekulera utan hålla oss till fakta.
Nu får jag säkert massa skit för detta inlägg men det är skrivet i all välmening.

Gasekke
2013-02-13, 16:10
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.
Problemet för mig med att åka till Björkvik skulle inte ha något som helst att Jag skulle bli missnöjd med prestanda då det inte varit ett prioriterat mål.
Tycker faktiskt att på ett kilometerlångt rattlåsevent där vilket pulver som helst med rätt fordon, nog stor plånbok och lagom liten hjärna kan sätta pjäxan i pannrummet och åka rakt fram låter lite trist.
Den personliga utmaningen där är ju mest att peta i lämpligt antal växlar om man inte har automat/dsg/el variomaticlåda som en gammal Daf.

Det där med att det inte skulle gå tillräckligt fort för att Du Personligen skulle bli Nöjd är väl snarare ett problem för Dig?
Jag tror att förmodligen skulle Du bli mest nöjd om de inte går fort.
Eller som Du ville att din bil skulle ha gått enligt dina ev önskemål, löften eller vad tusan som helst när Du åkte din golf.

Det roligaste med det här är faktiskt att en av de största anledningarna att jag valde Stertman var Din Golf då den stekte så många dyrare bilar. Det var på den tiden när det skrevs på zatzy om era supergolfar så tack så mycket för hjälpen ;)

Det var helt andra tongångar då över hur fantastiskt allt var, sedan hände uppenbarligen något och vad det är ger jag fullkomligt *** i och tycker att det är djupt tråkigt att det blev så för er då det alltid är dyrt , svårt och ett enormt slöseri med pengar att få ett misslyckande.

Jag tror också att folk i allmänhet skiter i vilken turbo jag kör med , men många tycker nog kanske att Min bil leverat riktigt hyfsat där den körts hitills, tex Gullabo välrenommerad ex proffsrallyförare och kör många superbilar m.m på daglig basis , den var med K04 snabbaste officiella R golf i Europa i nästan ett helt år opartiskt bedömt men lik förb****T så är den inte snabb före man kört på ett flygfält?

Än en gång nämner jag att: Det har det ALDRIG lämnats några effektsiffror på min bil, kommer inte att spekulera i det andra har ju fullt upp med det , det har ALDRIG lovats något om hur fort den ska gå oavsett eventtyp så kanske tuners lär sig att inte lova något som det kan vara svårt att hålla , för tänk om , den kund som köpt en produkt ifrån sin tuner kanske börjar pilla på grejor själv , dribblar med soppa , filter insug mm för att något forumgeni säger att alla andra grejor är mkt bättre än det du använder och Jag som kund ändrar och bilen går sämre eller rent av sönder trots att ev tuners säger att här går gränsen , "if its not broken dont fix it.."

Vad händer då? Vems är felet? och vad är hela storyn bakom ev händelser och vilken version är rätt?

Så om jag tar en logg med RL på ett platt flygfält-flygraka här i norland och postar så skulle ändå inte det räknas antar jag då Björkviks asfalt verkar vara någon form av helig plats där de enda tider som gills körs?

Suck tillbaka till sandlådan alltså.
Mvh Erik

Sn00k
2013-02-13, 16:13
..eller så är det bara vänta till våren/sommaren å se när han åker sin första höga 11:a på strippen, den relativt låga effekten till trots? slutfarten finns ju där, greppet med under bättre förhållanden =)

Gasekke
2013-02-13, 16:17
Anri52 verkar ha en beef med tunern det är helt klart men jag tycker han har rätt.
Erik skrev att han kunde prestera bättre än tiderna i Bilsport och det vore kul att se exakt hur mycket bättre.
Annars kan ju vem som helst hävda vad som helst och det vet vi av tidigare misstag i denna tråd att vi inte ska spekulera utan hålla oss till fakta.
Nu får jag säkert massa skit för detta inlägg men det är skrivet i all välmening.

Ingen skit från mig iaf förstår att frågan ställs, sommar 2013 kommer jag att köra och postar tider med officiell tidtagning så fort det finns möjlighet. Då blir det inga möjligheter till spekulation ska finnas bara rent mjöl i påsen med fast tidtagning under då rådande förhållanden,
jag har egna tider med både RL och Gtech pro men för att slippa spekulationer så har jag valt att inte posta några överhuvudtaget då det bara viftas bort av tvivlare som olika typer av felaktigheter när /var/hur de skulle ha tagits alltså bara opartiska bedömningar. Många gissar bara jag vet ungefär hur den går :) kul att den berör
Mvh Erik

GTI30EDITION
2013-02-13, 16:36
Problemet för mig med att åka till Björkvik skulle inte ha något som helst att Jag skulle bli missnöjd med prestanda då det inte varit ett prioriterat mål.
Tycker faktiskt att på ett kilometerlångt rattlåsevent där vilket pulver som helst med rätt fordon, nog stor plånbok och lagom liten hjärna kan sätta pjäxan i pannrummet och åka rakt fram låter lite trist.
Den personliga utmaningen där är ju mest att peta i lämpligt antal växlar om man inte har automat/dsg/el variomaticlåda som en gammal Daf.

Det där med att det inte skulle gå tillräckligt fort för att Du Personligen skulle bli Nöjd är väl snarare ett problem för Dig?
Jag tror att förmodligen skulle Du bli mest nöjd om de inte går fort.
Eller som Du ville att din bil skulle ha gått enligt dina ev önskemål, löften eller vad tusan som helst när Du åkte din golf.

Det roligaste med det här är faktiskt att en av de största anledningarna att jag valde Stertman var Din Golf då den stekte så många dyrare bilar. Det var på den tiden när det skrevs på zatzy om era supergolfar så tack så mycket för hjälpen ;)

Det var helt andra tongångar då över hur fantastiskt allt var, sedan hände uppenbarligen något och vad det är ger jag fullkomligt *** i och tycker att det är djupt tråkigt att det blev så för er då det alltid är dyrt , svårt och ett enormt slöseri med pengar att få ett misslyckande.

Jag tror också att folk i allmänhet skiter i vilken turbo jag kör med , men många tycker nog kanske att Min bil leverat riktigt hyfsat där den körts hitills, tex Gullabo välrenommerad ex proffsrallyförare och kör många superbilar m.m på daglig basis , den var med K04 snabbaste officiella R golf i Europa i nästan ett helt år opartiskt bedömt men lik förb****T så är den inte snabb före man kört på ett flygfält?

Än en gång nämner jag att: Det har det ALDRIG lämnats några effektsiffror på min bil, kommer inte att spekulera i det andra har ju fullt upp med det , det har ALDRIG lovats något om hur fort den ska gå oavsett eventtyp så kanske tuners lär sig att inte lova något som det kan vara svårt att hålla , för tänk om , den kund som köpt en produkt ifrån sin tuner kanske börjar pilla på grejor själv , dribblar med soppa , filter insug mm för att något forumgeni säger att alla andra grejor är mkt bättre än det du använder och Jag som kund ändrar och bilen går sämre eller rent av sönder trots att ev tuners säger att här går gränsen , "if its not broken dont fix it.."

Vad händer då? Vems är felet? och vad är hela storyn bakom ev händelser och vilken version är rätt?

Så om jag tar en logg med RL på ett platt flygfält-flygraka här i norland och postar så skulle ändå inte det räknas antar jag då Björkviks asfalt verkar vara någon form av helig plats där de enda tider som gills körs?

Suck tillbaka till sandlådan alltså.
Mvh Erik

Spydiga svar som alltid, ja, ja.

Vi är 3st bil intresserade killar som råkat ut för tråkigheter med din tuner, och jag hoppas inte att du kommer dit, i all välmening alltså.

Som sagt. Om jag varit fel ute med summan du lagt på din bil, ber jag om ursäkt. Det är sådant jag fått berättat för mig från dom som känner dig bättre än jag gör. Vill du inte komma till Björkvik och dra mot oss "Kan sätta pjäxan i pannrummet" killar så är det ju helt och hållet upp till dig.

Dra gärna en repa med en RaceLogic Performance eller driftbox och maila över den så man får kika på hur din bil presterar. En flygraka är ju perfekt och se även till att utetempen inte är för låg heller. Jag fick rätt drastiskt bättre siffror på min RS när det blev kallare utetemp.

Och vi vet både Anri och jag att vi lyfte upp din tuner väldigt mkt med den reklam vi gjorde. Bortkastat tycker vi nu i efterhand, men man lär sig så länge man lever.

Mvh Piff i sandlådan.

anri52
2013-02-13, 16:37
Varför inte lägga ut RL tiderna här och skicka loggarna till Aeroplus, då får du reda på det mesta bla effekt hur bilen beter sig osv
kan va intressant.

anri52
2013-02-13, 17:03
Jäklar, här var det ord och inga visor :)
Handsken är kastad. Får se om utmaningen accepteras.

Hehe Mr_Big!! ; Man blir så trött på alla tangetbordsryttare som läser Facebook och tror på allt vad Tuners säger!!
Att få reda på fakta eller något slags bevis att Golfen går som ett skott är svårt att få tyvärr.

Mr_Big
2013-02-13, 17:04
Spydiga svar som alltid, ja, ja.

Vi är 3st bil intresserade killar som råkat ut för tråkigheter med din tuner, och jag hoppas inte att du kommer dit, i all välmening alltså.

Som sagt. Om jag varit fel ute med summan du lagt på din bil, ber jag om ursäkt. Det är sådant jag fått berättat för mig från dom som känner dig bättre än jag gör. Vill du inte komma till Björkvik och dra mot oss "Kan sätta pjäxan i pannrummet" killar så är det ju helt och hållet upp till dig.

Dra gärna en repa med en RaceLogic Performance eller driftbox och maila över den så man får kika på hur din bil presterar. En flygraka är ju perfekt och se även till att utetempen inte är för låg heller. Jag fick rätt drastiskt bättre siffror på min RS när det blev kallare utetemp.

Och vi vet både Anri och jag att vi lyfte upp din tuner väldigt mkt med den reklam vi gjorde. Bortkastat tycker vi nu i efterhand, men man lär sig så länge man lever.

Mvh Piff i sandlådan.

Man blir ju jäkligt nyfiken såklart. Är det du anri52 och Aeroplus som har haft "otur"?
Vad hände? Kanske inte kan ta det här men i PM?

Gasekke
2013-02-13, 17:06
Varför inte lägga ut RL tiderna här och skicka loggarna till Aeroplus, då får du reda på det mesta bla effekt hur bilen beter sig osv
kan va intressant.

Jag menar inte på något sätt vara spydig eller dryg på något sätt alls mot någon överhuvudtaget utan försöker vara så saklig som möjligt men gärna med en lätt ironisk underton på det ofta blir lite fakta förvanskning.

Den person som du hänvisar till låt oss kalla honom Herr S,. känner inte mig speciellt mkt eller väl då jag bara pratat med honom i telefon och på mail då vi hade samma typ av grundproblem bla en eftermarknadskoppling från SSP preformance där det inte alls gick som det var tänkt på något sätt men fakta runt om kring varför den inte funkar är ganska komplex då det i grunden handlade om att den produkten i sig och SSP (jag har fortfarande inte fått tillbaka pengarna från US men Sterman betalade tillbaka de pengarna till mig då det var en produkt de trodde på och rekommenderade dvs tog ett ansvar större än många andra kanske skulle ha gjort). och det blev en hel del tjafs runt om det sedan
.
Herr S var till hjälp för mig att reda ut lite saker mkt tacksam för det och jag och S valde olika vägar ur problemet helt enkelt , vet inte varför det blev så men trist för folk som inte upplever att de får det som de förväntar sig till utsatt tid tex.

Jag har ju bevisligen fått en bra lösning efter som min bil är "klar" och går riktigt bra I övrigt är det en historia som inte har med saken här att göra.

Ang flyfältsevent tycker jag att det är en ypperlig form att mäta effekt på helt klart och mkt avslöjande på hur pass mkt mos som finns.
Min bil är byggd för att gå fort på bana och stripp och klarar väl av de ambitionerna jag har på min bil.
Och jag har aldrig fått några effektsiffror , inte heller bett om det utan jag bara kör så fort det går och gissa får andra göra.

Hoppas Ni som läser här förstår att jag inte vill göra någon löjlig eller dum i sina ev inlägg utan jag vill BARA hålla isär vissa saker som jag anser är privata eller för ämnet ovidkommande då det är gått från att handla om trådsyftet för något ÅR sedan till att handla om min bils ev prestanda och Min tuners trovärdighet.
Fritt land valet är ens eget vad man tror på och tycker verkar rimligt, alla får ha sin åsikt helt enkelt.
Mvh Erik

GTI30EDITION
2013-02-13, 17:08
Man blir ju jäkligt nyfiken såklart. Är det du anri52 och Aeroplus som har haft "otur"?
Vad hände? Kanske inte kan ta det här men i PM?

Det är jag 2hotGolf och Anri som haft "otur". Vi kan säkert pm:a dig var och en om våra egna erfarenheter. :)

Just nu så ligger jag hemma i influensa med 39graders feber, men så länge dom feber nedsättande tabletterna fungerar så hinner man kika lite här.

Mvh

sspc
2013-02-13, 18:27
Om man tror stenhårt på sin bil åker man till Björkvik och bevisar det, kör några rejs i med RL ge loggarna till någon kunnig tex Aeroplus då får man reda på all fakta hur bilen presterar, man får också reda på att många tuners snackar en massa goja ang effekt.
Kan tänka mig att Erik vill åka till Björkvik men vågar helt enkelt inte pga allt snack om denna bil han vet också att risken
för besvikelse är stor och det vet Eriks tunerfirma också,sen om han använder loba eller någon annan turbo tror jag folk fullkommligt
skiter i.

Du verkar inte förstå att det som är sanning för dig och dina kompisar inte är det för alla.
Du tycker björkvik är världens bästa test-punkt.
Man kan förmoda att du inte bor 80 mil ifrån Björkvik.

Att trimma en bil för att bli bäst på rullande start på Björkvik är 1 sätt att leva livet på.
Finns flera andra sätt om man ska ha bilen som bruksbil också.

Det som intresserar mig och kanske även gasekke är att hitta en bra kompromiss.

Att fokusera på att bli snabbast på rullande start kanske inte är den bästa kompromissen i livet.
För dig är det så uppenbarligen, men inte för alla.

Gasekke
2013-02-13, 18:53
Du verkar inte förstå att det som är sanning för dig och dina kompisar inte är det för alla.
Du tycker björkvik är världens bästa test-punkt.
Man kan förmoda att du inte bor 80 mil ifrån Björkvik.

Att trimma en bil för att bli bäst på rullande start på Björkvik är 1 sätt att leva livet på.
Finns flera andra sätt om man ska ha bilen som bruksbil också.

Det som intresserar mig och kanske även gasekke är att hitta en bra kompromiss.

Att fokusera på att bli snabbast på rullande start kanske inte är den bästa kompromissen i livet.
För dig är det så uppenbarligen, men inte för alla.

Lugn och fin nu, Det finns inga som helst skäl att hacka på Rian för att han åker på björkvik och gärna ser min bil där. Och jag åker på allt möjligt, vi är nog alla här främst bilnördar som har roligt med våra fordon.

Det här är snarare en fråga om att han och ett par till har lite issues med gammalt groll.
lämna det oviktiga utanför det här tack.
Mvh erik

GTI30EDITION
2013-02-13, 18:55
Du verkar inte förstå att det som är sanning för dig och dina kompisar inte är det för alla.
Du tycker björkvik är världens bästa test-punkt.
Man kan förmoda att du inte bor 80 mil ifrån Björkvik.

Att trimma en bil för att bli bäst på rullande start på Björkvik är 1 sätt att leva livet på.
Finns flera andra sätt om man ska ha bilen som bruksbil också.

Det som intresserar mig och kanske även gasekke är att hitta en bra kompromiss.

Att fokusera på att bli snabbast på rullande start kanske inte är den bästa kompromissen i livet.
För dig är det så uppenbarligen, men inte för alla.

Vet du överhuvud taget vad det kommer för typ av bilar till Björkvik? Det är en enorm blandning av alla sorters bilar. Från orginalbilar till bilar som BMW E30:s med dryga 800 hjulhästar eller äldre Audis med 1000 hjulhästar, även dessa bilar går hårt på strippen, på gata osv. Menar du att dom bilar jag haft inte fungerar att köra med på gatan vilken dag i veckan som helst? Visst, jag har inte haft någon fyrhjulsdrift på mina senaste bilar men å andra sidan är nog risken minimal att jag skulle köpa tex en Nissan GT-R för att ge mig ut på isracing. Strippen har jag som sagt lagt bakom mig, det är inte riktigt lika roligt för mig. Säkert för andra men inte för mig. Vad åker du själv för bil kan man undra? Har du satsat lika hårt som Erik eller 2hotGolf på din bil? Stick gärna ut hakan men se då till att du har en bil du kan möta upp med sen. ;) Du kanske har något ännu vassare, låt höra. :D

GTI30EDITION
2013-02-13, 18:56
Lugn och fin nu, Det finns inga som helst skäl att hacka på Rian för att han åker på björkvik och gärna ser min bil där. Och jag åker på allt möjligt, vi är nog alla här främst bilnördar som har roligt med våra fordon.

Det här är snarare en fråga om att han och ett par till har lite issues med gammalt groll.
lämna det oviktiga utanför det här tack.
Mvh erik

Helt rätt där Erik. Det handlar absolut inte om dig, kommer aldrig att göra. Du är nöjd och vi alla hoppas att du kommer fortsätta vara det. :)

AeroPlus
2013-02-13, 19:34
Hej,

Anri52

Jag har slutat med allt som har med Rl att göra mm så för mig är det inte intressant längre att kolla på tider
, effekt uträkningar mm

piff

Du nämner att det är bara ni 3 som haft problem med Stertman , men hur är det med min vän där fady som fick stryk av en

stryk av en 9-5 aero med 300 hk förut ?
Skulle inte hans bil prestera bättre med 340-360 angivna hk ?

Och efter allt så går stertman och snackar på sidan om killens ekonomi hur svårt han hade med lån mm

Är det en seriöst företag, borde det inte var tystnadsplikt åt sånt ?

Alla har vi haft det svårt med trimföretag, det är bara att inse att dagens trimning är inte så enkel som många
får för sig, det krävs stor kompetens och data kunskapp och verkligen veta hur ett styrssystem fungerar.
Men det är betydligt enklare att ta betalt och skaka hand , det är alla jäkligt bra på.

Synd bara att det är kunden som det är värst för !

Nog om det,

Jag har några frågor till Erik.

Jag är jäkligt sugen att ha som nästa bil en 4wd och en golf r står först på listan!
Tänkte fråga hur länge du körde med org dsg och med vilket moment ?
Är din motor orörd ?
Vad låg bränsleförbrukning landsväg med din org r om du kommer ihåg ?

MVH

anri52
2013-02-13, 20:11
Du verkar inte förstå att det som är sanning för dig och dina kompisar inte är det för alla.
Du tycker björkvik är världens bästa test-punkt.
Man kan förmoda att du inte bor 80 mil ifrån Björkvik.

Att trimma en bil för att bli bäst på rullande start på Björkvik är 1 sätt att leva livet på.
Finns flera andra sätt om man ska ha bilen som bruksbil också.

Det som intresserar mig och kanske även gasekke är att hitta en bra kompromiss.

Att fokusera på att bli snabbast på rullande start kanske inte är den bästa kompromissen i livet.
För dig är det så uppenbarligen, men inte för alla.

Förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att man ska ha bilen som bruksbil också, det är väl en självklarhet
för mig och mina kompisar att bilen används så ofta som möjligt, det är en sketen Golf med lite trim vi snackar om
inte en monster bil som körs till Björkvik med släp. Och skulle jag fokusera mig på att bli snabbast på dessa event
så hade jag definitivt inte valt en Golf Gti.

AeroPlus
2013-02-13, 20:16
Förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att man ska ha bilen som bruksbil också, det är väl en självklarhet
för mig och mina kompisar att bilen används så ofta som möjligt, det är en sketen Golf med lite trim vi snackar om
inte en monster bil som körs till Björkvik med släp. Och skulle jag fokusera mig på att bli snabbast på dessa event
så hade jag definitivt inte valt en Golf Gti.

+1 ......

anri52
2013-02-13, 20:23
Lugn och fin nu, Det finns inga som helst skäl att hacka på Rian för att han åker på björkvik och gärna ser min bil där. Och jag åker på allt möjligt, vi är nog alla här främst bilnördar som har roligt med våra fordon.

Det här är snarare en fråga om att han och ett par till har lite issues med gammalt groll.
lämna det oviktiga utanför det här tack.
Mvh erik

Helt rätt! Tror många skulle vilja se Golfen mot Cupran tex.. Men vad som än händer så önskar jag lycka till med bilen.

anri52
2013-02-13, 20:35
Hej,

Anri52

Jag har slutat med allt som har med Rl att göra mm så för mig är det inte intressant längre att kolla på tider
, effekt uträkningar mm

piff

Du nämner att det är bara ni 3 som haft problem med Stertman , men hur är det med min vän där fady som fick stryk av en

stryk av en 9-5 aero med 300 hk förut ?
Skulle inte hans bil prestera bättre med 340-360 angivna hk ?

Och efter allt så går stertman och snackar på sidan om killens ekonomi hur svårt han hade med lån mm

Är det en seriöst företag, borde det inte var tystnadsplikt åt sånt ?

Alla har vi haft det svårt med trimföretag, det är bara att inse att dagens trimning är inte så enkel som många
får för sig, det krävs stor kompetens och data kunskapp och verkligen veta hur ett styrssystem fungerar.
Men det är betydligt enklare att ta betalt och skaka hand , det är alla jäkligt bra på.

Synd bara att det är kunden som det är värst för !

Nog om det,

Jag har några frågor till Erik.

Jag är jäkligt sugen att ha som nästa bil en 4wd och en golf r står först på listan!
Tänkte fråga hur länge du körde med org dsg och med vilket moment ?
Är din motor orörd ?
Vad låg bränsleförbrukning landsväg med din org r om du kommer ihåg ?

MVH

Tråkigt Aero! Men jävligt skönt för tuning firmorna kan tänkas, nu slipper dom svettas när du gjorde dina uträkningar.D
Ha det gott så hörs vi framöver.

Gasekke
2013-02-13, 21:00
Hej, körde ord dsg fram till i år , steg 2,75 effekt kanske 340 motorhk enligt min kulram på den vikten och slutfart 402m vrid brukar vara ganska parallella ca 400+ nm gissar jag. Problemet var inte slir utan att kopplingskorgen spricker/sprack för mig förmodligen pga hårt liv på strippen klistrad bana.
förbrukning landsväg lugn körning ca 0,8 samma förb i dag.

Mr_Big
2013-02-14, 06:21
Jag har också en R men jag får aldrig ner min förbrukning till 0,8. Iofs kör jag som en biltjuv men jag har försökt och lägsta jag kommit ner till är 0.87 och då var det landsväg största delen. Normalt är 0.97 - 1.1 beroende på underlag.

Finns det någon mer ägare till Golf R här?
Vore kul med ett R möte! :-)

BTW, GTI30EDITION du har PM.