handdator

Visa fullständig version : Ombesiktning



Golf-power
2011-04-04, 15:44
Var idag och besiktade bilen ( GTI 01:a) trode jag skulle få ombes på hjulager fram (ska bytas på Lördag) men det var ingen som märkte. Däremot fick jag ombes på otillräcklig bromsverkan p-broms. Vilket jag inte höll med om. Dom påstod att spelet var för mycket vet ej vad föreskrifter säger. Nu vet jag inte riktigt vad jag behöver gör för att få spaken att ta längre ner. Är ju självjusterande.

itouch
2011-04-04, 15:58
Det sägs ju att man inte ska röra dem då de är självjusterande som du säger men jag har hört att vajern blir lite slappare med åren och att spänna lite manuellt har funkat för andra. Sitter en justeringskruv bakom handbromsspaken. En orsak är väl annars att beläggen börjar ta slut bak.

Lillen
2011-04-04, 16:06
Det sägs ju att man inte ska röra dem då de är självjusterande som du säger men jag har hört att vajern blir lite slappare med åren och att spänna lite manuellt har funkat för andra. Sitter en justeringskruv bakom handbromsspaken. En orsak är väl annars att beläggen börjar ta slut bak.

Man SKA ju röra hela tiden annars slutar självjusteringen att fungera med byte av ok som följd!
ALLTID dra handbromsen är bästa medicinen.

HUR man justerar handbromsen på Golf 4 vet jag inte men det är väl bara att spänna vajer som på alla andra bilar?

itouch
2011-04-04, 16:45
Nu syftade jag på att man inte ska röra manuella justeringen, givetvis är det alltid bästa medicin att använda handbromsen ofta.

Golf-power
2011-04-04, 16:52
Märkligt nog fungerar armen till handbromsen helt ok. Så jag vet inte om det hjälper att byta ok ?

Lillen
2011-04-04, 17:10
Märkligt nog fungerar armen till handbromsen helt ok. Så jag vet inte om det hjälper att byta ok ?

Kontrollera bromsklossarnas tjocklek.
Testa sen att spänna vajrarna.

Golf-power
2011-04-04, 17:18
Ska byta klossar de gamla är ca 5mm , men det ska inte ha någon betydelse för självjusteringen borde sköta detta

Lillen
2011-04-04, 17:24
Så klart SKA justeringen sköta det.
Testa att spänna vajern till att börja med så ser du.
Men det kan vara så att den justerar bra men för lite i ändläget.
Är då vajern gammal och uttöjd så tar handbromsen "för högt".
Inget facit men har hänt på flera av mina Mk III iaf förr.

Efter så har man knappt kunnat dra ett hack =)
Som sagt behöver inte vara det men de ha fungerat för mg iaf.

magnusT
2011-04-04, 19:40
Såg nånstans att när handbromsen inte är dragen ska armen på bromsoket ligga någon mm från stoppet.
Men ta och byt belägg och kolla så att allt rör sig som det ska.
Och att kolven på oket går ut lite varje gång som du rör armen.