handdator

Visa fullständig version : Missljud i framvagnen. Golf Mk2 Gti 16v



modda
2007-07-15, 00:15
Har ett väldigt konstigt ljud i framvagnen, samt att det vibrerar en del. Precis som att något ligger löst och slår emot karossen. Problemet uppstår vid ca 30km/h och blir värre och värre ju fortare man kör.

Lite historia:
Köpte bilen för några mån sedan och då sa killen att det va en bussning i framvagnen. Bytte bussningarna på länkarmarna men problemet kvarstod. Bytte båda fjäderbenen. Sedan upptäckte jag att vänster drivaxel satt helt lös !? Beställde en ny sådan och monterade.

Nu är ljudet annorlunda jämfört med innan men det är desto mer vibrationer i chassit. Man hör fortfarande att det slår men inte lika tydligt.

Jag vill få det till hjullagret men då ska det vara ett "sjungande" ljud och inte som slag emot karossen.

Några saker som jag uppmärksammat under alla mina timmar svärandes under bilen är att dom verkar ha kört på något på höger sida som har krökt ena fjäderbenet (utbytt) samt höger framskärm. Kan detta ha påverkat något annat ?

Uppskattar alla ider och förslag.

Mvh
Niklas

Roffe
2007-07-15, 09:52
sitter framvagnens bultarna fast för det första? ;)

Fredrix
2007-07-15, 11:56
Hmm...
Är ljudet konstant och på plan väg bör ju vara ngt roterande som du har kast på / sitter löst.
Skulle ngt skulle vara snett i framvagnen / bussning slut så skulle du inte få de ljudet.

Dum idé kanske, men ta en indikatorklocka och kolla axlar från växellådan ut till hjulen. Har de som du säger kört på ngt som krökt fjäderbenet så har den fått en skaplig kyss.
( kanske du redan gjort men har inget bättre att komma med ).

Fast iof, får du ljud i de farterna så borde du inte behöva en indikatorklocka.
Har du tillgång till 2-pelarlyft så starta och lägg i växel.

Kom gärna med en uppföljning även om de löser sig...

mvh
Fredric

mellowd
2007-07-15, 13:03
kanske lite långsökt, men kolla så drivaxlarna är fastskuvade ordentligt i lådan.

Bengan.U
2007-07-15, 13:51
Hej.

Om ljudet låter som en hellikopterrotor,propellerplan :-)
Så är det garanterat ett nav som "snurrar" fritt
i framhjulslagret.Eller ett framhjulslager
som är kasst.

MVH/Bengan.U

modda
2007-07-15, 15:34
sitter framvagnens bultarna fast för det första? ;)

Vilka tänkte du på då ? Är dålig på namn på vad som är vad :P



Hmm...
Är ljudet konstant och på plan väg bör ju vara ngt roterande som du har kast på / sitter löst.
Skulle ngt skulle vara snett i framvagnen / bussning slut så skulle du inte få de ljudet.

Dum idé kanske, men ta en indikatorklocka och kolla axlar från växellådan ut till hjulen. Har de som du säger kört på ngt som krökt fjäderbenet så har den fått en skaplig kyss.
( kanske du redan gjort men har inget bättre att komma med ).

Fast iof, får du ljud i de farterna så borde du inte behöva en indikatorklocka.
Har du tillgång till 2-pelarlyft så starta och lägg i växel.

Kom gärna med en uppföljning även om de löser sig...

mvh
Fredric

Jo vi har provat ställa den på pallbockar och kört den i ca 50-60km/h men det är inget som är snett eller löst längre så jag vet inte rikgit vad man skall göra.
Hittar jag problemet så följer jag upp dettta :)



kanske lite långsökt, men kolla så drivaxlarna är fastskuvade ordentligt i lådan.

Hehe det va det första jag kollade eftersom att klåparen som haft bilen innan mig inte skruvat fast vänster drivaxel riktigt så kollade jag höger med.



Hej.

Om ljudet låter som en hellikopterrotor,propellerplan :-)
Så är det garanterat ett nav som "snurrar" fritt
i framhjulslagret.Eller ett framhjulslager
som är kasst.

MVH/Bengan.U

Ja man skulle nog nästan kunna säga att det låter lite som en hellikopterrotor. När du menar att ett nav snurrar fritt hur menar du då ?

Bengan.U
2007-07-15, 17:53
Hej.

"-Ja man skulle nog nästan kunna säga att det låter lite som en hellikopterrotor.
När du menar att ett nav snurrar fritt hur menar du då "

Jo,navet är ju inpressat i lagrets innre lagerbana.
Och Lagret är inpressat i spindelens "lagerhus".
Om lagret är dåligt,kanske till och med nypit,så släpper
navet från innre lagerbanan.Och börjar att "snurra/rotera" inne
i lagerbanan.Hade så på en MK1,när jag skulle byta lagret och
allt var nermonterat,så föll navet ur lagret.
Ljudet som var när man körde bilen lät ungefär som
en roterande helikopter rotor eller ett propellerflygplan :-)
Blev tyst och fint med nytt lager och nytt nav :-)

MVH/Bengan.U

modda
2007-07-15, 21:19
Hej.

"-Ja man skulle nog nästan kunna säga att det låter lite som en hellikopterrotor.
När du menar att ett nav snurrar fritt hur menar du då "

Jo,navet är ju inpressat i lagrets innre lagerbana.
Och Lagret är inpressat i spindelens "lagerhus".
Om lagret är dåligt,kanske till och med nypit,så släpper
navet från innre lagerbanan.Och börjar att "snurra/rotera" inne
i lagerbanan.Hade så på en MK1,när jag skulle byta lagret och
allt var nermonterat,så föll navet ur lagret.
Ljudet som var när man körde bilen lät ungefär som
en roterande helikopter rotor eller ett propellerflygplan :-)
Blev tyst och fint med nytt lager och nytt nav :-)

MVH/Bengan.U

Så det jag behöver byta är hjullagret ?

Edit: Hur kan man vara säker på vilken sida det är som är dålig ? Borde iofs vara sidan där jag bytte drivaxeln men man vet ju aldrig.

Mvh
Niklas

Bengan.U
2007-07-15, 22:08
Hej.

"-Så det jag behöver byta är hjullagret ?"

Kan ju vara värt att kolla upp iallafall !

MVH/Bengan.U

Bastard66
2007-07-15, 23:51
Så det jag behöver byta är hjullagret ?

Edit: Hur kan man vara säker på vilken sida det är som är dålig ? Borde iofs vara sidan där jag bytte drivaxeln men man vet ju aldrig.

Mvh
Niklas

hej. ett bra sätt att kolla vilken sida lagret är kasst på är att palla upp framvagnen och starta motorn å lägga i 1:ans växel, när du gjort det tar du tex ett rör och bromsar däcken med (en sida i taget) då hör du snart vilken sida lagret är kasst på..

Mvh Tommy

GTI-nissen
2007-07-16, 19:43
Ännu ett tips som inte är så löjligt som det låter... Är hjulbultarna åtdragna? Du borde iofs ha haft loss hjulet om du grejat med framvagnen.

Fråga mig inte varför jag kommer med tipset...

modda
2007-07-16, 19:50
Ännu ett tips som inte är så löjligt som det låter... Är hjulbultarna åtdragna? Du borde iofs ha haft loss hjulet om du grejat med framvagnen.

Fråga mig inte varför jag kommer med tipset...

Hehe jodå dom är också åtdragna. Har kollat alla däck. Inga tips är löjliga just nu känns det som. Kan det vara en "nybörjarmiss" så vore jag överlycklig för det börjar bli dyrt med reparationer på goffen nu :P

Dave the brave
2007-07-16, 20:17
Ett hjullager som är kasst behöver inte ha ett vinande ljud, även om det oftast är så. Bytte ett lager en gång som bokstavligen trillade i bitar när jag tog loss det. Inget vinande bara väldigt glappigt. Det gnällde dock när man körde långsamt. Kunde få detta gnällade starkare och svagare genom att lossa alternativt dra åt drivaxelmuttern. Kanske något att testa på ditt vibrerande. Ett ganska långsökt felsökningsråd iofs men man får ju testa allt...

Plura
2007-07-17, 10:25
Hade också ett liknande ljud och letade som en dåre efter detta
men hittade inget. till slut när jag vart i garaget en kväll och skulle hem så tog jag mig ca 400m sedan sa det BRAK! Vände och åkte ruggigt långsamt
tillbaka till garaget och tog loss ena framhjulet där ljudet kom ifrån.
Det formligen rasade smådelar av hjullagret.