handdator

Visa fullständig version : Problem med Vento 94



Svenskmeatball
2011-04-02, 09:20
Hej på er alla goa och glada :)!
Är en stolt vento ägare sen nästan 3 år tillbaka, gumman har slagit över 20600mil :) Det som inte får hända med bilen har just hänt.

Min sambo använde bilen igår och den gick som vanligt men precis innan hon svänger in till parkeringen börjar oljelampan blinka samt att det börjar ljuda någon form av varningsljud. Hon parkerar bilen och stänger genast av den då hon inte ville orsaka något haveri.
Jag får då reda på det ca 1timme senare, så beslutar mig för att kolla oljan i bilen, enligt stickan var det lite för lite olja så fyller upp med 0,5 liter olja. Väntar ca 10 min och sen startar jag bilen och åker iväg, hinner bara komma 1km innan oljelampan börjar blinka likt en julgransbelysning och samma varningssignal kommer.

Stannar upp på den lokala macken och börjar felsöka, oljestickan visar att det är lite för mkt olja + att det verkar vara en hel del olja i motorutrymmet. Öppnar upp locket till motorn där oljan ska hällas i och märker att det är en vit / gul gegga på själva locket, vad är detta?

Nu på morgonen var jag och testade bilen för att se om felet var kvar, först efter 2,5mil då jag skulle accelerera upp till 90 börjar samma fel komma igen.

Värt att veta är att det under vintern har varit en hel del olja under bilen när man rullat iväg (tacka vet jag snö ibland).

Kan felet bero på att jag använder fel olja? Är det fel på biltemas oljefilter som sitter på?

Oerhört tacksam för svar!

Sweeper
2011-04-02, 10:04
Kaffelatte sumpen som du beskriver bildas när man har kört korta sträckor och motorn inte blivit tillräckligt varm! bildas kondens och blandas med olja och blir så :P

Oljefilter ska inte göra skillnad, inte oljan heller egentligen. Vad är det för motor? vilken olja är det? tycker att det är konstigt att det blinkar fortfarande efter du hällt in!

Kungen
2011-04-02, 10:24
Tycker det var konstigt att det var för lite olja, för att sedan bli FÖR MKT när du endast hällt i en halvliter. Vet att för min bil gäller att man ska fylla i en hel liter när nivån är vid det undre strecket för att få rätt nivå, och "rätt" tycker man bör ligga mitt mellan min och max. Säkert att du mätt ordentligt? Du ska mäta vid varm motor när bilen stått stilla typ 5-10 min. Mäter du med motorn kall så visar det en lite lägre nivå. Och så ska bilen så klart stå plant.

Olja i motorrummet, var verkar det läcka och hur mkt? Halva min motor var inoljad eftersom ventilkåpan läckt jättelite, men under ett väldigt lång period. Och det var inte särskilt farligt. Så att det är olja i motorrummet kanske inte har något med ditt problem att göra. Men du säger att bilen läckt mkt på marken. Ni har säkert kört på för låg oljenivå under ett bra tag?

Biltemas oljefilter är skit har jag hört. Det ska visst ha hänt att pappbitar av filtret lossnat och täppt till oljekanaler. Men det är som sagt hörsägen, vet inte om det stämmer. Många påstår dock det.

Svenskmeatball
2011-04-02, 12:08
Hej,
För det första så är det 1,8 liters modellen jag har :) Hmm tja oljan verkar komma från toppen för att sen rinna ner emot en liten "hylla" som finns i närheten av oljefiltret. Det är oerhört grisigt och mycket olja där faktiskt.

Sen vette fan gällande oljan, den olja jag ska ha enligt OKQ8a är 5W-30, jag har dock kört med en annan helsyntetisk olja sista 1500 milen, kan det vara orsak att det kör med en "felaktig" olja?
Risken finns ju att man har kört med för lite olja under ett bra tag jo...
jag ska ta lite kort och sen posta här så får ni se hur det ser ut i bilen.