handdator

Visa fullständig version : Vxl låds renovering G60



R.Grönberg
2011-03-31, 15:42
Hejsan.
Jag håller på och renoverar min växellåda till min Golf rallye g60...

Kommit fram till att jag måste ha drev till 2ans växel samt synkring.
Dock har givetvis dom grejerna utgått från vags sortiment. ngn som vet ngt annat ställe man kan hitta dom grejerna?
utomlands eller vart tusan som:)
börjar få lite bråttom, drar ju ihop sig till buggen nu...

Som jag förstått det är det dom här grejerna jag söker...
02A311261D
02A311269D

Tacksam fr hjälp
Mvh Robin

squid
2011-03-31, 17:57
Är de inte samma innehåll i rallye lådan som i vanliga g60 lådan?.. förutom fördelningslådan alltså :)
och vanliga 02A lådor finns det väl en uppsjö av på skrotarna..

schüberg
2011-03-31, 18:55
Hej.
Det jag kan hitta i ETKA är :
89-95 Corrado
90-92 Golf
86-91 Golf Syncro/Rallye/Country
88-92 Jetta Syncro
88-91 Passat
90-93 Passat Syncro
De som har 02A-låda har dessa delar,MEN det kan bero på märkbokstäverna på lådan.
Det är ett 40-tänders drev eller?
Verkar dock som alla de syncrolådor jag gått igenom har detta drevet, synkringen var samma i alla dessa och lika många till! :-)
Trist att behöva köpa en hel låda för drevet, om du inte försöker hitta en beg-låda att byta med istället?
Hoppas du löser det!
Mvh Schüberg

R.Grönberg
2011-03-31, 21:34
nej det är inte samma som en vanlig 02a.
Och den g60 lådan cba tror jag det hette som jag provade med var inte 40 tändersdrevet i=(

Schüberg, tack för viktig information:)
Kan du få fram så du ser vilka märkbokstäver det är som passar?
Isf är det ju inga problem att ragga tag i en låda...

Japp det är 40 tänders drev jag söker..

Mest att jag inte vill köpa en begagnad, då dom flesta har gått samma mil som min och kanske är ännu sämre, Vore skönt bytt dom delarna och vetat att man haft en riktigt bra låda sedan.

Ist för klicka hem en begagnad på ebay som kostat en 5000 innan den är hemma och så synkar den på tvåan likförbannat sedan:) hehe

Som jag skrev ovan provade jag med en corrado cba låda och där var inte 40 tänders tvåan =(

schüberg
2011-04-01, 21:29
Hmmm.... Trassligt detta....
Kolla om papperslappen till vänster om bakluckelåset, på "bakplåten", sitter kvar? Står det någon kod där?
Passar gör nog alla syncro-lådor 88-92, frågan är ju bara vad som händer med utväxlingen?
På Rallye/G60 Syncro satt ASU och AWP, båda hade 70/19 (Kronhjul/pinion)
I Passat satt:
AME 72/17
CBC 63/16
AYR 71/18
AWR 71/18
CDG 72/17
CDH 63/16
Passar rent fysiskt gör de garanterat men det blir ju ändå inte exakt lika, bilen kan bli antingen rappare/slöare beroende på hur du väljer.....
Vad jag kan se ersattes 40 tands drevet på tvåan med ett 36 tänders från 1986/87 på alla 02A?!
Då måste din låda vara bytt någon gång?
Skulle kunna vara därför CBA-lådans drev inte passade?
Kan du läsa ut något på din befintliga låda?
Väldig röra bland alla koder,dessutom kan man ju undra varför man inte byter kod på lådan när man ändrar utväxling, men så fort någon i fabriken böt strumpor skulle det till nya koder.....
Ja, vad vet jag....? :-)
Mvh Schüberg