handdator

Visa fullständig version : Vad kör ni för kylvätska/glykol i Mk2?



Golfbjörnen
2011-03-31, 12:56
Hej,

Nån har brutit sig in i bilen, öppnat huven och skurit loss kylvätskeslang från expansionskärl bl.a. WTF?!

Det är för mörkt i vintergaraget för att avgöra vad det är för färg på glykolen som läckt ut, så jag antar att jag får tömma undertill och börja med ny vätska helt å hållet. Men frågan är vad man ska ha? En kompis säger röd. Men jag har hört grön och blå också - vad kör ni/rekommenderar ni?

(2.0l Passatblock, KR topp, 16v)


http://bigbear.jussible.com/Anders/Bilder/Bilar/Golf/skada3.jpg

/Gb.

kim_gulle
2011-03-31, 14:45
Har alltid kört med grön/blå i alla bilar vi har. Egentligen så spelar det väl ingen roll vad man använder så länge man inte blandar röd och grön/blå då dem har olika bas och kan orsaka komplikationer i kylsystemet. Om du inte vet vad det är för färg på glykolen och ska byta helt och hållet så kan det vara att rekommendera att du spolar ur motor och kylsystem med vattenslang innan du häller i den nya glykolen för att vara helt säker. :)

Golfbjörnen
2011-03-31, 16:22
Trots halvmörkret i garaget så var soppan på mina händer definitivt inte röd, så mycket såg jag. Så jag köper blå och toppar upp med, så kan jag fixa ett komplett byte (+termostatbyte) lite på vårkanten.

Tack för svar Kim!

/Gb.

Lillen
2011-03-31, 17:05
Har alltid kört Grön/blå.
Är du osäker finns den som klarar både Röd & Grön/blå!

kim_gulle
2011-03-31, 17:19
Har alltid kört Grön/blå.
Är du osäker finns den som klarar både Röd & Grön/blå!

Ajuste, den där gula va?

J.L
2011-03-31, 19:34
Missar vi inte nånting här?

Vem f*n bryter sig in i en bil för att öppna huven och skära av vattenslangar?

Låter ju extremt konstigt...
Kanske den lokala verkstaden som behöver fler bilar att meka med?

Sweeper
2011-03-31, 19:43
Missar vi inte nånting här?

Vem f*n bryter sig in i en bil för att öppna huven och skära av vattenslangar?

Låter ju extremt konstigt...
Kanske den lokala verkstaden som behöver fler bilar att meka med?

Ännu konstigare är att andra bilar i garaget var inte rörda.

squid
2011-03-31, 20:01
låter lite som du har en ovän eller så?

men som svar på frågan så kör med blå/grön.. har jag kört med i mina golfar iaf :) dock är min mer blå än grön :P

Golfbjörnen
2011-03-31, 23:28
Nej ni missar inget. Jag har inte haft en ovän sen Tommy i 9b, och det är väl över 20 år sen.

Om någon (för mig okänd fiende) ogillar mig så antar jag att man hade slagit sönder bilen, det går ju t.o.m fortare än slang-stöld. Ska man sabotera så kanske man väljer nåt mer subtilt än att låta mig få veta det omedelbart via en sjö av kylvätska.


Dessutom antar jag att en Golf från 87 är lättare att peta upp än mina grannbilar i garaget. De är så mkt mer exklusiva.

Inser nu att de även stal mina mockaklädda montörhandskar i mittkonsollen, samt min varningstriangel. WTF?!

squid
2011-04-01, 01:36
vad är de för område du bor i? :)

Golfbjörnen
2011-04-01, 11:25
vad är de för område du bor i? :)

Bilen står i ett område där 18-åriga söner skulle skratta om pappa erbjöd en Golf GTI från 87 som förstabil. Instegsmodellen till bilkörande börjar vid Porsche Boxter.

Där jag själv bor åker man EPA-traktor.

/Gb.