handdator

Visa fullständig version : Mäta upp spänning (ohm) ABS givare



Mawe
2011-03-30, 19:32
Hej,

ABS lampan lös på min GTI efter vinterns förvaring. Jag tog mig till hjälp av en multimeter och mätte ohm-talen. Följande resultat fick jag när jag mätte givaren utan att snurra på hjulet:

HF: 960
VF: 974
HB: 1028
VB: Fick inte fram något



Jag provade hur länge som helst, och jag fick verkligen inte fram något höger bak. Finns det något annat bra sätt att utröna att det verkligen är givaren höger bak som är dålig?

/Martin

Mini_me
2011-03-30, 19:36
Om du menar vänster bak där du inte fick fram nåt så är den paj.

Ohm varierar när du snurrar på hjulet men händer ingenting så är den paj.

Mawe
2011-03-30, 20:51
Ok, då blir det till att inhandla en ny. Något speciellt man bör tänka på vid monteringen av den nya givaren?

Sn00k
2011-03-30, 23:53
prova mät växelspänning istället.. medans du snurrar däcket olika fort.. så ser du mycke bättre kurvan som givaren genererar.. om någon är sliten/skitig och reagerar långsammare tex.
med ohm-mätning ser du i stort sett bara om lindningarna är hela eller trasiga.. men det kanske räcker i det här fallet =)

Mawe
2011-03-31, 20:51
prova mät växelspänning istället.. medans du snurrar däcket olika fort.. så ser du mycke bättre kurvan som givaren genererar.. om någon är sliten/skitig och reagerar långsammare tex.
med ohm-mätning ser du i stort sett bara om lindningarna är hela eller trasiga.. men det kanske räcker i det här fallet =)

Vad menar du med lindningarna sn00k? Provade att mäta växelspänning på VB givare, och det gav heller inget utslag. Verkar stendöd..

Sn00k
2011-03-31, 21:44
givaren består av tunn tunn kopparstråd lindad runt en kärna.. går tråden av nånstans fungerar den inte alls och du får inget värde alls, då är det bara att byta givare.

Mawe
2011-04-03, 22:03
givaren består av tunn tunn kopparstråd lindad runt en kärna.. går tråden av nånstans fungerar den inte alls och du får inget värde alls, då är det bara att byta givare.

Ok, då är det nog det som har skett på min. Har monterat den nya givaren idag, men har inte hunnit testa bilen än.

Ska ABS lampan slockna av sig själv om jag har bytt rätt givare?

magnusT
2011-04-03, 22:24
Ja den ska slockna av sig själv.

Sn00k
2011-04-03, 22:25
golf 3? hmm.. ja, vad jag kan minnas så ska den slockna själv, men felkoden kvarstår.

Mawe
2011-04-04, 20:24
golf 3? hmm.. ja, vad jag kan minnas så ska den slockna själv, men felkoden kvarstår.

Hrm.. ABS-lampan lös fortfarande efter uppstart idag. Ville inte slockna. Någon som har har VAG-com i Malmö-Lund området som har lust att hjälpa mig kolla av felkoderna?

Sweeper
2011-04-04, 20:45
Har du ens provat att snurra hjulet efteråt eller kört?

Mawe
2011-04-04, 21:00
Har du ens provat att snurra hjulet efteråt eller kört?

Jepp.. Jag var ute och körde en vända..

Sweeper
2011-04-04, 21:19
Funkar det eller det funkar inte så fort lampan lyser?

Mawe
2011-04-05, 21:13
Funkar det eller det funkar inte så fort lampan lyser?

Vad menar du funkar? ABS:en? Har inte testat att bromsa så hårt så att ABS skulle gå in..

Körde en längre sträcka idag, och ABS lampan slocknade inte.

Sn00k
2011-04-05, 22:23
har du mätvärden ifrån alla givare nudå?
släckt felkoderna?

Sweeper
2011-04-06, 16:41
Vad menar du funkar? ABS:en? Har inte testat att bromsa så hårt så att ABS skulle gå in..

Körde en längre sträcka idag, och ABS lampan slocknade inte.

Tråden handlar ju om abs, så ja. Om abs'en inte funkar fortfarande så är det nått annat som är paj? eller måste lampan slockna för att abs ska fungera igen? nån som vet?

Mawe
2011-04-06, 22:01
Tråden handlar ju om abs, så ja. Om abs'en inte funkar fortfarande så är det nått annat som är paj? eller måste lampan slockna för att abs ska fungera igen? nån som vet?

Det råder lite delade meningar om lampan ska slockna eller inte.. Kan testa ABS:en på gräs till helgen. Då märker man nog lätt om den funkar eller inte..

Sn00k: Har inte släckt några felkoder då jag inte har tillgång till VAG-Com.

Sn00k
2011-04-07, 14:21
så fort lampan lyser har styrdonet deaktiverat ABS:en, finns inte en chans att den funkar då.
detta är en säkerhetsfunktion.. skulle det råka vara fel på EN givare och ABS:en fortfarande var aktiverad så skulle du segla av vägen ganska omgående vid en panik-inbromsning.
hurvida lampan släcker sig själv utan att släcka felkoderna kan säkert variera då det fanns en hel drös olika styrdon dessa år.. men kan du mäta upp givaren nu, som inte hade nått värde alls tidigare, så är det med stor sannolik bara så att du lär in å släcka felkoden.

Ulf
2011-04-07, 14:46
Knycker tråden lite beroende på att jag också har något skumt med ABS lampan. När jag kört några km med en hastighet över ca 80 km/t tänds lampan. Om jag stannar och stänger av tändningen och sedan slår på den igen lyser lampan fortfarande. Efter att bilen rullat någon meter slocknar lampan för att tända sig igen vid högre hastighet. Jag kan köra hur långt som helst bara jag håller mig under ca 80 km/t
Har inte kollat felkoder.

Sn00k
2011-04-07, 14:58
låter som en taskig givare.. den hamnar nog inte utanför signal-spannet förrän du är uppe i dina 80km, och då klipper styrdonet. så fort den får en signal inom rimligt mätområde så släcker den lampan.. min gamla piSSat VR6 kombi -95 hade samma/lika fenomen för sig, och då mätte jag upp givarna och fann en som var väldigt trög på att ge ifrån sig värden när man snurrade däcket lite lätt för hand.. bytte den, och vips så funkarde allt igen.

Ulf
2011-04-07, 18:24
Tackar för svaret Mattias, får kolla givarna.

Mawe
2011-04-10, 19:00
så fort lampan lyser har styrdonet deaktiverat ABS:en, finns inte en chans att den funkar då.
detta är en säkerhetsfunktion.. skulle det råka vara fel på EN givare och ABS:en fortfarande var aktiverad så skulle du segla av vägen ganska omgående vid en panik-inbromsning.
hurvida lampan släcker sig själv utan att släcka felkoderna kan säkert variera då det fanns en hel drös olika styrdon dessa år.. men kan du mäta upp givaren nu, som inte hade nått värde alls tidigare, så är det med stor sannolik bara så att du lär in å släcka felkoden.

Nu har jag gjort lite nya upptäckter. Som du säger Sn00k så har hela ABS systemet deaktiverats, dvs ABS går inte in på något hjul när man broms väldigt kraftigt. Kan vara så att jag måste även byta denna givare.

Den andra upptäckten jag gjorde var att ABS kransen till vänster framhjul hade blivit skevt på något sätt. Så kransen har gått emot både givare och lite av godset på spindeln.

Så antagligen så måste jag leta rätt på en verkstad där de kan släcka felkoderna.