handdator

Visa fullständig version : Farligt ventiltick, eller ska det låta så här?



Kungen
2011-03-29, 23:53
Ursäkta min okunskap, men jag har ej någon större erfarenhet av gamla bilar. Jag råkar dock äga en Golf GTI 8v sedan en tid tillbaka, och den har nog alltid låtit så här under mina 1300 mil som jag kört den:

http://www.youtube.com/watch?v=fgbBOwC3pGs

Är det ok att motorn tickar på det här viset? Är det helt enkelt så att gamla bilar kan låta så här utan att det är farligt? Eller är det ett klassiskt "ventiltick" vi hör? Jag har jämfört med ventiltickande bilar på YouTube, och då låter ju min bil frisk i jämförelse, men de bilarna kanske är extremfall?

Det låter mer eller mindre hela tiden. Jag tror faktiskt att det låter mindre vid kall motor. Ljudet kommer och går lite grann, nu på videon så låter det som allra mest. Ibland är ljudet lite mindre, men det är nog alltid där.

Kan det vara så att lyftarna inte fått tillräckligt med olja? Plasthylsan som oljestickan sitter i var sprucken, så det tätade inte alls runt stickan. Dessutom så läckte det lite runt ventilkåpepackningen. Dessa problem körde jag runt med i över 1000 mil innan de fixades. Vem vet hur länge förra ägare har kört. Kan detta gjort att oljetrycket varit dåligt, så att lyftarna slitits? Jag är inte kunnig, spekulerar bara

Vad säger ni, är ljudet normalt, eller ska jag göra nåt åt saken?

Kan tillägga att jag har använt "skruvmejsel mot örat"-metoden och lyssnat mot ventilkåpan ovanför varje cylinder, och det låter likadant på alla cylindrar. Bilen har gått 25000 mil och jag kör på helsyntetisk 5W-40 (Biltema)

Lillen
2011-03-30, 00:16
Lät det lika innan du började köra på Biltemasynteten?
Har fått de tendenserna efter att ha börjat med sån syntetolja åxå.
Inte för att de var just biltemas men iaf.....

Kungen
2011-03-30, 00:20
Jag tror inte att det blev värre av biltema. Hade halvsyntet innan (15W-40), nåt billigt fabrikat. Som sagt, bilen har nog alltid låtit så de 1300 mil jag kört. Möjligtvis att det blivit liiite värre med tiden, men inget jag kan koppla till biltema.

Vad körde du på innan då, annan helsyntet eller kanske rentav mineral? Jag har gjort två oljebyten på min, och vet inte vad den hade för olja från början.

Lillen
2011-03-30, 00:37
Kan ju vara slitna lyftare eller kam.
Men det får nån kunnigare svara på.

Lite kan det ju ticka.
Min ena 16V tickar lite vid varm motor.
Dock inget att bry sig om egentligen.
Hur din motor låter live vet jag ju tyvärr inte?


Vad körde du på innan då, annan helsyntet eller kanske rentav mineral? Jag har gjort två oljebyten på min, och vet inte vad den hade för olja från början.

Körde mineral i min.
Men har blandat ganska friskt sedan dess.
Är dock tillbaka på mineral numer igen.
Tror dock min börjar ha sliten oljepump.

Kungen
2011-03-30, 01:17
Körde mineral i min.
Men har blandat ganska friskt sedan dess.
Är dock tillbaka på mineral numer igen.

Du upplevde alltså att tickandet blev mindre när du gick tillbaka till mineral? Som jag uppfattat det så är helsyntet ganska överlägsen, men att det kan spola bort avlagringar från gamla motorer, så att det helt plötsligt kan bli större spel på olika ställen i motorn. Men jag förstår inte hur det skulle hjälpa att gå tillbaka till mineral, för allt är ju redan bortspolat. Men men, jag är som sagt ingen expert ;)

Lillen
2011-03-30, 01:32
Ska jag vara ärlig beror nog tillbakagången till mineral på ekonomi och att det på den motorn gjorde varken till eller från med typ av olja.

Med Biltemas 5w50 olja i 16V:n blev det väl inte direkt sämre men den gick kanske lite varmare vid hård belastning och detta medförde lite missljud. Inget stort problem alls och vet inte om det berodde på oljan , men det kändes så(vetenskapligt deluxe) =)

a128
2011-03-30, 11:24
Jag hade problem med en 86:a Golf jag hade, lät något väldigt illa när man hade SAE 5W-40 helsyntet i oljetråget men med billig SAE 10W-30 mineral i tråget spann den som en katt

golf666
2011-03-30, 11:51
skulle aldrig hälla i nå helsyntetisk olja i en gammal golf som gått +20k mil med mineral eller halvsyntet oljor!
kan sluta illa = oljan blir för tunn när den blir varm och de blir mindre/sämre oljetryck och så RAS, skrot!
Har hänt folk ja känner som haft i helsyntet i äldre bilar som oftast gått på mineral/halvsyntet..

Ja brukar hälla i OK´s standard olja 10w30 (kostar väl 160:-/4liter eller så) eller oxå deras 15w40 (kostar 260 eller nära 300:-/4 liter)
De är olja ja vet fungerar och har aldrig haft nå märkbart rassel/tickande i mina bilar när jag kört med de oljorna!

Alt. Shell Helix PLUS 10w40 (halv syntet), den kör jag i min nuvarande passat 1.8t och har gjort i 9000mil snart..
Inget kox eller liknande men oljebyte var 1000:e mil..

J.L
2011-03-30, 11:59
Svårt att höra p.g.a. det dåliga ljudet i filmen, men jag tycker det låter ganska mycket?
Det låter även som ett grövre metall-ljud än ventilerna, vilket kan innebära oljud från vevaxeln.
Men som sagt svårt att höra i filmen.

Är det ventilerna så blir en trögare olja (mineral eller halvsyntet) mer smörjande
och tickandet låter inte alls eller lika mycket.

Det är egentligen ingen fara med att köra med det om det är ventilerna,
annat än förlust av effekt.

Sn00k
2011-03-30, 15:17
hmm.. i mina öron låter det där som en 8v gti med mekaniska tryckare, vilket dom tidiga hade.. (behöver en inshimsning)
bara lite nyfiken, va är det för årsmodell på kärran din? =)

va gäller olja till vws 8-ventilare så testade jag biltemas 20w50 olja i en sådan förra sommare, och den blev helt ljudlös i tryckare mm, spann som en katt.. denna är ju en lite mer trögflytande mineralolja och mycke väl lämpad för dessa lite äldre motorer.. slår man i en nyare helsyntet så blir den lite för lättflytande och kan leta sig ut genom packboxar mm spännande om man har otur.. och så får man tickel-ljud i tryckarna då förståss, samt lägre oljetryck.
sköter man bara om motorn å servar den så ser man nog ingen märkbar skillnad på slitage med mineralolja vs helsyntet på en 8v.. däremot slipper man en väldans massa skrammel och får en motor som går mjukt å fint.

dorian
2011-03-30, 15:44
Det kan vara så att någon har slarvat med olje byten, det kanske hjälper om du byter olja, kör några dagar och byter igen. det kan rensa lite i motorn.

En kopis kom igår med sin volvo 850 som tickade en hel del, det visade sig direkt att olje nivån var för låg. fyllde på och efter en liten stund så var det borta

Kungen
2011-03-30, 16:37
Oljenivån har jag alltid skött, naturligtvis. Som Sn00k frågade, det är en 85:a, så den kanske har mekaniska tryckare? Vad innebär det isf, är det mer "ok" att såna låter illa eller?

Kanske ska testa att byta olja? Vad ska jag testa med isf? Mineral, SAE 10W-30 som nån sa. Men innebär inte 30 att den är mer lättflytande än min 5W-40 på höga temperaturer? Borde jag inte välja typ 20W-50 (eller liknande med 50 i slutet) i stället?

Kungen
2011-03-30, 16:41
Svårt att höra p.g.a. det dåliga ljudet i filmen, men jag tycker det låter ganska mycket?
Det låter även som ett grövre metall-ljud än ventilerna, vilket kan innebära oljud från vevaxeln.
Men som sagt svårt att höra i filmen.

Vevaxeln vore illa antar jag. Det jag INTE nämner i startinlägget är att bilen nyligen fått ett nytt missljud i motorn. När jag startar den kall så knackar det nånstans. "Knack-knack.... Knack-knack". Dessa knack går inte alls i samma takt som motorn snurrar. Ljudet försvinner dock väldigt fort, kanske efter en halv minut. Tänkte att det kanske har nåt med oljetrycket att göra, att den låter innan den fått upp trycket? Något att oroa sig för?

J.L
2011-03-30, 20:43
det är en 85:a, så den kanske har mekaniska tryckare? Vad innebär det isf, är det mer "ok" att såna låter illa eller?

Jag vet tyvärr inte om bilen har mekaniska tryckare,
men om den har det, innebär det att tryckarna måste ställas in manuellt
allteftersom de slits, medans hydrauliska i stort sett ställer in sig själva.

På denna motorn har jag inte gjort det, så vågar inte gå in i detalj,
men i stora drag sitter varje tryckare med skruv, som lossas, och man ställer
in glappet med schims, slits de och glappet blir större skapar det ett
tickande ljud varje gång kammen öppnar ventilen.




Vevaxeln vore illa antar jag. Det jag INTE nämner i startinlägget är att bilen nyligen fått ett nytt missljud i motorn. När jag startar den kall så knackar det nånstans. "Knack-knack.... Knack-knack". Dessa knack går inte alls i samma takt som motorn snurrar. Ljudet försvinner dock väldigt fort, kanske efter en halv minut. Tänkte att det kanske har nåt med oljetrycket att göra, att den låter innan den fått upp trycket? Något att oroa sig för?

Det innebär ju en del mek, men nu säger jag inte att det är det, bara att jag uppfattade
ljudet i filmen aningen grövre än ventil-tickande.

Extremt svårt att avgöra utan att ha hört hur ljuden låter,
jag rekomenderar dig att byta tillbaka till en mineral eller halvsyntet
och se vad som händer med ljuden, tänk dock på att bara köra ett litet
tag om du byter, då man helst inte ska blanda mineral och syntet-oljor
så gör ytterliggare ett byte efter bara några dagar, på så vis kanske du även får
ut vissa avlagringar som kan ha lösts upp i motorn.

Kungen
2011-03-30, 21:17
Jag vet tyvärr inte om bilen har mekaniska tryckare,
men om den har det, innebär det att tryckarna måste ställas in manuellt
allteftersom de slits, medans hydrauliska i stort sett ställer in sig själva.

På denna motorn har jag inte gjort det, så vågar inte gå in i detalj,
men i stora drag sitter varje tryckare med skruv, som lossas, och man ställer
in glappet med schims, slits de och glappet blir större skapar det ett
tickande ljud varje gång kammen öppnar ventilen.

Kanske borde justera tryckarna, ifall de är mekaniska. Ska försöka kolla upp om de är mek. eller inte. Vad säger du, ska jag försöka ta reda på hur det görs och göra det själv? Är väl hyfsad på att skruva, utan att ha nån riktig erfaranhet. När man lossar kamremmen så får man ju se till att den inte hamnar i fel läge, men jag antar att man inte behöver lossa den i detta fallet, och därmed finns det väl ingen större chans att man klantar till det?

Men annars bör väl en verkstad göra detta billigt? Kan tänka mig att betala ett par tusen för att slippa besväret...


Extremt svårt att avgöra utan att ha hört hur ljuden låter,
jag rekomenderar dig att byta tillbaka till en mineral eller halvsyntet
och se vad som händer med ljuden, tänk dock på att bara köra ett litet
tag om du byter, då man helst inte ska blanda mineral och syntet-oljor
så gör ytterliggare ett byte efter bara några dagar, på så vis kanske du även får
ut vissa avlagringar som kan ha lösts upp i motorn.

Kan rapportera att jag bytte till Biltemas mineral 20W-50, och jag har fått för mig att det låter lite mindre nu. Ja, jag är hyfsat säker på det. Har kört typ 3 mil på nya oljan. Vad innebär det, att det är tryckarna som låter?

Men är det verkligen så viktigt att göra ett till oljebyte snart? Jag vill inte slösa 300 till, och jag var noga med att tömma bort all gammal olja.

Men ang. ventiltick, om vi nu antar att det är det vi talar om här, är det farligt att köra på det? Jag vet ju vad som händer när kamremmen går, men om en lyftare pajar, vad händer? Slår ventilen in i kolven?

Ytterligare en lite grej, denna bilen (inte min bil) låter typ precis som min. Det är samma motor, ja:
http://www.youtube.com/watch?v=DoKkOC7SOj0&feature=related

J.L
2011-03-30, 21:44
Men ang. ventiltick, om vi nu antar att det är det vi talar om här, är det farligt att köra på det? Jag vet ju vad som händer när kamremmen går, men om en lyftare pajar, vad händer? Slår ventilen in i kolven?

Det är absolut inte farligt, tänk dig att när kammens "spets" precis stängt ventilen,
då är det på ett eller annat sätt slitet, så det blir ett litet glapp mellan kam och
tryckare, när sedan spetsen ska öppna ventilen igen blir det tickande ljud till
när metall slår i metall, svårt att förklara, men vet du hur kamaxeln ser ut
antar jag att du förstår ungefär hur jag menar, men absolut inget farligt,
men som sagt så förlorar man en del effekt.

Om jag får spekulera så borde det slita fortare på tryckare när det börjat
ticka och bli ett glapp, när det för varje tick-ljud blir en "smäll" på lyftarna.


Angående inställning av mekaniska tryckare så kan det vara lite vanskligt om
man inte gjort det tidigare, finns det information hur motorn ska ställas
för respektive ventil och man har viss mekar-erfarenhet borde det gå vägen,
kan inte schims-måtten i huvudet, brukar vara olika på insugs och avgas-ventiler iaf.
0.1 - 0.25 eller nått i den stilen, andra vet säkert bättre.

Mekaniska tryckare borde egentligen vara billigare att underhålla än
hydrauliska, iaf om man lärt sig ställa dem själv, hydrauliska lyftare/tryckare
går på en rejäl slant.


edit, om inte jag blivit felinformerad så tror jag att ventilerna
på en 8 ventilers motor klarar sig från kolv-krock även vid ett
kamrems-brott, däremot 16v kan garanterat få sig en kyss.

Kungen
2011-03-30, 22:17
men absolut inget farligt,
men som sagt så förlorar man en del effekt.

För att ventilen inte stänger ordentligt eller för att det blir större motstånd i kamaxel och tryckare? För jag har nämligen mätt kompressionen på bilen med en biltemamätare. Det var mer eller mindre exakt 13,3 bar på varje cylinder, alltså väldigt jämna och fina värden. Sen om kompressionen verkligen är 13,3 bar vet jag inte, tycker det låter högt. De ska ju kunna vara felkalibrerade de där mätarna.

Det jag menar är: om den förlorade effekten du talar om beror på att ventilen inte sluter helt tätt, då är det väl konstigt att jag har så jämn kompression? För som jag förstått det genom att läsa på andra siter så brukar inte alla tryckare bli dåliga samtidigt. Men förlorad effekt har säkert inget med hur ventilerna tätar att göra? När jag tänker efter själv tycker man ju att ventilerna borde ta skada av det...

För resten brukar jag uppleva att bilen är piggare när den är kall, samtidigt som missljudet upplevs som svagare med kall motor (har inte testat köra kall med nya oljan dock). Det kanske beror på att spelet/glappet inte är så stort med kall motor, och därmed mindre förlorad effekt och mindre ljud?

Ursäkta om jag ställer för många frågor ;)

Sn00k
2011-03-30, 23:52
hydrauliska tryckare kom nånstans i mitten/slutet av -85, så det kan mycke väl vara så att du har mekaniska.. schimsa in dessa så kommer den spinna som en katt.. men låt någon med schims-sats och erfarenhet göra detta, det blir billigare än att köpa schims på måfå å labba själv.. kan man låna en hel låda ifrån nån verkstad så man kan mycke väl göra det själv med hjälp av en haynes-bok om man aldrig gjort det tidigare.

effekten du förlorar beror inte på att ventilen inte sluter tätt, utan att den inte lyfts lika högt av kammen då oljan i tryckaren inte stannar kvar, som den tryckdämpande kudde den var tänkt att vara.. å då får du även ett mekaniskt tickande ljud just pga att tryckaren slår ihop helt.. den läcker ur sig all olja.

kolla upp om det är mekaniska tryckare och schimsa isf, så blir det där finfint =)

Kungen
2011-04-01, 02:16
Jo, bilen hämtades ut i augusti -85 tror jag, så den är säkert tillverkad tidigt -85, kanske t.o.m sent -84? Men jag ska kolla upp om den har mekaniska tryckare. Har den det så låter jag nog någon "schimsa" grejerna. Helst VW-verkstan. De borde väl ändå inte ta mer än 2000 för det.

Måste hur som helst tacka alla för alla informativa svar. Ett par frågor till bara, att "schimsa", visst är det samma sak som att "justera ventilspel"? Och om jag ber en verkstad göra detta, bör jag byta ut tryckarna? De kanske är slitna? Vill dock inte spendera en massa pengar i onödan, har nyss köpt nya fälgar/däck

Sn00k
2011-04-01, 02:45
tror inte att mekaniska tryckarna slits nå nämnvärt.. då dom är solida.. jag har nog aldrig bytt ut några vad jag kan minnas.

justera ventilspelet/schimsa in ventilspelet är samma sak, svar ja =)

jettagrabben
2011-04-01, 16:27
1.8 8v motor har inte mekaniska lyftare, utan hydraliska. Eftersom du har härjat och bytt oljor hit och dit så kan det bli smuts i lyftarna. Har du prövat att slagit i den rensnings medel för ventilerna? Hade en 1.6 med hydraliska lyftare, de väsnades ordentligt. Tidigare ägaren trodde det var vevlagret som var på väg. Men jag slog i 'Wynn´s HYDRAULIC VALVE LIFTER CONCENTRATE' och lät bilen stå och gå 10-15 min på tomgång. Efter en stund så tystnade tickandet.
Det kanske är värt ett försök. För det ska ganska mycket till innan lyftarna är slut.

Kungen
2011-04-01, 18:55
Jag har funderat på att slå in nån Wynn's-produkt i oljan, men vet inte riktigt om jag vågar. Folk har sagt att avlagringar i motorn kan lossna, och så blir det för stort spel på olika ställen. Men motorn kan väl visst ha mekaniska lyftare/tryckare, det står ju till och med här på GTI-klubbens faktasida om Golf Mk2, att de byttes ut till hydrauliska i mitten av -85.

a128
2011-04-01, 18:58
Detta kan man se så fort man har tagit bort ventilkåpan

om hydraliska ventiltryckare finns så är kamaxeln 4 lagrad annars 5 lagrad

om det är den ej hydraliska versionen så är det en stor bricka uppepå varje ventiltryckare

Kungen
2011-04-01, 19:09
Har verkligen inte lust att ta bort ventilkåpan, för jag tog nyligen loss den för slipning och lackering. Iofs tar det väl bara 5 min, men det kommer säkert börja läcka från ventilkåpspackningen igen. Men det är väl bara att dra till Volkswagen och fråga, de bör väl veta?

Sn00k
2011-04-01, 21:10
lyft på kåpan och titta du, ingen risk att det börjar läcka om du använt en fräsh packning där vid det tidigare lyftet.

ang. antal överfall så är det helt riktigt 4st för hyd, 5st för mek.
med undantag för 88-89:ans golf gti 8v, motorkod PF, och även G60/rallye PG/1H topp å nån mer som fick 5 överfall fastän dom har hyd tryckare.


1.8 8v motor har inte mekaniska lyftare, utan hydraliska.

dagens mest felaktiga påstående.. det gjordes en hel uppsjö av 1.8 8v motorer med mekaniska tryckare innan dom gick över på hydrauliska.

Kungen
2011-04-01, 22:14
Jag skruvar nog av kåpan, om inte VW kan svara på vad jag har för tryckare dvs.

Kan för övrigt rapportera att bilen verkligen har blivit tystare efter oljebytet. Det är mest märkbart inifrån bilen när man kör. Nu hör man knappt ticket om man håller jämn fart. Dock så tickar det en hel del vid gas, och särskilt motorbroms. Och som jag sagt tidigare så låter det mer när den är varm. Är det symptom man förknippar med kasst ventilspel?

De knackningar jag hört senaste tiden första minuten efter kallstart fanns inte där idag. Dock var bilen svårstartad, trots att temperaturen låg kring 0. Den startade på första försöket, men knappt. Varvtalet hoppade till som fasen några gånger, trodde den skulle dö.

jettagrabben
2011-04-01, 23:55
okej, mitt fel! Det gjordes en del med mekaniska lyftare :)

jocke_c
2011-07-03, 23:16
jag har en Gti 1.8 8v -83 med mekaniska lyftare och 5 över fall. tickar som fan men går bra, vet inte hur jag skall lösa detta jag heller .. mätte upp spelet idag och det var rätt enligt boken till och med tight på 2 avgas ventiler , kan det ticka om det är för tight oxå? jocke

J.L
2011-07-04, 12:53
jag har en Gti 1.8 8v -83 med mekaniska lyftare och 5 över fall. tickar som fan men går bra, vet inte hur jag skall lösa detta jag heller .. mätte upp spelet idag och det var rätt enligt boken till och med tight på 2 avgas ventiler , kan det ticka om det är för tight oxå? jocke

Njae, det borde det inte göra, men som sagt så tickar mekaniska tryckare mer än hydrauliska.

Om ljudet du hör ökar vid gaspådrag, främst vid segdragning, alltså max gas från 1-2000 rpm,
kan det lika gjärna vara så att bilen spikar, ljuden kan låta snarlika och svåra att skilja för en del.

jocke_c
2011-07-06, 00:22
Njae, det borde det inte göra, men som sagt så tickar mekaniska tryckare mer än hydrauliska.

Om ljudet du hör ökar vid gaspådrag, främst vid segdragning, alltså max gas från 1-2000 rpm,
kan det lika gjärna vara så att bilen spikar, ljuden kan låta snarlika och svåra att skilja för en del.

hittade felet , spricka i grenröret var det ,, gav ett metalliskt ljud , skönt att det inte var lager knack :)

Kungen
2011-07-07, 05:07
Har inte postat i min tråd på ett tag. NEWS UPDATE: Lät VW justera ventilspelet, men det hjälpte inte. Istället går bilen på lite lägre tomgångsvarv nu, nästan för låga. Typ 750 rmp ibland


hittade felet , spricka i grenröret var det ,, gav ett metalliskt ljud , skönt att det inte var lager knack :)

Intressant att du hade en spricka i grenröret, för jag har nämligen problem med mitt grenrör. Det skallrar som fan när det är kallt. Ett riktigt irriterande, metalliskt skrammel, låter som en plåt slår nånstans. Fattar inte hur en spricka i grenröret ska ge ett tickande ljud vid färd dock. Men vad kan man göra åt det? Går det att täta på nåt sätt?

jocke_c
2011-07-07, 17:12
Har inte postat i min tråd på ett tag. NEWS UPDATE: Lät VW justera ventilspelet, men det hjälpte inte. Istället går bilen på lite lägre tomgångsvarv nu, nästan för låga. Typ 750 rmp ibland



Intressant att du hade en spricka i grenröret, för jag har nämligen problem med mitt grenrör. Det skallrar som fan när det är kallt. Ett riktigt irriterande, metalliskt skrammel, låter som en plåt slår nånstans. Fattar inte hur en spricka i grenröret ska ge ett tickande ljud vid färd dock. Men vad kan man göra åt det? Går det att täta på nåt sätt?

det måste svetsas ,, förvärma svetsa och sedan låta det svalna långsamt ,, skall montera till baka mitt i kväll hoppas på att det håller :)

lycka till