handdator

Visa fullständig version : Baktänder vid tomgång och dör vid gaspådrag.



VW300
2011-03-28, 23:55
Har en golf 4 V6 4motion som slutade och fungera riktigt för ca 2 månader sedan, verkstaden finner inget fel och det finns inga felkoder.

Det som då händer är följande,

bilen går att starta och står väldigt ojämnt på tomgång och baktänder, vid mycket gaspådrag så dör hon bara och baktänder, man kan däremot pumpa lite försiktigt på gasen och kommer man över 3000rpm så går hon som hon ska.

De på verkstaden vet inte vad de ska göra mer än det som gjorts och nu har jag snart gett upp hoppet.

Är det någon här som vet vad det skulle kunna tänkas vara? kan det vara lambdasonden?

På norsk heter någonting coil som ger strömmen till stiften och det kan göra att den beter sig som den gör, den kan då vid högt varvtal få tillräckligt mycket ström till stiften varför den då går som den ska över 3000rpm, så fick jag det förklarat.

Jag lovar en slant till den som kan lösa detta genom och berätta för mig vad jag skall göra för jag börjar bli desperat.

Tusen tack så länge....

itouch
2011-03-29, 00:03
Har ni kikat så alla "coilsen" dvs tändspolarna är hela och inga misständningar syns på någon cylinder med vw dator inpluggad?
Bytt luftmassemätare och testat?

Annars är ett hett tips att kamaxelgivaren på sidan av motorn, kolla på sidan av motorn på luftfiltersidan så ser du kamaxelgivarna, de sitter med en skruv som brukar kunna bli lös och orsaka fel likt detta, kolla om du kan vicka på den med handen och spänn om den/de är lösa.