handdator

Visa fullständig version : Sugen på golf men vet inte vilke motor hjälp tack!



oskee
2011-03-26, 10:54
Hej är som sagt ute efter en ny golf 10-2011. Men problemet är att jag har svårt att välja motor undrar om kan komma med tips med era erfarenheter. Har främst kollar på bensin då jag gör mycket korta körningar. En sak som jag är säker på är att jag vill ha en automatlåda och en 5-dörrar variant.

Har kollat på allt från 122hk till 211hk. Men är väldigt osäker då det är skoj att gasa ibland, men man gillar inte att tanka så ofta. Kom gärna med synpunkter och hur vad ni tycker om era motor val.

Bossni
2011-03-26, 11:26
Allt är upp till dig egentligen. Vilka motorer har du haft i dina gamla bilar?
Jag har en lancer som går bra med 1,8L 143hk ingen turbo. Men den har inget vridmoment under 4000rpm, vilket var det jag tröttnade på att behöva varva ur vid varje uppväxling.

Jag tog mig en gti trotts att jag kör EDIT: ca 3000 mil om året. Jag ville ha en bensinare och med mycket vridmoment på låga varv. Just darför blev det en gti.

Så som jag såg läget när jag valde var att. Gillar man att gasa så kan man göra det i en gti vill man köra snålt så går det också rätt så bra tror jag.
Men har du 122-140hk så kan du bara köra snålt, och gasar man med klena motorer så drar de också rätt så mycket men du får ingen raketfart med de direkt.
Om jag skulle rekommendera dig en bensinare så skulle det vara 160hk tsin. För att: En GTI (211hk) tappar mer värde än en vanlig golf, dyrare försäkring mm.

Peter-C
2011-03-26, 11:50
Hej är som sagt ute efter en ny golf 10-2011. Men problemet är att jag har svårt att välja motor undrar om kan komma med tips med era erfarenheter. Har främst kollar på bensin då jag gör mycket korta körningar. En sak som jag är säker på är att jag vill ha en automatlåda och en 5-dörrar variant.

Har kollat på allt från 122hk till 211hk. Men är väldigt osäker då det är skoj att gasa ibland, men man gillar inte att tanka så ofta. Kom gärna med synpunkter och hur vad ni tycker om era motor val.

Frågan går egentligen inte att svara på då det bara är du som vet vad du vill ha.

Då jag har haft förmånen att åka både Golf Variant 122 TSI masters 2010 och GTI 5 dörrars modellen 2010 så vill jag påstå att det är skillnad som natt och dag vad det gäller körupplevelse. Varianten (Golf VI) är nog mer en Golf V med ny front i motsats till 3 / 5 dörrars modellen som har genomgått betydligt större förändringar då den bytte modell till Golf VI.

211 ps kan du inte få vad jag vet i Variant format.

Prioriterar du ekonomi och utrymme köp en Variant i en av flera ekonomimodeller.

Prioriterar du performance och vill ha 211 ps, köp en GTI och njut av en relativt billig bil i förhållande till vad den levererar. Visserligen betydligt dyrare (mer än 50% när man valt klart) än en 122 TSI masters men det går inte att jämföra! 122 TSI är väldigt snål på bränsle. Det är inte en GTI om den används med hjärtat (har debatterats i många trådar på forumet). Utrymmet bak är naturligtvis betydligt sparsammare i GTI men det löser man med en dragkrok som kan nyttjas vid behov av skrymmande transport.

Multifuel har jag ingen erfarenhet av, men det har säkert någon annan på detta forum.

Som "Bossni" säger i tråden så förlorar man ju mer pengar på en GTI. Du får värdera om det är värt det!

Det är mina åsikter uttryckt i all blygsamhet. Lycka till med valet.

/Peter

Marcus
2011-03-26, 12:00
Hej är som sagt ute efter en ny golf 10-2011. Men problemet är att jag har svårt att välja motor undrar om kan komma med tips med era erfarenheter. Har främst kollar på bensin då jag gör mycket korta körningar. En sak som jag är säker på är att jag vill ha en automatlåda och en 5-dörrar variant.

Har kollat på allt från 122hk till 211hk. Men är väldigt osäker då det är skoj att gasa ibland, men man gillar inte att tanka så ofta. Kom gärna med synpunkter och hur vad ni tycker om era motor val.

Om din specifikation är Variant, DSG, mer kraft men ändå förhållandevis bränslesnål, bensin, så är mitt svar till dig: TSI 160 DSG7 GT Variant.
Kan du avstå Variantkarossen så väljer du naturligtvis GTI DSG6 5-dörrars. En stilikon.

oskee
2011-03-26, 12:15
Okej, jag har i dagsläget en BMW 120i med 170hk automat. Det jag menar med 5dörrar är inte varianten utan halvkombin. Ja jag har vart inne på 160hk den går jämt prestandamässigt mot den jag har nu. Men tycker utseendet är betydligt finare på Gti:n så är svårt.

Vad har ni för förbrukning på era:
Gti:er samt Gt(160hk)

Men hur är golfen som vinterbil,(Är missnöjd med BMWn, samt den är dyr för mig att äga)

Marcus
2011-03-26, 12:49
Aha!

I så fall tycker jag inte det finns något att tveka på. Välj den extra stiliga GTI! Med GTI DSG har du möjlighet att köra relativt bränslesnålt om du vill samtidigt som du har fina prestanda tillgängliga. Alla bilar får naturligtvis betydligt ökad bränsleförbrukning vid full gas. Men det är ju inget bensin-V8-monster vi talar om så det blir knappast något uppseendeväckande… I sammanhanget kan ju några deciliter bränsle hit eller dit tyckas smått i förhållande till bilens pris…

Bränsledeklaration (liter/100 km enligt EU-norm) VW Golf GTI DSG6
Landsvägskörning 5,9
Stadskörning 10,0
Blandad körning 7,4

VW Golf är väl en erkänt trevlig vinterbil som bygger på mycket erfarenhet. I princip skulle jag tro att den i grunden uppför sig som andra framhjulsdrivna bilar i klassen vid vinterväglag. De flesta normalbilister tycker nog att det är bra. Jag är en utav dessa. Bilen har alla tillgängliga elektroniska hjälpmedel. Eftersom du kör bakhjulsdrivet idag så uppför sig den bilen naturligtvis annorlunda, svårt att veta exakt vad du är missnöjd med där, men rent principiellt driver naturligtvis en framhjulsdriven bil bättre än en bakhjulsdriven.

oskee
2011-03-26, 13:02
Okej mm börjar luta lite mer mot GTIn men får se.

Det jag var missnöjd med bakhjulsdrivna Bmw att jag körde fast hela tiden trotts nya vinter däck det är är den stora anledning till att jag vill byta. Hoppas blir bättre med en Golf.

Hur är kvaliteten på inredningen på Golfen samt väg ljudet. Läst en massa tester där de säger att det den nya mk6an är kvalitetsmässig som en Audi men annan design. Stämmer det bra?

Peter-C
2011-03-26, 13:07
Hej igen.

Okay, du skrev ”variant”, där av missuppfattningen. Men i sak blir skillnaden likartad ändå mellan 5 dörrars versionerna. Skillnaden i förbrukning kan vara c:a 1,5 - 2dl/mil mellan 122TSI Variant och 211 TSI GTI till 122 TSI:ns fördel. Som Marcus säger så drar GTI mellan 0,75 – 1 liter. Det skiljer mycket utifrån hur du kör och var du kör stad, lansväg, motorväg, 110 eller 140 km/h…..

På 90-talet och en bit in på 2000 talet så har jag bla haft BMW 5 serie manuell och 7 serie aut.. Dessa har körts med stor behållning i vinterväglag. GTI med ”simulerad” diffbroms går förvånansvärt bra i halka, troligen bättre än BMW. (Roligt med bakhjulsdrift i halka, lite barnsligt kanske, men åndå...)

GTI - Bra kvalitet på hela bilen!

/Peter

Marcus
2011-03-26, 13:14
Rent principiellt bör du inte köra fast lika lätt med en framhjulsdriven bil som med en bakhjulsdriven.

Nya VW Golf erbjuder troligen högst kvalitetskänsla i klassen. Den jämförbara modellen från Audi, nämligen A3, känns enligt mig inte lika modern och trevlig även om den naturligtvis har ett mycket bra utförande.

Komforten i VW Golf får genomgående bra omdömen. Ljudnivån är generellt låg. Sen är det ju så att vägljud ökar med storleken på hjulen men när det gäller GTI kan du välja mellan 17” och 18”.

VWGolIV
2011-03-26, 14:38
Jag tog mig en gti trotts att jag kör ca 30 000 mil om året. Jag ville ha en bensinare och med mycket vridmoment på låga varv. Just darför blev det en gti.


30000mil, det blir 82 mil om dagen och då är det ju rena förlusten o köra bensinbil.

=)

Bossni
2011-03-26, 14:57
haha där blev det en nolla för mycket kan man lugnt säga. Har ändrat nu :)



30000mil, det blir 82 mil om dagen och då är det ju rena förlusten o köra bensinbil.

=)

oskee
2011-03-26, 17:10
Hade nämligen en äldre A3a tidigare som jag aldrig fastna med får se hur det blir. Kanske blir 4-hjuls drivet.

krickan4
2011-03-27, 01:18
Är det vinter laget du inte tycker om så är det 4 hjulsdrift som gäller! kör skälv en framhjulsdriven passat idag och har haft en och annan bakhjulsdrivna bil med och jag tycker båda och är skit på vintern!
Nä min gamla s3a skulle jag aldrig sålt, så nästa på listan är någon 4hjulsdriven DKW!
Motorn är upp till dig så ut och testa det är bara du som kan avgöra det, personligen köper inte jag något under 150hk när det gäller bensinare!
Lycka till

oskee
2011-03-27, 09:58
Okej, så du har kört fast lätt med din med andra ord. Är från stilla stående läge som bmw.en inte gick någe vidare.

Marcus
2011-03-27, 10:37
Okej, så du har kört fast lätt med din med andra ord. Är från stilla stående läge som bmw.en inte gick någe vidare.

Var och hur kör du fast med din BMW? Var och hur körde du fast med din Audi A3? Vad var det du inte gillade med din Audi A3? Frågar för att försöka förstå om du kanske skulle kunna trivas med VW Golf.

oskee
2011-03-27, 10:59
Min äldre A3a gick galant tog sig fram över allt trotts snöstorm och inga bekymmer.

Min nuvarande BMW 120iA kör fast vart som helst, sist var det på min parkering, och den är alltså plan ingen brant backe eller dylikt. Det hade ju kommit ca 10cm snö men ändå(Förstå om det var frustrerande 10cm är ju ingenting). Men det är enbart vid starterna jag kört fast trotts att alla säkerhetsspärrar är urkopplade spinner den bara på plats.

Därför saknar jag Audi, men var och kollade hos en handlare och fastnade för nya golf då jag tyckte att de kändes riktigt vassa och kändes som kvaliteten var minst lika bra som i Audi. Samt betydligt rymligare och luftigare(Kollade på både A3 och Golf i samma veva). Blir ju inte bättre av att golfen är betydligt billigare än A3an.

Marcus
2011-03-27, 11:37
Om din A3 gick galant i de förhållanden du beskriver så kommer även en ny Golf att göra så. Problemen med din BMW som du beskriver är väl ett typiskt problem för bakhjulsdrivna bilar som känns igen från Volvo 740 till nyare BMW. Bilarna saknar tyngden från motor och växellåda över drivhjulen. Nuvarande A3 är en fin bil men har inte blivit uppdaterad på samma sätt som Golf. Den är inte heller lika rymlig och prisvärd vilket naturligtvis är en medveten strategi.

Jag tog mig igenom Ölandsfåken i julas med min Passat (på många sätt samma typ av konstruktion som Golf) och en Ölandsfåk är inte att leka med. På några sekunder kan en förhållandevis öppen väg förvandlas till 2 meter snödriva när det blåser som värst... Ska man verkligen ha nytta av fyrhjulsdrift tycker jag att bilar som VW Tiguan och Skoda Yeti ger störst utdelning... I de allra flesta fall klarar man sig bra med framhjulsdrift och lite sunt förnuft.

Peter-C
2011-03-27, 11:57
Ja, det är kanske så att en relativt lätt bil med bakhjulsdrift är svår att flytta på när det är halt. Som jag nämnde tidigare i tråden så har jag positiva erfarenheter av BMW:s större modeller på vintervägar. Vi har gjort många fjällresor med full ”familjepackning” i dessa bilar. Inga större problem vad jag kan minnas.

Framhjulsdrivet blir lite fel viktat vid full last då bakdelen relativt sett ökar i vikt, vilket snarare är gynnsamt på bakhjulsdriven bil.

Här hemma (västkusten) har vi ju först på senare år haft vinter… För ”vardagsbruk” med olastad bil så upplever jag framhjuldrift som ett bättre alternativ.

/Peter

PS Visserligen OT - Under dessa år av BMW innehav har det givetvis samtidigt också funnits en Volkswagen i familjens ägo! Oskee - köp en VW så är nog problemen lösta.