handdator

Visa fullständig version : Lämpligt motorval för Touran?



pellep
2011-03-25, 23:15
Hej alla VW-fantaster!

Jag är potentiell VW-Touran ägare då jag behöver en "7-sitsare". Men jag är lite rådvill när det gäller vilken motor som är lämpligast. Jag kör 1500-2000 m/år inkl ett par resor till fjällen med fullproppad bil & takbox samt några turer till sommarstugan med full bil. Rent ekonomiskt går väl bensin/diesel "fighten" ungefär jämnt upp när jag inte kör mera? Men prestandamässigt blir jag osäker. Orkar verkligen en liten 1.4 liters spis på 140 kusar kicka om i uppförsbacke med bilen full av semester packning? Har idag en V70 2.5T som är helt Ok i det avseendet, men den som får sitta i mitten bak på långresor är inte nöjd... Detta är ju en svårighet att testa för när man provkör är den ju inte samma bokade firmor
Diesel:
Hörde om problemet med partikelfiltret, dvs att det bäckar ihop vid upprepade korta körsträckor.
Å andra sidan hittade jag en tråd om problemen med kamremsbyte på TSI-motorerna. vore tacksam för lite kommentarer om hur ägare upplever sina bilar med 1.4-liters TSI motorn jfr med diesel och om det finns erfa från långa sträckor med mycket packning.

Mini_me
2011-03-26, 06:54
Diesel skulle jag säga.

Pratar vi ny eller beg bil?
Nya diesel eran är riktigt trevlig med bra vrid och skön gång.
Partikel filter täcks av avgas lagen i 5år och 8000mil , men jag har inte hört nåt om att det skulle vara mkt problem? Korta sträckor och problem är mer förknippat med bud bilar eller posten.

Hade jag haft pengarna skulle jag gått på en Highline Touran med en diesel snurra under huven. Ingen sport bil men gör det den ska med bravur.

Just my 2 cents...

Marcus
2011-03-26, 11:08
Jag har kört Touran med 1,4 TSI 140 och 2,0 TDI 170. TSI känns inte svag, det tillgängliga vridmomentet från tomgång signalerar något betydligt större än en 1,4 liters motor. Och det är ju i praktiken tack vare turbo och kompressor.

Jag hade valt ett dieselaggregat tack vare att gångkulturen känns mycket trevlig. De nya 2,0 liters common-rail TDI varvar glatt och trevligt samtidigt som de har en stor vridmomentsplattå i botten att jobba med.

Mitt val hade blivit TDI 140 eller 170 och alltid med DSG. Dock har jag ju aldrig kört TSI 170 så jag kan inte uttala mig om den men jag tror att bränsleförbrukningen lär öka betydligt mer markant för TSI än för TDI vid hård belastning, vilket det ju blir i en Touran med folk och packning och högt tempo.

GT är för övrigt ett trevligt utrustningsutförande.