handdator

Visa fullständig version : Sänkning bak GTI MK IV



Golf-power
2011-03-25, 13:35
Kanske en dum fråga drar man ihop fjädern bak på mk4 eller isär fjädern vid sänkning ???
Blir inte klok händer inte mkt i något fall. Skulle kanske säga att det sk coilover kitt, man monterar
en gängad bit i botten på fjädern

Åkesson
2011-03-25, 13:37
med 2 fjäderspännare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Fjaderspannare-2-st/

Golf-power
2011-03-25, 13:40
Det var inte dey jag menade det var fråga om sänkning inte montering

Köttis
2011-03-25, 13:46
Borde väl bli lägre om du skruvar ihop fjädern, dvs underifrån skruvar du medurs!

Lillen
2011-03-25, 13:50
Skruva ihop den gängade biten så sänker du bilen.
Fjädern är ju samma/lika hela tiden så den monterar du bara mot den gängade biten.

Golf-power
2011-03-25, 14:02
Alltså i botten läge . Vilket innebär att fjädern är EJ ihop pressad

Lillen
2011-03-25, 14:11
Alltså....
Fjädern komprimeras endast av bilens egen vikt.
Du kan inte komprimera något mer då den gängade biten endast ligger MOT fjädern , ej är genomgående.
Det enda du kan göra med den är att justera höjden genom att skruva på justerskruven på gängade biten.
Skruva ihop den = sänk , skruva isär = höj.

Komprimeringen av fjädern är det bilens vikt som sköter.
Utfjädringen stoppas av stötdämparen som fungerar som "dropstop".

Är du med på noterna eller svamlar jag =)

Golf-power
2011-03-25, 14:34
Grejen är att jag tycker bilen är för hög mot vad den borde vara när den är ihop sktuvad. Att jag började fundera berodde på att jag ville ha båda sidor på bilen jämnhöga skillde på 5mm, men det verkar inte lyckas hur jag än gör

Lillen
2011-03-25, 19:27
Skumt.
Det KAN ju vara för att fjädrarna är nya.
Vet sedan jag sålde mycket att man kan få justera höjden liite liite efter att ha kört lite.
Inget konstigt egentligen.

Dock skall ju fjädrarna vara lika i kittet.
Hur mycket skiljer det mellan max uppskruvat och max sänkt?
Sitter det något kvar i orginalfjädersätet som skiljer per sida?

Golf-power
2011-03-25, 19:48
På höger sida är den i botten och på vänster uppskruvad ca 2cm ändå är den 5mm högre på höger sida
Haft borta höger sida idag och smörjt upp gick inte att röra innan. Funderar på att ta bort juster anordningen
Och bara ha fjädrar kvar.
Det ska gå att sänka bak mellan 30-65mm enligt beskrivning

Lillen
2011-03-25, 20:07
På höger sida är den i botten och på vänster uppskruvad ca 2cm ändå är den 5mm högre på höger sida
Haft borta höger sida idag och smörjt upp gick inte att röra innan. Funderar på att ta bort juster anordningen
Och bara ha fjädrar kvar.
Det ska gå att sänka bak mellan 30-65mm enligt beskrivning

Jo men vad den SKA gå enligt papper är ju oviktigt OM det inte stämmer.
Mäta är det enda som gäller om det misstämmer.

Kolla allt.
Tror inte det är justeringen som är felet.
Det är antingen fjäder eller något som inte är lika på respektive sida.
Kolla , jämför och MÄTA det är det enda som utesluter varandra.

ThomasT
2011-03-25, 22:04
Jag har ett svagt minne av någon som monterade gängprytteln fel, där halva skulle sitta på undersidan av den gamla fjäderskålen...

Så.... är du hundra på att du monterat rätt? Vilket fabrikat är det? Har du bilder?

.

Golf-power
2011-03-25, 22:18
Den jag har går bara att montera på ett sätt vad jag kan se i alla fall, så det är lite skumt