handdator

Visa fullständig version : Bilen tappade allt kylvatten! PANIK



Scratchen
2007-07-14, 16:28
Hej

Åkte 20 mil idag med min lilla Polo GTI -98. Precis när jag kommit fram så hör jag hur det rasslar, ungefär som om ett papper fladdrade i vinden. Ljudet kom framifrån.

Plötsligt steg tempmätaren från 90 till 110 grader på ett par sekunder så jag svängde åt sidan direkt och stängde av motorn. Öppnade huven och såg hur det kom vattenånga lite varstans ifrån. Tänkte att, nu jävlar är det klippt, topp-packningen har gått!

Sedan såg jag hur allt mitt kylarvatten rann ut på gatan, behållaren uppe vid högra fjädertornet var tom...

Men det verkar inte ha läckt någonstans runt toppen, istället verkar det vara i bakkant på blocket, ser nästan ut som vid tråget, men det är svårt att se när allt är så trångt.

Börjar fundera på om vattenpumpen har gått åt helvete, den sitter väl där nere nånstans?

Ska tilläggas att motorn gick precis som den skulle när jag stängde av den!
Har även kollat på oljestickan och oljan ser fin ut, inget vatten där alltså som det verkar! Phuuu!

Imorrn kväll kommer en polare och hämtar mig med biltrailer.

Vad är det första jag ska kolla när jag kommer hem tycker ni?
Känns som att det kan vara ett skitfel, alternativt jävligt dyrt!

Ajajajaj....


Tacksam för all hjälp jag kan få!

Falcor
2007-07-14, 17:05
Fyll på med nytt vatten och se vart det börjar droppa borde vara den första åtgärden....

Bengan.U
2007-07-14, 17:50
Hej.

Troligtvis en "frostplugg" som
rostat sönder och flugit ur :-(

MVH/Bengan.u

Scratchen
2007-07-14, 17:59
Hej.

Troligtvis en "frostplugg" som
rostat sönder och flugit ur :-(

MVH/Bengan.u

Vad menar du? Förklara tack.

ypzilon
2007-07-14, 18:23
På baksidan av motorn brukar det sittar frostpluggar (2-4st), dessa ska hoppa ur om blocket skulle frysa så att det inte spricker. Kan mkt väl varit en av dessa som hoppat ur.