handdator

Visa fullständig version : Lacka om Jetta, kostnad?



JettaGTS
2007-07-14, 14:07
Hej!
Funderar på om jag skall lackera om bilen, om jag nu skall lägga ner lite tid o kraft på den, så kanske i "lazerblått", eller svart färg, metallic/blankt så klart.

Men undrar hur mkt det kan gå på?
Känner inte direkt ngn lackerare, men vet att ett par stycken här i alla fall kan lackera, så vem vet? :P
Men det jag undrar mest över är hur mkt de kostar i material, dvs. lackfärg?

Och, även vad som krävs för att bilen skall bli laglig efter en omlackering..

Tacksam för svar!
MVH/Mikael

Youngblood
2007-07-14, 23:03
Kostnaden på en hellackering vet bara den som ska göra jobbet. Jag tycker att du ska prata med dem som det står emellan. Hör om priser och hur mycket jobb som du ska/vill/kan göra själv INNAN du börjar riva bilen. Det finns inget värre än att ta över efter någon annan som påbörjat någonting som den kanske inte skulle ha gjort. Förstå mig rätt.. man kan kommer långt med viljan, men risken är att man förstör mer ifall man inte har kunskapen. Kom överrens med han(hon?) som ska göra jobbet om pris o.dyl.

Materialet kommer att gå på någonstans mellan 3000:- och kanske 7000:- bl.a. beroende på hur mycket som ska målas och vilka priser den lackeraren har från sin leverantör av färg material.

Det krävs egentligen en speciell besiktning har jag hört (reg. besiktning?).. men jag har/har haft 3 bilar som har fått en annan färg. Varje gång har besiktnings killen (inte samma alla gångerna, nej) sagt något i stil med:

- Jaha.. färgbyte..? Okej. :)

Sedan så har dem ändrat färg i pappret på bilen.

Allt som allt kan du komma undan en hellackering med stora mått mätt.. allt från 5000:- till 25000:-. Det är ganska rimliga siffror. Det beror på många saker som sagt. Lycka till!