handdator

Visa fullständig version : Motorn tänder ej



moragoa
2007-07-14, 12:09
tjenare.

jag ar en golf gti 8v -86 som inte vill starta. det är gnista och stiften blir blöta vid tändförsök. tändningen är även rätt inställd med tändföljd. alla sladdar sitter på och inga säkringar eller något sådant har gått. när man lyssnar på motorn så puffar den tre gånger i rad sedan kommer ett fjärde tungt varv där den får kämpa/går ner i tempo. jag vill ha hjälp av någon som tror sig veta vad som har hänt med bilen.

inann det blev så här gick motorn perfekt. vid reperation gick motorn några minuter utan olja och vatten på tomgång. kan detta har påverkat. alla cylindrar komprimerar ungefär 11kg också och det går hyfsat lätta och jämnt att dra runt motorn för hand med hjälp av hjulen. jag är glad för alla tips för nu har bilen gått utanför mitt kunskapsområde. tack för hjälpen på förhand.. MVH Simon

Falcor
2007-07-14, 12:25
"vid reperation gick motorn några minuter utan olja och vatten på tomgång."

Körde du motorn utan olja?????

moragoa
2007-07-14, 12:30
nej.. det var dåligt med olja.. drygt 2 l kan jag tänka mig för efteråt gick det i en lite till innan nivån var ok.. så slut var den inte..

moragoa
2007-07-16, 23:32
är det ingen som är kunnig inom detta område??..hjälp i så fall.. vore uppskattat..

magnusT
2007-07-16, 23:37
Vad är det för reparation du har gjort på bilen?

moragoa
2007-07-17, 19:08
jag har riktat chassit och bytt oljekyl till en luftkyl. alltså har oljetrycks givaren ingen plats om det kan påverka..

moragoa
2007-07-19, 23:33
ingen som kan hjälpa till.. vid händelsen hördes även ett sugande i blandning av tjutande ljud.. sedan gick den på en cylinder. lät som en traktor.

pekka kiiskilä
2007-07-20, 01:32
Ta loss kabeln till kallstarten den kan ha hängt sig o då får den extra bränsle.

moragoa
2007-07-21, 12:19
mm. gjort det men så väl var det tyvärr inte.. finns det något annat man kan prova.. tack för alla tips..

Falcor
2007-07-21, 12:37
Jordkabeln mellan växellåda och kaross är den ok ?

Hur fräscht är ditt batteri? mät över polerna samtidigt som du försöker starta bilen.

moragoa
2007-07-21, 12:42
det är frecht och jag brukar använda starthjälp när jag gör försök så där borde inte felet sitta.. något annat tipps?..

raggare240
2007-07-22, 04:30
Du har inte råkat få tändkablarna fel ändå, enda ja skulle kunna tänka mig vara fel.. eller att kamremmen rappat över några kugg.

Micke_mk1
2007-07-22, 10:13
Du har inte råkat få tändkablarna fel ändå, enda ja skulle kunna tänka mig vara fel.. eller att kamremmen rappat över några kugg.

Tror också på något liknande, gå igenom nollningen av motor, kam och tändning.

Mvh
Micke

moragoa
2007-07-22, 12:11
ska testa det.. tändkablarna sitter rätt.. men är det inte maximal otur om den råkar hoppa övger när den står inne på tomgång.. hur kollar man smidigast nollningen utan att ställa till det. syns märkeringarna väl?.. ha det gyt...

Micke_mk1
2007-07-23, 00:08
Motorn kollar du genom markeringen på svänghjulet, kamaxeldrevet har en märkning på insidan som ska stå jämsmed den främre kanten av packningsytan mot ventilkåpan och tändningen genom att du kollar om rotorn pekar mot markeringen i fördelaren och ettans cylinder i fördelarlocket.

Mvh
micke

tjipp
2007-07-23, 00:11
hade samma problem med race golfen.. helt plötslogt starta skiten inte.,,. å jag greja å hade mig.. men till slut visade det sig att tändföljden var felaktig vem som nu bytte den det blir jag inte klok på heller men det i kombination med lite trött startmotor var boven! (snurra ändå på bra men startade inte) Gick kanon att putta i gång den, då starta den direkt.. Nu uppgraderat med en start från en diesel! och jisses sånt snurr det blev! Nollningen är ju relativt enkel om rem hjulen sitter som dem skall så är ju övreremhjulets markering frammåt i nivå med anliggningsytan på toppen. sedan har du på dem två hjulen nere (vev å pump) markeringar som skall stå mot varandra sedan skadar det ju inte att kolla i "hålet i växellådan" att markeringen är där den skall vara när dem andra är på rätt possition! lite flummigt detta kanske med hoppas du förstog något av det!

moragoa
2007-07-23, 19:07
förstod lite i alla fall.. men tändföljdenm är inte ändrad så den borde stämma.. vilken tändföljd är det orginal på motorn då ifrån vänster frammifrån sett.... skriv gärna i velken ordning cylinderna tänder med ett nummer på cylinder och sedan tändföljden efter typ 1:? 2:? 3:? 4:?.. tack för hjälpen..

Bengan.U
2007-07-23, 19:45
Hej.

Tändföljden är 1-3-4-2
och 1:ans Cyl är närmast kamdrevet.

MVH/Bengan.U

moragoa
2007-07-23, 23:30
då är tändföljden rätt och sannolikheten att kamkedjan har kuggat över är högst osannolik så är det någon som har ytterliggare tipps. som sagt hände det när bilen gick rent på tom gång. sedan tjutande läte sedan var den död och gick enbart på en cylinder.. tack för all hjälp..

znabb
2007-07-23, 23:35
då är tändföljden rätt och sannolikheten att kamkedjan har kuggat över är högst osannolik så är det någon som har ytterliggare tipps. som sagt hände det när bilen gick rent på tom gång. sedan tjutande läte sedan var den död och gick enbart på en cylinder.. tack för all hjälp..

är tändspolen hel??

moragoa
2007-07-24, 17:05
mm.. det ska den vara.. det är gnista på alla stiften..

tjipp
2007-07-26, 02:04
stark gnista! å inte bara någon liten fjutt!

moragoa
2007-07-28, 11:41
det är förhå¨llande vis klen gnista.. tänder lite ojämt vad jag kan se så är det tändspolen som fått stryk då eller an det vara något annat...

tjipp
2007-07-28, 16:01
kan ju vara fel på lite av varje, tändspole, fördelaren, fördelarlocket, rotorn, tändkablarna, tändstiften.. eller klen strömmatning... pröva att extra jorda fördelaren, göra rent stiften på tändspolen och fördelaren osv..
eller så är det så enkelt som att du har för dålig spänning på batteriet!

Bengan.U
2007-07-28, 17:32
Hej.

Kolla/mät upp signal från:
hallgivaren,
tändmodulen, kolla och mät
motståndet i tändkablar,
som ovan sagts fixa en jordfläta
mellan fördelaren och blocket.

MVH/Bengan.U

moragoa
2007-07-29, 21:27
javisst.. vilket instrument är lä'ttast att använda. vilka nivåer är normala?..

moragoa
2007-08-04, 21:06
ingen annan som kan komma med tipps.. står stilla i arbetet nu nämligen..

Bengan.U
2007-08-04, 22:32
javisst.. vilket instrument är lä'ttast att använda. vilka nivåer är normala?..

Hej.

Kolla i Haynesboken.
Det står rätt så utförligt där
hur/var man ska mäta och vilka
värden som är godtagbara.
Är det K-jet på den ?

MVH/Bengan.U

moragoa
2007-08-05, 14:53
är 86_an så det skall det väll vara..

moragoa
2009-02-07, 11:20
tänspolen är bytt och hel. ändrade på täninställningnen och fick igång den till viss del. fortfarande ojämn gång och ingen tomgång. även bara 3 cylindrar.