handdator

Visa fullständig version : lite hjälp om s2 kolvar



Lyxpotatis
2011-03-22, 13:04
halloj

har hört att s2 kolvarna passar i 1.8 blocken

men undrar om även stakarna passar ?

om dom gör det vilka lager använder man ?

och om man ska köra med 16v topp behöver man fräsa ur för ventilerna i kolvarna ?

tacksam för svar :)

Joda
2011-03-22, 20:27
S2 kolvarna passar rakt i ett KR-block (16v golf 139hk). Du måste dock fräsa ur för kolvkylningen. Kolla min hemsida: http://www.cardomain.com/id/joda78

Du behöver inte fräsa ur för ventilerna då kolvarna redan är anpassad för 4-ventilsteknik.

Hur det är med stakarna vet jag inte då jag köpte mina kolvar och stakar av en kille som haft dem i en 1,8 16v. Tror nog att KR-stakarna passar. Då använder man givetvis originallager.

Denna kombinationen tycker jag verkar perfekt om man vill trimma "lite". Kolvarna är välgjorda och ska visst palla 100 hk/st. (om man nu kan uttrycka sig så?)


/Johan

Altberg
2011-03-23, 12:00
Vi kör med S2-stakar i vår KR-maskin. Inte vi som byggt maskinen, men precis som Joda skrev så är de frästa för att passa med oljekylningen under kolven.
Stakarna vet jag inget om, men är rätt säker att de är bolt-on.

Perfekt att sätta i S2-kolvar/stakar till maskinen om du ska i med turbo :-)

Joda
2011-03-24, 22:43
Vill förtydliga. Bilden på min hemsida (den med 2 kolvar) visar en icke bearbetad S2 kolv till höger och en KR-kolv till vänster. Man måste alltså modda S2 kolven så att den har samma STORA urgröpning i sidan som KR-kolven.

Lyxpotatis
2011-03-29, 00:39
tack för svaren :) men passar inte s2 kolvarna i g60 blocket med ? heter det PG? :)

Sn00k
2011-03-29, 01:02
kolvarna passar i G60 blocken med, som mycket riktigt har motorkoden PG. samma urtag lär göras för kolvkyl-munstyckena.

anledningen att man väljer att utgå ifrån 16v blocket är att det har en lite bättre konstruktion av vevhusventilation, samt att många av dom använder sig av samma smidda vev som G60in.

kim_gulle
2011-03-29, 01:50
Vill förtydliga. Bilden på min hemsida (den med 2 kolvar) visar en icke bearbetad S2 kolv till höger och en KR-kolv till vänster. Man måste alltså modda S2 kolven så att den har samma STORA urgröpning i sidan som KR-kolven.

Vad är ett smart sätt att fräsa ur då? Går det med en Dremel tro?

Sn00k
2011-03-29, 02:27
görs helst med nc-fräs, då det är rätt höga krav på att det blir identiskt och balancerat.. dom där sakerna paddlar fort inni motorn.. =)