handdator

Visa fullständig version : Justerbara eller exentriska fjäderbenslager , VAR hitta?



Lillen
2011-03-21, 20:58
VAR hittar man justerbara fjäderbenslager till "bästa" pris =)
Exentriska eller justerbara genom att justera i sidled.

Har ju en del ställen själv att kolla på.
Men tips och råd har ingen dött av att få så TIPS tack!

Janne.M
2011-03-21, 22:02
http://cgi.ebay.de/Renn-Alu-Domlager-excentrisch-einstellbar-/220756525965?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item33661d438d
http://cgi.ebay.de/Alu-Domlager-VW-Golf-1-Rallye-Racing-Top-Mount-/220749461409?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3365b177a1
http://cgi.ebay.de/VW-Motorsport-Aluminium-Domlager-Alu-1-4-Meile-/390295804880?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item5adf715bd0

Lillen
2011-03-21, 23:03
Ja precis janne.
Men de var ganska dyra en de där på länkarna.

Fler tips.
Behöver inte vara till just VW.
Finns väl en del andra som kan passa.

Janne.M
2011-03-22, 12:02
Ja precis janne.
Men de var ganska dyra en de där på länkarna.

Fler tips.
Behöver inte vara till just VW.
Finns väl en del andra som kan passa.

750kr/styck plus frakt är väl inte farligt? Blir nog svårt att hitta så mycket billigare?

Ulf
2011-03-22, 13:34
Har du tillgång till svarv kan du göra dem själv. Frågan är om det blir billigare.

/Ulf

Lillen
2011-03-22, 14:56
750kr/styck plus frakt är väl inte farligt? Blir nog svårt att hitta så mycket billigare?

Nää inte så farligt.
Men i England kostar exakt samma exentriska i Alu ca: 550 + VAT = ca: 660 + frakt.
Eller om man väljer i stål i stället så kostar de 385 + VAT = 462 + frakt.
Priserna är så klart per styck.

Så jo de finns billigare , svårt var det inte heller!


Har du tillgång till svarv kan du göra dem själv. Frågan är om det blir billigare.

Nää billigare än de jag hittat blir nog svårt.
Sedan att göra själv kanske man kan men iaf jag har inte tillgång till verktygen tyvärr.

David L
2011-03-22, 15:43
Tänk på att det finns dåliga (rent ut sagt usla) ledlager som kostar 50kr, men ska du ha riktiga kvalitetslager som inte glappar nya eller efter x antal mil kostar dessa upp till 10 gånger mer. Så att jämföra priser utan att titta på detta är inte relevant.

Merparten av alla topplagringingar får en axiell belastning på ledlagret och ett ledlager är igentligen tänkt för en radiell belastning. Så det vill till att det är bra saker man använder för att det ska hålla och inte glappa.

Lillen
2011-03-22, 16:29
Tänk på att det finns dåliga (rent ut sagt usla) ledlager som kostar 50kr, men ska du ha riktiga kvalitetslager som inte glappar nya eller efter x antal mil kostar dessa upp till 10 gånger mer. Så att jämföra priser utan att titta på detta är inte relevant.

Merparten av alla topplagringingar får en axiell belastning på ledlagret och ett ledlager är igentligen tänkt för en radiell belastning. Så det vill till att det är bra saker man använder för att det ska hålla och inte glappa.

Tack för svar David.
Så klart har jag även tittat på dina grejor.
Finns ju en del intressant bland dina produkter.

Själva lagret går ju dock att byta ut vad det lider.
Det är ju ett brett spectra av lager som finns.
JAG kan inte detta utan läser på om de jag hittar som bäst.

Som det är just nu skall det inte monteras på bil just nu.
Det skall väl byggas lite mer först.

EN FRÅGA:

Hur löser man bäst problemet med övre fjädersätet?
Fulcoils och även dyrare har ju konstrultionen med fjädersätet "glidande" på kolvstången och vilande på fjäderbenslagret.
Med justerbara fjäderbenslager har man ju ett sfäriskt lager som fjädersätet INTE kan vila mot.
Blir det annat fjädersäte eller kanske en avlastande bricka?

Tacksam för svar.