handdator

Visa fullständig version : Montera öppen dumpventil på Mk4 GTI



Köttis
2011-03-21, 19:11
Hej!

Blev lite sugen på att byta ut originaldumpen mot en öppen dumpventil på min Mk4 GTI -99 men har inte riktigt så bra koll på sånt där.

Så därför undrar jag, vad behövs (förutom dumpventilen) för att genomföra ett dumpventilsbyte på bilen?

Och är det något som behöver byggas om, tex tryckrör eller liknande?

Lägg gärna upp beskrivningar och bilder på hur ni gjort på era egna bilar.

Tacksam för svar.

Mvh Oscar

Cullberg
2011-03-21, 19:20
Jag tror att du kommer få rekommendationen av många att inte byta ut original då det troligtvis kommer innebära problem. Då det är ett slutet system så kommer det innebära att man får bygga om väldigt mycket, enbart för att få ett häftigare ljud.

Köttis
2011-03-21, 21:03
Okok.

Någon annan som har nyttig info ang detta och som inte bara tror? (No offence Cullberg)

Mvh Oscar

ThomasT
2011-03-21, 21:21
Ett lysande förslag om du vill att motorn ska gå sämre.


.

Rs mannen
2011-03-21, 21:23
Ok för att göra ett så enkelt som möjligt.
Det funkar inte att ha öppen dump på din bil.
Köp ett öppetfilter ist. Då hör du dumpen nästan lika mkt som om du skulle haft öppen dump.
Men beakta att köpa ett bra filter. Öppna kon filter är rediga turbo dödare om dom inre slöts rätt.

Men lägg ner öppen dump.

Köttis
2011-03-21, 22:04
Sitter redan ett öppet filter från BSR monterat.

Men har läst och luskat fram lite info på egen hand nu ikväll och tydligen ska det inte fungera alls med en öppen dumpventil då det blir strul med LMM.

Det är alltså en återcirkulerande dump som gäller och ja, jag vet att det sitter en från Bosch monterad redan från fabrik.

Men om man ändå är sugen på att byta, och då till en återcirkulerande. Vad ska man satsa på isf?

Och vad är det för mått på originalanslutningen på Bosch-dumpen?

Mvh Oscar

Cullberg
2011-03-21, 22:50
http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&catalog=260301&cat=260301

Köttis
2011-03-22, 18:13
Tack Cullberg.

Någon som har mått på bosch-dumpens anslutningar?

Mvh Oscar

Rs mannen
2011-03-22, 18:31
forge har en dump som är anpassar till 1,8t,, så köp den, hadde den i min A4, mycket grymare ljud i än orginal,
annars är det väl 25mm på anslutningarna

ChristofferZetterman
2011-03-22, 19:43
Vad är det för problem det skulle innebära? Att bilen går fett den halvsekunden dumpen släpper ut luften? En atmosfärsisk eller "öppen" dump bromsar ju inte turbon heller och ger snabbare spool-up än en återcirkulerande avlastningsventil kan göra. Fast bilen har ju mätt mängden luft genom LMM och räknar med luften i systemet.

Dock skall det tilläggas att för hemma svenssons som tittat på fast and furious filmerna och tror sig få en snabbare bil pga att den pyser häftigt gör det ingen skillnad. Inte heller öppna luftfilter, lägg pengarna på annat trim istället.

Såg Forge kombinerade avlastningsventil för både återcirkulerande och atmosfärisk. Dyrt för exakt samma som JBR K-25 dumpen xtremt.se har och äger.

http://www.forgemotorsport.co.uk/content.asp?inc=product&cat=260301&product=FMDVSPLTR

http://www.jbraceparts.se/prodk25.htm

Båda fungerar med en kopparkolv och fjäder i en hårdare aluminiumcylinder. = Slitage = läkage. Jag hade den andra JBR dumpen A-25 tidigare på min V70 T5 när den skulle bromsas första gången. Den läckte :-( Bytte tillbaka till original återcirkulerande membran när jag byggde ny motor.

Men som trådskaparen sökte så pös det så in i h-vete och det var väl fräckt men hellre mer effekt.

Rs mannen
2011-03-22, 19:58
Jo jag vet att det funkar alldeles utmärkt att ha öppen dump på en 1,8t
Morotor går varken dåligt eller slits mer eller förstör katten mm som många värkar tro. Men det krävs lite mer kunskap ok justering av dumpen om det ska funka.

Men tänkte vi skulle slippa den diskutionen efter som
Trådskaparen skrev att han var lite grön på området. Så då valde jag att säga att det inte fungerar.

ChristofferZetterman
2011-03-22, 20:13
Men tänkte vi skulle slippa den diskutionen efter som
Trådskaparen skrev att han var lite grön på området. Så då valde jag att säga att det inte fungerar.

Ok.

Har suttit ett tag på detta forumet nu och tittat lite efter projekttrådar på motorbyggen. Har jag missat det helt eller bygger alla i hemlighet?

Rs mannen
2011-03-22, 20:52
Vet inte :)
Men har själv kört öppen dump på min gamla A4 å vet fler med mig.
Gick sopor i början. Då dumpen ofta är för lös fjäder i orginal å ställer sig öppen på tomgång eller motorbroms. Då går bilen sopor å inte fattar någonting.
Shimsar man upp den så den stänger helt och enbart öppnar med hjälp av laddtyckt fungerar det som det ska. Men på 1,8t får man spänna upp fjädern så pass att dumpen blir så snabb att den låter inte så extremt mkt.
Kör man en bil med mapp sensor kan man ha en så slappt spänd dump å kan uppnå ett jä**a pys ljud.

Så detta är väl inget att eftersträva.
Men det fungerar. Var bara det jag ville bekräfta.
Fins nog 100 trådar på detta forum å det gamla o
Dumpar :D
Alla bara vet. Värkar som ingen provat å testat.
Så här brukar det låta.
" jag monterade öppen dump på min en gång. Den funka inte alls så jag bytte t bax"

Jag kan ju bara gå på vad jag själv provat å testat. Min bil fungerade. Fins ju ingen anledning att ljuga om det :)

ThomasT
2011-03-22, 21:33
Bara för man inte upplever något konstigt betyder det inte att det är bra...

Lyfte du toppen och kollade avgasventilerna....?

.

Sn00k
2011-03-22, 21:44
va säger kissekatten om den fetare bränsleblandningen som blir iom att du släpper ut redan uppmätt luft?
vad ger lambdan för signal till ECUn när bilen helt plötsligt går fett för en sekund? hur snabb är regleringen? hinner den sänka bränslemängden? blev AFR nu för högt sekunden efter? inträffade detta vid fullt laddtryck påväg in på nästa växel? hann det spika? hann boxen känna av spikningen och reglera ner tändningen med tappad effekt och varmare avgaser som följd? hur länge ligger tändningen i detta nedreglerade läge? blev turbon mycket hetare? koxar den mer då? hur påverkar detta livslängden på saker å ting?

plötsligt kändes det där lilla extra pysljudet väldigt.. onödigt.. och ett öppet filter samt omflyttad maf + omflyttad återcirkulerande dump.. som en mycke bättre approach till samma pysljud.. =)

Rs mannen
2011-03-22, 22:55
Hehe. Så länge du inte åker å dumpar 1gång i sekunden märker inte motorn av det. Säg att du dumpar vid 5000 varv. Vid 1bar i ladd. Då vill motorn ha 9500 liter i minuten
160l/ SEK.
Hur många liter ä systemet på? 10-15liter. Säg att den dumpar ur 16liter

Det ä va motorn suger i sig på 0,1 SEK.
Det hinner den inte uppfatta.
Då tror jag en chippad bil tar med skada än va en öppen än rätt justerad dump skulle kunna skada.

Rs mannen
2011-03-22, 22:56
Det tål lilla missen.

Sn00k
2011-03-22, 23:31
om du rättar påståendet till FUL-chippad, så ja.. chippad med riktig programvara så går den renare å effektivare på alla sätt å vis.

Dumpar den bara 16 liter luft från att ha pumpat 160 liter per sekund så tvärstannar turbon ganska direkt..? dom är ju iofs ganska små, men snurrar ändå rätt fort.. så dina 16 liter/0.1 sek är nog lågt räknat.. visst den släpper ut övertrycket, men turbon är ändå uppe i varv och knuffar luft.

sen är 0.1 sek = 100millisek och du skulle nog bli väldigt förvånad över hur mycket denna ECU på den lilla tiden hinner justera i bränslemängd och knockback av tändning om den känner av en spikning, mm.. kort sagt är det klart dåligt att släppa ut redan uppmätt luft, även om det säkert funkar och pyser förtillfället =)

Rs mannen
2011-03-22, 23:43
Jo du har nog rätt. Men kollar du det första inlägget så va det jag som skrev först art det inte går.
Men det ä så kul å diskutera detta ämne. Alltid är det någon som hugger i :)
Inget ont mot dig men hur många trådar där det diskuterats dump har tråden slutat i nått vettigt svar. Hehe

Det ä som öppet filter. Fungerar hur bra som hälst om man köper ett bra å tvättar det å använder rätt mängd olja på det å inte köper ett på biltema å aldrig tvättar det.
Då får man räkna mä trasiga turbos å kompresorer å LLM mm

Men ändå slänger folk i det i bilarna å undrar varför dom går sönder :)

Rs mannen
2011-03-23, 00:02
Fast en sak oxo är att vid belastning går ju inte motorn med lamda 1 som är 14.7 afr eller va förkorningen är utan i runda slängar lamda 0,8 eller va det nu är. Var ett tag sen man mappade så Mins inte exakt siffror. Så motorn såsar ju på endel soppa ändå vid belastnign. Det är ju bara obelastad ok oftast under 3000 varv som motorn kontroleras av lamdan.
Så att Katten skulle ta skada eller motorn sota igen tror jag inte ett skit på.
Då skulle ju motorn sota igen fullständigt vid kallstart :) för då såsar den ju på nått enormt mot vär den är varm.

Sn00k
2011-03-23, 01:25
dessa går faktiskt med 14.5:1 afr vid fullt ladd orginal, mycket rent och mycket varmt, möjliggjort av toppens eminenta utformning.. fel ur effekt-synpunkt, rätt ur utsläpps-synpunkt.

kissekatten tar inte skada av sot direkt, utan av oförbränt bränsle, å så feta blandningar kommer du nog inte upp i.. =)

sen måste du skilja på sot och kox.. en sån här motor sotar inte igen i första taget, däremot om du sänker tändningen med några "knockbacks" så får du betydligt mindre effekt och varmare avgaser och dessa resulterar i en betydligt varmare turbo, som, om den körts lite inspirerat, står och glöder när du sedan vrider av nyckeln.. oljan som är kvar i turbon är redan från början väldigt benägen att koxxa i dessa motorer.. å hettar du då upp snigeln ännu mer.. så ja, dessa beläggningar tar tid, men på sikt så påverkar det klart negativt.

alltid kul med diskussioner, men man dumpar inte uppmätt luft, det är idioti hur du än vrider å vänder på det, du får uppenbara nackdelar med det rent tekniskt, fysiskt och kemiskt.. allt för ett pys-ljud.. sen kanske grejjerna håller ihop och lirar ändå, men inte lika bra som dom kunde ha gjort om man lämnade systemet intakt.
Det finns som tidigare nämnt vettigare lösningar för att få en återcirkulerande dump att låta som en öppen.


öppet filter är en helt annan sak, sålänge det filtrerar som det ska så fungerar det till 100% och påverkar inte förbränningen, sensorer eller nånting annat.

Sami
2011-03-23, 11:38
Finns en som är fram tagen till 1,8 turbo GFB Hybrid dumpventil 1.8T Edition heter den har sj provat den tog bort den direkt tyckte den blev seg som fan att ladda upp med den,, kanske hade ställt den lite fel vet inte riktigt går att justera på den iaf, släpper både tillbax luft i systemet och ut i de fria på samma gång, den ska du prova om du ska ha Dump.. Mvh Sami

Fredrix
2011-03-23, 13:55
"släpper både tillbax luft i systemet och ut i de fria på samma gång, den ska du prova om du ska ha Dump.."

dumpar ju fortfarande luft som passerat lmm.

Köttis
2011-03-23, 13:55
Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna :)

Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

http://www.do88.se/p/motor-tuning/dumpventiler/tercirkulerande/dumpventil-atercirk-typ-forge-25mm.html

Någon har kanske testat den?

Mvh Oscar

ThomasT
2011-03-23, 15:19
Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna :)

Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

http://www.do88.se/p/motor-tuning/dumpventiler/tercirkulerande/dumpventil-atercirk-typ-forge-25mm.html

Någon har kanske testat den?

Mvh Oscar

Jo, det borde fungera fint bara det är rätt storlek mot slangarna.

Men varför byta?
Det var väl inget fel på din nuvarande?

Köttis
2011-03-23, 15:52
Som sagt, från början var jag ute efter fränare ljud (läs öppen dump) men fick ju läsa mig till rätt snabbt att det inte var att föredra.

Sen har jag även läst att det ska "pysa" lite extra av en eftermarknadsdump (återcirkulerande) mot vad Bosch-dumpen gör, vet inte om det stämmer dock?

Och nej, den som redan sitter där ska nog fungera vad jag vet, så jag byter inte pga av det.

Endast töntigt sug efter "fjortis-kvitter"

Så är det med det!

nelik
2011-03-23, 16:30
Här har ni lite mer ved till diskussionen, http://www.youtube.com/watch?v=Z_fG_b65WiU
Videon verkar halvseriös men det är en del fakta med. Och jag talar varken för eller emot vad de säger.
Jag personligen skulle inte köra med någon öppen dump på min lilla pärla iaf.

Norpan
2011-03-23, 16:59
Kul att tråden fick lite fart, om än jag inte riktigt hänger med i svängarna :)

Tänkte bara kolla vad ni tycker om den här dumpen:

http://www.do88.se/p/motor-tuning/dumpventiler/tercirkulerande/dumpventil-atercirk-typ-forge-25mm.html

Någon har kanske testat den?

Mvh Oscar

Har den på min 1,8t (AGU) i min Lupo och ihop med öppet filter så pyser den på riktigt bra.
Vad gäller slangarna så passar den rakt på, bara den lilla på toppen som måste bli lite grövre bara,
org. 4mm och den nya 6mm

Köttis
2011-03-23, 17:07
Tack Norpan! :)

nelik
2011-03-23, 18:20
Har den på min 1,8t (AGU) i min Lupo och ihop med öppet filter så pyser den på riktigt bra.
Vad gäller slangarna så passar den rakt på, bara den lilla på toppen som måste bli lite grövre bara,
org. 4mm och den nya 6mm

Vilket öppet filter kör du med?

Norpan
2011-03-24, 00:09
Green Cotton, ett stort skrälle : )

StiFt
2011-03-24, 05:29
finns väl återcrkulerande dumpar som låter också? Inget "pyskjud" då, om man ny vill ha det :P