handdator

Visa fullständig version : Byta bultcirkel på golf mk2



StiFt
2011-03-15, 20:45
Hej,

hade lite funderingar på att byta bultcirkel på golfen min. Finns det några skivor med typ 4x112 eller 4x114 som passar till golf mk2?

MVH
Mattias

Manny
2011-03-15, 21:07
Det räcker inte att byta skivor. Men det enklaste är nog att använda spacers isf.

Sent from my E10i

J.L
2011-03-16, 10:37
Det räcker inte att byta skivor. Men det enklaste är nog att använda spacers isf.

Sent from my E10i

Precis, bromsskivorna har nämligen bara 4 hål med bultcirkeln,
gängorna sitter i naven och/eller trummorna.

Jag har haft samma funderingar, till Audi's 114,3 x 4, mest p.g.a. att jag har
ett par 16"-fälgar med den bultcirkeln, men har nog lagt ner de planerna.

Vill inte köra med spacers, för osäkert (tappat 1 hjul p.g.a. spacers)
också blir det för mycket brytningar i hjullager e.t.c.

Min idé var att ta med naven till jobbet och borra och gänga ny bultcirkel
i fräsen, och ha kvar bägge, men det blir aningen tight mot ytterkanten på navet.

GTI-nissen
2011-03-16, 11:51
Precis, bromsskivorna har nämligen bara 4 hål med bultcirkeln,
gängorna sitter i naven och/eller trummorna.

Jag har haft samma funderingar, till Audi's 114,3 x 4, mest p.g.a. att jag har
ett par 16"-fälgar med den bultcirkeln, men har nog lagt ner de planerna.

Vill inte köra med spacers, för osäkert (tappat 1 hjul p.g.a. spacers)
också blir det för mycket brytningar i hjullager e.t.c.

Min idé var att ta med naven till jobbet och borra och gänga ny bultcirkel
i fräsen, och ha kvar bägge, men det blir aningen tight mot ytterkanten på navet.

Liten lektion i diverse saker:

Först lite OT: Borrar du med 114,3/4 så får du inte dit några Audifälgar. Har du hört talas om en tysk bil med tum-mått? ;-) 108/4 borde det vara på dina fälgar annars har du några gamla saabhjul eller till någon riskokare...

Sedan så blir det inte mer brytningar i hjullagret bara för att man har spacers, bara om man ändrar ET-måttet. (Vilket iofs ofta händer om man sätter dit spacers) Detta med ökad belastning på lagren tycker jag är lite överdrivet. Själv har jag kört med spårviddsförändringar i 20 år och aldrig märkt av något negativt. Inte för lagren iallafall.

Slut på lektionen. ;-)

Lillen
2011-03-16, 20:39
Slut på lektionen. ;-)

I like denna lektion =)

J.L
2011-03-17, 10:00
Liten lektion i diverse saker:

Först lite OT: Borrar du med 114,3/4 så får du inte dit några Audifälgar. Har du hört talas om en tysk bil med tum-mått? ;-) 108/4 borde det vara på dina fälgar annars har du några gamla saabhjul eller till någon riskokare...

Sedan så blir det inte mer brytningar i hjullagret bara för att man har spacers, bara om man ändrar ET-måttet. (Vilket iofs ofta händer om man sätter dit spacers) Detta med ökad belastning på lagren tycker jag är lite överdrivet. Själv har jag kört med spårviddsförändringar i 20 år och aldrig märkt av något negativt. Inte för lagren iallafall.

Slut på lektionen. ;-)

Aldrig kollat upp vad Audi har för cirkel, endast läst på fälgen, där 114,3 x 4 står, och jag bara
antod eftersom brorsan tidigare hade dem på sin Audi 90, my bad.
Stämmde bra att Audi har 108/4 enligt Bultcirkel-guiden (http://www.teatrix.com/bultcirkel/bultcirkel1.asp)

Angående brytningar, med enklare spacers, d.v.s. en 3-5mm tunn platta mellan nav och fälg,
för att få ett lite snyggare utseénde eller om tar i innerskärmen, kan jag gå med på rullar på
med samma slitage.

Men däremot i denna frågan, då bultcirkeln ska ändras, krävs att skruv-skallen som
plattan ska skruvas med ska få plats i spacerplattan, med andra ord 25-30mm tjock,
även om jag har svårt att bevisa det så kan jag nästan garantera mer slitage på
inte bara lager utan även däck med mera då man troligen även kommer få
en oönskad camber-vinkel.

Tyvärr glömde jag ta med ett äpple till magistern idag ;-)

GTI-nissen
2011-03-17, 13:01
Men däremot i denna frågan, då bultcirkeln ska ändras, krävs att skruv-skallen som
plattan ska skruvas med ska få plats i spacerplattan, med andra ord 25-30mm tjock,
även om jag har svårt att bevisa det så kan jag nästan garantera mer slitage på
inte bara lager utan även däck med mera då man troligen även kommer få
en oönskad camber-vinkel.

Tyvärr glömde jag ta med ett äpple till magistern idag ;-)

Tar man en fälg med en skillnad på ET som motsvarar tjockleken på spacern blir det ingen spårviddsökning alls. :-)
Det blir heller inga förändringar på cambervinklen om man så sätter på en halvmeters spacer om det nu inte är så vekt att allt böjer sig.
Nu kommer vi in på lite osäkra marker för mig, men det som ändras om man ändrar ET är styrradien och det kan ge oönskade dragningar i ratten både vid gas och broms.

Ett rött äpple skulle jag vilja ha. ;-P

Lillen
2011-03-17, 16:13
Mmm kanske.
Men kanske inte åxå =)

Jag har på flera bilar kört med orginal ET och 20-25mm spacer.
Detta har i mina ögon inte lett till något extra slitage , iaf inget märkbart.
Detta även på banan med både Mk II GTi 16V och Mk III GTi 16V.

Sedan har det även körts med Golf 4 GTi-fälgar , dessa hade ET 42 som är 4mm mindre bredd än orginal Mk II(ET 38).
Jämför detta med eftermarknadsfälgar som OFTAST har ET 35 , då blir det ytterligare 3mm , dvs totalt 7mm.
Bara att klura och räkna på vad för ET då får , allt inom 20mm från orginal lär gå fint.
Även kanske upp mot 35mm per sida , det beror på ET på fälgarna som sagt!

J.L
2011-03-17, 18:47
Tar man en fälg med en skillnad på ET som motsvarar tjockleken på spacern blir det ingen spårviddsökning alls. :-)

Där är jag helt med på dina toner.


Det blir heller inga förändringar på cambervinklen om man så sätter på en halvmeters spacer om det nu inte är så vekt att allt böjer sig.

Njae..
Jag spekulerar bara, men, eftersom "hävarmen" förlängs kommer också
trycket på fjäder & dämpare bli högre, marginalt med normala spacers,
men om man monterar en halvmeter så :-)


Ett rött äpple skulle jag vilja ha. ;-P

Jag ska köpa en hel kasse röda äpplen till dig,
om du pallrar dig hit och försöker slå mig i simulator på Nürbürgring ;-)

Lillen
2011-03-17, 19:02
om du pallrar dig hit och försöker slå mig i simulator på Nürbürgring ;-)

Ganska OT men det skulle jag åxå vilja göra =)

J.L
2011-03-18, 09:11
Ganska OT men det skulle jag åxå vilja göra =)

Välkommen! :-)
(Mer snack om detta i off topic)

StiFt
2011-03-18, 10:47
Sitter inte nav och bromskiva ihop med varandra på en golf mk2? Eller är det bara så på min golf pga att dom rostat ihop? :P

Lillen
2011-03-18, 11:07
Sitter inte nav och bromskiva ihop med varandra på en golf mk2? Eller är det bara så på min golf pga att dom rostat ihop? :P

Fram sitter skivan med en skruv i medbringaren.
Bak sitter lager och allt i skivan eller hur man ska säga.