handdator

Visa fullständig version : Vad är det som "stryper" ?



MathEllit0
2011-03-15, 15:14
Golf 4 GTI 1,8T -99
gjort med motorn:
BSR Chip Steg 3
Sportfilter
3"Downpipe (utan kat) resten 2,5"
Audi s2 återcirkulerande dump
nyligen bytt:
luftmassemätare
tändmoduler
tändningsgivare

Till problemet!
När jag gasar upp i 4-5000varv i 2-3:an
så ja vad ska man säga den tvekar lite, den värkar vilja ge mer.
Det verka stryp på någotvänster, har ingen aning :S

Någon som kan ha nån aning?

Sn00k
2011-03-15, 15:46
med denna programvara jobbar turbon långt utanför sitt optimala arbetsområde.. och värmer således luften alldeles enormt.. den varma luften tar mer plats och resultatet blir att du tappar flöde och kraft, fort!
det behövs en riktig intercooler då orginal på denna bil är alldeles på tok för liten för att ens vara i närheten av att klara av sitt jobb.

en riktigt bra intercooler avhjälper mycket av problemet, men det största bekymret är turbon som är alldeles feldimensionerad för en prestanda-motor, den är gjord för att spoola snabbt å jobba mellan 1500-4500rpm, sen stryps den enormt av mestadels avgashuset som är så litet att man inte får in ett lillfinger genom det.. resultatet blir att vridmoments-kurvan faller fort utför vid ~4500rpm.. turbon är totalt bottnad.

en riktig turbo, och bättre flödande grenrör, på denna motor förvandlar den till nånting alldeles fantastiskt, och kompletterar du detta med en uppsättning kammar med lämpligt lyft så har du en riktigt pigg pjäs, då orginalkammarna hämmar flödet väldigt mycket även dom pga lågt lyft.
(anpassning av programvaran krävs givetvis för detta)

MathEllit0
2011-03-15, 16:05
Ahaa okeey,hur mkt klara orginalturbon?
Om jag nu börjar me intercooler?

Rs mannen
2011-03-15, 17:43
Många olika bud på va den klarar. En del säger 200hk. En del 220hk.
Men säg 200hk mer ärliga.

Jag bytte ic på min A4. Å den kylde grymt bra å man bar ute å busade å sen kände på rören. Dom innan ic var bränn varma. Å dom efter var kalla.
Laddade 1,3 bar. Mä den.
3" med race kat. 2,75" mtm system å civinco sprut.
Var en enorm skillnad i kraft på 4, å 5,an vid omkörning från 90 Mellerud 1,1 bar å 1,3. Sen att den bara laddade ca 0,7 vid varvstoppet ä inget man kan ändra på. Turbon är för liten.
Har massa loggar på ladd kurvor mm på min.

Sn00k
2011-03-15, 17:52
anledningen till olika bud är att det finns olika varianter.. 150hk turbon klarar 195-200 om man pressar den, rent flödesmässigt, och 180hk motorn har en annan turbo som klarar ~220-225, men även där så pressas den hårt och kräver bra IC, samt att den bottnar och dalar i laddtryck nå alldeles enormt efter 4500rpm.

MathEllit0
2011-03-15, 19:03
Okey,tackar så mkt för svar :) Det är bara po de!