handdator

Visa fullständig version : Bör jag vaxa bilen?



Micke_t
2011-03-15, 15:45
hej, eftersom jag är lite ny på det här med bilägande har jag en liten fråga angående vaxning.

Jag brukar tvätta bilen så här:

1. Avfettning (Prewash-T Extreme nano-Tech) på underdelen och bakdelen av bilen.
2. Fälgrengöring Xtreme Sonax på fälgarna.
3. Väntar ca 5-10 min
4. Högtryckstvätt
5. Turtle Supertvätt med svamp
5. Silicon skrapa
6. Någon gul " superduperduk"

Nu undrar jag om detta förstör bilens vax och om jag bara i undantagsfall ska köra med avfettning eller om vaxet i schampot återställer det vaxet som eventuellt åkt bort med avfettningen? Eller ska jag vaxa bilen efter tvätt? Och i så fall hur ofta?

Några tankar?

/micke

Rs mannen
2011-03-15, 15:59
Vax i shampo är lite buffel å båg. Det går aldrig att jämföra med att "vaxa" bilen. Typ vax On , vax off metoden.
Det kvittar nog om du använder avfattning eller inte. Att du bara gnor med svampen nöter ju på vaxet. Å det går inte att komma ifrån. Men hur ofta man bör vaxa å polera en bil är nog väldigt upp till var å en.

Raven
2011-03-15, 17:03
Den där supertvätten.
Tvättade bilen på OKQ8 på Lidingö när en kvinna glider in med sin nya V70 som var rejält skitig, tänk första tvätten sedan oktober.

In med bilen, blöter svampen i en hink med vatten, på med Supertvätt och börjar gnida. Efter en yta motsvarande en dörr ner med svampen i hinken, på med Supertvätt. Så höll hon på, efter halva bilen spolade hon av det "tvättade" området med högtryck. Vattnet i hinken byttes aldrig.

Meriten med "endast handtvättad" föll när jag såg den misshandeln!