handdator

Visa fullständig version : Tips och råd ang mk1 GTI Trim



Manny
2011-03-14, 12:23
Skulle behöva lite input ang min sommarkärra.

EN Mk1 GTI -83 som har rullat ca 38000 mil. Den har de senaste åren rykt ganska rejält blått och jag misstänker skarpt ventiltätningarna.

Tänkte ev. göra en enklare topprenovering på den nu i vår. Sätta i sleeves om styrningarna är slitna, och byta tätningar, samt slipa ventilerna och byta packboxar o packningar.

Jag har en ny (oanvänd åtminstone, då den är köpt 1984 enligt kvittot :D ) Enem G6 Sportkam (G6 288/108/11.2/2.3 MEK) som jag tänkte slänga i samtidigt.

Jag har redan ett simons extraktor rör på.

Då kommer den egentliga frågan, kommer det att räcka med kambytet, samt justering av tändningen för att bilen ska gå bra? Slipper jag kladda med att justera K-jeten, som fungerar hur bra som helst idag?

kim_gulle
2011-03-14, 12:27
Skulle behöva lite input ang min sommarkärra.

EN Mk1 GTI -83 som har rullat ca 38000 mil. Den har de senaste åren rykt ganska rejält blått och jag misstänker skarpt ventiltätningarna.

Tänkte ev. göra en enklare topprenovering på den nu i vår. Sätta i sleeves om styrningarna är slitna, och byta tätningar, samt slipa ventilerna och byta packboxar o packningar.

Jag har en ny (oanvänd åtminstone, då den är köpt 1984 enligt kvittot :D ) Enem G6 Sportkam (G6 288/108/11.2/2.3 MEK) som jag tänkte slänga i samtidigt.

Jag har redan ett simons extraktor rör på.

Då kommer den egentliga frågan, kommer det att räcka med kambytet, samt justering av tändningen för att bilen ska gå bra? Slipper jag kladda med att justera K-jeten, som fungerar hur bra som helst idag?

Om den heter MEK så betyder det att den ska ha mekaniska tryckare. Är det inte hydrauliska i JJ motorn? Med 288 grader och 11.2 i lyft så lär nog en rätt omfattande justering av k-jeten behövas. Åtminståne på styrtrycksventilen och nån bricka på returen kanske.

Manny
2011-03-14, 12:52
Det är mekaniska i alla fram till runt -86.

Har shimsat om min några gånger redan för att minska på tickandet =)

Om det räcker med att justera styrtrycket bara så kan jag vara nöjd, men jag vill slippa ha en bil som år som en poåse nötter bara =).

kim_gulle
2011-03-14, 16:30
Det är mekaniska i alla fram till runt -86.

Har shimsat om min några gånger redan för att minska på tickandet =)

Om det räcker med att justera styrtrycket bara så kan jag vara nöjd, men jag vill slippa ha en bil som år som en poåse nötter bara =).

Både styrtryck och systemtryck lär nog måste justeras in. Sen när du tycker att bilen går tillfredsställande så är det ju en idé att finjustera med fyrgasmätare som visar CO, HC, Lambda etc.

Är lite lur på om den där kamaxeln är anpassad för den typ a mekaniska tryckare som du säger att du har eller om den ska ha den typ som man kan köpa på DLI teknik bland annat, med lash caps och grejer. Men de borde ju fungera likadant, bara att standard tryckarna inte är lika bra lämpade för att varvas.
Nån annan kanske är mer påläst på det här?

Manny
2011-05-17, 12:28
Nu är toppen renoverad, sitter numera en 288gradera G kam från enem i.

Nu till det roliga... Att justera in k-jeten, jag har satt i en bricka extra på styrtrcksfjädern och vridit fram tändningen litegrann (medsols).

Men, den hugger ändå på jämngas, vilket är aningens irriterande, jag har inte tillgång till varken soppatrycksmätare eller avgasmätare så jag måste få den att gå vettigt utan det tillsvidare. Tomgången är lite sådär, varierar en del, men det kan jag leva med. Bara den går bra i övrigt.

Man skulle tydligen kunna justera soppatrycket med hjälp av varmkörningsregulatorn har jag sett nånstans tror jag?

Kanske finns någon här som är grym på kjet som kan tänka sig att hjälpa mig tom? :P

Annars byter jag tillbaks till min org kam =(.

Manny
2011-05-18, 00:09
Shimsar jag på rätt ställe? För jag tycker det gör varken till eller från hur mycket eller hur lite brickor jag har där. Hugger hela tiden på jämngas hela tiden.

Ska jag behöva ge upp o montera org. kam igen för att kunna köra normalt?

http://piclair.com/data/h839u.jpg

På bilden har jag tre tjocka och en tunn bricka, har testat allt från en (satt en från början där) till detta, utan nån större framgång...

Janne.M
2011-05-18, 10:46
Man skulle tydligen kunna justera soppatrycket med hjälp av varmkörningsregulatorn har jag sett nånstans tror jag?

Kanske finns någon här som är grym på kjet som kan tänka sig att hjälpa mig tom? :P
.

Du borrar ett hål i baksidan på varmkörningsregulatorn (nån audi variant) sök i gamla forumet så hittar du, sen går det att justera med insexa.

Kimmo "Mk1" hade en färdigmoddad för nåt år sen när jag var sugen, du kan ju höra med honom om han har kvar den.

razer
2011-05-19, 17:29
Du borrar ett hål i baksidan på varmkörningsregulatorn (nån audi variant) sök i gamla forumet så hittar du, sen går det att justera med insexa.

Kimmo "Mk1" hade en färdigmoddad för nåt år sen när jag var sugen, du kan ju höra med honom om han har kvar den.

Gäller inte det bara 16ventilarens(KR) varmkörningsregulator? Jag är lite osäker...
KR motorns varmkörningsregulator har även fullgas-tillskott (vacuumslang), kan ju vara bra...

kim_gulle
2011-05-19, 18:27
Bara den styrtrycksregulatorn, eller varmkörningsregulatorn som ni säger, med en mässingsplugg på baksidan går att få justerbar. Det finns både dem med och utan hål i pluggen. Men dem utan hål i pluggen går att borra upp så man kommer åt insexan. Denna måste då justeras med hjälp av en manometer på styrtrycksslangen så man vet vart styrtrycket hamnar. Det är ju att föredra att ha en justerbar regulator med vakumanslutning på sidan av bottenhalvan och ansluta den till insuget. Då får man accelerationsanrikning. Och nej jag tror inte att du schimsar på rätt ställe, eller så är det jag som ser fel. Du ska iallafall schimsa så att fjädern blir mer ihoptryckt när du skruvar in skruven så nån extra bricka under fjädern ska ju dit. Notera att styrtrycket måste justeras efter att du höjt systemtrycket med brickor under fjädern eftersom mer systemtryck ökar ju allt tryck i hela systemet, även styrtrycket.