handdator

Visa fullständig version : Motormärkning? Vilken motor har jag?



daniel_sandberg
2011-03-11, 21:00
Jag har för mig att jag läst såna här trådar massor med gånger förut. Dock har det här forumet så skum sökfunktion så jag lyckades inte hitta så många svar.

Nåja.. I min scirocco ska det ju vara en 1,6a. Men jag trodde det skulle stå på blocket att det var en 1,6a. Visst ska det stå ganska tydligt gjutet på baksidan?

Eftersom jag funderar på en ny topplockspackning vore det ju bra att veta vilken motor jag egentligen har.

Fredriksson
2011-03-11, 21:08
Brukar stå på blocket upp mot toppen på framsidan av motorn typ på mitten av motorn på en plan yta instansat liten text typ 1cm hög kanske kan synas väldigt dåligt om blocket är i dåligt skick

daniel_sandberg
2011-03-11, 21:24
men det är väl flera siffror? Har för mig att jag sett en bild på 1,6 med just 1,6 instansat stort på baksidan.. Får kolla upp om jag hittar någon märkning på framsidan.

Fredriksson
2011-03-11, 21:42
men första bokstäverna är motorkoden.. finns väl fler motorer som är på 1.6L har du motorkoden så ser du ju exakt vad för saker du ska ha.. står du där å säger att du har en 1.6l motor som du behöver en grej till blir det bökigare

Falcor
2011-03-12, 08:51
Titta på framsidan av blocket under tändstift 3 och 4, där står motorkoden. Kan vara lite rostigt och oljekladdigt så du kanske får tvätta och stålborsta lite....

daniel_sandberg
2011-03-13, 01:10
Okej då ska jag spana. Blocket är uppmålat för ett tag sen så det är inget oljekladd där mitt på blocket. Dock kanske färgen har täckt siffrorna.. Får se vad jag får fram.