handdator

Visa fullständig version : VW Polo historia



amicus
2011-03-09, 18:03
Hejsan.
Har en liten märklig historia som jag skulle vilja dela med mig av.
Vi har en Polo årgång -01 och har gått 4000mil. Mer information har jag inte men kan tas fram vid behov.

Det hela började med att abs broms lampan började lysa, eftersom det var halt ute kunde man lätt testa om den fungerade vilket det inte gjorde. Nästa dag lös lampan inte och abs fungerade som det skulle.

problem med att starta bilen började dyka upp. då enbart när man startat den och kört en kort sträcka och sedan skulle starta den igen.

Plötsligt började oljelampan lysa, vi kontrollerade oljan och olja fanns i bilen. nästa start var den lampan inte längre tänd.

Sedan tändes motorlampan. men försvann vid nästa start.

Bilen var svår startad ibland men startade offtast som den skulle, och då den inte startade var det bara att försöka några gånger sedan gick den igång.

Vi lämnade in den på en verkstad för att kontrollera det hela, utan att de hittade något fel.
Vi körde en vecka med bilen för att vi tänkte lämna in den på VW så de kunde kolla felkoderna.

Samma dag som vi skulle lämna bilen stannade den under färd och gick inte att få igång igen.
Vi bogserade bilen till en VW verkstad och bad de köra en kontroll av felkoder samt förklarade alla konstigheter.
När vi skulle hämta bilen hadde de inte kollat felkoder utan konstaterade att motorn var skuren, vi fick följa med och titta på bilen och när den låg i växel och man puttade på bilen rörde sig motorn, eller nått drev på sidan rörde sig inte men motorng gungade med bilen så att säga.
Fick även rådet att de kunde tappa ur lite olja och kolla om det fanns spån i, i så fall var motorn skuren.

eftersom inte försäkringsbolaget kunde ta detta ärende pågrund av bilens ålder så var det till att fatta alla beslut själv, vilket blev att låta första bilverkstaden veta vad som hänt och eventuellt få det hela billigare.
under denna tiden ringde 2 personer som jobbar på verkstaden där de konstaterat att motorn skurit och ville köpa bilen.

det hela luktar illa enligt mig men vet inte vad man skall eller kan göra åt saken.

Läget är nu att den första bilverkstaden som inte hittade något fel på bilen skall hämta den och försöka hitta en begagnad motor, och försöka byta den billigare eftersom de inte hittat något fel innan den skar om den nu är skuren?

Skulle vara intressant att höra vad ni anser om denna historia, kanske har ni tips eller förslag på åtgärder.
kan tillägga att jag inte vet ett smack om bilar :)

polomannen
2011-03-09, 18:57
Sälvklart låter det som vevhus ventilation har frusit eller fullt med gegga i så motorn har inte fått nåt smörjning.
100% att det är det som är orsaken till skuren motorn.

amicus
2011-03-30, 15:31
Nu har den första verkstaden vi anlitade undersökt bilen, bytat olja och en givare för ABS bromsarna, så rullar bilen som en klocka. Vi har nu bilen hemma och kör den var dag utan att några varningslampor tänds eller att den krånglar vid start. den går bra helt enkelt..

Kan det fortfarande vara vevhusventilation ? eller finns det fortfarande risk för att något i motorn är sönder eller har den kända VW verkstaden försökt lura oss, samtidigt som deras anställda försökt göra sig en hacka på att köpa den billigt ?

Funderar på att göra en insändare i tidningen eller skicka ett mejl till VW chefen.