handdator

Visa fullständig version : Vad tänka på vid köp av Polo GTI -01?



Arson
2011-03-09, 15:03
Hejsan alla,

Första inlägget här.

Jag har precis sålt min sambos Honda Civic Type R till förmån för en billigare bil. Vill gärna ha något man inte somnar bakom ratten när man kör men samtidigt åka billigt, har därför sneglat in mig rejält på VW Polo GTI 00-01 med 125 HK motorn. Tycks vara förhållande vis välutrustade med skaplig körglädje!

Hur är dessa bilar generellt?
Vad bör man se upp med?
Vågar man köpa bilar som rullat närmare 15 000 mil?
Kan man köra ett exemplar till 25 000 mil utan att bli ruinerad (behöva byta allt)?

Som gammal Hondaägare är jag van med i princip underhållsfria bilar, men ni får gärna övertyga mig om ett köp till denna lilla rackare :)

Tack på förhand!

// Mvh Mattias

a128
2011-03-09, 20:11
Det finns troligen inte några svagheter på denna modell, men service är A och O , viktigt är att man byter motorolja och filter, kolla oljenivån i växellådan regelbundet dessutom bör man beakta när det gjorde kamremservice sist, finns det tveksamheter på denna punkt måste man göra detta ganska omgående efter köp


när man köpt en sådan bil bör kamremmen med dess tillbehör kollas upp så noga man kan med kamremskåpan borta
växellådan kan ha häng med sedan bilen var ny utan att oljenivåna har kollats (vanlig orsak till att dessa rasar är mycket troligt för lite olja, på 15.000mil kan ca 0,5-1 liter olja har läckt ut vilket är helt normalt och man måste regelbundet kolla oljenivån och fylla på vid behov vart ca 3000mil), motorolja och filter bör bytas vart ca1500mil

förövrigt är det sedvanlig prokörning och undersökning av objektet i fråga

en välskött som gått 25.000mil kan vara att föredra framför en superkalkon som gått 15.000mil

bilen börja bli för gamma för att enbart gå efter milen

Arson
2011-03-09, 21:35
Tack för svaret Andreas, mycket utförligt!

Säg om inte oljan blivit bytt i växellådan under de 15 000 mil bilen och jag köper det exemplar och byter då givetvis oljan första jag gör. Kan lådan ändå ta skada?

a128
2011-03-09, 21:51
Växellådan är enhetsfylld på fabrik och byts normalt alldrig, men man kan byta den om man vill, den ska uppfylla APi-GL4 vilket denna olja gör som jag själv kör med med gott resultat hittils: http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=36986

men lyssna efter oljud vid provkörning, har man kollat och fyllt på så är oftast faran över

köpte själv en 87:a Golf med full servicebox 1996 det gick i över 1/2 liter olja i denna låda när jag kollade nivån på denna

ut å shoppa bil :-)