handdator

Visa fullständig version : K-jet saknar varm tomgång



Rockatansky
2011-03-07, 14:59
Har tomgångsproblem vid varm motor, Scirocco Gti -80 med helmekanisk k-jet. Den har bra tomgång vid kallstart men efterhand som motorn värms upp sjunker varvtalet och till slut lägger den av. Systemtrycket är 4,5bar, pump, filter och tank helt nytt. Kan inte hitta några vakuumläckor, nya spridartätningar, vågens placering ok, testat allt runtomkring o.s.v.
Det enda fel jag hittar är styrtrycket som är för lågt men det borde inte ge dessa symptom tycker jag. Men det kanske är ett tecken på något annat fel?

Styrtrycket är noll vid kall motor och efter två minuter är det uppe i 1bar, alldeles för lågt. Det är ungefär där som motorn lägger av. Om jag tar loss kontakten till styrtrycksregulatorn så den inte höjer trycket lika fort så går den klart bättre. Inga tecken på att den trots det låga styrtrycket går fett eller slösar med soppan på något annat sätt.
Det här är ett mysterium för mig. Desto närmare styrtrycket kommer sitt riktiga värde vid arbetstemperatur desto sämre går den. Någon som känner igen detta eller kan komma med lite nya vinklar?

/Peter

T-mek
2011-03-08, 21:49
Hur står det till med tomgångsskruven och gasspjällets grundinställning?
Vad har du för CO-halt vid varm motor?
Har du provat att dra av kontakten till tillsatsluftsliden vid kall motor och se vad som händer? (Borde ju hålla sig igång bättre då.)

Många frågor blir det....

Rockatansky
2011-03-08, 23:57
Hur står det till med tomgångsskruven och gasspjällets grundinställning?
Vad har du för CO-halt vid varm motor?
Har du provat att dra av kontakten till tillsatsluftsliden vid kall motor och se vad som händer? (Borde ju hålla sig igång bättre då.)

Många frågor blir det....

Ja, alltså nog har jag kikat på tomgångsskruven och spjället. Ger jag lite gas så håller den sig uppe så på så sätt går det att få lite mer fart på den. Men den arean jag får öppna spjället för att hålla igång motorn går aldrig att få med tomgångsjusteringen. Sedan blir det bara en maskering av grundproblemet.
Tomgångsskruven kan jag inte justera och co-halten kan inte mätas korrekt då jag ingen tomgång har. Dom får jag ställa mer exakt i en andra omgång när jag fått ordning på styrtrycket.

Tillsatsluftsliden funkar, den har jag testat. Och vid kall motor funkar tomgången.

Mitt resonemang bygger på att när styrtrycket efter hand ökar och mottrycket på reglerkolven då ökar så får den mindre bränsle. Det är då den går sämre tills den sedan lägger av helt. Då borde den ha mer bränsle och inte mer luft (ett högre läge på bränslevågen vid samma luftflöde, mindre mottryck).
Styrtrycket ska vara mellan 1,35-1,65 bar kall och 3,45-3,75bar efter två minuter. Jag har 0bar kall och 1,5bar varm. Som jag försökte förklara i mitt första inlägg men var lite otydlig kanske är att om man rycker kabeln till regulatorn => lägre styrtryck => mer bränsle => bättre tomgång.
Detta skulle i mitt fall betyda att jag INTE ska höja styrtrycket så det hamnar inom rätt nivåer. Två olika samverkande fel?!

Mycket text och teori blir det...

T-mek
2011-03-09, 00:31
Hmm, det verkar skumt juh.

Hur går den för övrigt? Är det bara tomgången som felar eller har den andra symptom?

Som du är inne på borde den ju gå fett med så lågt styrtryck, såvida det inte är något generalknas i bränslehuvudet. Tex stopp i en kanal eller dylikt.

Hur uppstod problemet? Det är inte så att någon självutnämnd mästertrimmare varit och shimsat om systemtrycksventilen?

Du skulle kunna prova att ge den ett halvt varv till på CO-skruven, kan ju vara att den blivit väldigt snålt ställd av någon anledning..

Rockatansky
2011-03-09, 08:00
I övrigt går den helt ok, vilket också är skumt. Startar lätt både kall och varm och drar jämnt på alla växlar.

Jag vet inte så mycket om bilens historia och vem som mekat med den tidigare. Den har inte varit i trafik på över 20 år och stått still säkert lika länge. Bytte bränslehuvud eftersom reglerkolven på den gamla fastnat. Det "nya" huvudet är från skroten och kan i och för sig vara kass med. Systemtrycket ligger inom rätt värden så den behöver jag inte röra.
Att pilla på co-halten är ju också lite att komma runt grundproblemet då jag bara flyttar vågens läge i förhållande till reglerkolven. Det jag vet är att om styrtrycket är för lågt går det för mycket bränsle tillbaka till tanken. Eller så finns möjligheten som du säger att det kan sitta skit i bränslehuvudet som gör att den aldrig får upp nåt ordentligt styrtryck från första början.

T-mek
2011-03-10, 18:57
Att flytta vågens läge i förhållande till kolven är väl inte så dumt? Om din teori att det är bränslebrist som gör att den inte går på tomgång stämmer, så borde den funka bättre om du spänner co-skruven lite. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara en permanent lösning på problemet, men visst hade det varit kul att se vad som händer om man provar?

Om du har tillgång till en co-mätare, så hade jag tyckt det var jätteintressant att se vad som händer med co-halten under varmkörningsfasen fram till dess att den inte håller sig igång längre.

Hur gör du förresten när du mäter styrtrycket, kopplar du in dig på slangen mellan uttaget som sitter mitt uppe på bränslehuvudet och regulatorn?

Rockatansky
2011-03-11, 16:09
Det funkar nog att hålla igång den med lite skruvande på co't. Men det är ju tyvärr inte en premanent lösning. Jag är lite gnällig med det...hehe. Gillar inte när jag vet att det finns nåt fel i bakgrunden.
Har inte tillgång till en co-mätare vilket vor guld nu, helt klart. I så fall kunde jag mixtra med tomgången och ändå få den igenom besiktingen kanske. Det är lättare med ett rullande projekt.
Får jag till styrttrycket kan jag kanske låna en nånstans eller lämna in bilen för en lätt justering bara. Vill inte ta kostnaden för hela felsökningen. Det är kul att leta fel samtidigt som det är frustrerande som f-n. =)

Ja, jag mäter trycket från toppen på bränslefördelaren till varmkörningsregulatorn. Mäter både styrtrycket och systemtrycket där (öppen resp. stängd ventil på mätaren).