handdator

Visa fullständig version : Golf 1 Gti drar mycket soppa.



kim_gulle
2011-03-07, 14:09
Gjorde ett sånt där fulltankingstest på min Gti för att se hur mycket den drog. Tankade full tank, nollställde trippen, körde tills jag behövde tanka igen för att se hur mycket den dragit.

Bilfan hade dragit 34 liter på kring 25 mil! Det blir ju 1.36 liter milen ju! Notera att det är blandad körning och bara nån enstaka kallstart utan motorvärmare också.

Nåt måste ju vara fel? Kan det vara styrtrycksregulatorn som ger för lite mottryck uppe på kolven i bränslehuvudet och det gör att den spolar på mer soppa än vad den ska göra när den blir varm?

Styrtrycksregulatorn ska ju öka trycket på kolven ju varmare motorn blir, vilket ska minska förbrukningen. Vill man ha mer soppa till motorn brukar man ju flytta den upp till karossen nånstans (folkrace). Kan det kanske vara så att den har kärvat fast i kall-läget tro? Fan till och med min trimmade 16v med påställt tryck drar högst 0.8-0.9 vid samma körning.

Blir dyrt för mig att köra eftersom jag är student och lever på 2600 spänn i månaden så alla tips är välkomna.

Rs mannen
2011-03-07, 14:20
Mät upp styrtrycket när den ä kall å kolla. Sen mäter du när den är varm. Å se va du får.
Fins ju värden att justera efter. Kanske är så att du har ett lågt stystryck så soppa trycket t spridarn blir för högt.
Går ju även å mäta Co.-halten Den skvallrar ju endel på hur den går i blandningen.

kim_gulle
2011-03-08, 02:17
Mät upp styrtrycket när den ä kall å kolla. Sen mäter du när den är varm. Å se va du får.
Fins ju värden att justera efter. Kanske är så att du har ett lågt stystryck så soppa trycket t spridarn blir för högt.
Går ju även å mäta Co.-halten Den skvallrar ju endel på hur den går i blandningen.

Mäta CO halten verkar inte ge nåt. Är nästan obefintlig enligt bilprovningen. Verkar som att det endast blir när man gasar och skivan åker uppåt. Tänkte därför styrtrycksventilen.
Har ingen utrustning att mäta trycket med dock. :(

Nån aning om vart man hittar börvärden?

J.L
2011-03-08, 14:50
Skick på tändstift, filter, olja o.s.v. avgör ju till viss del förbrukningen den med,
men upp till 1.36 låter ju mycket, men i vilket fall, när gjordes det en service senast?

Vad fick du för lamda-värde på besiktningen?

Rockatansky
2011-03-09, 09:13
När jag ändå funderar runt styrtryck själv så kan jag komma med lite mer info. Styrtrycket ska vara mellan 1,35-1,65bar kall och 3,45-3,75bar efter två minuter.
Kolla att du har ström fram till regulatorn. Mät även resistansen på den, finns värden även där den ska hålla sig inom. Kan inte dessa i huvudet men kan kolla hemma sen. Även om det verkar ok kan den vara trasig tyvärr. Efter hand värms den upp av motorn men innan dess hinner den ju gå fett och slösa bort en massa bränsle. Enda sättet att veta exakt är att mäta trycket. Men det är en trolig orsak till hög soppaförbrukning.

mvh
/Peter

kim_gulle
2011-03-09, 11:38
Skick på tändstift, filter, olja o.s.v. avgör ju till viss del förbrukningen den med,
men upp till 1.36 låter ju mycket, men i vilket fall, när gjordes det en service senast?

Vad fick du för lamda-värde på besiktningen?

Tror inte jag fick nån lambda på pappret på besiktningen. Bara CO på 0.3.
Stiften bytte jag typ i September och det var samtidigt som jag bytte toppackning och planslipade toppen efter att packningen gått.
Sen bytte jag oljan nån gång i oktober till Castrol 10W-40, så i princip ska det ju vara grett. Har inte bytt luft och bränslefilter dock.


När jag ändå funderar runt styrtryck själv så kan jag komma med lite mer info. Styrtrycket ska vara mellan 1,35-1,65bar kall och 3,45-3,75bar efter två minuter.
Kolla att du har ström fram till regulatorn. Mät även resistansen på den, finns värden även där den ska hålla sig inom. Kan inte dessa i huvudet men kan kolla hemma sen. Även om det verkar ok kan den vara trasig tyvärr. Efter hand värms den upp av motorn men innan dess hinner den ju gå fett och slösa bort en massa bränsle. Enda sättet att veta exakt är att mäta trycket. Men det är en trolig orsak till hög soppaförbrukning.

mvh
/Peter

Ska se om jag kan få tag i nån mätutrustning så jag kan mäta upp trycket. Men visst är det så att regulatorn blir uppvärmd av den där kontakten från början och om den värmningen inte funkar så går den fett som satan tills motorn har värmt upp den, precis som du nämner?
Tycker ändå att med dem sträckorna jag kör varje gång och att jag står på motorvärmare så att motorn är fullvarm efter bara några minuters körning så borde inte en förbrukning på 1.36 liter uppstå eftersom styrtrycksregulatorn blir uppvärmd av motorn relativt fort.

Rockatansky
2011-03-09, 11:53
Ska se om jag kan få tag i nån mätutrustning så jag kan mäta upp trycket. Men visst är det så att regulatorn blir uppvärmd av den där kontakten från början och om den värmningen inte funkar så går den fett som satan tills motorn har värmt upp den, precis som du nämner?
Tycker ändå att med dem sträckorna jag kör varje gång och att jag står på motorvärmare så att motorn är fullvarm efter bara några minuters körning så borde inte en förbrukning på 1.36 liter uppstå eftersom styrtrycksregulatorn blir uppvärmd av motorn relativt fort.

Ja, så är det den funkar. Och det är kanske så att även om elvärmningen saknas så räcker inte det för att förklara den höga bränsleförbrukningen. Det kan ju vara så att den är helt paj och då höjer den inte styrtrycket alls även när motorn blir varm. Men det vet jag inget annat sätt att kontrollera på än att koppla en mätare.
Jag har en sån men du verkar tyvärr bo lite långt bort... =)

kim_gulle
2011-03-09, 13:55
Ja, så är det den funkar. Och det är kanske så att även om elvärmningen saknas så räcker inte det för att förklara den höga bränsleförbrukningen. Det kan ju vara så att den är helt paj och då höjer den inte styrtrycket alls även när motorn blir varm. Men det vet jag inget annat sätt att kontrollera på än att koppla en mätare.
Jag har en sån men du verkar tyvärr bo lite långt bort... =)

Har en till regulator liggandes och jag tror en bekant har utrustning till att mäta upp diverse k-jet prylar så jag ska höra med honom.
Jo jag bor ju lite väl långt ifrån Lidköping, men det ordnar sig nog. Kom gärna tillbaka med dem där värdena på motståndet i regulatorn senare. :)

Rockatansky
2011-03-09, 18:53
Resistansen på regulatorn ska vara mellan 16-22 ohm. Det är som sagt ingen garanti för att den är felfri om den faller inom gränsen men det kan ge ett svar om det är där den felar.

kim_gulle
2011-03-09, 20:40
Resistansen på regulatorn ska vara mellan 16-22 ohm. Det är som sagt ingen garanti för att den är felfri om den faller inom gränsen men det kan ge ett svar om det är där den felar.

Tack, ska mäta det då. Och det ska vara Ohm och inte kOhm eller mOhm?

Rockatansky
2011-03-09, 23:48
Ja det är bara Ohm, inget prefix.

kim_gulle
2011-03-11, 19:24
Lånade en manometer från en k-jet testbänk på skolan och fick till 3.5 bar. Mätte även upp resistansen på regulatorn och den var på exakt 22 ohm när motorn var fullvarm. Det är även spänning till den, men bara kring 10-11 volt ungefär, kan det ha någon betydelse? Lite fundersam på om strömmen är så klen så spänningsfallet går ända ner på noll när den ska värma upp den dock. Ska mäta upp trycket imorrn igen från kall bil och ha tändningen på och se om trycket ökar utan att starta bilen. För jag antar att den där värmer så fort man slår på tändningen? Notera också att bränslepumpen såklart går under hela mätningen.

Rockatansky
2011-03-11, 22:12
Lånade en manometer från en k-jet testbänk på skolan och fick till 3.5 bar. Mätte även upp resistansen på regulatorn och den var på exakt 22 ohm när motorn var fullvarm. Det är även spänning till den, men bara kring 10-11 volt ungefär, kan det ha någon betydelse? Lite fundersam på om strömmen är så klen så spänningsfallet går ända ner på noll när den ska värma upp den dock. Ska mäta upp trycket imorrn igen från kall bil och ha tändningen på och se om trycket ökar utan att starta bilen. För jag antar att den där värmer så fort man slår på tändningen? Notera också att bränslepumpen såklart går under hela mätningen.

Med 3,5bar så verkar det som att den reagerar på värme i alla fall och ligger rätt vid varm motor. Däremot är spänningen lite låg. Minimum 11,5 enligt servicemanualen. Kanske ligger något i det du skriver om spänningsfall.
Med tändning på så värmer den...

kim_gulle
2011-03-12, 01:22
Med 3,5bar så verkar det som att den reagerar på värme i alla fall och ligger rätt vid varm motor. Däremot är spänningen lite låg. Minimum 11,5 enligt servicemanualen. Kanske ligger något i det du skriver om spänningsfall.
Med tändning på så värmer den...

Blir att mäta då och se om det blir någon skillnad under de första minuterna.

kim_gulle
2011-03-13, 15:04
Ok, gjorde mätningen nyss. Till att börja med så kom det nästan ingen soppa ur slangen eller bränslehuvudet när jag skruvade isär för att montera manometern. Och när jag slog på tändningen så möttes jag av ett tryck på endast 0.7 bar! Till råge på detta så tog det ungefär 5 minuter att nå 2.4 bar. Efter det så ville den inte gå längre i princip. När jag sen slog av pumpen och tändningen så hoppade trycket upp till 3 bar ungefär. Ingen aning varför.
Men att trycket i början ligger på endast 0.7 bar måste väl betyda att regulatorn släpper igenom alldeles för lite bränsle? Jag menar om den hade legat på 1.45-1.65 bar som den skulle så hade den nog hunnit med att gå upp till kring 3-3.45 på den tid den skulle, vilket jag tycker är godtagbart med tanke på åldern på systemet.

Rockatansky
2011-03-14, 01:05
Det är för dåligt styrtryck. Jag sitter lite med samma problem i denna tråden: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13982-K-jet-saknar-varm-tomg%E5ng

Ska försöka resonera fram till en lösning. Det är en strypning på systemtrycket inbyggt i bränslehuvudet som ger styrtrycket, ett fast värde. Är det skräp där blir styrtrycket för lågt. Andra alternativet är att bränslehuvudet släpper tillbaka för mycket bränsle till tanken vilket också skulle ge ett lågt styrtryck.
Mellan dessa troliga felkällor sitter regulatorn. Regulatorn justerar bara trycket uppåt, stryper mer, desto varmare den blir. Jag antar att teoretiskt om du kopplar förbi regulatorn helt och allt annat funkar stannar styrtrycket vid dom första 1,35-1,65baren.

När du slår av pumpen visar den det övertryck som är kvar i systemet efter stopp. Det är samma över hela den trycksatta delen av systemet efter du stannat pumpen och ska sjunka långsamt. 1,8bar ska det vara kvar efter 10 minuter. Mätaren gör samma på min.

Det var lite mer info, hoppas du knäcker gåtan. Bra för mig att skriva ner också, då klarnar tankarna . =)

Vad är det för årsmodell på bilen, eller själva sprutet då? Det ändrar sig tydligen lite runt -78 på återföringen av bränsle efter regulatorn. Min är -80.

kim_gulle
2011-03-14, 10:42
Det är en 81a, men motorn är från en MK2 86. Vet inte om dem som bytte motorn bytte bränslehuvudet och styrtrycksregulatorn i samma veva. Prövade med en styrtrycksregulator som jag hade liggande som följde med bilen som jag antar satt på 1.6 liters motorn förut. Den visade en aning högre tryck, men då började bilen att misstända i insuget och bluddra vid gaspådrag. Jag har även den möjligheten att strypa styrtrycket manuellt med den mätaren jag använder. Så jag justerade ner styrtrycket lite grann men det förvärrade bara situationen och gjorde den ännu sämre på gaspådrag.

Men är det inte så att från början så är regulatorn mer stängd än när den är varm, vilket ger det lilla trycket ovanpå kolven? Och sedan öppnar mer och mer? Då tror jag att man borde få ett tryck på runt 3.5 bar eller högre om man kopplade förbi regulatorn eftersom det inte finns nåt som regulerar trycket på kolven? Tror faktiskt det kan bli så högt som själva systemtrycket, för visst går väl slangen till regulatorn direkt från trycksidan från pumpen?

Rockatansky
2011-03-14, 12:00
Motor från Mk2 -86?! Har inte den KE-Jet? Jag har inte riktigt koll på när den började dyka upp. Sitter det en elkontakt på sidan av bränslefördelaren eller är allt helt mekanisk? El = KE-jet. Trycket på ett KE styrs lite annorlunda och det har jag sämre koll på i dagsläget.
Rekommenderar denna boken för en rejäl genomgång och förståelse för bosch-systemen. http://www.bokus.com/bok/9780837603001/bosch-fuel-injection-and-engine-management/

Regulatorn är öppen vid start. Bränslet går ut från toppen av bränslefördelaren till regualtorn (och sedan vidare till tanken, anslutningen sitter dock på sidan av bränslefördelaren). Då skickar den iväg mest bränsle till tanken, mindre mottryck på kolven, fetare. Får den ingen ström kan du kallstarta och köra hem men den går fett. Ett primitivt limp home mode.
Kolla där slangen från regulatorn går in i bränslefördelaren. Inte den på toppen alltså utan den på sidan. Där är en pil ingjuten i godset. Den pekar inåt... ;)

kim_gulle
2011-03-14, 12:46
Det är K-jet på den. KE kom efter 88 när katalysator blev ett måste.

Jag har fått för mig att bränslet går från sidan av bränslehuvudet och in genom regulatorn och sen därifrån och ovanpå kolven. Men nu efter närmare studering av min BOSCH bok så ser jag att du har rätt. Hmm, då skulle det ju kunna vara som du säger att det är fel nånstans där i bränslehuvudet också.
Inte nog med det så har jag ju monterat manometern i fel riktning. Fast det lär nog inte spela så stor roll iofs. Men jag lär nog ha fått fel värden när jag skruvat på manuella justeringen. Konstigt det där för på skolan när det var föreläsning om k-jet så fick dem det att framstå som att bränslet flödade åt andra hållet. Men nu förstår jag hur det funkar.

Undrar om det skulle hjälpa om man satte en extra bricka vid returen och på så sätt höja systemtrycket? Då borde väl trycket på kolven öka? Men samtidigt så blir ju trycket till spridarna högre också..

Rockatansky
2011-03-14, 13:13
Undrar om det skulle hjälpa om man satte en extra bricka vid returen och på så sätt höja systemtrycket? Då borde väl trycket på kolven öka? Men samtidigt så blir ju trycket till spridarna högre också..

Ja, det borde gå. Men så länge systemtrycket ligger inom rätt värden så kanske du inte ska pilla på det som funkar...hehe. Det ger säkert andra bieffekter som stör systemet. Men det är så man lär sig också.

kim_gulle
2011-03-14, 13:24
Minns att jag satte en bricka där i höstas när jag nyss köpt bilen för att se om det blev nån skillnad, men har för mig att den betedde sig illa då. Iofs så tror jag brickan var riktigt tjock också.