handdator

Visa fullständig version : E85!?



bennygas
2007-07-13, 00:50
GTI:n 83:an fick 2:a på CO på bes. (4,7%)...upptäckte att tanken läckte av en slump(har inget med 2:an att göra, jag vet!)...tömde tanken lagade läckan....med Plastic padding SUPER STÅL <<< rekomenderas varmt! (mkt bättre än andra mer 'avsedda' lagningspastor)...

SÅ med tanken tom blandade jag 10L Bensin med 5L. E85 och körde till bilprovningen NU 0,15% CO...oj vad lågt tyckte bes. mannen...visst bilen gick väl inte jättejämt på tomgång men vadå...godkänd! (skruvade upp COt och körde hem!)

Nu till saken...funderar på att helt konvertera till E85!...Varför? 2 skäl

1. Räknar med att kunna backa tändningen och få mer effekt framförallt bottenvrid UTAN spikningar...då E85 motsvarar 104 oktanig Bensin

2. Bensinen blir garanterat dyrare...kanske gynnas Etanolen...

Någon som har testat att köra en GTI 8V på E85? Hur mkt. har ni i såfall ändrat systemtrycket/styrtrycket?

pekka kiiskilä
2007-07-13, 01:00
Jag hoppas att du är beredd på att byta ett antal bränslefilter samt rengörning av tanken noga för E85 gör att alla avlagringar lossnar från tanken och ledningar så med lite otur går även sprutet sönder.

PS: Jag har provat med E85 på min vinterbil golf gls förgasare och den funkar med E85 men det gör inte bränsle systemet= byte av filter 2-3ggr i veckan samt byte av förgasare och bensinpump för dom gav upp efter ett tag så jag la ner det med E85 för det blev inte billigare på min prövo månad.

M.Skoglund
2007-07-13, 10:12
Jag hoppas att du är beredd på att byta ett antal bränslefilter samt rengörning av tanken noga för E85 gör att alla avlagringar lossnar från tanken och ledningar så med lite otur går även sprutet sönder.

PS: Jag har provat med E85 på min vinterbil golf gls förgasare och den funkar med E85 men det gör inte bränsle systemet= byte av filter 2-3ggr i veckan samt byte av förgasare och bensinpump för dom gav upp efter ett tag så jag la ner det med E85 för det blev inte billigare på min prövo månad.



Glöm inte att byta olje och filter lite oftare.
För E85 blandar sig med oljan i motorn.

Mvh Mattias

mulle meck
2007-07-13, 11:10
Har kört med 50/50 etanol/bensin i min GTI-83 och skulle inte rekomendera att köra på etanol.
Just nu så startar den och går på tomgång men rör man gasen så dör den.
Jag vet inte om det har med etanolen att göra men problemen började strax efter att jag började köra på etanolblandningen och har bara blivit värre.
Efter rengörng av spridarhus och byte av filter så gick den bra i en dag sedan blev det värre och värre tills den bara gick på tomgång igen.
Så jag skulle inte rekomendera att köra på etanol.
Men ska du köra på etanol så bör du höja kompet i motorn samt se till att den får mer soppa för att få ut mer effekt.
Då kommer skillnaden inte att bli så stor kostnadsmässigt genom att du för stööre bränsleförbrukning jämfört med bensin.
Så fortsätt att köra på bensin istället, det blir minst bekymmer.
Mvh.
Ola

Bengan.U
2007-07-13, 11:39
Hej.

Just dessa fel och effekter som du tar upp
MulleMeck,har jag oxå fått höra från andra,
som kört E85 i sina gammla bilar.Troligen så
är det som Pekka säger "-de löser upp shiten..."
och därmed så får man oxå driftstörningar.
Prismässigt så blir det nog inte billigare,
pga alla reperationer som följer på med E85......
Nej,en liten eftertanke vid gaspåstället vid
rödljusen sparar nog in mer på bränslekostnaden än vad man tror ;-)
Och man får nog inte vara så enfaldig så
man tror att det låga priset varar för evigt på E85....
Snart så finner politikerna inkomstkällan stor nog
för en skattehöjning !

MVH/Bengan.U

Lillen
2007-07-13, 12:08
På ett helt år tjänar man kanske lite.
Men att köra vanlig bensinare på delvis E85/Soppa blir inte stor vinst.
Klart man har igen några kronor men det kostar både arbete och i problem.
E85 i en tidigare bensinare gör att det nästan alltid kommer följdproblem.

Min gamla Kombi fick visse tendenser iaf.
Spridare som fick tuppjuck.
Pump som inte hade 100% funktion.
Varierande förbrukning.
Spridarna gick på högvarv så kablarna till sprutet & databoxen blev varma.
Detta medförde till slut kortis och andra fel =)
Med mm mm mm...............osv.

Massor av saker som hände.
Vet inte om ALLT var E85 relaterat.
Men underligt nog hände allt efter att man började med E85.

Blir inge mer E85 nu iaf.

bennygas
2007-07-14, 00:08
Väldans va alla va negativa?!....

OK att en massa gammalt skit löses upp i tanken...men byta filter ett par ggr. i veckan låter ju lite övedrivet...läser man på etanol.nu....låter det inte så här illa från dem som kör med K-jetronic...visst finns det problem men man måste ju justera om sprutet! inte bara tanka E85 å köra!

...det låter som vissa har 'bara tankat' ?

Frågan är ju har nån lyckats med en GTI 8V med K-jet och försökt SERIÖST att få det att fungera??

OCH hur mkt. justerade du om bränsletrycket ?

raggare240
2007-07-14, 03:20
Väldans va alla va negativa?!....

OK att en massa gammalt skit löses upp i tanken...men byta filter ett par ggr. i veckan låter ju lite övedrivet...läser man på etanol.nu....låter det inte så här illa från dem som kör med K-jetronic...visst finns det problem men man måste ju justera om sprutet! inte bara tanka E85 å köra!

...det låter som vissa har 'bara tankat' ?

Frågan är ju har nån lyckats med en GTI 8V med K-jet och försökt SERIÖST att få det att fungera??

OCH hur mkt. justerade du om bränsletrycket ?


Körde min Gti 8V 1,8 på 40% etanol utan några problem, enda modifikationerna va att ja höjde co och ställde om tändningen lite.. Provade med mer etanol men då blev den lite tjurig att starta när den va kall. Hann inte laborera mer me den bilen, sålde den o köpte caddy me förknasare ist. Blir seriösare konvertering på den när ja orkar me större munstycken osv..

// Micke

Plura
2007-07-14, 13:11
Körde min Gti 8V 1,8 på 40% etanol utan några problem, enda modifikationerna va att ja höjde co och ställde om tändningen lite.. Provade med mer etanol men då blev den lite tjurig att starta när den va kall. Hann inte laborera mer me den bilen, sålde den o köpte caddy me förknasare ist. Blir seriösare konvertering på den när ja orkar me större munstycken osv..

// Micke


Har kört båda mina golfar på 100% e85 utan några problem alls
och det enda jag gjort att att skruva upp soppatrycket lite.

//Micke

bennygas
2007-07-14, 20:48
Har kört båda mina golfar på 100% e85 utan några problem alls
och det enda jag gjort att att skruva upp soppatrycket lite.

//Micke


Hur mycket skruvade du upp trycket?

Vilka motorer/årmodeller hade/är dessa golfar?

KEJO
2007-07-14, 21:15
Faktum är att etanol defintivt löser upp saker som ej löser sig i vanlig bensin. Mao det beror på vad för skit du har i ditt gamla bränslesystem. Sedan är det olika hur packningar tål detta. Det mesta gummi som tål bensin tål även etanol .MEN - etanol har inte samma smörjande egenskap som bensin och det kan ge problem i pumpar osv. K-et o KE-jet har ju två pumpar och jag vet ej hur dessa reagerar. Det är ju klart högre pumptryck ca 8 bar på k-jet mot ca 4-5 bar på vanligt e-sprut.
Om man kör på ren E85 sommarblandning så krävs minst 40 % fetare blandning för samma effekt som med bensin. Dvs sprutet måse ställas om om i första hand innebär det på k-jet att systemtrycket höjs. Så mycket kan du ej höja detta att det räcker då fördubblat tryck ger ca 40 % mera soppa.

Dvs du kan köra med 30-40 % E85 på en K-kjet o då behövs ca 20 % fetare blandning o ställa uppsystemtrycket för detta ca 40 %. Ganska joxigt och jag skulle ej ge mig på detta.

Ren etanol innehåller hälften så mycket energi per liter som vanlig bensin. Mao dt behövs 2 l etanol för att få ut samma energi som ur en l bensin och förbrukningen fördubblas alltså.

Dettta har varit känt i säkert 70 år och jag läste förbränningsmotorteknik vid Tekniska Högskolan i Hannover 1970 och det står i mitt kompendium från dess. Politiker och Gröna Idioter har dock aldrig någon utbildning i de saker de "tycker " till om.

NeXeN
2007-07-14, 23:55
104 oktan är POWER :)

Plura
2007-07-15, 15:19
Hur mycket skruvade du upp trycket?

Vilka motorer/årmodeller hade/är dessa golfar?


Den ena är en 86:a och den andra 88:a men
båda är 16v kr motorer.

skruvade upp tills jag tyckte att bilen gick någorlunda som innan.