handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI Problem



Golf GTI Turbo
2011-03-04, 09:41
Hej!!
Har en Golf IV GTI Turbo som krånglar. Den bara stannar (ibland flera ggr om dagen ibland ingen) när jag är ute och åker och när jag ska starta den så tar det mellan 1 till 30 min innan den går igång. Den är lika på morgonen när jag försöker starta den i garaget. Ibland startar den direkt och ibland tar det tid. När man försöker starta den så går den upp till 600 varv sen dör den. Vid gaspådrag så går den upp ibland till 1000 innan den dör. Jag har haft den på verkstad och dom har bytt spjällhus (det enda som visar fel vid felsökning), kamaxellägesgivare, varvtalslägesgivare, luftmasse, bränslepump. Börjar bli en dyr historia. Så om nån har varit med om att ha samma fel eller vet nått så skulle jag bli glad.

mtm
2011-03-04, 20:17
Låter som du har bytt det mesta som kan orsaka det du upplever.

En fråga: Gjorde dom en justering på spjällhuset efter installation?

Näst på att-göra-listan skulle jag föreslå är att kolla att du inte har en glappande jord.

Vad har du för spjällhus? Elektroniskt eller wire? Vet folk som har haft glapp-kontakt (ärg) i kablaget till spjällhuset.

Några tips iaf, eftersom ingen annan mer kunnig sagt något än. :D

polomannen
2011-03-05, 22:40
Kan även vara kontakthandsken till motorstyrdornet som är dåligt kontakt på.

Golf GTI Turbo
2011-03-07, 12:15
Tack för tipsen!!
Dom gjorde en justering efter dom bytt spjällhus.
Igår var jag med grabben på match och den stanna 1gång på väg till matchen. Efter matchen ville den inte starta (tog 20min). Sen efter att jag åkt ca 1km så dog den på motorvägen. Stod i 30-40min utan att den ville starta. Blev sen bogserad och efter ca 1mil (och många försök att starta på växel) starta den. Bilen gick klockrent hem dom 10milen. Men efter att ha varit inne och handlat så ville din inte starta igen. Blev åter bogserad och efter 50meter starta den.

Provade åter i morse att starta den men utan resultat. Kollade då stiften och dom var riktigt sotiga och torra. Bytte dom och då starta den direkt. Tog mig en sväng på stan och stängde av den efter att ha åkt i ca 10min. Provade starta men den direkt men den ville inte. Efter att ha väntat i 1min så starta den.

mtm
2011-03-07, 15:22
Stiften kan vara ett symptom, men behöver inte vara problemet.

Hade du e-gas eller inte? Har du kollat jord-kontakt(er)?

Golf GTI Turbo
2011-04-12, 17:22
Tröttna på felet så jag lämna in bilen på verkstad. Dom har haft bilen ett tag nu och har kommit fram till att den tappar kontakten med styrboxen. Den boxen som sitter i är chippat. Så jag har köpt ett original och varit dit med för att se om det händer samma sak. Tyvärr så har han som skruvar på bilen inga idéer på vad det kan vara om det blir samma sak med original boxen. Nån som har förslag eller vet vad det kan var när den tappar kontakten med boxen?

Andersson Racing
2011-04-12, 18:14
Tröttna på felet så jag lämna in bilen på verkstad. Dom har haft bilen ett tag nu och har kommit fram till att den tappar kontakten med styrboxen. Den boxen som sitter i är chippat. Så jag har köpt ett original och varit dit med för att se om det händer samma sak. Tyvärr så har han som skruvar på bilen inga idéer på vad det kan vara om det blir samma sak med original boxen. Nån som har förslag eller vet vad det kan var när den tappar kontakten med boxen?

Kanske är värt att avvakta tills en orginalbox är på plats för att se om problemen fortsätter. Vad är det för chip som sitter i?

/ Per

Golf GTI Turbo
2011-04-12, 18:45
Kanske är värt att avvakta tills en orginalbox är på plats för att se om problemen fortsätter. Vad är det för chip som sitter i?

/ Per

Får nog svar imorgon eller Torsdag om det funkar eller ej.
Bilen var chippad när jag köpte den så jag vet inte vad det sitter i.

Mini_me
2011-04-12, 20:11
Ström försörjnings relä kan vara värt att kolla.
Annars gods punkter , plus uppe på batteriet.
Och kolla kablarna precis innan dom går över till stift (vid styrdornet) , kan rycka av där.

dorian
2011-04-19, 01:45
Min pappa hade problem med sin IV gti, den gick jätte dåligt och då sa de på vag att det var boxen till insprutningen,
de bytte den men det blev ej bättre.
till sist så hitta dom felet, det var i en kabelhärva isoleringen hade smält bort och då hade det blivit kortslutning i kablarna så att en el fler insprutnings ventiler var öppna hela tiden. 6.000kr gick den felsökningen på och det tog flera dagar