handdator

Visa fullständig version : Problem efter termostatbyte Vento -94



Ola I
2011-03-03, 23:34
Hej,
Har haft problem med motortempen på min Vento ett tag, den blev inte riktigt varm och värmen till kupen var lite halvtaskig men fungerade. Misstänkte termostaten och har bytt denna i kväll. Fick dock problem direkt med att bilen kokade.
Undre kylarslangen från termostathuset var helt kall så det verkar som den nya termostaten inte öppnar. Kommer dock rejält med värme till kupen så vattenpumpen funkar fint och jag kunde faktiskt linka hem på 1:an med kupevärmaren som kylare.

Jag antar att termostaten inte öppnar pga att den ligger i en luftficka efter bytet så nu undrar jag om någon har en bra metod för att lufta systemet. Har provat att pumpa på kylarslangarna men det verkar inta hjälpa.
Tacksam för alla tips!
/Ola

pekka kiiskilä
2011-03-04, 12:16
Har du köpt en pirat termostat= Själv köpte jag pirat och den gick varm o jag klagade hos dom fick en ny av annat märke då gick den kall istället
så jag köpte en på VAG och den var dyrare men tempen är perfekt,

VWGolIV
2011-03-04, 14:50
När jag byter termostat på bilar så provar jag den alltid innan jag monterar.

Bara koka upp vatten och så sänk ner termostaten och se så den öppnar.
Funkar det så monterar jag.

Startar motorn och låter den gå på tomgång, har alltid locket av och luftar.
Har fungerat hittills på de bilar jag bytt på.

Ola I
2011-03-04, 15:15
Jo det är en pirat, Biltem aoch naturligtvis borde jag provat den i kokande vatten innan jag monterade. Får väl plocka ur den och göra det i kväll. Om den fungerar tänkte jag dessutom prova ett tips att borra ett litet hål i den för att få ett grundflöde. Borde medföra att ev luftfickor kan spolas ur lättare.

polomannen
2011-03-04, 18:46
Jag säger bara köp orginal......allt annat skit kan du slänga.

VWGolIV
2011-03-06, 13:25
Brukar inte va så dyrt med orginal även om pirat kan fungera OM man testar dem innan.
Jag kör med biltemas i en av bilarna och den fungerar kanon.

Henrik.M
2011-03-06, 13:28
Brukar inte va så dyrt med orginal även om pirat kan fungera OM man testar dem innan.
Jag kör med biltemas i en av bilarna och den fungerar kanon.

Brukar vara billigare i längden att montera orginal , om man nu inte anser det vara billigare att byta samma sak flera ggr för att man slängt på det billigaste man hittar för stunden.

Ola I
2011-03-06, 15:33
Mysteriet tätnar och jag tror inte det har med originaldelar eller inte att göra...
Jag demonterade termostaten igen och borrade ett litet hål i flänsen och mycket riktigt gick det lättare att lufta av. Glad i hågen gav jag mig ut på en testrunda men efter ett tag kokte biljv-len igen. Symptomen var att kupevärmen försvinner och tempen sticker iväg. Efter lite klurande konstaterar jag att låg växel och högt varv lyckas hålla tempen i schack - Vattenpumpen starkt misstänkt. Demonterar vattenpumpen men den är hur fin som helst, impeller i stål som sitter rejält fast på axeln. Nåja, byter i alla fall till den inhandlade. Testkörning på tomgång funkar fint och tempen stabil, kylfläkten går igång som den ska. Testkörning på väg samma skit igen. Kupevärmen försvinner och tempen sticker. En skarp sväng gör dock att kupevärmen kommer tillbaka och tempen sjunka för att strax försvinna igen på rak väg.
Vad f-n är det för fel, snart åker bilen i pressen! Känns som bytet av vattenpump i alla fall var helt meningslöst.
Någon i församlingen som haft liknande upplevelser???

Henrik.M
2011-03-06, 15:37
Sitter det några bypass ventiler på slangarna till värmepaketet!?

Om det gör det så är det mest troligt boven , ta lös skiten och ersätt med vanliga rörstumpar isf.

Ola I
2011-03-06, 16:14
Nixs, inga ventiler på Golf III/Vento. Detta problem hade jag på min tidigare Jetta och då löste jag det med rörstumpar.

Kan det finnas så mycket kvarstående luft i systemet att detta ställer till problem länge? Har provat låta den stå på tomgång och lufta av utan exp-locket på men då börjar det koka efter ett tag. Med locket på så byggs det upp tryck och då kokar det inte.

Måste jag börja tänka toppackning? Tycker inte det bubblar nåt speciellt i expansionskärlet.

Henrik.M
2011-03-06, 16:17
Nixs, inga ventiler på Golf III/Vento.

Brukar sitta även på vissa av dom , men nu har vi iaf konstaterat att det ej sitter på din. =)

polomannen
2011-03-06, 17:44
Varva upp den tills den börjar koka....sen låter du den stå över natten med kylarlocket stängt...då borde den lufta ur sej själv.

Ola I
2011-03-06, 21:12
Har varit ute och kört en bra stund nu och det funkar hyfsat. Verkar dock finnas en del luft kvar ännu för lite då och då försvinner kupevärmen. Motortempen är ganska svajjig och ibland stiger den lite men då är det bara att växla ner och varva lite så spolar man bort luftbubblorna som uppenbarligen sätter sig i vägen någonstans. Får väl se om den bättrar sig ytterligare. Tack för alla tips så långt!

Manny
2011-03-06, 22:13
Jag har samma fel på min mk2 -91..... (utan ventiler), dock går den nästan upp i arbetstemp, men bara ytterst lite värme i kupén. Jobbigt nu när det är kallt.

Nu har jag precis monterat ner pumpen och insett att det inte är den som är problemet heller, det ensa jag har tänkt på nu är att den måste läcka förbi termostaten så att värmen går igenom kylaren istället för värmepaketet i första hand. Ska testa smeta på packning på tub runt min helt nya origianltermostat.

Junfors
2011-03-07, 08:44
Har du provat att byta kylarlocket, håller det inte rätt tryck i systemet kokar det ju. Det ska ju vara övertryck för att det inte ska koka.

Manny
2011-03-07, 10:01
Jag har testat med flera olika kylarlock iaf. Min blir inte för varm iaf. Tvärtom, för kall isf.

Sent from my E10i

Junfors
2011-03-07, 12:40
Jag har testat med flera olika kylarlock iaf. Min blir inte för varm iaf. Tvärtom, för kall isf.

Sent from my E10i

Tänkte främst på trådskaparen men det är ju värt att etsta för alla:).

Manny
2011-03-07, 18:46
bytt pump, tätat extra runt termostaten, strypt flödet för oljekylaren, ingen skillnad, får väl testa köpa ett sproilans nytt lock på vag o se om det gör nytta då.

Det lustiga var att det fungerade toppen i vintras när jag körde till sthlm, men halvägs hem så försvann värmen plötsligt och jag insåg att jag frös. sen dess har det inte fungerat någe vidare.

Manny
2011-03-07, 19:00
Jag hijackar denna tråden nu tror jag =)....

Ny flummig teori, jag har plockat i o ur intreumetnpanelen för stereomontage o sånt, kan vara så att jag har gjort nåt knas med vajern till värmeluckan i värmepaketet, ska testa att dra i vajen manuellt imorrn. Kan ju vara så att luckan för kalluft inte stänger helt.

Edit; ännu en teori, hitta någon på nätet som hade skrivit detta, inget jag har hört talas om innan dock:

"de dära elementen sätts inte igen utan korroderar internt så att det är lättare för kylvattnet att gå direkt till utloppet istället för genom kanalerna."

Ola I
2011-03-08, 19:34
Jaha, lite statusrapport då...
Lyckats köra 2 mil till och från jobbet med bilskrället men något är fortfarande knas. Vid körning på rak väg med lågt motorvarv försvinner kupevärmen och motortempen stiger som tidigare. En kick-down med lite varv alternativt lite kurvor rättar dock till saker och ting tillfälligt. Verkar som om gasbubblor förhindrar cirkulationen och eftersom systemet rimligen borde varit avluftat nu återstår väl bara toppackningen som alternativ. Dessutom försvinner kylvatten utan några synliga läckor. Exp-locket är ok så tryck byggs upp i systemet. Kan dock inte se att det bubblar speciellt i exp-kärlet så finns det något annat bra sätt att konstatera att packningen är kass?

Är bytet av toppackning en besvärlig historia? Läste i en gammal Haynes bok, visserligen MkII/Jetta, att en specialnyckel krävs för topplocksbultarna.

Ola I
2011-03-27, 11:32
Avslutar tråden med att meddela att problemet ät åtgärdat. Topplockspackningen hade gått åt pipan. Planad topp och ny packning så funkar bilen bra igen. Hittade dessutom lite annat när jag ändå höll på. Förgasarfoten var helt av så luftspjället låg bara löst på grenröret. Hittade dessutom lite hål i några vacuumslangar så nu har den jämn och fin tomgång också.

Janne.M
2011-03-27, 13:43
Har du klämt ordentligt på alla slangarna (främst till och från kylaren) medans bilen får gå på tomgång och tills den blir varm (brukar köra med expansionskärlslocket borta) tills du känner att luften är borta?

Borrat ett litet hål i termostaten har du redan gjort.

Ett annat tips brukar vara att ta loss den mindre slangen från vattenstosen på toppen (den som går till v-pumpen) och fylla allt kylarvatten via den, det tar lite längre att fylla men ska tydligen eliminera risken för luftbubblor.

En egen teori jag börjat fundera på nyligen, efter termostatbyte på två bilar (trimmad mk2 och standard bensin Passat B4) är att jag bytt till biltemas glykol och noterat 5 - 10% ökning i motortemp med 50/50 blandning... nån annan som haft liknande erfarenheter?

Letar själv en "original" kallare 84 graders termostat till Golfen, nån som har VW-nr om det finns?

Edit:
Såg nu att du löst problemet, gött!

aztech
2011-03-31, 08:35
Lånar tråden lite, då jag har fått precis samma problem själv.

Bilen - Vento -92, ABS (eller ADZ) -motor. Vet ej mer än att den ser ut som motorn i min golf, som är en ABS.

- Åkte hem från jobbet ca 3 mil, motor och kupé blev varma och goa.
- Bilen fick stå stilla i ca 10-15 minuter då jag handlade.
- På vägen hem från affären, ca 3 Km, så märker jag att ingen värme kommer från fläkten och att tempmätaren skjuter i höjden. Mätaren hann komma upp till ca 110 grader innan det var dags för mitt parkera hemma.

Funderar på vad det kan vara och får bekräftat att motorn är bra varm hemma på parkeringen, då det forsar vatten ur expansionskärlet när jag öppnar locket.

Misstänker vattenpump och/eller termostat så det inhandlas på biltema och monteras dit, trots att befintliga delar såg it att vara i prima skick.
Jag kokade både den gamla och den nya termostaten och båda öppnade fint.

Dock verkade det inte hjälpa ...
- Tempmätaren går upp i bra mkt mer än de 87 grader, som termostaten är specad för.
- Värmen till kupén svajjar. Det kommer värme av och till, men aldrig så varm som man kan tycka om man jämför med de skållheta rören till värmepaketet.
- Termostaten öppnar inte, förrän enligt tempmätaren ca 105-110 grader och när den väl gör det, så är det bara för en kort kort stund, så man hinner aldrig "bränna sig" på slangen från pumpen till kylet.

Spontant så känns det helt enkelt som att flödet genom pumpen inte är som det skall, eller att det är någon form av stopp i motorn, men det känns också lite konstigt då den aldrig har läckt kylvatten, gått varm eller ha frusit innan.

Nu har jag slut på idéer och skulle behöva tips på vad man kan göra nu?