handdator

Visa fullständig version : Kontroll - Större verkstadsreparation



GTIMKV
2011-03-03, 21:47
Hej på er alla!

Jag skulle behöva tips och råd och både högt och lågt vad gäller ett ärende som jag är i just nu. Vet inte hur orolig jag behöver vara men som många andra här så står mig min bil nära till hjärtat.

Bilen ifråga är en Golf V GTI -08. Jag blev i januarimånad påkörd i sidan och då var det jag såg där skadat bägge passagerardörrar, bakskärm, tröskel, fälg och något var skevt i bakvagnen då bilen drog snett. Motparten blev vållande till olyckan då han körde mot rött ljus.

Bilen är inlämnad på VAG-verkstad hos större VW-handlare. Under tiden som gått så har verkstaden bytt en hel del i bakvagnen som blivit skadat och snett. Tröskel/skärm har kapats och svetsats på nya delar. Merlack på bakskärm och framskärm skall ha utförts.

Jag har någorlunda intresse för bilar men hur skall jag som privatperson kunna göra en bedömning om allt detta arbete är bra gjort?
Lackeringen är ju väldigt svår att se om den är bra utav ett otränat öga, hur den går över till orginallacken, skarver osv. Hur är det med rost på nysvetsade delar? Kan man kräva någon typ av besiktning av oberoende part? Hur gör man om det uppstår framtida åkommor utifrån alla dessa åtgärder?

Min spontana tanke är att be dem gå igenom hela arbetsordern som förmodligen måste ligga inne i deras databas för att de skall kunna skicka en faktura till försäkringsbolaget på plats innan jag kör därifrån med bilen.

Vore väldigt tacksam för svar om någon vart med om liknande och tips från er som har spetskompetens inom någon av dessa områden vad gäller svets, lack, utbytesdelar.

Cullberg
2011-03-03, 22:43
Jag förstår att du är orolig... Jag vet att det finns verkstäder som gör det bättre än nytt, vi får hoppas att din bil hamnat på en sådan.
Jag tycker absolut att du skall be om en kopia på fakturan till försäkringsbolaget, när jag hade inne min bil för ett tag sen efter lack ville dom först inte lämna ute denna. Det stod bara lack av sida på bil på kvittos som jag fick. Men på fakturan framkom det vad som egentligen var gjort.

Lycka till

Mini_me
2011-03-04, 06:41
Klart du ska begära ut dokument på vad som är gjort.
Att det är rätt utfört kan du nog vara lugn för...VW auk. ställen har sjuka krav på sig gällande allt numera så ingen ska kunna göra fel (Eller vågar).
Den mänskliga faktorn kan man aldrig räkna bort från nånting men risken att nån systematiskt skiter i saker låter långsökt.

Ev fel som upptäcks som sen kan härledas till skadan går på jobbets garanti (Fråga mkt noga runt detta).
Om du tex efter 6månader ser rost eller lacken släpper så är det bara att lämna in den igen så dom får rätta till.

Har dom bytt några stora "bärande" delar (Tröskle mm) så dokumenteras detta väldigt hårt pga om dom skulle slarva och det uppstår en olycka med person skador så kommer det i framtiden belasta den person/Firma som lagat den delen (Om den bär skulden , helt eller delvis).
Bolagen vill spara pengar helt enkelt.

Summakardemumma: Du kan vara lugn...bråka mest om lackens kvalite (Skarvar mm)...sånt vill man har rätt direkt.

Lycka till.

VWGolIV
2011-03-04, 12:42
Jag hade inne min bil på lackering efter vandalisering och jag sa till firman att bilen skulle bli perfekt och de fick ha bilen i 1 år, så länge lacken blev perfekt.
Sen ringde jag mitt Försäkringsbolag och kom överrens att jag skulle godkänna bilen INNAN dom betalar ut några pengar.

När jag väl skulle hämta bilen så fanns det en klarlacksrinning och diskussionen uppstod. Men ja påpeka att de inte fick några pengar förrän jag var nöjd
och jag åkte ifrån igen och lät bilen stå kvar.
Sen gick det väl drygt 1 vecka och bilen var fixad, då fick dom också sina pengar utbetalade.

Notera att firman som lackera var en mindre firma och var väl lite beroende av pengar o gott rykte för att överleva.

_holmgren_
2011-03-05, 12:35
Som tidigare är nämnt ska du vara kolla lack jobbet noga!
Jag blev påkörd för ett tag sedan och fick lämna in bilen. Dom skulle även lacka lite andra saker som var dåligt på bilen.
Jag antog att allt var bra och körde därifrån nöjd och belåten.

Dock när jag såg bilen i solljus syntes det att dom slarvat, det var damkorn och matt samt skarvar så jag fick fara in igen.
Först var dom mycket negativa till att åtgärda felet då det gått ett tag men efter att ha pratat med en god vän på firman så fixade dom det tillslut.

Nu var detta iofs på min gamla bil (Mercedes) Men det är fortfarande ett lackjobb och vanligt folk som lackar.

Så titta väldigt noga och känn om du hittar något fel för annars kan det bli svårt att få dom till att göra om jobbet senare!

Mvh.

mickecorrado
2011-03-07, 22:55
Det du kan be att få är en kopia av CABAS kalkylen. Vi lämnar alltid ut den till våra kunder + ett garantibevis på utförd reparation.

GTIMKV
2011-03-08, 00:21
Status är som så att fortfarande ingen bil... Skulle vart klart förra veckan men han som har hand om den var inte nöjd med en del av lackarbetet så det skulle göras om. Känns bra att dem är självkritiska iallafall, skall vara klart nu denna veckan.

CABAS kalkyl vad är det för något?

TimR
2011-03-08, 08:12
Dem verkar seriösa om de inte accepterar vilket skitarbete som helst, tror du kan vara lugn. När jag fick min bil påkörd och fick byta en dörr och lite annat så blev det perfekt lackerat.

Tror man nojjar lite för mycket ibland när det gäller återförsäljare. Dock så har man ju hört skräckhistorier :)

Hoppas det blir bra för dig och glöm inte fråga efter CABAS-utskriften som någon annan sa.

Mini_me
2011-03-08, 19:02
CABAS=kostnads kalkyl till bolaget.