handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring oljekylare



JRJ
2011-03-03, 14:19
Tänkte fixa en oljekylare till min G60 för att få ner oljetempen lite när man kör bana.
Är lite grön på det området så jag skulle behöva lite tips o trix.

Bör man köra med termostat eller klarar man sig utan? Om ja, vid vilken temp ska den öppna?
Det lutar åt en 16 eller 19 raders kylare.

Hur bör man montera den? Med anslutningarna nedåt, uppåt eller åt sidan?
Ska oljan flöda åt något speciellt håll beroende på hur den är monterad?
Finns det någon magisk gräns man inte bör överstiga på slanglängden?

Hur gör man vid oljebyte sen, måste man tappa ur oljan ur kylaren separat för att få ur allt?

JRJ
2011-03-10, 10:26
Så många rejsputtar och ingen som vet?

Manny
2011-03-10, 10:30
Termostat är ett måste. Hur kylaren ska monteras finns det många åsikter om.

Sent from my E10i

Glader60
2011-03-10, 10:46
Hej.

Har nästan löst min oljekylarinstallation. Ska köra med termostat 80'C. Original oljekylaren skrotas. Anslutningarna åt sidan.
Min kylare är på 16 rader och det hoppas jag räcker.
Hittade en sida med mocalkit för installation i porsche, hittar jag inte den sidan nu. Men det fanns bilder på rekomenderade placeringar, inget förslag var att ha anslutningarna neråt. Har dock sett att flera har gjort så, utan problem.

Det där med flödet igenom spelar nog ingen roll om man inte har anslutningarna åt sidan, då "borde" väl oljan flöda in upptill och tillbaka nertil?
Placera den så man underlättar flödet.

Oljebytet...ja. Har du den med anslutningarna åt sidan skruvar man av den nedre slangen...kommer bli kladdigt kom jag just på!!!

Andreas.latth
2011-03-10, 17:56
Hur gör man med oljenivån då?

För man måste väl utöka oljemängden i motorn motsvarande det som rymmer i kylet och i slangarna,
Om man sätter anslutningarna på sida, borde inte oljan rinna tillbaka ner i tråget då sen när motorn är avstängd?
för då får man väl för hög nivå i motorn...

Eller tänker jag fel?

Lillen
2011-03-10, 18:09
Menar ni termostat på motor eller termostat till oljekyl?

I motor är det ju ganska bra att köra med termostat.
Stor risk att motorn går kall vid allt annat än hård belastning annars.

Till oljekyl beror ju lite på om man har lagom temp med kylet monterat , hur stort oljekylet är och om oljan blir för kall vid normal körning utan termostat till oljekylet?

JRJ
2011-03-11, 07:27
Hej.

Har nästan löst min oljekylarinstallation. Ska köra med termostat 80'C. Original oljekylaren skrotas. Anslutningarna åt sidan.
Min kylare är på 16 rader och det hoppas jag räcker.
Hittade en sida med mocalkit för installation i porsche, hittar jag inte den sidan nu. Men det fanns bilder på rekomenderade placeringar, inget förslag var att ha anslutningarna neråt. Har dock sett att flera har gjort så, utan problem.

Det där med flödet igenom spelar nog ingen roll om man inte har anslutningarna åt sidan, då "borde" väl oljan flöda in upptill och tillbaka nertil?
Placera den så man underlättar flödet.

Oljebytet...ja. Har du den med anslutningarna åt sidan skruvar man av den nedre slangen...kommer bli kladdigt kom jag just på!!!

Nästan exakt så jag tänkte göra också. =)
Köra med grejer från Mocal och montera den med anslutningarna åt sidan. Varm olja in upptill och kall olja ut nertill låter vettigt. Samma princip som en självcirkulerande krets.



Hur gör man med oljenivån då?

För man måste väl utöka oljemängden i motorn motsvarande det som rymmer i kylet och i slangarna,
Om man sätter anslutningarna på sida, borde inte oljan rinna tillbaka ner i tråget då sen när motorn är avstängd?
för då får man väl för hög nivå i motorn...

Eller tänker jag fel?

Sålänge den övre anslutningen på oljekylaren sitter lägre än anslutningen på blocket så bör det inte vara någon fara. Oljan rinner ju inte uppåt.
Om det nu spelar nån roll alls, motorn är ju ganska tät och sålänge det inte finns nånstans för luft att ta sig in så borde oljan stanna kvar.


Menar ni termostat på motor eller termostat till oljekyl?

I motor är det ju ganska bra att köra med termostat.
Stor risk att motorn går kall vid allt annat än hård belastning annars.

Till oljekyl beror ju lite på om man har lagom temp med kylet monterat , hur stort oljekylet är och om oljan blir för kall vid normal körning utan termostat till oljekylet?

Syftade på termostat till oljekylaren.
Jag har 80 graders termostat till vattenkylaren redan men vid hård körning så blir oljan ändå för varm, trots att vattnet håller sig på bra nivå.