handdator

Visa fullständig version : Utebliven batteriladdning..



Giz
2011-03-02, 01:54
Hallå alla härinne.
Måste bara få ge en snabb bakgrund av vem jag är. Är 33år och har nytaget körkort (Jan -11) pga svårt att finna motivation med körkortsteorin och att det aldrig riktigt funnits pengar till det.
Har köpt mig en Golf 2a -88 med 1,8liters motorn. Kan absolut INGET om bilar eller motorer.
Nu är det så att jag sökte på google för att kanske finna svar på vad det kan va för fel på bilen min och fann detta forum så jag är väldigt ny här åxå.
Nu har jag fått ett fel på bilen som jag faan inte blir klok på.. Batteriet blir urladdat VÄLDIGT snabbt. Trodde först att detta berodde på gammalt och slut batteri. Köpte ett nytt på biltema. Satte i, och det laddade ur det åxå. En polare har hjälpt mig med detta skall tilläggas. Då trodde vi att det kunde vara laddnings regulatorn som var kass. Köpte även en ny sån och passade på att byta fläktrem i samma veva. Funkar trots detta inte som det ska. Efter detta trodde vi ju självklart att det var nå fel på själva generatorn eftersom det inte laddar upp batteriet under färd. Åkte till skroten och köpte en "ny" generator, monterade den och felet kvarstod trots detta åxå. Kollat över kablar och dyligt i motorrummet men hittar inget misstänkt. Har även testat att sätta en startkabel mellan minuspol och karross och inget händer likförbannat på multimetern.. Fortsätter att sakta sjunka i volt i batteriet. Blir snart vansinnig och går lös på bil-faan snart med en slägga och sänker den i närmsta sjö känner jag.. Men vill ändå ge den (Herman) en chans till.. Därför är min fråga till er kunniga människor härinne: Vad bör jag kolla och hur gör man detta? Ha i åtanke att jag inte kan ett skit om bil-el och motorer. Tack på förhand / Niklas

Rs mannen
2011-03-02, 08:12
Välkommen till GTIklubben :)

Om du mäter volt på batteriet mä bilen igång. Vad laddar den då?

Giz
2011-03-02, 11:45
Med nyladdat batteri ligger den på 13,8 ungefär och sjunker ganska snabbt.. Satte på fläkten i bôtt, halvljus och elen till bakrutan. Sjönk ännu snabbare. Och detta med nytt batteri, generator, laddnings regulator och fläktrem.

Giz
2011-03-02, 11:46
Tack för välkomnandet åxå :-)

Rs mannen
2011-03-02, 12:08
Måste ju vara nått med laddströmen.
För har du 10v i batterit å rullstartar bilen så ska den ju visa över 13v när den startar. Sjunker det sen så beror det ju på att den inte laddar som den ska. Me det är ju skumt när du bytt allt.
Är du 100 på att den inte slirar på remmarna. Ä remhjulen slitna kan det slira även om det är spänt som det ska.

Giz
2011-03-02, 13:01
Nej det slirar inte på remmarna heller.. Åtminstånde inte vad som kan ses med ögat och höras iallafall.. Såg nu på morgonen här på forumet att det var någon som haft liknande problem. Då var det tändningslåset som det var nå vajsing med.. Kan det va det i mitt fall åxå? Eller nå liknande skit-fel? Det är en Golf 2a årsmod -88

Giz
2011-03-02, 13:03
En annan fundering jag haft är om det kan va startmotorn som ligger och laddar ur batteriet för mig?

J.L
2011-03-02, 15:26
Antingen hade du nog otur och generatorn du hämtade på skroten var kass den med,
eller så har du någonting som drar ström,
det kan du provmäta genom att lossa kabeln från minuspolen och mäta mellan,
för att se om någon ström passerar när bilen är avstängd.

Vill minnas att det kan bli något slags jord-fel i höger baklampa (eller om det var vänster)
som drar ström, ganska vanligt på mk2.



edit, välkommen hit också :-)

Giz
2011-03-02, 16:40
Okej. Då får det bli att kolla bägge bakljusen åxå då.. Men jag har en fråga till nu. Ska det vara en jord fläta mellan motor och karross, samt en mellan batteri och kaross, eller ska det bara vara en av dem? Den från batteriet går ner till främre delen av den längsgående balken,strax under motorn. Och någon kabel från karross till motor har jag inte sett någon. Vart ska den sitta isåfall?

Giz
2011-03-02, 16:45
Chansen att den generatorn jag köpte var kass är minimal. Jag har en kompis som jobbat på den skroten, Enligt honom så testas allt innan det läggs ut i lagret. Den tanken slog mig åxå en sväng igår, så jag ringde upp honom och frågade om detta..

Rs mannen
2011-03-02, 17:48
Ska bara reda ut en sak så du vet hur du ska mäta enligt föregående talare. :)
Jag va jag som skrev fel :)

För att mäta om bilen smyg drar ström. Alltså amper. Ta bort jord kabeln från batteriet.
Ställ in multimetern på Amper. Ta multimeterns plus på jordkabeln och den andra på batteriet. Läs av hur många amper som strömar igenom. Det ända som ska dra ström är kl i mätarhuset. Se till att koppla ur allt annat så som sterio mm.

Späning = volt
Ström = Amper
Effekt = watt
A*V=W. Om du ska räkna ut hur många watt det drar.

Giz
2011-03-02, 18:37
Ska få hjälp imorgon med att kolla ALLT med multimeter genom att dra ur alla säkringar som inte behövs för att starta bilen, sen sätta i dem en och en igen för att få reda på vart det drar ström. Men den killen som ska hjälpa mig ska få titta på vad ni skriver här först så att han får med sig alla tips härifrån åxå. Så har ni en massa tips och knep så skulle det vara uppskattat om ni skriver ner dom i ett inlägg och postar. Hoppas att det blir ordning på bilen imorgon. TACK som bara busen för hjälpen. Återkommer när vi fått ordning på det och meddelar vad felet var.

Särkelä
2011-03-02, 19:30
lyser laddlampan i bilen när du ska starta?? gör det inte det så e det den blåa lilla kabeln från batteriet som det är avbrott på. och den kabeln styr laddningen.. Den e skarvad vid batteriet med ett kontaktstycke. Prova mät upp den o kolla så den e hel.
Så kika om den lampan tänds när du ska starta..

Giz
2011-03-03, 00:56
Okej.. Tack för tipset. Ska kolla den kabeln extra noga.

ypzilon
2011-03-03, 23:01
Okej. Då får det bli att kolla bägge bakljusen åxå då.. Men jag har en fråga till nu. Ska det vara en jord fläta mellan motor och karross, samt en mellan batteri och kaross, eller ska det bara vara en av dem? Den från batteriet går ner till främre delen av den längsgående balken,strax under motorn. Och någon kabel från karross till motor har jag inte sett någon. Vart ska den sitta isåfall?

Du ska ha en jordkabel mellan kaross och motor också, i karossen sitter den på samma ställe som kabeln mellan kaross och batteri och på motorn sitter den i en av bultarna till startmotorn.
Har du ingen jordkabel där så lär inte startmotorn funka heller.
Som Särkelä skriver, kolla laddlampan.

Giz
2011-03-06, 02:22
Felet var så simpelt så jag blir förbannad på mig själv. Vred om kablarna som går till jorden på batteriet för att jag tyckte de var i vägen. Sen när jag inte fick på kabeln på polen igen så vred jag tillbaka dom. Sen helt plötsligt så funka bilen bra igen. Har nu gnidit med smärgelduk på kabelskor och även jord fästet vid karossen och motorn. Så nu kommer det förhoppningsvis funka ett tag. Tack för alla goda råd och tips!