handdator

Visa fullständig version : Problem med att få bort gammal spindelled Golf II -91



Kangan
2011-03-01, 16:18
Hej. Jag är i tagen med att byta spindelled på höger sida. När jag skulle ta bort spindelledsbulten sitter den som berget. Jag får bort muttern men bulten går inte att rubba. Är det någon som har lite tips på hur jag ska få bort den? Jag gav helt enkelt upp just nu och skruvade tillbaks muttern och körde hem igen från garaget.

När jag har fått bort den borde leden släppa. Behövs den nya leden pressas med något verktyg på plats sen igen?

Rs mannen
2011-03-01, 16:38
Skaffa en "avdragare" ser ut som en avfasad stämgaffel typ.
Inte ovanligt att dom sitter satan. Men den nya ska bara dras dit med muttern.

Kangan
2011-03-01, 17:13
En avdragare kräver att man plockar väck drivaxeln och det är jag inte så sugen på om det inte behövs. Men jag har ju inte ens fått bort bulten så jag är inte där ännu. Jag hoppas att leden släpper med hjälp av kofot/spett när jag fått bort bulten. Men jag behöver lite tips för att ta mig vidare. Bulten sitter så den går inte att slå ur, inte att skruva heller.

Skoogh
2011-03-01, 18:00
Hej har du provat att ta mutter maskinen elr liknade på ulten så du får den att snurra? för snurrar den så är det bara ta fram släggan och slå på den brukar alltid funka för mig:D annars är det värme som gäller..

går det inte med lite våld så går det alltid med mycket:D

Silverbacks
2011-03-01, 20:38
En fet rörtång som polarn spänner - trycker ut bulten med, medans du värmer runtomkring. Kylspray eller isbit på bulten om det inte heller går (om den hinner bli lika varm som det omkringliggande som ska expandera). Ge den en feting med hammaren under denna övning.

Så kan det gå.

VWGolIV
2011-03-01, 20:40
Mitt tips är, fungerar det inte med den ena släggan så ta en större =)

De brukar sitta som bärget och därför är en avdragare /stämmgaffel till stor hjälp.

Kangan
2011-03-01, 22:23
Jag har provat med muttermaskin och den rubbas inte en mm. Får väl värma då helt enkelt. Inte så lätt att komma åt med släggan och ge den en feting. Det är ju mycket som sitter i vägen där...

Kangan
2011-03-01, 22:28
Förresten. Är det inte risk att det blir lite för varmt för hjullagret om man värmer eller blir det så lokal värme att man klarar det? Tack för alla tips hittills :)

Kangan
2011-03-04, 16:26
Tänkte bara säga att jag bytt den nu och det gick med ett rör på hylsnyckeln och mycket knackande på gängsidan på skruven. Tappen på spindelleden satt inte hela vägen upp i spindeln så skruven gick inte genom midjan på tappen. Det var därför den satt som berget. Tack för all hjälp