handdator

Visa fullständig version : Den "berömda" tempgivaren på 1,8t. Sitter den på 2,0tfsi?



Rs mannen
2011-03-01, 12:31
Bilen bråkar ju lite med värmen.
Och efter som chippet inte aktiveras fören bilen blivigt lite varm. Så strular ju över det lite.
Hade inne bilen på verkstad å bytte vatten termostat. Men ändå så segar den fo
Fan upp till 90grader. Och när jag hämtade den kändes den orginal.
Så funderar på om det är tempgivaren som bråkar.
Den fick ju bytas lite då å då på 1,8t motorn. :)

Så till frågan då. Vart sitter den på 2,0tfsi motorn.
Golf GTI -05.
Å någon mer som haft samma strul?

Bilen blir aldrig över 90 grader. Men det tar ca 4 mil innan den når upp dit.
Når 70 grader efter ca 2 mil.
Kör man i stan lite lungt så går den inte över 70 grader. (syrran övningskörde i 45min)

Rs mannen
2011-03-02, 07:13
Ingen som vet vart den sitter?

Sami
2011-03-02, 10:35
Hej har haft samma strul som du, oxå haft en 1.8t innan o nu en Gti-05, på min gamla, börja den vandra temp mätaren, då kunde man ganska lätt konstatera, att de var just givaren.. men på mig 05:a så har jag haft samma problem som dig bytte termostat huset, och blev inge bättre tycker jag, så jag provade att byta tempgivaren förra veckan,, tycker de blev lite bättre iaf, men tror att det den har svårt att komma up i arbetstemp när man ligger o kör ute i 10-20minus, men jag tycker ända den ska ligga konstant på 90grader som e arbetstemp,, tempgivaren sitter under flexslangen som går på högersida in till luftkåpan, du får lossa slangen sen, drar du ut plast klipset som låser fast givaren var snabb men den nya+tät oringen, så slipper du förlora massa glykol. givaren. kostar typ 400 på WW Mvh Sami

Rs mannen
2011-03-02, 11:10
Stort tack.
Ja fsi motorn värkar inte generera så mkt värme som en "vanlig" motor.
Hoppas det löser felet med givaren sen.
Annars Får vi göra som dom gjorde förr å sätta en pappskiva för halva kylaren :)

Sami
2011-03-02, 11:52
Var har du Chippat din bil? att de inte skulle vara aktiverat för den kommer upp i temp var har du hört de?

Rs mannen
2011-03-02, 12:11
Bsr.
Å den infon kommer från dom själva på telefon för 2 dagar sen. Å det märks. Bilen är helt orginal till man kört ca 5 min om den är några minus.
Detta för att inte kunna belasta bilen fullt när sen är kall. Mkt bra funktion enligt mig.

Sami
2011-03-02, 12:17
Okej jag förstår, kanske e så med min oxå, känns lite så i början, fast jag har inte Bsr, utan det är en kille som hette Jurgen som ställt om pogramvaran i min bil, som jag e mycket nöjd med..

Rs mannen
2011-03-02, 20:45
Va å köpte en givare idag men inte bytt än. Återkommer med resultat.
Läste även av felkoder. Å det ända som fans va att den larmat en gång för högt laddtryck. Med det berodde på att den ä trimmad antar jag :) i övrigt inga fel.

Sami
2011-03-03, 10:19
Okej, innan jag uppgraderade programvaran, så fick jag felkoden för lite laddtryck,,löste jag genom att byta magnetventilen till vastgate eller turbotrycksgivare, då gick den som den ska.

Rs mannen
2011-03-03, 11:23
Ok. Ja jag ska byta tempgivaren å se hur den beter sig. Sen ska jag mäta laddtrycket å se va del ligger på. Sen får vi se.