handdator

Visa fullständig version : Golf 3 1.8 -92 blir inte varm



BALAN
2011-02-27, 21:51
Har bytt termostat men samma fel ändå. står jag i garaget å tokvarvar 5-10min så går den upp till 75-80grader enligt mätaren och kylfläkten går på. Men kör man på vägen går den aldrig över 70grader.

Jag tror lite på att mätaren ljuger lite. Men det blir grädde på oljelocket efter några veckor precis som att man kör korta sträckor. Har väl 3mil till jobbet ungefär. Tycker ju den borde bli varm , det är ju en bensinare ju. Är dom kända för detta eller?

MVH

J.L
2011-02-28, 12:14
"Grädden" beror ju antagligen på att bilen inte blir tillräckligt varm, då brukar det
bildas, precis som vid kortsträckor då det bildas kondens och motorn hinner inte
bli varm.

Men då är det ju extremt konstigt att kylfläkten startar?
Den ska väll starta vid högre temp än 70 grader?

Jag tippar ju på att vattnet blir varmt, men cirkulationen är dålig,
med andra ord ta en titt på hur vattenpumpen mår.

Premis
2011-02-28, 13:42
Går inte kylfläkten på en egen termokontakt i kylet? Eller hur är det på Golf 3? Dom brukar ju haverera på lite äldre bilar varpå fläkten går i tid och o tid och kyler för mycket.

Lämnar tipset till nån mer Golf 3 kunnig.

BALAN
2011-03-01, 09:25
Vattenpumpen går väl inte att kolla så att den pumpar på bra va? Är väl bara att byta isåfall...

Nivån sjunker nån cm i expansionskärlet när man varvar den. E det normalt?

MVH Niklas

J.L
2011-03-01, 10:59
Går inte kylfläkten på en egen termokontakt i kylet? Eller hur är det på Golf 3? Dom brukar ju haverera på lite äldre bilar varpå fläkten går i tid och o tid och kyler för mycket.

Stämmer bra, dock har de havererade jag stött på slutat funka helt enkelt,
men din teori skulle ju kunna inträffa med kanske.



Vattenpumpen går väl inte att kolla så att den pumpar på bra va? Är väl bara att byta isåfall...

Nivån sjunker nån cm i expansionskärlet när man varvar den. E det normalt?

MVH Niklas

Ibland kan den ge ett litet skrapande missljud när den är dålig,
kan gå att lyssna, ta en vanlig vacuum-slang eller liknande, placera ena
änden vid pumpen och den andra i örat.

Det har inte varit något arbete på värmesystemet nyligen som kunnat få in luft i systemet?
Eller t.o.m. om remmen handlat på fel sida v-pumpen?

Premis
2011-03-01, 14:30
Stämmer bra, dock har de havererade jag stött på slutat funka helt enkelt,
men din teori skulle ju kunna inträffa med kanske.

Alltid nåt att kolla i alla fall. Annars har jag haft problem med att fläkten tokrusat när kylvätskans tempgivare (den som normalt sitter i anslutning till termostaten) bestämt sig för att packa ihop på flera bilar, alltså ytterligare en sak att kontrollera.

Iofs, en -92'a borde ha OBD av något slag, kan ju kolla felkoder isåfall ..

tjipp
2011-03-03, 23:45
har du bytt thermostat å satt i det rätt å så, hade jag kollat upp fläckten å givaren noggrannare, inte ovanligt att den givarn i kylet é kass å fläkten går mer än den skall..

BALAN
2011-03-06, 23:36
Nu har jag bytt vattenpump också men ingen skillnad. Står jag med bilen igång utan locket på expansionskärlet så börjar det koka i behållaren. Står jag å varvar i garaget går den upp till 90grader men när jag är ute å kör så går den ner till 60-70grader. Funderar på att hämta ett gäng givare till vattentempen å testa med. Är det samma givare till fläkten som till instrumentet?

Junfors
2011-03-07, 09:41
Vet du att locket är helt och fungerar som det ska, kan ju ge de mest konstiga fel om locket är defekt.