handdator

Visa fullständig version : mer bensin in i motorn



bobby
2007-07-12, 18:12
har en golf gti 16v (pl) med det stora insuget som börjar att hacka när jag gasar ful på ettan och tvåan. tror att det är för den får för lite bensin, har hört att man kan byta insprut (mekaniskt) med 240 turbo och audis 5 cylindriga motorer för lite mer tryck.
lr är det bara att ställa upp trycket jag har nu och kanske köpa en värre soppa pump.
tack på förhand

kl4z
2007-07-12, 19:41
Du kan inte byta insprut då du har elektroniskt, 240 turbo har ju mekaniskt samma model som i 16v"KR" motorn, Prova en annan bränsle trycksregulator, alt lyssna att bränslepumpen låter frisk!

Dave the brave
2007-07-12, 19:47
En vanlig orsak till att bilen hackar när man gasar fullt är att pumpen i tanken är sönder. Då orkar inte huvudpumpen framför höger bakdäck pumpa fram den mängd bensin som behövs. Detta märks speciellt när tanken är halvtom.

Om du inte har trimmat bilen så räcker originalprylarna till om de är fräscha och fungerar ordentligt vill säga. Så satsa på att felsöka först innan du byter grejer, jag skulle tippa på att något i bränslesystemet är slitet eller behöver justeras.

Sök på spridare, bränslehuvud, bränslemängd både här och i det gamla forumet så hittar du lite nyttig information om detta. Observera att PL-motorn skiljer sig lite jämfört med KR-motorn men det visste du kanske redan.

KEJO
2007-07-12, 23:59
Ta och åk på någon som har tryckmätare o mät upp systemtryck o styrtryck innan du slänger pengar på gissningar. Om systemtrycket är lågt så är det troligast själva huvudpumpen. Den i tanken kan dock också vara kass brukar dock innebära för lite totalmängd vidurvarvning på högväxel plus surrande missljud. Om det är problem med styrtrycket kan det bero på kass lambdagivare som ger del signal till styrdosan som då ger fel styrtryck.

Sedan finns det ju flera felorsaker. Bästa att mäta sig fram det bir dyrt att byta grejor på gissning.

bobby
2007-07-15, 16:37
soppa pumpen börjad att låta konstigt igår, så ska någ börja med att kolla upp den. låter som om man skulle sätta mobilen på vibrator och trycka den mot lacken. ljudet är inte hela tiden utan bara i bland.
jag har inget elektrisk insprut på min iaf, ser ut som den på kr motorn.
tack för hjälpen.

razer
2007-07-15, 17:26
på PL motorn sitte KE-Jetronic som är mekaniskt med elektronisk styrning.

mattiask
2008-02-13, 19:30
Ta och åk på någon som har tryckmätare o mät upp systemtryck o styrtryck innan du slänger pengar på gissningar. Om systemtrycket är lågt så är det troligast själva huvudpumpen. Den i tanken kan dock också vara kass brukar dock innebära för lite totalmängd vidurvarvning på högväxel plus surrande missljud. Om det är problem med styrtrycket kan det bero på kass lambdagivare som ger del signal till styrdosan som då ger fel styrtryck.

Sedan finns det ju flera felorsaker. Bästa att mäta sig fram det bir dyrt att byta grejor på gissning.

Har fått ett bränslehuvud från en 245a med 130 hästars GLT-motor. Är de något som kan vara användbart i min KR motor? Bänkade den på bugrun till 157 häst, så den går ju helt ok som den är.. Men vinner jag något på att byta?

pekka kiiskilä
2008-02-13, 22:17
Glt och gti huvet är nästan samma så om du får tag i ett huvud från en volvo gt eller en glt 80a så kan man få ut lite mer.

mattiask
2008-02-13, 22:42
Okej.. 245an är en 87a, med mekaniskt sprut.. Går det inte då?