handdator

Visa fullständig version : Tillverkningsdatum på ny bil (4mån hittills, långt kvar)



Bossni
2011-02-27, 11:40
Beställde min bil 26/10/2010 fyra månader igår, då var det sagt tillverkningsdatum v12 + 2v transport + 1v hos säljaren.
Men nu har tillverkningsdatumet flyttats till v19 det betyder 7 månaders väntan. Det jag stör mig på är att datumet flyttas hela tiden. Flyttas den 4 veckor till så blir det modellår 2012 sa säljaren också.

Har mailat svenska vw och frågat varför datumet flyttas hela tiden mm.

Ni som har köpt era nya bilar nyligen, senaste året typ. Vad har ni fått för besked? Hur länge har ni väntat och så?

jockem
2011-02-27, 12:03
Jag beställde mig golf R i början av november, gjorde lite ändringar så då flyttades beställningen upp 1 månad till dec.

Bilen ska byggas v 10 på tisdagen och jag kommer kunna hämta den v 14 enligt säljaren.

Tycker 7månader verkar väldigt mycke för en ny bil max 4-5 och de är max.

Själv hade jag ruttna totalt de går inte att häva köpet??

Vad är de för bil vi pratar om??

Mini_me
2011-02-27, 12:10
Stort tryck på fabriken , Sverige är en liten marknad , nån del har inte funnits när just din bil ska byggas = den sätts på "hold".

Bil gissar jag : Candy white Golf GTI April - Maj 2011 (Se sign)

jockem
2011-02-27, 12:17
Vad valde du för utr på den??

Bossni
2011-02-27, 12:19
Jag beställde mig golf R i början av november, gjorde lite ändringar så då flyttades beställningen upp 1 månad till dec.

Bilen ska byggas v 10 på tisdagen och jag kommer kunna hämta den v 14 enligt säljaren.

Tycker 7månader verkar väldigt mycke för en ny bil max 4-5 och de är max.

Själv hade jag ruttna totalt de går inte att häva köpet??

Vad är de för bil vi pratar om??
En GTI femdörrars. Med larm, dcc, backkamera, förvaringspaketet, 18'',xenon rcd510 Edit: tonade rutor.
Jo jag ruttnar allt och vill häva köpet, men jag vill ändå vänta klart nu när jag har väntat så länge.


Stort tryck på fabriken , Sverige är en liten marknad , nån del har inte funnits när just din bil ska byggas = den sätts på "hold".

Bil gissar jag : Candy white Golf GTI April - Maj 2011 (Se sign)

Att Sverige är en liten marknad borde väl inte spela nån roll. Tillverkas inte billarna efter när de beställs?
Att den står på ''hold'' pga brist på delar det kan jag förstå.

Återkommer med svar från Svenska VW också.

jockem
2011-02-27, 12:26
Om de flyttas en gång till så hade jag hävt köpet och letat efter en annan som står färdig.

De finns ju ganska många nya som står i bilhallarna runt om i sverige som du kan få på nån vecka.

Peter-C
2011-02-27, 12:56
Beställde min bil 26/10/2010 fyra månader igår, då var det sagt tillverkningsdatum v12 + 2v transport + 1v hos säljaren.
Men nu har tillverkningsdatumet flyttats till v19 det betyder 7 månaders väntan. Det jag stör mig på är att datumet flyttas hela tiden. Flyttas den 4 veckor till så blir det modellår 2012 sa säljaren också.

Har mailat svenska vw och frågat varför datumet flyttas hela tiden mm.

Ni som har köpt era nya bilar nyligen, senaste året typ. Vad har ni fått för besked? Hur länge har ni väntat och så?

Hej.

Känner igen det. Beställde sent Aug 2009 och fick bilen i Mars 2010. Den lokale återförsäljaren gjorde vad de kunde för att forcera fram den. Skälet enligt generalagenten var brist på vissa komponenter. Det kunde ju inte ÅF hjälpa. I ditt ställe skulle jag absolut väntat på bilen utan att avbeställa. Du vill ju ha den med beställd konfiguration. Vad är väl några veckor ställt mot en hel "mansålder".

/Peter

Marcus
2011-02-27, 15:16
Håller med Peter ovan. Vad spelar några veckor för roll i det stora hela? Du kommer ju att få precis den bil du specificerat och du kommer att kunna njuta av din nya bil länge :) Se det lite som att vänta på barn, väntan känns lång, men du glömmer det i samma ögonblick som du håller ditt barn i dina armar :)

kalle950
2011-03-01, 15:30
Väntade tre månader på min beställde okt -10 och fick bilen i januari.
Jag fick rådet att köpa en bil som redan hade "kölapp" på denna gick det bra att plussa på med utrustning men inte att plocka av.
Så nu har jag en bil med taklucka för 8k som är nice att ha men tveksamt om jag hade bockat för den själv när jag satt med beställningslistan.
Men hellre det än att behöva vänta halvårsvis......

jimZon
2011-03-01, 17:03
Jag fick vänta sex månader på min Golf... jag kan köpa att det är tillfälliga produktionsförseningar men nu har det varit samma visa i flera år hos VW. En kollega har beställt en Touareg och där har jag hört att det kan vara upp till nio månaders väntan.

vw-fantast
2011-03-02, 00:25
Jag har beställt två bilar i modern tid som jag kan relatera till i denna tråd. En audi a3 170hk Q diesel, den beställde jag 3 maj 2007 och hämtade hos säljaren 13 juli. Min golf R beställde jag månadsskiftet april/maj 2010 och hämtade hos säljaren i mitten av juli. Inga problem med leveranserna där trots att jag i båda fallet valt udda modeller med mkt utrustning och att bil ska till ´´lilla´´ sverige. Jag förstår inte vad det har med saken att göra vart bilen ska. Är någon marknad viktigare än någon annan? Är inte alla kunder kungar hos företagen? En nöjd kund är en bra kund å tvärtom.

Lider med dig som får vänta så förtvivlat länge på leverans. någon form av plåster på ditt sår av väntan från vw tycker jag e på sin plats om det går över en förutbestämd tidsgräns.

Mini_me
2011-03-02, 07:23
Inga problem med leveranserna där trots att jag i båda fallet valt udda modeller med mkt utrustning och att bil ska till ´´lilla´´ sverige. Jag förstår inte vad det har med saken att göra vart bilen ska. Är någon marknad viktigare än någon annan? Är inte alla kunder kungar hos företagen?

Det var en teori...så keep your pants on.

Premis
2011-03-02, 11:14
7 månader är ju helt galet. 3 väntade jag på min och tyckte det var i värsta laget. Lång tid att ändra sig på ;).

Bossni
2011-03-02, 17:23
Jag fick vänta sex månader på min Golf... jag kan köpa att det är tillfälliga produktionsförseningar men nu har det varit samma visa i flera år hos VW. En kollega har beställt en Touareg och där har jag hört att det kan vara upp till nio månaders väntan.

Tror att de gör en fuling och har massa bilar i kö bara för att ha nått att göra. Man vill jo inte göra klart alla bilar sen stoppa fabriken.


Jag har beställt två bilar i modern tid som jag kan relatera till i denna tråd. En audi a3 170hk Q diesel, den beställde jag 3 maj 2007 och hämtade hos säljaren 13 juli. Min golf R beställde jag månadsskiftet april/maj 2010 och hämtade hos säljaren i mitten av juli. Inga problem med leveranserna där trots att jag i båda fallet valt udda modeller med mkt utrustning och att bil ska till ´´lilla´´ sverige. Jag förstår inte vad det har med saken att göra vart bilen ska. Är någon marknad viktigare än någon annan? Är inte alla kunder kungar hos företagen? En nöjd kund är en bra kund å tvärtom.

Lider med dig som får vänta så förtvivlat länge på leverans. någon form av plåster på ditt sår av väntan från vw tycker jag e på sin plats om det går över en förutbestämd tidsgräns.

Jo jag har läst runt på olika forum lite, verkar som att vissa har fått hyrbil ett par veckor innan leverans vilket inte är så dumt.
Har mailat VW Sverige men fortfarande inget svar.

jimZon
2011-03-02, 18:19
Tror att de gör en fuling och har massa bilar i kö bara för att ha nått att göra. Man vill jo inte göra klart alla bilar sen stoppa fabriken.



Jo jag har läst runt på olika forum lite, verkar som att vissa har fått hyrbil ett par veckor innan leverans vilket inte är så dumt.
Har mailat VW Sverige men fortfarande inget svar.

Jag fick en hyrbil de sista veckorna. En fin-fin Passat CC att glida runt i...

Bossni
2011-03-02, 18:29
Var det en överenskommelse med säljaren eller? Edit: Eller var det nån på högre nivå. Känns som att jag skulle haft en hyrbil redan nu, men han kommer aldrig gå med på att jag kör den tills bilen kommer.
Ska och försöka pruta till mig ett par vinterdäck istället, men man blir väl blåst ändå till slut när han värderar min inbytesbil :(


Jag fick en hyrbil de sista veckorna. En fin-fin Passat CC att glida runt i...

jockem
2011-03-02, 18:59
Var det en överenskommelse med säljaren eller? Edit: Eller var det nån på högre nivå. Känns som att jag skulle haft en hyrbil redan nu, men han kommer aldrig gå med på att jag kör den tills bilen kommer.
Ska och försöka pruta till mig ett par vinterdäck istället, men man blir väl blåst ändå till slut när han värderar min inbytesbil :(


Har han inte värdera din inbytesbil? Jag menar att de lär ju stå i avtalet vad du får i inbyte. Sen om dom levererar den nya ett år senare
är ju inte ditt problem.

Jag skulle kräva att par vinterdäck eller att dom gör ett bättre pris på bilen.

Fick du nån rabbat på bilen??

Marcus
2011-03-02, 19:43
Tror att de gör en fuling och har massa bilar i kö bara för att ha nått att göra. Man vill jo inte göra klart alla bilar sen stoppa fabriken.



Jo jag har läst runt på olika forum lite, verkar som att vissa har fått hyrbil ett par veckor innan leverans vilket inte är så dumt.
Har mailat VW Sverige men fortfarande inget svar.

Så fungerar det knappast. Volkswagen är oerhört populära i världen totalt och framför allt i Europa. Alla bilar som tillverkas har en kundbeställning. Samtidigt kan man inte ha kapacitet för extrema produktionstoppar utan man får försöka hitta någon rimlig nivå. Vidare är det ju så att det inte är Volkswagen allena som är den trånga sektorn. Ofta är underleverantörer som får problem vilket sänker produktionstakten av alla modeller som är beroende av den leverantören. För något år sedan brann en fabrik hos en underleverantör som tillverkar läderrattar till flera tillverkare. Det skapade naturligtvis stor oreda, särskilt som ingenting finns på lager idag, för det blir för dyrt och då vill inte du och jag köpa. Alla delar till en bil anländer till Wolfsburg två timmar innan de ska monteras.

Vidare kan det vara problem med delar som är specifika för den svenska marknaden.
Sen gissar jag att den svenska importören har en tilldelning bilar (produktionsplatser i fabriken) som man hoppas ska räcka för den svenska marknaden. Ibland blir en bil mer populär än vad man räknat med… Troligen har andra större marknader fler produktionsplatser. Men det är en gissning som sagt.

Bossni
2011-03-02, 20:57
Har han inte värdera din inbytesbil?
Fick du nån rabbat på bilen??

Fick ingen rabatt men jag fick 20000kr mer för min inbytesbil än vad jag skulle få i GBG där jag fick 18000kr rabatt. Så det var väl sak samma var man köpte den. Den var värderad till max 115000 utan att han såg den sen skulle han kolla på den och dra av om det var några skador, kassa däck, bromsar mm på den.

Det är där jag misstänker att han kommer att vara stenhård på och vilja dra av för minsta lilla, bilen är i ok skick men den har ändå gått 10 000mil.

jockem
2011-03-02, 21:40
Ja han kommer säkert hitta brister och fel som han drar av massor för, dom brukar ju göra de.

Så då blir de nog inga 20 mer för inbytet.

Får man fråga vart du köpte bilen?

Bjork
2011-03-02, 22:41
Köpte du bilen på Toveks eller?

De lustiga att det du beskrev att du plockat på den så att säga, det står ju fan exakt sen sån på Atteviks i Jönköping :D

Bossni
2011-03-03, 06:25
Ja han kommer säkert hitta brister och fel som han drar av massor för, dom brukar ju göra de.

Så då blir de nog inga 20 mer för inbytet.

Får man fråga vart du köpte bilen?
Uddevalla (se nedan)

Köpte du bilen på Toveks eller?

De lustiga att det du beskrev att du plockat på den så att säga, det står ju fan exakt sen sån på Atteviks i Jönköping :D

Både ja och nej. Blennermarks blev uppköpta 2-3 månader efter att jag beställde bilen, och heter toveks nu.

Premis
2011-03-03, 08:52
När jag bytte in senast så skrev vi både miltal och pris på inbytet så det stod i kontraktet. Klappat och klart. Sedan att det kan hända saker med bilen under 3 mån får säljaren faktiskt se till att få med i kontraktet. Det brukar dom iofs ha i och med att inbytespriset generellt är riktigt riktigt dåligt.

Vad hjälper 20000kr i rabatt när du får 40000 mindre betalt för din inbytesbil än marknadspris? Skambud är regel vid inbytesbil.

Du blir lurad hur du än gör :).

Bossni
2011-03-03, 17:14
Problemet delvis löst.

chilllli
2011-03-04, 08:39
Hej beställde min Golf GTD maj 2010 och fick vänta till oktober 2010 , lång väntan men det var det värt !!!

PeterLkl
2011-04-02, 14:48
Beställde en ny Touran 31 mars beskedet var lev v35-36

jockem
2011-04-02, 16:25
Ja de e lång och plågsam väntetid som sagt, jag beställde min R november och nu på måndag ska jag hämta den kl 15.00. :)

Känns väldigt bra efter så lång väntan, och jag kommer vara som ett barn på julafton :)

Bossni
2011-04-02, 16:54
Beställde en ny Touran 31 mars beskedet var lev v35-36
Ca 5 månader altså. Har gått 5 månader och en vecka för mig nu fortfarande ingen GTI :(

Ja de e lång och plågsam väntetid som sagt, jag beställde min R november och nu på måndag ska jag hämta den kl 15.00. :)

Känns väldigt bra efter så lång väntan, och jag kommer vara som ett barn på julafton :)

Då vill vi se bilder :)

Marcus
2011-04-03, 20:49
Volkswagen Golf säljer bäst i Europa
http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-golf-saljer-bast-i-europa-31316


I februari såldes 33 954 exemplar av Volkswagen Golf i de europeiska länderna. Det gör modellen till den mest sålda under månaden. Hittills i år uppgår försäljningen av Golf till 70 625 bilar.

Bakom skuggar märkessyskonet Polo och franska småbilen Renault Clio. Modellen som ökade mest var dock Volkswagen Passat, plus 35,6 procent jämfört med samma månad i fjol.

Menude
2011-04-03, 21:42
Beställde min GTI 4e feb..fick lev. datum v 13-14 och får den nu i veckan (v 14) :)

mickecorrado
2011-04-04, 15:50
Beställde min GTI 4e feb..fick lev. datum v 13-14 och får den nu i veckan (v 14) :)

Hur standard var den?

Menude
2011-04-04, 16:33
Hur standard var den?

har säkert missat nåt men här är det mesta..

Modell Volkswagen Golf 2011 GTI DSG
Färg Carbon Steel Grey
Klädsel Black-red/Titan Black/Black
Utrustning
PJ6 Lättmetallfälgar 18 tum Detroit
RHZ Radio RCD 510
WDB Park Assist
WD6 Stöldskyddslarm
W4B 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
9VE Ljudsystem Dynaudio Excite
9ZB Mobiltelefonförberedelse
PXG Bi-xenonstrålkastare inkl LED varselljus

Bossni
2011-04-15, 11:51
Var inne och pratade med säljaren om min GTI idag. Statusen på bilen var borta i datorn, nu kunde man inte ens se preliminär leveranstid.
Han har kontaktat vw i södertälje och de ska kontakta fabriken och kolla vad det är som händer. Han väntar på svar sa han.
Sa också till han att jag häver köpet snart.