handdator

Visa fullständig version : Fylla på olja i vinkelväxel! Var?



Rs mannen
2011-02-25, 15:34
Var å handlade oljor idag. Och enligt carstrols hemsida rekomenderade dom en olja till växellådan, bakrediff och mellan diff.
Och mellan diffen måste ju vara vinkelväxeln. Den fans inte mä på mekonomens rekomendation. Men vi gick på castrols lista. Vill inte stå utan ifall. Bättre å lämna t bax. :)

Men vart fyller jag på olja i den. Hittar ingen plugg.

Länka gärna bild.

Gärna på bakdiffen oxo.
Även volymer vore bra å ha.

Plura
2011-02-25, 18:21
Har ingen bild men om du kollar ned på vinkelväxeln från växellådssidan så sitter pluggen där ganska nära blocket under grenröret. den är ett helvete att komma åt men det går om man lirkar lite. Det är en 17mm insex btw.

Rs mannen
2011-02-25, 18:28
Ok tack. :) ska ut å meka senare.

Rs mannen
2011-02-26, 01:37
Har letat med ljus å lyckta efter en plugg på vinkelväxeln men kan inte hitta någon.
Men som sagt jag har läst att vissa lådor går det oljekanaler mellan växellådan och vinkelväxeln och jag värkar ha en sådan. För det fins ingen plugg uppe på den eller på sidan.
Endast en tapp plugg. Å det är troligen bara till för att få ut all den gamla oljan. För så länge man inte ska vända bilen upp å ner eller plocka bort växellådan för att få i olja så delar dom olja. För det gick i 2,4liter i lådan.

Fors
2011-02-26, 11:11
Och nu när du kört en runda så har den fyllt upp vinkelväxeln ordentligt så kan du få i ytterligare 0,4 liter...

Rs mannen
2011-02-26, 15:41
Ahh. Det är så alltså. Men det dröjer innan det körs nått :) men så ska jag skriva upp det å fylla på ner sen.
Tack för svar å tipps.