handdator

Visa fullständig version : Vart sitter servobehållaren, golf3



jocke019
2011-02-23, 14:59
hej jag har lite problem att hitta servo behållaren på min nyinköpta golf 3, oljan ska tydligen va för lite, vet någon var den sitter ungefär?

Manny
2011-02-23, 15:37
Välkommen! Var vänlig och skriv en tydlig rubrik så får du lättare svar på din fråga. Jag ändrar den åt dig denna gången.

Ulf
2011-02-23, 15:57
sitter intill batteriet

Särkelä
2011-02-24, 18:08
Hur vet du att olje nivån ska vara för liten? men du hittar inte behållaren?? Det e inte så att det skriker om den när du svänger lr om den slutar att fungera ibland?

VWGolIV
2011-02-24, 18:11
Svart behållare vid batteriet.
Fyll på och kontrollera med stickan, behöver man lufta så låt locket vara av och så gör fulla rattutslag med motorn igång så luftar du systemet.

jocke019
2011-02-24, 18:45
nej det är så att det "gnisslar" eller känns som det svagt tar emot lite smått när man gör svaga ratt rörelser eller ibörjan av rattningen, mesta dels när ja rattar åt höger, känner inga hack eller nedsett styrförmåga överhuvudtaget, det är just bara att det gnisslar o så.
Sen skakar ratten vid höga hastigheter upp emot 100+ samt drar lite åt höger själv.

De flesta har sagt "du har nog för lite servoolja eller att bromsarna ligger i, men känns inte som bilen bromsas precis.

VWGolIV
2011-02-24, 19:13
På golf mk3 så finns det följande som är vanligt.

1. Servopumpen läcker vid hjulet och servoolja behövs fyllas på.
2. Servopumpen går sönder, dvs det blir glapp i den och det lär du höra när den börjar glappa.
3. Remmen är slapp, många som aldrig byter denna rem, så om det hackar vid ex när det är blött/fuktigt ute så är det troligen remmen som e slapp, byt den. Är ett enkelt jobb.
4. Kolla oljenivån ifall den e låg.

Vad bromsarna har med att det gnisslar om du svänger på ratten förstår inte jag så det kan du utesluta.
Det kan däremot vara så att en broms ligger åt om den nu drar åt ett håll, eller så har du obalans i däcken.
Om du kört en lång runda och det är mega varmt vid ena bromsen/skivan så har du anliggande broms.
Har du inte det så gissar jag på att du behöver börja med o balansera dina däck och sedan ev höra hjulinställning.

Särkelä
2011-02-24, 22:55
Kolla oljan.. Spänn remmen lr byt om den e dålig.. kolla hur remskivorna ser ut ligger remmen långt in i skivan så byt den o remmen.. Gör en hjulinställning o balansera hjulen.. Sen ska det nog gå fint..