handdator

Visa fullständig version : Nya bränslet?



Emilie
2011-02-21, 15:03
Hejsan !
Har hört att det snackas en del om det nya bränslet som skall ersätta 95 tror det heter E10 då har jag en fråga till alla kunniga människor här:)

Kommer det att fungera att köra på det i våra gamla bilar själv så har jag en golf gti från 88 ???

Mvh Emilie

Bossni
2011-02-21, 16:07
Såhär skirver BilSweden


Volkswagen
E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första
generationens FSI-motorer.
Volkswagen-modeller, som inte kan använda E10



Modell Motor Modellår
Slagvolym cm3 Effekt
(kW)
Kod
Lupo 1389 77 ARR 2001 - 2004
Polo 1390 63 AXU 2002 - 2006
Golf IV 1598 81 BAD 2002 - 2004
Golf IV Variant 1598 81 BAD 2002 - 2006
Bora 1598 81 BAD 2002 - 2005
Golf V 1390 66 BKG 2004 - 2005
Golf V 1598 85 BAG 2004
Golf V 1984 110 AXW 2004
Touran 1598 85 BAG 2003 - 2004
Touran 1984 110 AXW 2004

Andra bilmärken finns här
http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf

Rs mannen
2011-02-21, 16:10
Det är nog redan ca10% etanol i dagens 95 oktan.
Är nog bara att dom byter namn på dom. Å att det ska låta mer nyskapande å miljövänligt.

Själv har jag mer problemet att min bil rek att gå på 98. Å det växer inte på träd på mackarna på små orter :(
Lite undligt att dom tillvärkar nya bilar so
Ska gå på 98 okt.

Manny
2011-02-21, 16:14
Det bränslet som finns idag har en inblandning på 5%, dvs 95okt är E5,säger dom iaf :P

Lillen
2011-02-21, 16:45
Ja det blir ju jäkla skoj när det är kallgrader här uppe.
Eller när det är -40 på morgonen och ännu mer svårstartat!
Idioti är precis vad det är.

Dessutom drar bilen mer soppa.
Undrar om de ens räknat med vad framställandet av etanolen kostar i utsläpp.
Fraktandet och resterande del av förfarandet innan de hälls i nån bil.
Så hur mycket mindre utsläpp tror ni det blir?
Inte mycket.

En ren etanolbil startar ju inte ens här uppe när det är -20grader.
Vad får man göra , jo de blandar i mer bensin i etanolen vintertid.
Ändå är det knappt att de startar.

Folk kör ju dessutom sina "miljöbilar" på ren bensin för att de går billigare då.
Vilken vinst blir det med allt detta egentligen???
Inte ett jäkla smack.

Jaja sverige är fanatiskt fantastiskt!

Bossni
2011-02-21, 18:00
Text
Folk kör ju dessutom sina "miljöbilar" på ren bensin för att de går billigare då.
Vilken vinst blir det med allt detta egentligen???
Inte ett jäkla smack.

Jaja sverige är fanatiskt fantastiskt!


Pengamässigt: ''de går billigare då'' det skrev du jo själv.
Miljömässigt blir det ingen vinst men det är folkets fel ingen annans. Folk snålar så förbannat.
Andra länder i Europa med löner på 5000kr/mån har bensinpriser på 10-12kr/ de överlever precis som vi hör gör. Ändå klagas det hela tiden.

Lillen
2011-02-21, 22:37
Pengamässigt: ''de går billigare då'' det skrev du jo själv.
Miljömässigt blir det ingen vinst men det är folkets fel ingen annans. Folk snålar så förbannat.
Andra länder i Europa med löner på 5000kr/mån har bensinpriser på 10-12kr/ de överlever precis som vi hör gör. Ändå klagas det hela tiden.

Haha hur menar du själv =)
Fattar du inte att de som köpte miljöbil fick reducerat pris genom statlig rabatt.
Det sköts till pengar till dem som köpte miljöbil eller "biofuel".
Nu kör folk inte på det brönsle som avseddes från början.
Dessa pengar är nu kastade i sjön liksom etanolen.
Varför inte lägga dessa pengar på annan utveckling.

Men det är klart att du kan ju få betala extra OM du vill?
Det vill INTE jag och vill nog försöka komma undan billigare om det går.
Jag kommer försöka köpa miljöklassat åxå men diesel och köra billigt.

Klaga och klaga.
Är det klagomål att belysa problemet.
Hade detta varit Frankrike hade de bara stannat sina bilar på motorvägen några veckor.
Men här i Sverige ska vi vara lagom och hålla med.
Nej tror inte det.

2stroke
2011-02-21, 22:51
Idag innehåller all 95-Oktan bensin 5 % Etanol.

Idag innehåller all 98-oktanig soppa 0 % Etanol.
....det tragiska är ju dock att det bara blir svårare och svårare att få tag på 98-Oktan !!



All Etanol inblandning i bensin är av ondo för alla sorters förbränningsmotorer som står still längre perioder,
tex entusiastfordon, båtmotorer, motorsågar bara för att nämna några !!

Dessutom så är Etanol inblandad bensin rena rama döden för ALLA 2-Takts motorer !!!

Näe.... Åt helvete är det då myndigheterna driver igenom sånna här saker utan att ha gjort tillräckliga undersökningar.

*Grrrrrrrrrrrrrrr* :o(

daniel_sandberg
2011-02-21, 23:15
Ingen som ser det positiva med etanol och kunna höja kompressionen/turbotryck? E10 låter spännande. Dom flesta bilar går lika billigt ända upp till 20 procent e85 i vanliga 95 så E10 tycker jag inte ska göra så stor skillnad.

Men visst startar FF-bilar hyfsat bra när det är kallt ute? Har för mig att sambons farsas saab oftast går på etanol och har inte hört några bekymmer med den. Och den är då det jämnt upp att köra BF95/E85. Skiljer ju oftast runt 30% i pris och det är väl runt där skillnaden är i förbrukning. Saaben blir ju dessutom roligare att köra med e85.

canterbury
2011-02-21, 23:31
så en golf gti -06 med tfsi motor skall inte kunna tankas på e10? Eller har jag fattat fel? Va fan e de här för kommunist regel???? Som sagt kör jag oftast på 98 men det finns ju inte överallt utan ibland får man skarva med 95,, o jag byter aldrig till en etanol bil med maskros i förgasaren!

Henrik.M
2011-02-21, 23:31
Men visst startar FF-bilar hyfsat bra när det är kallt ute?

Nej inte utan motorvärmare.
Vid kallgrader är det väldigt svårt att få igång en etanolbil med ren etanol i tanken oavsett märke , än värre om den stått ex 1 dygn i kallgrader.
Kallgrader = -5 och neråt. (ungefär mellan tummen och pekfingret).

Peter-C
2011-02-21, 23:41
Ja det blir ju jäkla skoj när det är kallgrader här uppe.
Eller när det är -40 på morgonen och ännu mer svårstartat!
Idioti är precis vad det är.

Dessutom drar bilen mer soppa.
Undrar om de ens räknat med vad framställandet av etanolen kostar i utsläpp.
Fraktandet och resterande del av förfarandet innan de hälls i nån bil.
Så hur mycket mindre utsläpp tror ni det blir?
Inte mycket.

En ren etanolbil startar ju inte ens här uppe när det är -20grader.
Vad får man göra , jo de blandar i mer bensin i etanolen vintertid.
Ändå är det knappt att de startar.

Folk kör ju dessutom sina "miljöbilar" på ren bensin för att de går billigare då.
Vilken vinst blir det med allt detta egentligen???
Inte ett jäkla smack.

Jaja sverige är fanatiskt fantastiskt!

Det du säger "Lillen" är en del av baksidan med etanol. Dessutom har det ju visat sig att förslitning på motorer ökar vid körning på ren etanol. Miljövänligt -Det är nog tveksamt när man ser till helheten - Energiskog - tunga transporter, Motorer - tätare oljebyten - kortare livslängd . Jag har kört 98 oktan så länge jag kan minnas.

Vill man spara pengar och miljö - kör mindre när det är möjligt. Det kan alla göra.

Praktexemplet på omvänd miljö effekt är väl Toyota Prius. Stor miljö påverkan pga restprodukter vid batteri byte, som dessutom kostar mycket pengar!

Lite uppblandning 5-10% kanske inte är så farligt....Men bara etanol verkar inte bra.

/Peter

Rs mannen
2011-02-21, 23:59
Nä jag anser forfarande att en snål bensinbil är det mäst ekonomiska man kan ha.

Etanolen verkar bara bökig. Vet ingen som kör sin biofule på E85.

Tycker dom börjar i fel ände med miljötänket. Beskatta tilvrkarna å tvinga dom t renare å snålare motorer. Å inte vi som "tvingas" köra dom.
Jag drar mitt strå t miljön å aldrig reser utomlans med flyg :)

Ä det bara jag som känner att tråden spårade ur efter igentligen 2.a inlägget :P

Falcor
2011-02-22, 07:53
Finns väl igentligen bara ett sätt att få folk att verkligen köra miljövänligt dvs mindre körsträckor och i snåla bilar, och det är att höja soppapriset till 30 kr/liter...så länge det inte känns i plånboken så kommer vi fortsätta att köra som vi gör.....

Premis
2011-02-22, 08:52
Undrar vad det beräknade otantalet blir på E10 jämfört med 95, om man till och med kan gå ned på E10 istället för 98 på min TFSI motor.

Sn00k
2011-02-22, 15:36
Undrar vad det beräknade otantalet blir på E10 jämfört med 95, om man till och med kan gå ned på E10 istället för 98 på min TFSI motor.

läs:
"Det är viktigt att påpeka att den här listan inte tar hänsyn till den specifika modellens krav på oktantal. Om det finns krav på högre oktantal än 95 oktan (se t.ex. instruktionsbok) måste detta givetvis följas."

10% inblandning har visserligen en del nackdelar för äldre fordon som blir stående länge, men å andra sidan är dagens bensin redan en färskvara.

men vad gäller avgasvärden så måste det ju vara MÅNGA här som provat att slå i en k-sprit flaska när dom besiktat en äldre bil, och sett avgasvärdena förvinna under vad bilprovningen kunnat mäta med sin utrustning.
så en skvätts etanolinblandning bidrar till en renare förbränning, inget snack om saken.
spriten löser dessutom sotavlagringar, och när den förbränns så frigörs vatten, som förångas och i sin tur binder sot vid den höga temperaturen.. så motorerna blir betydligt renare invändigt.. och en 10%ig inblandning bör inte påverka oljefilmen nämnvärt.

e85 som bränsle har däremot massor med nackdelar när det gäller slitage, oljefilm, det drar åt sig vatten i oljan mm spännande.. inte bra, inte bra.

soyd
2011-02-22, 16:34
Lite "off topic" men...

Jag skulle gärna se fler Shell mackar med V-Power! :/

/mvh Soyd

Rs mannen
2011-02-22, 17:15
Skulle se fler mackar med 98 :(

moffe
2011-02-22, 19:01
E10 kom till Finland för några månader sedan. Alla tankar nu 98 istället =)
Nästan alla jag pratat med som prövat tanka E10 säger att bilen drar mera och den kan gå lite dåligt.

Det är jäkla synd att det är så svårt att få tag på 98 i sverige, när jag själv "måst" tanka det. Nästan alla mackar har 95,e85 och diesel men ingen 98a. :(

Så ibland tankar jag 95, när jag inte får tag på 98a. Men hur kommer de då gå när man tankar E10 istället för 98?

daniel_sandberg
2011-02-22, 19:59
E10 kom till Finland för några månader sedan. Alla tankar nu 98 istället =)
Nästan alla jag pratat med som prövat tanka E10 säger att bilen drar mera och den kan gå lite dåligt.

Det är jäkla synd att det är så svårt att få tag på E98 i sverige, när jag själv "måst" tanka det. Nästan alla mackar har e95,e85 och diesel men ingen E98a. :(

Så ibland tankar jag E95, när jag inte får tag på 98a. Men hur kommer de då gå när man tankar E10 istället för E98?

Måste bara påpeka att du benämner 95 och 98 fel. Ska du ha någon bokstav framför är det isåfall kanske BF som skulle passa in. E misstänker jag står för etanolinblandningen som är i E85 85% och i E10 10%.

moffe
2011-02-22, 22:51
Ojdå... du har så rätt =) fixat

VWGolIV
2011-02-22, 23:14
Jag har själv tankat i extra e85 i golfen vid flertalet tillfälle och upplever inte någon försämring om jag håller mig under 40% etanol.
Så för min del bryr jag mig inte, vad som sen sker med bilen får ju tiden utvisa.

Lillen
2011-02-23, 11:10
Jag har själv tankat i extra e85 i golfen vid flertalet tillfälle och upplever inte någon försämring om jag håller mig under 40% etanol.
Så för min del bryr jag mig inte, vad som sen sker med bilen får ju tiden utvisa.

Tänk på att etanolen stannar i din tank längre. (bildligt talat , inte mängdligt =) )
Det späds ut varje gång du tankar då det hela tiden är utblandad bensin i tankarna.
Fyller du då på med ren etanol nån gån nu och då blir det mer och mer utblandat.
Se till att köra tanken tom helt om du vill vara säker på problemfri framtid.

Bilen drar mer med etanol om man inte koverterat med andra stift och regulator.
Men inte nog med det etanolen smörjer inte lika bra och är mer rengörande.
Den klumpar åxå lätt i bränslefilter , pump och genomföringar.

Vid kyla blir problemen påtagligare.
Kallstarter som gör mer etanolinblandning i oljan.
Bilen kanske inte ens startar , vid kyla lägre temp i motorn pga kallare förbrännning.
Mer förbrukning och sämre gång.

Ja jag har testat i flera olika bilar.
Det ÄR stor skillnad men inte till det bättre.
På sommaren kan det fungera ganska ok.
Vintertid fungerar ju knappt bilar byggda för det.
Så jag vet inte HUR det skulle fungera bra eller ok i en bensinare då?

Jooo.
Det FANNS en fördel förr.
Etanolen var subvensionerad? av staten.
Då var det mycket billigare att tanka........
Men nej inte längre.

TimR
2011-02-23, 11:30
Jag tankar först o främst V-power eller 98. Men ibland har man ju blivit tvungen att tanka 95 när det inte funnits annat.

Men som jag förstod så kunde inte jag tanka e10 i min Golf GTI -06 med Tfsi motor. Ska jag åka runt med massa dunkar v-power i skuffen då eller?!

Jäkla trams säger jag bara.

Lillen
2011-02-23, 11:34
Mmm.
V-power kan man ju bara glömma här i inlandet.
Finns inte en Shellmack inom 15mil eller V-power inom 30mil.
Och om det ens finns kvar V-power där längs kusten ens?

Knappt att det finns 98 nu längre här hemma.

moffe
2011-02-23, 13:13
Exakt detta problem menade jag... va fan ska man tanka sen då?
när det inte finns 98 på de flesta mackarna och snart inte heller 95a?

Har en golf R och det är rekommenderat att tanka 98 men ibland har jag tankat 95 när det inte funnits 98.

Va händer om man tankar E10 i denna bil?

Premis
2011-02-23, 13:22
Jag tankar först o främst V-power eller 98. Men ibland har man ju blivit tvungen att tanka 95 när det inte funnits annat.

Men som jag förstod så kunde inte jag tanka e10 i min Golf GTI -06 med Tfsi motor. Ska jag åka runt med massa dunkar v-power i skuffen då eller?!

Jäkla trams säger jag bara.


Tittar man i .pdf'en i 2a inlägget i tråden så kan jag inte komma fram till något annat än att din bil faktiskt går att köra på E10.

Premis
2011-02-23, 13:24
Mer info, är inte ens säkert att det blir E10, beslut är ej taget:
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e10bensinen-drojer-30431


"Nyheter

Det kommer att dröja innan all 95-oktanig bensin i Sverige har 10 procents inblandning av etanol, menar Svenska Petroleuminstitutet.

Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år.

– Det här är en lång process, säger Ulf Svahn. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits.

Det var bilhandelns branschorganisationen Bil Sweden som i veckan gick ut med information om vilka modeller som klarar det nya bränslet E10 och i samband med det påstod att det nya bränslet skulle lanseras den 1 maj 2011. På sikt kommer inblandningen av etanol i 95-oktanig bensin att öka från dagens 5 procent till 10 procent men något datum för detta är ännu inte spikat.

– Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj."

TimR
2011-02-23, 13:43
Tittar man i .pdf'en i 2a inlägget i tråden så kan jag inte komma fram till något annat än att din bil faktiskt går att köra på E10.

Japp du har rätt. Läste lite snabbt första gången o trodde det var FSI motorn från -04 och uppåt och inte bara -04orna :) Såg också att motorkoden inte passade.

pekka kiiskilä
2011-03-15, 19:56
Hur ska man göra med äldre bilar som ska ha blyersättning? jag har själv två bilar som behöver extra bly och någon etanol vill jag inte ha i tanke.

Lillen
2011-03-15, 20:15
Här uppe i inlandet i norr har man redan med den etanolinblandning som finns nu börjat märka av problem.
Mer problem med bränslefilter , frysning i soppaledningar och sämre kvallitet på bränslet.
Detta medför ju att det snabbt blir driftstörningar vid skiftande temperaturer.
Etanolen klumpar sig i filter och kristaliserar sig med stopp som följd.

Dåligt att inte utreda detta mer innan de blandar i mer skit i soppan!

Rs mannen
2011-03-15, 20:43
Frysning i soppa lednigar har jag svårt å tänka mig.
Det ä ju sprit dom blandat i. Inte vatten :) vad jag vet har sprit lite svårt att frysa.
Borde ju som att hälla i K-sprit som ma. Fick göra förr. :P

Lillen
2011-03-15, 21:29
Frysning i soppa lednigar har jag svårt å tänka mig.
Det ä ju sprit dom blandat i. Inte vatten :) vad jag vet har sprit lite svårt att frysa.
Borde ju som att hälla i K-sprit som ma. Fick göra förr. :P

Det är just det som är problemet.
Spriten löser upp men etanolen klumpar sig i filtret.
Sedan sätter det igen filtret och den dåliga kvallan på soppan fryser.
Men tror du mig inte är det bara att testa själv och såga upp ett soppafilter.
Syns tydligt om det är mycket rester av etanolen då den blir lite annan färg.

Sedan att soppakvalliteten gör att vatten , kondens mm drar in i bränslesystemet är ju en annan sak.
Detta blir en bieffekt då etanolen renar och löser skit i tanken.
Men inte blir det bättre!

Så klart är det sprit man har i.
Men varför häller du K-sprit då???
Jo för att de frusit oftast , då är det redan försent ju.
Filtret är tätt och fruset och spriten löser tillfälligt problemet!

Janne.M
2011-03-15, 21:39
Snackade med en verkare på lokaltrafiken, deras etanolbussar dras med en hel del problem. Soppapumparna får bytas mycket oftare, när de tas isär efter haveri sa han att det brukar se ut som "bregott" i dem.