handdator

Visa fullständig version : Dålig värme i golf 2 -88



vw1
2011-02-19, 22:20
Har lite taskig värme golf 2a När jag inte har allt för mycket varv på bilen typ när man åker på 5an i 70 och den varvar ca 2000 så går den ner på kyla istället rätt så markant!? När man växlar ner och får högre varv så kommer det varmare? Vad beror detta på?

Henrik.M
2011-02-19, 22:26
Låter som en dålig vattenpump.

kim_gulle
2011-02-20, 01:11
Ersätt dem där prylarna som sitter på slangarna till värmepaketet med vanliga rör så blir det nog bättre. En svart plastgrej och en aluminiumgrej. Sitter en slang emellan dem också tror jag. Har för mig att dem var till för att begränsa flödet när vattnet blev för hett vilket kunde leda till sprucket värmepaket i varmare länder. Tyskland exempelvis. Dem brukar börja fucka och inte släppa igenom som dem ska när bilen börjar bli så gammal som dem börjar bli nu.

Notera dock att risken för sprucket värmepaket kommer öka när det är varmt ute och du kör på kalluft i kupén. Det enda som händer är ju att luften leds förbi värmepaketet, vilket gör att det inte kyls ner. Tycker dem kunde ha gjort som på MK1orna och sätta en kran på slangarna som stängde av flödet till värmepaketet i kombination med dem spjäll som sitter i luftboxen.

J.L
2011-02-20, 10:33
...prylarna som sitter på slangarna till värmepaketet...

Löste mitt likadana problem på min 89a, dock bytte jag vattenpumpen först
utan resultat.

vw1
2011-02-20, 22:38
Provar med slangarna där! Tråkit att dom är grenade till olika storlekar Bara! Är det på båda slangarna man ska ta bort eller? sitter samanlagt 3 st "prylar"

Bmsone
2011-02-23, 16:32
Ett sånt slangpaket har jag liggandes... alldeles nytt :-)